In this study, it was aimed to determine the relationship between primary school teachers' environmental awareness and their attitudes towards sustainable environment. The study was based on the relational survey model, one of the quantitative research methods. The study group was determined by maximum diversity sampling method from purposeful sampling methods and 350 primary school teachers working in the 2023-2024 academic year were included in the study. The data were collected with the Personal Information Form, Environmental Awareness Teacher Qualities Scale and Sustainable Environment Attitude Scale. SPSS 25.0 program was used to analyse the research data. As a result of the research, it was concluded that primary school teachers have a high level of environmental awareness and sustainable environmental attitudes, and that there is no significant difference between primary school teachers' environmental awareness and sustainable environmental attitudes according to gender and professional seniority variables. It was concluded that primary school teachers have a high level of environmental awareness and sustainable environmental attitudes. However, it was concluded that there was a significant difference between the average sustainable environmental attitude scores of primary school teachers according to the professional seniority variable. In addition, it was concluded that there was a significant positive relationship between the average scores of having environmental awareness and the average scores of sustainable environmental attitudes of primary school teachers. Likewise, it was concluded that there was a significant positive relationship between the mean scores of the sub-factors of having environmental awareness and the mean scores of the sub-factors of sustainable environmental attitude. Based on the findings of the study, it is recommended that cooperation among teachers and social activities be encouraged to raise environmental awareness, and that cooperation with various organizations and civil society organizations in the context of environmental education be promoted. It is also recommended that these activities be implemented in schools and classrooms to contribute to the development of primary school teachers' environmental awareness and attitudes.
Environmental awareness sustainable environmental attitude attitude primary school teachers
Bu çalışmada, sınıf öğretmenlerinin çevre bilincine sahip olma nitelikleri ile sürdürülebilir çevre tutumları arasındaki ilişkiyi belirlemek amaçlanmıştır. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modeli esas alınmıştır. Örneklem grubu amaçlı örnekleme yöntemlerinden maksimum çeşitlilik örnekleme yöntemi ile belirlenmiş ve 2023-2024 eğitim-öğretim yılında görev yapan 350 sınıf öğretmeni çalışmaya dahil edilmiştir. Veriler Kişisel Bilgi Formu, Çevre Bilincine Sahip Öğretmen Nitelikleri Ölçeği ve Sürdürülebilir Çevre Tutum Ölçeği ile toplanmıştır. Araştırma verilerinin analizinde SPSS 25.0 programı kullanılmıştır. Araştırma sonucunda sınıf öğretmenlerinin yüksek seviyede çevre bilinci niteliklerine ve sürdürülebilir çevre tutumuna sahip oldukları tespit edilmiştir. Sınıf öğretmenlerinin çevre bilincine ve sürdürülebilir çevre tutumuna sahip olma durumlarının cinsiyet ve görev yerleri değişkenlerine göre anlamlı farklılık göstermediği bulgusuna ulaşılmıştır. Ancak sınıf öğretmenlerinin sürdürülebilir çevre tutum ortalama puanları arasında mesleki kıdem değişkenine göre anlamlı fark olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bunun yanı sıra sınıf öğretmenlerinin çevre bilincine sahip olma nitelik ortalama puanları ile sürdürülebilir çevre tutum ortalama puanları arasında pozitif yönde orta kuvvette anlamlı bir ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Aynı şekilde çevre bilincine sahip olma nitelik alt faktörler puan ortalamaları ile sürdürülebilir çevre tutum alt faktörler ortalama puanları arasında da pozitif yönde orta kuvvette anlamlı ilişki bulunduğu sonucuna ulaşılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgulardan hareketle çevre bilincinin artırılması adına öğretmenler arası iş birliği ve sosyal etkinliklerin teşvik edilmesi ve farklı kuruluş ve STK’lar ile çevre eğitimi bağlamında yapılacak işbirlikleri ve bu etkinliklerin okul ve sınıf ortamında uygulanmasının sınıf öğretmenlerinin çevre bilinci ve tutumu bağlamında gelişimlerine katkı sağlayacağı önerilmiştir.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Alan Eğitimleri (Diğer) |
| Bölüm | Araştırma Makaleleri |
| Yazarlar | |
| Erken Görünüm Tarihi | 20 Ekim 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 26 Ekim 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 20 Mart 2025 |
| Kabul Tarihi | 1 Temmuz 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 4 Sayı: 2 |