Purpose: Current study investigated whether the measurement tools utilized during medical faculty preclinical period to form the basis of pass-fail decisions taken for students included Differential Item Functioning for foreign and Turkish students. Material and Methods: A total of 205 first year students 7 of which were foreign nationals attending Mersin University Medical Faculty participated in the study. All analyses are performed by Easy-DIF software and Mantel Haenszel method. And Differential Item Functioning identified this 6 items presented to the 10 expert for expert opinion Results: It was observed as a result of analyses via the method of Mantel Haenszel based on 7 exams that contained 100 multiple choice items each that only 6 items out of 700 included significant levels of Differential Item Functioning. It was also seen that item averages of foreign national students for the rest of all 694 items were lower compared to other students; however this difference was not statistically significant. Conclusion: According to the expert opinion for 6 items; long sentence structure, negative item root structure and some words that regarded as traditional play a role in the formation of Differential Item Functioning was found. It can be offered that we must not use long sentence structure, negative item root structure and some words that regarded as traditional for preparing exams to ensure validity of exams.
Differential Item Functioning Medical Faculty Student"s Achivement Foreing Nationality Students
Amaç: Bu çalışmada, tıp fakültesi klinik öncesi dönemde kullanılan ve öğrenciler için bir üst sınıfa geçti-kaldı kararlarına dayanak oluşturan ölçme araçlarının, yabancı ve Türk uyruklu öğrenciler açısından Değişen Madde Fonksiyonu (DMF) içerip içermediği araştırılmıştır. Materyal ve Metod: Çalışmaya Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesinde öğrenim gören 7"si yabancı uyruklu olmak üzere toplam 205 dönem I (1. Sınıf) öğrencisi katılmıştır. Analizler Easy_DIF yazılımı ve Mantel Haenszel yöntemi kullanılarak yapılmıştır. Bulgular: Mantel Haenszel yöntemi kullanılarak her biri çoktan seçmeli 100"er madde içeren 7 sınav üzerinden yapılan analizler neticesinde toplam 700 madde içerisinden yalnızca 6 tanesinde anlamlı düzeyde Değişen Madde Fonksiyonu gözlenmiştir. Geriye kalan 694 maddenin tamamında ise yabancı uyruklu öğrencilerin madde ortalamalarının diğer öğrencilere oranla daha düşük olduğu; ancak bu farkın Değişen Madde Fonksiyonu açısından anlamlı düzeye ulaşmadığı gözlenmiştir. Sonuç: DMF"li tespit edilen 6 madde ilgili 10 alan uzmanının görüşüne sunulmuş ve uzmanlardan; devrik ve uzun cümle yapısının, olumsuz madde kökünün ve geleneksel sayılabilecek bazı kelimelerin Değişen Madde Fonksiyonu oluşumunda rol oynadığına yönelik dönüt alınmıştır. Buradan hareketle Tıp Fakültelerinde yapılan sınavlarda kullanılan testlerin geçerliklerin garanti altına alınması ve yabancı uyruklu öğrencilerin mağdur edilmemesi amacıyla devrik ve uzun cümle yapısı, olumsuz madde kökü ve geleneksel kelimeler içeren maddeler yazılmamasına dikkat edilmesi gerekmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research |
Authors | |
Publication Date | July 22, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 39 Issue: 2 |