This research aims to explore how the changes made
in the curricula are perceived by teachers, the reasons for the changes and
their reflections on education. This study utilized “explanatory design” one of the
mixed research models. The research sample held a total of 449 teachers working
at primary, secondary and high schools located within the province of
Kahramanmaraş during the 2017-2018 academic year. For the qualitative phase of
the study, the working group of the study consisted of 11 teachers who were
selected bythe criterion sampling method. The study employed Curriculum Change
Perception Scale (CCPS) which was developed by the researchers and semi-structured
interview form. The quantitative research data was analyzed through the use of
SPSS 21.0 package program, while content analysis for the qualitative data
analysis. Research findings revealed that teachers’ perceptions towards the
changes in the curriculum are at the level of ”Not sure”, and that no significant difference was identified
across teachers’ perceptions towards the curriculum changes in terms of gender,
teaching level and educational status, yet a statistically significant
difference was found across seniority.The research also suggested the reasons
for the changes in the curriculum as political reasons, the shortcomings
arising from the previous curricula, adapting to the change and improving the
education system. The considerations that should be paid attention in the
implementation of the changes in the curriculum were determined as acting in
accordance with the instructions and diversifying the teaching methods and
techniques; whereas those by administrators were identified as preparing and
implementing the changing plan, preparing material in accordance with the
change and ensuring cooperation.
Bu
araştırmanın amacı öğretim programlarında yapılan değişikliklerin öğretmenler
tarafından nasıl algılandığını, öğretim programının değişme nedenlerini ve
eğitime yansımalarını ortaya çıkarmaktır. Karma araştırma modeli ile yürütülen
bu araştırmada “açıklayıcı desen” kullanılmıştır. Araştırmanının örneklemini
Kahramanmaraş’taki ilköğretim ve ortaöğretim okullarında 2017-2018 eğitim
öğretim yılında görev yapan 449 öğretmen oluştururken, nitel boyutu ile ilgili
çalışma grubunu araştırmanının örnekleminden ölçüt örnekleme yöntemine göre
seçilen 11 öğretmen oluşturmuştur. Araştırmada veriler, araştırmacılar
tarafından geliştirilen Program Değişikliğini Algılama Ölçeği (PDAÖ) ve yarı
yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır.
Araştırma da nicel verilerin analizinde SPSS 21 paket programından nitel
verilerin analizinde içerik analizinden faydalanılmıştır. Bu araştırmanın
sonucunda öğretim programı değişikliğine yönelik öğretmen algılarının
“kararsızım” şeklinde orta düzeyde olduğu, öğretmenlerin öğretim programı
değişikliklerini algılamalarında; cinsiyet,
görev yapılan okul kademesi, öğrenim durumu değişkenine göre anlamlı
farklılık olmadığı, görev yapılan kıdem yılı değişkenine göre anlamlı farkın
olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Öğretim programının değişmesinde politik
nedenlerin, önceki programlardan kaynaklanan eksikliklerin, değişime ayak
uydurma ve eğitim sistemini iyileştirme çabasının etkili olduğu sonucuna
ulaşılmıştır. Öğretim programı değişikliğinin uygulanmasında öğretmenin dikkat
etmesi gereken unsular yönergeye uygun hareket etme, öğretim yöntem ve
tekniklerini çeşitlendirme gibi etkenlerken yöneticilerin dikkat etmesi gereken
unsurlar değişim planını yapma ve uygulama, değişikliklere uygun materyal
hazırlama, işbirliğini sağlama şeklindedir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 21 Nisan 2019 |
Gönderilme Tarihi | 5 Kasım 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 48 Sayı: 1 |
Copyright © 2011
Cukurova University Faculty of Education
All rights reserved