Bu çalışmada Erzurum İli’nde 2018-2020 yılları arasında meydana gelen hafriyat toprağı (HT) ve inşaat yıkıntı atıklarının (İYA) türleri ve miktarları değerlendirilerek bunların geri dönüşümü ile elde edilecek malzemelerin karayolu yapımında kullanılabilirliği literatürdeki örnek çalışmalar üzerinden incelenmiştir. Literatürde yapılmış örnek çalışmalar ve Karayolları Teknik Şartnamesi standartları göz önünde bulundurularak inşaat atıklarının karayolu yapımında kullanılabilmesi için gerekli laboratuvar
deneyleri belirlenmiştir. Bu standartları sağlamak koşulu ile, inşaat atıklarının çeşitli laboratuvar deneyleri ile karayolu dolgu tabakasında HT ve İYA’nın tamamının kullanılmasının uygun olduğu; ama alttemel tabakası ve plent-mix tabakalarında belli oranlarda İYA, belli oranlarda ise agrega kullanılarak geri dönüşümü ve yeniden kullanımının mümkün olduğu belirlenmiştir. Ayrıca karayolu temel ve alttemel inşaatı için kullanılabilecek olan geri dönüştürülmüş İYA’na yönelik potansiyel talep tahmin edilmiş ve Erzurum İli’nde açığa çıkan İYA’ya miktarının 2018, 2019 ve 2020 yılları içinde inşa edilmiş yol yapımında kullanılabilecek potansiyel malzeme talebini karşılayabileceği görülmüştür.
Hafriyat Toprağı İnşaat Yıkıntı Atıkları Karayolu Geri Dönüşüm Döngüsel Ekonomi Modeli
In this research, the types and amounts of excavation soil (ES), construction and demolition wastes (CDW) in Erzurum City were evaluated and the usability of the materials to be obtained by recycling of in highway construction was examined through case studies in the literature. Considering the case studies in the literature and the Highways Technical Specification standards, the necessary laboratory tests were determined for the use of construction wastes in highway construction. With the condition of these standards met, it is defined that the use of construction wastes and all excavation soil is suitable for use in the highway fill layer by conducting various laboratory tests. However, it has been determined that recycling and reuse are possible by using certain proportions of CDW and certain proportions of aggregate in the subbase layer and plant-mix layers. In addition, the potential demand for recycled CDW that can be used for highway basement and sub-base construction has been estimated and it has been seen that the amount of CDW released in Erzurum Province can meet the potential demand for materials that can be used in road construction built in 2018, 2019 and 2020.
Excavated soil Construction and Demolition Waste Highway Recycling Circular Economy Model
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Çevre Bilimleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2021 |
Gönderilme Tarihi | 24 Ağustos 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 1 Sayı: 2 |