The purpose of this study is to determine undergraduate students’ attitudes and mathematics beliefs and examine the effects of these variables on mathematics achievement. The study was designed according to the relational survey model. Total of 334 undergraduate students educated in the primary school teaching department formed the study group of research. In the study, as data collection tools, “Attitude towards Mathematics Scale” and “Mathematics Belief Scale” were applied respectively. In the process of data analysis; descriptive statistics, Pearson Moment Correlation and multiple regression analysis were applied. As a result, it was found out that the attitudes and beliefs of primary school undergraduate students towards mathematics were moderate. On the other hand, it was concluded that students' attitudes and beliefs towards mathematics also predicted their mathematics achievement scores. Besides, it can be suggested to examine the variables such as anxiety, self-efficacy and professional attitude among the affective factors affecting mathematics achievement.
Mathematics attitude mathematics achievement Mathematical Belief
Bu araştırmanın amacı, sınıf öğretmenliği lisans öğrencilerinin matematiğe yönelik tutum ve matematik inançlarını belirleyerek bu değişkenlerin matematik başarısı üzerine etkisini irdelemektir. Araştırma, nicel araştırma desenlerinden ilişkisel tarama modeline göre tasarlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, Sınıf Öğretmenliği Anabilim Dalı’na devam eden toplam 334 lisans öğrencisi oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak “Matematiğe Yönelik Tutum Ölçeği” ve “Matematik İnanç Ölçeği” uygulanmıştır. Verilerin analiz sürecinde ise sırası ile betimsel istatistik, Pearson moment korelasyon değeri ve çoklu regresyon analizi uygulanmıştır. Araştırmanın sonucunda, araştırmaya katılan sınıf öğretmenliği lisans öğrencilerinin matematiğe yönelik tutumları ve inançlarının orta düzeyde olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Diğer taraftan çalışmada matematiğe yönelik tutum ve inançların lisans öğrencilerinin matematik başarılarını yordadığı sonucuna ulaşılmıştır. Buna göre bundan sonra yapılacak çalışmalarla, matematik başarısını etkileyen duyuşsal faktörlerden kaygı, öz yeterlilik, mesleki tutum gibi değişkenlerin irdelenmesi önerilebilir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Ekim 2020 |
Gönderilme Tarihi | 26 Şubat 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 49 Sayı: 2 |
Copyright © 2011
Cukurova University Faculty of Education
All rights reserved