The purpose of this research is to examine the
designing of the characteristics such as "prior knowledge and skills, the speed of learning and the level of
reasoning, learning style and multiple intelligence" which are
accepted as individual differences and the perception of application efficiency
of primary school teachers and teacher candidates. The study was designed
according to phenomenology which is one of the qualitative research methods.
Participants in the study were selected according to the criterion sampling
among primary school teachers working in schools in different socio-economic
levels in Adana and Gaziantep in the fall semester of the 2017-2018 academic
year and primary school teacher candidates continuing their education in the
same period. In this case, 13 female, 10 male out of 23 primary school teachers
and 17 female 3 male out of 20 primary school teacher candidates attended. In
the research, the data were collected through "Daily Lesson Plans"
and "Demographic Specifications Form", "Semi-structured
Interview Form Based on Individual Differences" developed by the
researchers. The obtained data were converted into findings by content and
descriptive analysis. The analyzes show that primary school teachers have
included the implementations for determining the prior knowledge and skills,
learning styles and dominant intelligence areas, and teacher candidates have an
awareness of how to do this too. However, primary school teachers and teacher
candidates do not find themselves efficiency in designing and implementing the
teaching process based on different prior knowledge and skills, the speed of
learning and the level of reasoning, learning styles, and multiple intelligence
activities.
Individual differences Instructional design Efficiency perception
Bu araştırmanın amacı, sınıf öğretmenlerinin ve
adaylarının bireysel farklılık olarak kabul gören “ön bilgi ve beceri, öğrenme hızı ve muhakeme seviyesi, öğrenme stili
ve çoklu zeka” gibi özellikleri öğretim süreçlerinde tasarlama ve uygulama
yeterlik algılarının incelenmesidir. Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden
olgu bilime göre desenlenmiştir. Araştırmada katılımcılar 2017-2018 eğitim
öğretim yılı güz döneminde Adana ve Gaziantep illerinde farklı sosyo ekonomik
düzeydeki okullarda görev yapan sınıf öğretmenleri ve aynı dönemde
eğitim-öğretime devam eden sınıf öğretmeni adayları arasından ölçüt örnekleme
göre seçilmiştir. Bu durumda araştırmaya 13’ü kadın, 10’u erkek 23 sınıf
öğretmeni ve 17’si kadın, 3’ü erkek 20 öğretmen adayı katılmıştır. Araştırmada
veriler “Günlük Ders Planları” ve araştırmacılar tarafından geliştirilen
“Demografik Özellikler Formu”, “Bireysel Farklılıklara Dayalı Öğretim
Uygulamaları Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu” yoluyla toplanmıştır. Elde
edilen veriler içerik ve betimsel analiz yoluyla bulgulara dönüştürülmüştür.
Yapılan analizler ön bilgi ve becerilerin, öğrenme stillerinin ve baskın zekâ
alanlarının tespit edilmesine yönelik uygulamalara sınıf öğretmenlerinin yer
verdiklerini, öğretmen adaylarının ise nasıl yapılabileceği konusunda
farkındalığa sahip olduklarını göstermektedir.
Ancak sınıf öğretmenleri ve adayları farklı ön bilgi ve becerilere,
öğrenme hızı ve muhakeme seviyesine, öğrenme stillerine ve çoklu zekâ
etkinliklerine dayalı öğretim sürecini tasarlama ve uygulama konusunda
kendilerini yeterli görmemektedirler.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 21 Nisan 2019 |
Gönderilme Tarihi | 15 Şubat 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 48 Sayı: 1 |
Copyright © 2011
Cukurova University Faculty of Education
All rights reserved