Bu çalışmanın amacı, yönetsel süreçlerin en önemli etkenlerinden biri olan kişilerarası iletişim ile ilgili olarak Beenen, Pichler, Livingston ve Riggio tarafından (2021) geliştirilen “Yönetsel Kişilerarası Beceriler” ölçeğinin Türkçe’ye uyarlanmasıdır. Teşkilatlarda kişilerarası ilişkiler ya da insan ilişkileri becerilerinin geliştirilerek etkin kullanımı hem yönetsel başarı hem de bu becerileri geliştiren yöneticilerin kariyerleri açısından oldukça önemli bir parametredir. Ölçek orijinal olarak 3 boyut ve 21 maddeden oluşmaktadır. Ölçek maddelerine ilave olarak çalışma grubunun demografik özelliklerini belirlemek için 9 demografik soru ilave edilmiştir. Ayrıca orijinal ölçekte olduğu gibi 5’li Likert kullanılmıştır. Çalışmanın araştırma grubu, Ankara Valiliğine bağlı kamu teşkilatlarında görev yapan ve çalışmaya gönüllü katılan 434 kişiden oluşmaktadır. Ölçeğin geçerliği için Türkçeye uyarlama üç aşamada gerçekleşmiştir. İlk olarak araştırmacılar tarafından orijinal ölçek maddeleri Türkçeye çevrilmiştir. Ölçek maddelerinin orijinal ve Türkçe formu dilsel eşdeğerliğinin tespit edilmesi ve dil geçerliliğinin sağlanması için Türkçe ve İngilizce alanında 3 dil uzmanının görüşüne başvurulmuştur. Dil uzmanlarından alınan görüşler doğrultusunda maddelerin hepsi orijinal dile geri çevrilerek tekrar uzman görüşü alınmıştır. Ardından bu ölçek maddeleri hakkında örgütsel davranış, yönetim ve organizasyon alanında 3 uzmanın görüşü alınmıştır. Ardından Açımlayıcı ve Doğrulayıcı Faktör analizleri yapılmıştır. Açıklanan varyans, ölçeğin “Yönetsel İnsan İlişkileri Becerisi” denilen üç faktörlü değişkenini yüksek düzeyde ortaya koymuştur. Faktör yük değerleri, maddeler ile yönetsel kişilerarası ilişkiler becerisinin faktörleri arasında yüksek bir ilişkinin olduğunu göstermiştir. Madde-toplam korelasyonları ölçeğin iç tutarlılığının yüksek olduğunu, maddelerin Cronbach alfa değerleri ise ölçeğin yüksek güvenirlikte olduğunu tespit etmiştir. Sonuç olarak yönetim bilimi literatürüne önemli katkı sağlayabilecek, kamu yönetiminde teşkilat kalitesinin artırılmasında kullanılabilecek “Yönetsel İnsan İlişkileri Becerisi” ölçeği, belirlenen yönetsel beceriyi ölçebilecek geçerli ve güvenilir bir ölçek olarak Türkçeye uyarlanmıştır.
Yönetsel Kişilerarası Beceriler İyi Yönetici Kamu Yönetimi Yönetsel Beceriler Yönetsel İnsan İlişkileri Becerisi
The purpose of this study is to adapt the "Managerial Interpersonal Skills" scale, developed by Beenen, Pichler, Livingston, and Riggio (2021) regarding interpersonal communication, one of the most important factors of managerial processes, into Turkish. The development and effective use of interpersonal or human relations skills in organizations is a very important parameter in terms of both managerial success and the careers of managers who develop these skills. The scale originally consisted of 3 dimensions and 21 items. 9 demographic questions were added to the 5-point Likert scale. The research group of the study consists of 434 people working in public organizations affiliated with Ankara Governorship and participating in the study voluntarily. Adaptation to Turkish for the validity of the scale was carried out in three stages. First, the original scale items were translated into Turkish by the researchers. Then, three language experts were consulted about Turkish and English. Later, the opinions of 3 experts in the fields of organizational behavior, management and organization were received. Then, Exploratory and Confirmatory Factor analyses were conducted. The explained variance revealed the three-factor variable of the scale called "Managerial Interpersonal Relations Skill" at a high level. Factor loading values showed that there was a high relationship between the items and the factors of managerial interpersonal relations skills. Item-total correlations showed that the internal consistency of the scale was high, and Cronbach's Alpha values of the items showed that the scale was highly reliable. As a result, the "Managerial Interpersonal Relations Skill" scale, which can make a significant contribution to the management science literature and can be used to increase organizational quality in public administration, has been adapted to Turkish as a valid and reliable scale that can measure the determined managerial skill.
Managerial Interpersonal Skills Interpersonal Relations Skill Good Manager Public Management Managerial Skills
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Kamu Yönetimi, Liderlik |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 19 Mart 2025 |
Gönderilme Tarihi | 13 Ağustos 2024 |
Kabul Tarihi | 28 Şubat 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 23 Sayı: 56 |