Bu çalışmanın amacı öğretmenlerin algılarına göre müdürlerin otokratik ve demokratik liderlik özelliklerinin iş doyumu üzerindeki etkisini tespit etmek ve örgütsel güven ile örgütsel adaletin bu ilişkideki aracı rollerini belirleyebilmektir. Araştırmanın hipotezleri örneklem olarak belirlenen 2021-2022 eğitim öğretim yılında Mersin ili merkez ilçelerinde MEB’e bağlı kamu okullarında görev yapan 568 öğretmen üzerinde test edilmiştir. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre otokratik liderlik ile iş doyumu arasında negatif yönlü anlamlı bir ilişki vardır ve örgütsel güven ve örgütsel adalet bu ilişkide tam aracı rol üslenmektedir. Demokratik liderlik ile iş doyumu arasında pozitif yönde ve anlamlı bir ilişki varken, örgütsel güven ve örgütsel adaletin bu ilişkide tam aracı rolü üstlenmektedir. Okul müdürlerinin liderlik özelliklerinin öğretmenlerin iş doyumu üzerinde etkili olduğundan ve bu ilişkide örgütsel adalet ve örgütsel güvenin rol oynadığından bahsedilebilir.
otokratik liderlik demokratik liderlik örgütsel güven örgütsel adalet aracılık
The aim of this study is to determine the effect of principals' autocratic and democratic leadership characteristics on job satisfaction, according to teachers' perceptions, and to determine the mediating roles of organizational trust and organizational justice in this relationship. The hypotheses of the research were tested on 568 teachers working in public schools affiliated with the Ministry of Education in the central districts of Mersin province in the 2021-2022 academic year, which was determined as the sample. The research was conducted originally and not inspired by a thesis study. According to the results obtained from the research, there is a negative significant relationship between autocratic leadership and job satisfaction, and organizational trust and organizational justice play a full mediating role in this relationship. While there is a positive and significant relationship between democratic leadership and job satisfaction, organizational trust and organizational justice play a full mediating role in this relationship. It can be mentioned that the leadership characteristics of school principals have an impact on teachers' job satisfaction and that organizational justice and organizational trust play a role in this relationship.
Autocratic Leadership Democratic Leadership Job Satisfaction Organizational Trust Organizational Justice Mediating
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Sosyolojisi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 23 Nisan 2024 |
Kabul Tarihi | 5 Ekim 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 22 Sayı: 4 |