Teachers are accepted as key factors for the success of change initiatives during educational reforms. Thus, the importance of teacher empowerment at the stages of change is emphasized. However, there is lack of research dealing with the teacher empowerment on their attitudes towards change and its role in change. Therefore, the main purpose of this study is to reveal the possible relationship between psychological empowerment and being ready for individual change for teachers. Correlational study design was used. The study group consists of 517 teachers at primary, secondary and high schools selected via cluster and convenience sampling methods. It has been found through multiple linear regression analysis that sub-dimensions of psychological empowerment (meaning, impact, competence and self-determination) predict teachers’ cognitive, emotional and intentional readiness for change significantly. However, it has been revealed that self-determination and competence for cognitive readiness; self-determination for emotional readiness; self-determination, competence and impact for intentional readiness are found to be significant predictors. These results were discussed in terms of theories of self-determination and self-efficacy and some suggestions were made for the Turkish education system in practice.
Organizational change, Readiness for change, Psychological empowerment, Teacher empowerment
Eğitim reformu zamanlarında değişim girişimlerinin başarıya ulaşmasında öğretmenler anahtar bir faktör olarak görülmektedir. Dolayısıyla değişim dönemlerinde öğretmen güçlendirmeye vurgu yapılmaktadır. Ancak güçlendirmenin öğretmenlerin değişime yönelik tutumlarında ve değişim sürecinde nasıl bir rol aldığına yönelik alan yazınında bir boşluk vardır. Bu kapsamda araştırmada, öğretmenlerin psikolojik güçlendirmeleri ile bireysel değişime hazır olmaları arasındaki ilişkiyi incelemek amaçlanmıştır. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden korelasyonel araştırma deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu ise ilkokul, ortaokul ve lise kademelerinde görev yapan küme örnekleme ve kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemi ile belirlenen 517 öğretmen oluşturmaktadır. Yapılan çoklu doğrusal regresyon analizi sonucunda psikolojik güçlendirme alt boyutlarının (anlam, etki, yeterlik ve özerklik) öğretmenlerin değişime bilişsel, duygusal ve niyet olarak hazır olmalarını anlamlı şekilde yordadığı belirlenmiştir. Ancak bilişsel hazır olma için psikolojik güçlendirmenin özerklik ve yeterlik duygusal hazır olma için özerklik, niyet olarak hazır olma için ise özerklik, yeterlik ve etki boyutlarının anlamlı yordayıcılar olduğu tespit edilmiştir. Bu sonuçlar öz belirleme, öz yeterlik kuramları ve Türk Eğitim Sistemi bağlamında tartışılarak pratiğe dönük önerilerde bulunulmuştur.
Örgütsel değişim, Değişime hazırlık, Psikolojik güçlendirme, Öğretmen güçlendirme
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim, Bilimsel Disiplinler |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar |
|
Yayımlanma Tarihi | 28 Nisan 2020 |
Başvuru Tarihi | 22 Ekim 2019 |
Kabul Tarihi | 1 Nisan 2020 |
Yayınlandığı Sayı | Yıl 2020, Cilt 49, Sayı 1 |
Bibtex | @araştırma makalesi { cuefd635770, journal = {Cukurova University Faculty of Education Journal}, issn = {1302-9967}, eissn = {2149-116X}, address = {}, publisher = {Çukurova Üniversitesi}, year = {2020}, volume = {49}, pages = {73 - 97}, doi = {10.14812/cuefd.635770}, title = {Preparing Teachers to Change: The Effect of Psychological Empowerment on Being Ready for Individual Change}, key = {cite}, author = {Çelik, Osman Tayyar and Atik, Servet} } |
APA | Çelik, O. T. & Atik, S. (2020). Preparing Teachers to Change: The Effect of Psychological Empowerment on Being Ready for Individual Change . Cukurova University Faculty of Education Journal , 49 (1) , 73-97 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/cuefd/issue/53758/635770 |
MLA | Çelik, O. T. , Atik, S. "Preparing Teachers to Change: The Effect of Psychological Empowerment on Being Ready for Individual Change" . Cukurova University Faculty of Education Journal 49 (2020 ): 73-97 <https://dergipark.org.tr/tr/pub/cuefd/issue/53758/635770> |
Chicago | Çelik, O. T. , Atik, S. "Preparing Teachers to Change: The Effect of Psychological Empowerment on Being Ready for Individual Change". Cukurova University Faculty of Education Journal 49 (2020 ): 73-97 |
RIS | TY - JOUR T1 - Preparing Teachers to Change: The Effect of Psychological Empowerment on Being Ready for Individual Change AU - Osman Tayyar Çelik , Servet Atik Y1 - 2020 PY - 2020 N1 - DO - T2 - Cukurova University Faculty of Education Journal JF - Journal JO - JOR SP - 73 EP - 97 VL - 49 IS - 1 SN - 1302-9967-2149-116X M3 - UR - Y2 - 2020 ER - |
EndNote | %0 Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi Preparing Teachers to Change: The Effect of Psychological Empowerment on Being Ready for Individual Change %A Osman Tayyar Çelik , Servet Atik %T Preparing Teachers to Change: The Effect of Psychological Empowerment on Being Ready for Individual Change %D 2020 %J Cukurova University Faculty of Education Journal %P 1302-9967-2149-116X %V 49 %N 1 %R %U |
ISNAD | Çelik, Osman Tayyar , Atik, Servet . "Preparing Teachers to Change: The Effect of Psychological Empowerment on Being Ready for Individual Change". Cukurova University Faculty of Education Journal 49 / 1 (Nisan 2020): 73-97 . |
AMA | Çelik O. T. , Atik S. Preparing Teachers to Change: The Effect of Psychological Empowerment on Being Ready for Individual Change. Cukurova University Faculty of Education Journal. 2020; 49(1): 73-97. |
Vancouver | Çelik O. T. , Atik S. Preparing Teachers to Change: The Effect of Psychological Empowerment on Being Ready for Individual Change. Cukurova University Faculty of Education Journal. 2020; 49(1): 73-97. |
IEEE | O. T. Çelik ve S. Atik , "Preparing Teachers to Change: The Effect of Psychological Empowerment on Being Ready for Individual Change", Cukurova University Faculty of Education Journal, c. 49, sayı. 1, ss. 73-97, Nis. 2020, doi:10.14812/cuefd.635770 |
Copyright © 2011
Cukurova University Faculty of Education
All rights reserved