Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Effects of Project Based Learning with the Extracurricular Practice on Secondary School Students

Yıl 2020, Cumhuriyet Armağan Sayısı, 395 - 424, 28.10.2020
https://doi.org/10.18026/cbayarsos.689423

Öz

The aim of this study is to examine the effect of outdoor school project-based learning approach on 6th grade students' scientific process skills and science, technology, engineering, mathematics (STEM) attitudes. working group of the study at a state secondary school in Turkey are a total of 56 students in two different classes. The research was carried out in the second semester of the 2018-2019 academic year. In the research, semi-experimental pattern with pretest-posttest control group was used. Apart from the current curriculum, the outdoor school project-based learning approach was applied to the experimental group, and only the current curriculum was applied to the control group. Scientific process skills and STEM attitude scale were applied as pre-test and at the end of the application, the same tests were applied as post-test. Findings obtained from the study show that the experimental group has a higher average in terms of scientific process skills and STEM attitude scale compared to the control group and a significant difference has occurred.

Kaynakça

  • Aracaloğlu, A , Özyılmaz Akamca, G & Yeşildere, S . (2006). İlköğretimde proje tabanlı öğrenmenin yeri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi , 4 (3) , 241-260.
  • Ayan, M. (2012). Proje tabanlı öğrenme yaklaşımının ilköğretim öğrencilerinin fen bilgisi dersi akademik başarı düzeyine etkisi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 10(1), 167- 183.
  • Aydoğdu, B., Tatar, N., Yıldız, E. & Buldur, S. (2012). İlköğretim öğrencilerine yönelik bilimsel süreç becerileri ölçeğinin geliştirilmesi. Kuramsal Eğitim Bilim Dergisi, 5(3), 292-311.
  • Baş, T. (2013). Anket. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Best, S. (2007). Quaker events for young people: Informal Education and Faith Transmission. Quaker Studies, 11, 259-281.
  • Binbaşıoğlu, C., (2000). Okulda Ders Dışı Etkinlikler. MEB Öğretmen Kitapları Dizisi. İstanbul:Milli Eğitim Basımevi.
  • Bülbül, (2017). Proje tabanlı öğrenme yönteminin sosyal bilgiler öğretmen adaylarının çevresel vatandaşlık düzeylerine etkisinin değerlendirilmesi üzerine bir karma desen araştırması. Doktora Tezi. Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü , İstanbul.
  • Büyüköztürk, Ş. (2014). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş., Çokluk, Ö. & Köklü, N. (2011). Sosyal bilimler için istatistik. Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademik Yayınları.
  • Çakallıoğlu, S. N. (2008). Proje tabanlı öğrenme yaklaşımına dayalı fen bilgisi öğretiminin akademik başarı ve tutuma etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Dilşeker, Z. (2008). Fen ve Teknoloji Dersinde Proje Tabanlı Öğrenme Yöntemi Kullanımının İlköğretim 5. Sınıf Öğrencilerinin Fen ve Teknoloji Dersine Yönelik Tutumlarına, Ders Başarısına ve Kavram Yanılgılarının Giderilmesine Etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Erdem, M. (2002). Proje tabanlı öğrenme. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 172-179.
  • Ekiz, S. O. (2008). Fen ve teknoloji laboratuvarının proje tabanlı öğrenme yaklaşımı ile desteklenerek öğretiminin öğrenci başarısına, hatırda tutma seviyesine ve duyuşsal özelliklerine etkisinin araştırılması. Yüksek Lisans Tezi. Muğla Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Muğla.
  • Eshach, H. (2007). Bridging in-school and out-of-school learning: Formal, non-formal, and ınformal education. Journal of Science Education and Technology, 16(2), 171-190. DOI: 10.1007/s10956-006-9027-1
  • Han, S., Yalvac, B., Capraro, M. M. & Capraro, M.R. (2015). In-service teachers' implementation of and understanding from project-based learning (PBL) in science, technology, engineering, and mathematics (STEM) project-based learning, Eurasia Journal of Mathematics, Science ve Technology Education, 11(1), 63-76.
  • İdin, Ş. & Özdemir-Şimşek, P. (2016). Proje tabanlı öğrenme kapsamında gerçekleştirilen ders dışı egzersiz çalışmalarına ilişkin öğrenci görüşleri. İlköğretim Online, 15(3), 761-777.
  • Karaatlı, M. (2014). “Verilerin düzenlenmesi ve gösterimi”. Kalaycı, Ş. (Ed.) SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri (s.3-42). Ankara: Asil Yayınları.
  • Karasar, N. (2006). Bilimsel araştırma yöntemi; kavramlar, ilkeler, teknikler. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Korkmaz, H. & Kaptan, F. (2001). Fen eğitiminde proje tabanlı öğrenme yaklaşımı. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 20, 193-200.
  • Korkmaz, H. & Kaptan, F. (2002). Fen eğitiminde proje tabanlı öğrenme yaklaşımının ilköğretim öğrencilerinin akademik başarı, akademik benlik kavramı ve çalışma sürelerine etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 91-97.
  • Matyar, F. (2008). Fen ve Teknoloji öğretiminde proje ve araştırma tabanlı öğrenme, Özgür Taşkın (Ed.). Fen ve Teknoloji Öğretiminde Yeni Yaklaşımlar. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Moti, F. & Abigail, B. (2004). Integrating alternative asseement in a project based learning course for pre- service science and technology teachers. Assesment and Evaluatinon in Higher Education, 29(1), 41-61.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2018). İlköğretim fen ve teknoloji dersi (3,4,5,6,7 ve 8. sınıflar) öğretim programı. Ankara: Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Özahioğlu, B. (2012).İlköğretim Fen ve Teknoloji dersinde proje tabanlı öğrenmenin bilimsel süreç becerilerine, başarı ve tutum üzerine etkisi. Yüksek lisans tezi. On sekiz Mart Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale.
  • Şimşek, F. (2019). FeTeMM etkinliklerinin öğrencilerin fen tutum, ilgi, bilimsel süreç becerileri üzerine etkisi ve öğrenci görüşleri. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 10 (3) , 654-679.
  • Türkmen, H. (2010). İnformal (sınıf dışı) fen bilgisi eğitimine tarihsel bakış ve eğitimimize entegrasyonu. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(39), 46-59.
  • Thomas, J. W. (2000). “A Review of Research on Project-Based Learning” https://pdfs.semanticscholar.org/8d83/f329aac63db3c67599f76323e37ace4a53bd.pdf?_ga=2.132650574.1594627936.1580943191-1076141368.1580943191 (06/02/2020)
  • Tseng, K. H., Chang, C. C., Lou, S. J. & Chen, W. P. (2013). Attitudes towards science, technology, engineeringand mathematics (STEM) in a project-based learning (PjBL) environment. International Journal of Technology and Design Education, 23(1), 87–102.

Okul Dışı Gerçekleştirilen Proje Tabanlı Öğrenme Yaklaşımının Ortaokul Öğrencilerine Etkisinin Araştırılması

Yıl 2020, Cumhuriyet Armağan Sayısı, 395 - 424, 28.10.2020
https://doi.org/10.18026/cbayarsos.689423

Öz

Bu araştırmanın amacı okul dışı gerçekleştirilen proje tabanlı öğrenme yaklaşımının 6. sınıf öğrencilerin bilimsel süreç becerileri ve fen, teknoloji, mühendislik, matematik (STEM) tutumları üzerine etkisini incelemektir. Araştırmanın çalışma grubunu Türkiye’de bir devlet ortaokulunda iki farklı sınıfta öğrenim gören toplam 56 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma 2018-2019 eğitim öğretim yılı ikinci döneminde yapılmıştır. Araştırmada ön test son test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Deney grubuna mevcut öğretim programının yanında okul dışı proje tabanlı öğrenme yaklaşımı uygulanmış, kontrol grubuna ise sadece mevcut öğretim programı uygulanmıştır. Uygulama öncesi bilimsel süreç becerileri ve STEM tutum ölçeği ön test, uygulama bitiminde ise aynı testler son test olarak uygulanmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular deney grubunun bilimsel süreç becerileri ve STEM tutum ölçeği yönünden kontrol grubuna göre daha yüksek ortalamaya sahip olduğunu ve anlamlı bir fark oluştuğunu göstermektedir.

Kaynakça

  • Aracaloğlu, A , Özyılmaz Akamca, G & Yeşildere, S . (2006). İlköğretimde proje tabanlı öğrenmenin yeri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi , 4 (3) , 241-260.
  • Ayan, M. (2012). Proje tabanlı öğrenme yaklaşımının ilköğretim öğrencilerinin fen bilgisi dersi akademik başarı düzeyine etkisi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 10(1), 167- 183.
  • Aydoğdu, B., Tatar, N., Yıldız, E. & Buldur, S. (2012). İlköğretim öğrencilerine yönelik bilimsel süreç becerileri ölçeğinin geliştirilmesi. Kuramsal Eğitim Bilim Dergisi, 5(3), 292-311.
  • Baş, T. (2013). Anket. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Best, S. (2007). Quaker events for young people: Informal Education and Faith Transmission. Quaker Studies, 11, 259-281.
  • Binbaşıoğlu, C., (2000). Okulda Ders Dışı Etkinlikler. MEB Öğretmen Kitapları Dizisi. İstanbul:Milli Eğitim Basımevi.
  • Bülbül, (2017). Proje tabanlı öğrenme yönteminin sosyal bilgiler öğretmen adaylarının çevresel vatandaşlık düzeylerine etkisinin değerlendirilmesi üzerine bir karma desen araştırması. Doktora Tezi. Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü , İstanbul.
  • Büyüköztürk, Ş. (2014). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş., Çokluk, Ö. & Köklü, N. (2011). Sosyal bilimler için istatistik. Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademik Yayınları.
  • Çakallıoğlu, S. N. (2008). Proje tabanlı öğrenme yaklaşımına dayalı fen bilgisi öğretiminin akademik başarı ve tutuma etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Dilşeker, Z. (2008). Fen ve Teknoloji Dersinde Proje Tabanlı Öğrenme Yöntemi Kullanımının İlköğretim 5. Sınıf Öğrencilerinin Fen ve Teknoloji Dersine Yönelik Tutumlarına, Ders Başarısına ve Kavram Yanılgılarının Giderilmesine Etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Erdem, M. (2002). Proje tabanlı öğrenme. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 172-179.
  • Ekiz, S. O. (2008). Fen ve teknoloji laboratuvarının proje tabanlı öğrenme yaklaşımı ile desteklenerek öğretiminin öğrenci başarısına, hatırda tutma seviyesine ve duyuşsal özelliklerine etkisinin araştırılması. Yüksek Lisans Tezi. Muğla Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Muğla.
  • Eshach, H. (2007). Bridging in-school and out-of-school learning: Formal, non-formal, and ınformal education. Journal of Science Education and Technology, 16(2), 171-190. DOI: 10.1007/s10956-006-9027-1
  • Han, S., Yalvac, B., Capraro, M. M. & Capraro, M.R. (2015). In-service teachers' implementation of and understanding from project-based learning (PBL) in science, technology, engineering, and mathematics (STEM) project-based learning, Eurasia Journal of Mathematics, Science ve Technology Education, 11(1), 63-76.
  • İdin, Ş. & Özdemir-Şimşek, P. (2016). Proje tabanlı öğrenme kapsamında gerçekleştirilen ders dışı egzersiz çalışmalarına ilişkin öğrenci görüşleri. İlköğretim Online, 15(3), 761-777.
  • Karaatlı, M. (2014). “Verilerin düzenlenmesi ve gösterimi”. Kalaycı, Ş. (Ed.) SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri (s.3-42). Ankara: Asil Yayınları.
  • Karasar, N. (2006). Bilimsel araştırma yöntemi; kavramlar, ilkeler, teknikler. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Korkmaz, H. & Kaptan, F. (2001). Fen eğitiminde proje tabanlı öğrenme yaklaşımı. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 20, 193-200.
  • Korkmaz, H. & Kaptan, F. (2002). Fen eğitiminde proje tabanlı öğrenme yaklaşımının ilköğretim öğrencilerinin akademik başarı, akademik benlik kavramı ve çalışma sürelerine etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 91-97.
  • Matyar, F. (2008). Fen ve Teknoloji öğretiminde proje ve araştırma tabanlı öğrenme, Özgür Taşkın (Ed.). Fen ve Teknoloji Öğretiminde Yeni Yaklaşımlar. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Moti, F. & Abigail, B. (2004). Integrating alternative asseement in a project based learning course for pre- service science and technology teachers. Assesment and Evaluatinon in Higher Education, 29(1), 41-61.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2018). İlköğretim fen ve teknoloji dersi (3,4,5,6,7 ve 8. sınıflar) öğretim programı. Ankara: Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Özahioğlu, B. (2012).İlköğretim Fen ve Teknoloji dersinde proje tabanlı öğrenmenin bilimsel süreç becerilerine, başarı ve tutum üzerine etkisi. Yüksek lisans tezi. On sekiz Mart Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale.
  • Şimşek, F. (2019). FeTeMM etkinliklerinin öğrencilerin fen tutum, ilgi, bilimsel süreç becerileri üzerine etkisi ve öğrenci görüşleri. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 10 (3) , 654-679.
  • Türkmen, H. (2010). İnformal (sınıf dışı) fen bilgisi eğitimine tarihsel bakış ve eğitimimize entegrasyonu. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(39), 46-59.
  • Thomas, J. W. (2000). “A Review of Research on Project-Based Learning” https://pdfs.semanticscholar.org/8d83/f329aac63db3c67599f76323e37ace4a53bd.pdf?_ga=2.132650574.1594627936.1580943191-1076141368.1580943191 (06/02/2020)
  • Tseng, K. H., Chang, C. C., Lou, S. J. & Chen, W. P. (2013). Attitudes towards science, technology, engineeringand mathematics (STEM) in a project-based learning (PjBL) environment. International Journal of Technology and Design Education, 23(1), 87–102.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Faruk Şimşek 0000-0001-9559-198X

Ergin Hamzaoğlu 0000-0001-6053-6796

Yayımlanma Tarihi 28 Ekim 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cumhuriyet Armağan Sayısı

Kaynak Göster

APA Şimşek, F., & Hamzaoğlu, E. (2020). Okul Dışı Gerçekleştirilen Proje Tabanlı Öğrenme Yaklaşımının Ortaokul Öğrencilerine Etkisinin Araştırılması. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(Armağan Sayısı), 395-424. https://doi.org/10.18026/cbayarsos.689423