Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ANİMASYON FİLMLERİN TÜRKİYE’DE VE KÜRESEL ÖLÇEKTEKİ GİŞE HASILAT ORANLARI VE YEREL ANİMASYON YAPIMLARININ YURTDIŞINA İHRACAT İKAME POTANSİYELİ

Yıl 2025, Cilt: 23 Sayı: 56, 1160 - 1175, 19.03.2025
https://doi.org/10.35408/comuybd.1614287

Öz

Küreselleşen Dünya’da Türkiye’nin sinema sektörü ve animasyon yapımlarının gelişim seviyesi artmaktadır. Artık uluslararası ölçekte başarı sağlayabilecek yapımlar üretilmektedir. Son on senede animasyon filmlerin izlenme oranları ve ihraç edilme oranları arasında paralel bir ilişkinin kurulup kurulamayacağını analiz etmek üzere tasarlanan makalenin asıl amacı bu konuda duruma açıklık getirmektir. Hem animasyon stüdyolarının hem de prodüksiyon şirketlerinin yerelde başarılı işler ürettiği varsayılabilir mi sorusuna cevap arayan çalışmanın ana sorunsalını bu konu kapsamaktadır. Ayrıca yerelde başarılı ise bile bu başarıyı uluslararası anlamda da sağlayabilir mi? Makalenin bir diğer hedefi de eğer yerelde üretilen uzun metraj animasyon filmleri belirli seviyede bir başarıya sahipse bu durumu yurtdışına ihraç ikame potansiyeli açısından kullanabilecek mi, bu durumu açıklığa kavuşturmaktır. Makale de analiz edilen birçok sayısal veri grafikler eşliğinde görselleştirilecek ve genel eğilim bu verisel analizlerden elde edilecektir. Dünyanın hızla ilerlediği küresel endüstriyel yapılarda var olabilecek yerel altyapıların animasyon sineması alanında ne şekilde ilerlediği ve Türkiye ekonomisine ne şekilde katkı sağlayabileceğinin araştırılacağı makalenin sonuçları güzel sanatlar, iletişim, medya ve yönetim bilimleri gibi birçok alana hem akademik hem de endüstriyel anlamda katkı sağlayabilecek ve Türkiye’nin sahip olduğu ihracat potansiyelini gözler önüne serebilecektir.

Etik Beyan

Makaledeki tüm veriler ve grafikler yazar tarafından üretilmiştir.

Kaynakça

  • Balaban, Y. (2007) Üç Boyutlu Bilgisayar Grafiklerinin Sinema Filmleri İçinde Kullanımı: “Mumya” “Küçük Kardeşim” Ve “Matrix” İncelemesi. T.C. İstanbul Kültür Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi.
  • Fırat, M. (2021) Dijital Çağda Bilgisayar Animasyonları Üzerine Bir İnceleme: Pixar Evreni. T.C. Altınbaş Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi.
  • Teksoy, R. (2005) Sinema Tarihi, Birinci Cilt, İstanbul: Oğlak Yayınları
  • Box Office Mojo (2024). Turkish Yearly Box Office. Erişim: 12 Aralık 2024, https://www.boxofficemojo.com/year/?area=TR
  • Box Office Mojo (2024). Turkish Box Office For 2023. Erişim: 12 Aralık 2024, https://www.boxofficemojo.com/year/2023/
  • Box Office Mojo (2024). Turkish Box Office For 2022. Erişim: 12 Aralık 2024, https://www.boxofficemojo.com/year/2022/
  • Box Office Mojo (2024). Turkish Box Office For 2021. Erişim: 12 Aralık 2024, https://www.boxofficemojo.com/year/2021/
  • Box Office Mojo (2024). Turkish Box Office For 2020. Erişim: 12 Aralık 2024, https://www.boxofficemojo.com/year/2020/
  • Box Office Mojo (2024). Turkish Box Office For 2019. Erişim: 12 Aralık 2024, https://www.boxofficemojo.com/year/2019/
  • Box Office Mojo (2024). Turkish Box Office For 2018. Erişim: 12 Aralık 2024, https://www.boxofficemojo.com/year/2018/
  • Box Office Mojo (2024). Turkish Box Office For 2017. Erişim: 12 Aralık 2024, https://www.boxofficemojo.com/year/2017/
  • Box Office Mojo (2024). Turkish Box Office For 2016. Erişim: 12 Aralık 2024, https://www.boxofficemojo.com/year/2016/
  • Box Office Mojo (2024). Turkish Box Office For 2015. Erişim: 12 Aralık 2024, https://www.boxofficemojo.com/year/2015/
  • Box Office Mojo (2024). Turkish Box Office For 2014. Erişim: 12 Aralık 2024, https://www.boxofficemojo.com/year/2014/
  • Fudge Animation (2024). A Timeline: The Evolution of Animation. Erişim: 12 Aralık 2024, https://www.fudgeanimation.com/journal/the-evolution-of-animation
  • Vikipedi (2024). Amentü Gemisi Nasıl Yürüdü. Erişim: 12 Aralık 2024, https://tr.wikipedia.org/wiki/AmentuGemisiNasılYürüdü

BOX OFFICE REVENUE RATES OF ANIMATED FILMS IN TURKEY AND ON A GLOBAL SCALE & IMPORT SUBSTITUTE POTENTIAL OF LOCAL ANIMATED PRODUCTIONS ABROAD

Yıl 2025, Cilt: 23 Sayı: 56, 1160 - 1175, 19.03.2025
https://doi.org/10.35408/comuybd.1614287

Öz

Kaynakça

  • Balaban, Y. (2007) Üç Boyutlu Bilgisayar Grafiklerinin Sinema Filmleri İçinde Kullanımı: “Mumya” “Küçük Kardeşim” Ve “Matrix” İncelemesi. T.C. İstanbul Kültür Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi.
  • Fırat, M. (2021) Dijital Çağda Bilgisayar Animasyonları Üzerine Bir İnceleme: Pixar Evreni. T.C. Altınbaş Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi.
  • Teksoy, R. (2005) Sinema Tarihi, Birinci Cilt, İstanbul: Oğlak Yayınları
  • Box Office Mojo (2024). Turkish Yearly Box Office. Erişim: 12 Aralık 2024, https://www.boxofficemojo.com/year/?area=TR
  • Box Office Mojo (2024). Turkish Box Office For 2023. Erişim: 12 Aralık 2024, https://www.boxofficemojo.com/year/2023/
  • Box Office Mojo (2024). Turkish Box Office For 2022. Erişim: 12 Aralık 2024, https://www.boxofficemojo.com/year/2022/
  • Box Office Mojo (2024). Turkish Box Office For 2021. Erişim: 12 Aralık 2024, https://www.boxofficemojo.com/year/2021/
  • Box Office Mojo (2024). Turkish Box Office For 2020. Erişim: 12 Aralık 2024, https://www.boxofficemojo.com/year/2020/
  • Box Office Mojo (2024). Turkish Box Office For 2019. Erişim: 12 Aralık 2024, https://www.boxofficemojo.com/year/2019/
  • Box Office Mojo (2024). Turkish Box Office For 2018. Erişim: 12 Aralık 2024, https://www.boxofficemojo.com/year/2018/
  • Box Office Mojo (2024). Turkish Box Office For 2017. Erişim: 12 Aralık 2024, https://www.boxofficemojo.com/year/2017/
  • Box Office Mojo (2024). Turkish Box Office For 2016. Erişim: 12 Aralık 2024, https://www.boxofficemojo.com/year/2016/
  • Box Office Mojo (2024). Turkish Box Office For 2015. Erişim: 12 Aralık 2024, https://www.boxofficemojo.com/year/2015/
  • Box Office Mojo (2024). Turkish Box Office For 2014. Erişim: 12 Aralık 2024, https://www.boxofficemojo.com/year/2014/
  • Fudge Animation (2024). A Timeline: The Evolution of Animation. Erişim: 12 Aralık 2024, https://www.fudgeanimation.com/journal/the-evolution-of-animation
  • Vikipedi (2024). Amentü Gemisi Nasıl Yürüdü. Erişim: 12 Aralık 2024, https://tr.wikipedia.org/wiki/AmentuGemisiNasılYürüdü
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Uluslararası Finans, İletişim Ekonomisi, İletişim ve Medya Politikası, Ekonomik Demografi, Strateji, Yönetim ve Örgütsel Davranış (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

İlkan Devrim Dinç 0000-0002-4706-7590

Yayımlanma Tarihi 19 Mart 2025
Gönderilme Tarihi 6 Ocak 2025
Kabul Tarihi 24 Şubat 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 23 Sayı: 56

Kaynak Göster

APA Dinç, İ. D. (2025). ANİMASYON FİLMLERİN TÜRKİYE’DE VE KÜRESEL ÖLÇEKTEKİ GİŞE HASILAT ORANLARI VE YEREL ANİMASYON YAPIMLARININ YURTDIŞINA İHRACAT İKAME POTANSİYELİ. Yönetim Bilimleri Dergisi, 23(56), 1160-1175. https://doi.org/10.35408/comuybd.1614287

Sayın Araştırmacı;

Dergimize gelen yoğun talep nedeniyle Ocak ve Mart 2025 sayısı için öngörülen kontenjan dolmuştur, gönderilen makaleler ilerleyen sayılarda değerlendirilebilecektir. Bu hususa dikkat ederek yeni makale gönderimi yapmanızı rica ederiz.

Dergimize göndereceğiniz çalışmalar linkte yer alan taslak dikkate alınarak hazırlanmalıdır. Çalışmanızı aktaracağınız taslak dergi yazım kurallarına göre düzenlenmiştir. Bu yüzden biçimlendirmeyi ve ana başlıkları değiştirmeden çalışmanızı bu taslağa aktarmanız gerekmektedir.
İngilizce Makale Şablonu için tıklayınız...

Saygılarımızla,