Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SURİYELİ AİLELERİN İLKOKULDA AİLE KATILIMINA İLİŞKİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ

Yıl 2020, , 368 - 386, 26.10.2020
https://doi.org/10.35379/cusosbil.746471

Öz

Bu çalışmada eğitimin ana unsurlarından olan öğretmenlerin Suriyeli ailelerin ilkokulda aile katılımları hakkındaki görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada nitel araştırma yaklaşımına dayalı olgubilim (fenomenoloji) deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu Mersin İli Tarsus İlçesinde devlet okullarında görev yapmakta olan 10 sınıf öğretmeninden oluşmuştur. Araştırmanın verileri yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanarak toplanmıştır. Araştırma verilerinin çözümlenmesinde betimsel analizden yararlanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre sınıf öğretmenleri, Suriyeli ailelerin eğitim sürecine katılımını bir ihtiyaç olarak görmektedirler fakat Suriyeli ailelerin hepsinin eğitim sürecine katılımda aynı özeni göstermediklerinden şikâyetçidirler. Öğretmenler, Türkçe bilmeme, kültürel farklılıklar, maddi olanakların sınırlı olması, Türk eğitim sistemine adapte olamama, eğitimi ve okulu gereksiz görmenin, Suriyeli ailelerin eğitim sürecine katılımının önündeki engeller olarak görmektedirler. Öğretmenlerin, Suriyeli ailelerin eğitim sürecine katılımını artırmak için ev ziyaretleri, yüz yüze görüşmeler, öğrenciler ile ilgili duyuruları Suriyeli ebeveynlere ulaştırma, sınıf toplantıları gibi uygulamaları yaptıkları, bu konuda gerekli özveriyi gösterdikleri anlaşılmıştır.

Kaynakça

  • ACT Goverment (2008). Progressing Parental Engagement. Education and Training.
  • Akkaya, A. (2013). Süriyeli mültecilerin Türkçe algıları. EKEV Akademi Dergisi, 17 (56), 179-190.
  • Argon, T. ve Kıyıcı, C. (2012). İlköğretim kurumlarında ailelerin eğitim sürecine katılımlarına yönelik öğretmen görüşleri. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 80-95.
  • Crites, C. V. (2008). Parent and community involvement: A case study. Yayınlanmış Doktora Tezi, Liberty University, The Faculty of the School of Education, Lynchburg.
  • Epstein, J. L. (2002). School, family,and community partnerships. California: Corwin Press Inc.
  • Erdoğan, Ç. ve Demirkasımoğlu, N. (2010). Ailelerin eğitim sürecine katılımına ilişkin öğretmen ve yönetici görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi [Educational Administration: Theory and Practice], 16(3), 399-431.
  • Gliner, J.A.,Morgan, G.A. & Leech, N.L. (2015). Research methods in applied settings: an integrated approach to design and analysis. (S. Turan, Çev.) Ankara: Nobel.
  • Keçeli Kaysılı, B. (2008). Akademik başarının arttırılmasında aile katılımı. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 9 (1), 69-83.
  • Mafa, O. & Makuba, E. (2013). The involvement of parents in the education of their children in Zimbabwe’s rural primary schools: The case of Matabeleland north province, IOSR Journal of Research & Method in Education, 1 (3), 37-43.
  • Moralı, G. (2018). Suriyeli mülteci çocuklara Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde karşılaşılan sorunlar. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 8 (15), 1426- 1449.
  • Mülteciler Derneği, Türkiye’deki Suriyeli Sayısı Şubat 2020, 20.02.2020 tarihinde https://multeciler.org.tr/turkiyedeki-suriyeli-sayisi/ adresinden ulaşılmıştır.
  • Shannon, S. M. (1996). Minority parental involvement: A mexican mother's experience and a teacher's interpretation. Education and Urban Society, 29, 71-84.
  • Sheldon, S. B. (2003). Linking school-family-community partnerships in urban elementary school to student achievement on state tests. The Urban Review, 35 (2), 149-165.
  • Simon B (2004). High school outreach and family involvement. J. Social Psychol. of Education 7, 185-209.
  • Sönmez, V. ve Alacapınar, F. (2013). Örneklendirilmiş Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Taşkaya, S. M. (2016). Anadili Türkçe Olmayanlara Okuma Yazma Öğretimi, F. Susar Kırmızı & E. Ünal içinde, İlk Okuma Yazma Öğretimi (s.199-223), Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Tay, B., Özdemir, A. M. ve Yıldırım, K. (2013). Ailenin çocuğun eğitimine etkin katılımı: öğretmen adaylarının görüşleri. Gaziosmanpaşa Bilimsel Araştırma Dergisi, 5, 76-93.
  • Tuyisenge, S. (2015). Determınants Of Parents’ Involvement In Theır Preschool Chıldren’s Educatıon In Gasabo Dıstrıct, Yayınlanmış yüksek lisans tezi, Early Chıldhood Studıes, Kenyatta Unıversıty, Kıgalı Cıty.
  • Ünüvar, P. (2010). Aile katılımı çalışmalarına yönelik ebeveyn ve öğretmen görüşlerinin karşılaştırılması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 18 (3), 719-730.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Songül Tümkaya 0000-0003-0140-4640

Ersin Çopur 0000-0002-7403-9018

Yayımlanma Tarihi 26 Ekim 2020
Gönderilme Tarihi 1 Haziran 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Tümkaya, S., & Çopur, E. (2020). SURİYELİ AİLELERİN İLKOKULDA AİLE KATILIMINA İLİŞKİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 29(3), 368-386. https://doi.org/10.35379/cusosbil.746471

Cited By