BibTex RIS Kaynak Göster

Alt Sosyoekonomik Bölgelerde Ana Sınıfına Devam Eden 5 6 Yaş Grubundaki Çocukların Dil Gelişim Düzeylerine Bazı Faktörlerin Etkisinin incelenmesi

Yıl 2005, Cilt: 14 Sayı: 1, 231 - 246, 01.06.2005

Öz

In this study the effects of gender the period of attendance at the kindergarten the education level of the mother the mother’s profession number of children in the house and the effects during birth were studied on the language improvement levels of children between the ages of 5 6 attending kindergarten in lover socio economic regions The study was carried out 110 girls and 122 boys total of 232 children in the city of Ankara Turkey Gathered data was analyzed with the Descoeudres Language Test Peabody Drawing Word Test Dictionary and Language Test using the SPSS 10 0 statistical program The results of the test scores revealed that gender the education level of the mother the profession of the mother number of children in the house and the effects of birth on the children between the ages of 5 6 attending kindergarten did not really have any effect The duration of attendance at the kindergarten did not have any effect on the Language Test but was effective on Dictionary and Language Test and Peabody Drawing Word Test Key Words: Kindergarten Language Improvement Lover Socio Economic Level

Kaynakça

  • ACARLAR, F ve BAYKOÇ DÖNMEZ, N. (1992). 30-47 Aylar (2.5-4 Yaş) Arasındaki Türk Çocuklarının Dil Yapılarının İncelenmesi. G.Ü.Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 8(3), 163203.
  • ANTAR, B. (1983). İlk 6 Yaşta Dil Gelişimi Anne-Baba Eğitimi ve Cinsin Etkisi, Ankara: H.Ü. Tıp Fakültesi Pediatri Ana bilim Dalı ( Uzmanlık Tezi).
  • BAŞARAN, İ.E. (1994). Eğitim Psikolojisi. Ankara: Kadı oğlu Matbaası.
  • BAYKAN, S. TEMEL, F.Z. ÖMEROĞLU, E. BULDUK, S. ERSOY, Ö. AVCI, N ve TURLA, A.(1995). Ankara’da Farklı Sosyoekonomik Düzeydeki 0-6 Yaş Çocuklarının Gelişim Durumlarının İncelenmesi Üzerine Bir Araştırma. Ankara: M.E.B. Okul öncesi Eğitimi Genel Müdürlüğü ve G.Ü. Mesleki Eğitim Fakültesi
  • BAYKOÇ DÖNMEZ, N ve ARI, M. (1992). 12-30 Aylık Türk Çocuklarında Dilin Kazanılması. G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 8 (3), 115-161.
  • BERKMAN, S. (1990). Erken Çocuk Eğitiminde Farklı Modeller. Unicef Yayınları, No:42.
  • BROWN, R. J ve DUNN, J. (1992). Talk with Your Mother or Sibling? Developmental Changes in Early Family Lonversations About Feelings. Child Development, Pennsylvania State University. Vol. 63, 336-349.
  • CANTEKİNLER, S. (2002). Okul öncesi Eğitimin Çocuğun Dil Gelişimine Olan Etkisi, Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi).
  • CORNELL, E.C. (1993). Language and Culture Monsters That Lurk in Our Traditional Rhymes and Folktales. Young Children, September, 40-41.
  • DAHLBACK, H. (1988). Children’s Questions to Children and Adults in a Second Language. D. Sharp (Ed.) Bilingualism and the Individual, Multilingual Matters Ltd 42, Vol. 4. 12-25.
  • DAVASLIGİL, Ü. (1985). Farklı Sosyo-Ekonomik Ve Kültürel Çevreden Gelen Birinci Sınıf Çocukların Dil Gelişimine Okulun Etkisi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları. ERKAN, P. (1990). Farklı Sosyo-Ekonomik ve Eğitim Düzeyleri Farklı Olan Ailelerin
  • 60 Aylar Arasındaki Çocuklarının Dil Yapılarının İncelenmesi. Ankara: H.Ü. Sağlık Bilimleri Enstitüsü, (Bilim Uzmanlığı Tezi) .
  • GÜLERYÜZ, F ve BAYKOÇ DÖNMEZ, N. (1992). 48-60 Aylar (4-5 Yaş) Arasındaki Türk Çocuklarının Dil Yapılarının İncelenmesi. Ankara: G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 8 ( 3). 205-225. http://www.qafqaz.edu.az/journal/g/FARKLI%20SOSYOEKONOMIK%20DUZEYDEKI% 2068%20YAS%20COCUKLARININ%20GELISIMSEL%20DEGERLENDIRILMESI.pdf.( 13.04.2005).
  • KATZ. J. ÖNEN.F. DEMİR.N. UZUNKAYA. A VE ULUDAĞ. P. (1974). A Turkish Peabody Picture-Vocabulary Test. Hacettepe Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi. 6(12),129-140.
  • MUSSEN, P.N, CONGER, J.J ve KAGAN, J. (1990). Child Development And Personality. Sevenfhedit London Harper Collins Publishers. 249.
  • OĞUZKAN, Ş ve ORAL, G. (1987). Okul öncesi Eğitimi, İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • ÖNER, N. (1996). Türkiye’de Kullanılan Psikolojik Testler. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları.
  • ÖZTÜRK, H. (1995). Okul öncesi Eğitim Kurumlarına Devam Eden ve Etmeyen Birinci Sınıf Çocukların Alıcı Dil ve İfade Edici Dil Düzeyleri, Ankara: Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi).
  • ÖZGEDİZ, S. (1979). Çocuk Gelişiminin Temel İlkeleri. Ankara: Boğaziçi Üniversitesi Yayını.
  • RAZON, N. (1976). Özel bir Okuma Bozukluğu (Disleksi). Okuyamayan Çocuklarda Disleksi Belirtilerinin Araştırılması. İstanbul: İstanbul Üniversitesi, Edebiyat Fakültesi Yayınları.
  • TEMEL, F.Z. (1993). Vocabulary and Language Comprehension of 6-7 year old Bilingual and Multilingual Turkish Immigrant Children. XVI. International School Psychology Colloqium. Book of Papers. July 30 August 3. Banska Bystrica Slovakia, 530-539.
  • TEMEL, F.Z ve BEKİR ŞİMŞEK. H. (1998). Erken Çocukluk Döneminde Anlam Bilgisinin Gelişimi. Türk Dili Dil ve Edebiyat Dergisi. S.562, 301-306.
  • YAZICI, Z. (1999). Almanya ve Türkiye’de Anaokuluna Devam Eden 60-76 Aylar Arasındaki Türk Çocuklarının Dil Gelişimi İle Okuma Olgunluğu Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Ankara: G.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü (Yayınlanmamış Master Tezi).
  • WORTHAM, S.C. (1998). Early Childhood Curriculum. Developmental Bases For Learning And Teaching. New Jersey: Prentice Hall Upper Saddle River.

ALT SOSYOEKONOMİK BÖLGELERDE ANA SINIFINA DEVAM EDEN 5-6 YAŞ GRUBUNDAKİ ÇOCUKLARIN DİL GELİŞİM DÜZEYLERİNE BAZI FAKTÖRLERİN ETKİSİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2005, Cilt: 14 Sayı: 1, 231 - 246, 01.06.2005

Öz

Bu çalışmada alt sosyoekonomik bölgelerde ana sınıfına devam eden 5-6 yaş
grubundaki çocukların dil gelişim düzeylerine cinsiyet, ana sınıfına devam süresi, anne
eğitim düzeyi, anne mesleği, kardeş sayısı ve doğum sırasının etkisi araştırılmıştır.
Araştırmanın örneklemini Ankara il merkezinde alt sosyoekonomik düzeyde
olan 5-6 yaş grubu, ana sınıfına devam eden 110 kız, 122 erkek olmak üzere toplam
232 çocuk oluşturmuştur.
Verileri toplama aracı olarak “Descoeudres’in Dil Testi”, “Peabody Resim-Kelime
Testi”, “Lügatçe ve Dil Testi” olmak üzere üç test kullanılmıştır. Ayrıca her
çocuk ve ailesi için de “Kişisel Bilgi Formu”uygulanmıştır. Araştırma grubundan
toplanan anket ve dil testleri puanlarıyla ilgili veriler SPSS 10.0 istatistik programı
kullanılarak analiz edilmiştir.
Araştırma bulguları ana sınıfına devam eden 5-6 yaş grubundaki çocukların
Descoeudres’in Dil Testi(DLT), Peabody Resim-Kelime Testi(PRKT), Lügatçe ve Dil
Testi(LDT) puanlarında cinsiyetin, anne eğitiminin, anne mesleğinin, kardeş sayısının
ve doğum sırasının etkili olmadığını ortaya koymaktadır. Ana sınıfına devam süresinin
ise DLT puanlarında etkili olmadığı, LDT ve PRKT puanlarında etkili olduğu
bulunmuştur.

Kaynakça

  • ACARLAR, F ve BAYKOÇ DÖNMEZ, N. (1992). 30-47 Aylar (2.5-4 Yaş) Arasındaki Türk Çocuklarının Dil Yapılarının İncelenmesi. G.Ü.Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 8(3), 163203.
  • ANTAR, B. (1983). İlk 6 Yaşta Dil Gelişimi Anne-Baba Eğitimi ve Cinsin Etkisi, Ankara: H.Ü. Tıp Fakültesi Pediatri Ana bilim Dalı ( Uzmanlık Tezi).
  • BAŞARAN, İ.E. (1994). Eğitim Psikolojisi. Ankara: Kadı oğlu Matbaası.
  • BAYKAN, S. TEMEL, F.Z. ÖMEROĞLU, E. BULDUK, S. ERSOY, Ö. AVCI, N ve TURLA, A.(1995). Ankara’da Farklı Sosyoekonomik Düzeydeki 0-6 Yaş Çocuklarının Gelişim Durumlarının İncelenmesi Üzerine Bir Araştırma. Ankara: M.E.B. Okul öncesi Eğitimi Genel Müdürlüğü ve G.Ü. Mesleki Eğitim Fakültesi
  • BAYKOÇ DÖNMEZ, N ve ARI, M. (1992). 12-30 Aylık Türk Çocuklarında Dilin Kazanılması. G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 8 (3), 115-161.
  • BERKMAN, S. (1990). Erken Çocuk Eğitiminde Farklı Modeller. Unicef Yayınları, No:42.
  • BROWN, R. J ve DUNN, J. (1992). Talk with Your Mother or Sibling? Developmental Changes in Early Family Lonversations About Feelings. Child Development, Pennsylvania State University. Vol. 63, 336-349.
  • CANTEKİNLER, S. (2002). Okul öncesi Eğitimin Çocuğun Dil Gelişimine Olan Etkisi, Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi).
  • CORNELL, E.C. (1993). Language and Culture Monsters That Lurk in Our Traditional Rhymes and Folktales. Young Children, September, 40-41.
  • DAHLBACK, H. (1988). Children’s Questions to Children and Adults in a Second Language. D. Sharp (Ed.) Bilingualism and the Individual, Multilingual Matters Ltd 42, Vol. 4. 12-25.
  • DAVASLIGİL, Ü. (1985). Farklı Sosyo-Ekonomik Ve Kültürel Çevreden Gelen Birinci Sınıf Çocukların Dil Gelişimine Okulun Etkisi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları. ERKAN, P. (1990). Farklı Sosyo-Ekonomik ve Eğitim Düzeyleri Farklı Olan Ailelerin
  • 60 Aylar Arasındaki Çocuklarının Dil Yapılarının İncelenmesi. Ankara: H.Ü. Sağlık Bilimleri Enstitüsü, (Bilim Uzmanlığı Tezi) .
  • GÜLERYÜZ, F ve BAYKOÇ DÖNMEZ, N. (1992). 48-60 Aylar (4-5 Yaş) Arasındaki Türk Çocuklarının Dil Yapılarının İncelenmesi. Ankara: G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 8 ( 3). 205-225. http://www.qafqaz.edu.az/journal/g/FARKLI%20SOSYOEKONOMIK%20DUZEYDEKI% 2068%20YAS%20COCUKLARININ%20GELISIMSEL%20DEGERLENDIRILMESI.pdf.( 13.04.2005).
  • KATZ. J. ÖNEN.F. DEMİR.N. UZUNKAYA. A VE ULUDAĞ. P. (1974). A Turkish Peabody Picture-Vocabulary Test. Hacettepe Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi. 6(12),129-140.
  • MUSSEN, P.N, CONGER, J.J ve KAGAN, J. (1990). Child Development And Personality. Sevenfhedit London Harper Collins Publishers. 249.
  • OĞUZKAN, Ş ve ORAL, G. (1987). Okul öncesi Eğitimi, İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • ÖNER, N. (1996). Türkiye’de Kullanılan Psikolojik Testler. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları.
  • ÖZTÜRK, H. (1995). Okul öncesi Eğitim Kurumlarına Devam Eden ve Etmeyen Birinci Sınıf Çocukların Alıcı Dil ve İfade Edici Dil Düzeyleri, Ankara: Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi).
  • ÖZGEDİZ, S. (1979). Çocuk Gelişiminin Temel İlkeleri. Ankara: Boğaziçi Üniversitesi Yayını.
  • RAZON, N. (1976). Özel bir Okuma Bozukluğu (Disleksi). Okuyamayan Çocuklarda Disleksi Belirtilerinin Araştırılması. İstanbul: İstanbul Üniversitesi, Edebiyat Fakültesi Yayınları.
  • TEMEL, F.Z. (1993). Vocabulary and Language Comprehension of 6-7 year old Bilingual and Multilingual Turkish Immigrant Children. XVI. International School Psychology Colloqium. Book of Papers. July 30 August 3. Banska Bystrica Slovakia, 530-539.
  • TEMEL, F.Z ve BEKİR ŞİMŞEK. H. (1998). Erken Çocukluk Döneminde Anlam Bilgisinin Gelişimi. Türk Dili Dil ve Edebiyat Dergisi. S.562, 301-306.
  • YAZICI, Z. (1999). Almanya ve Türkiye’de Anaokuluna Devam Eden 60-76 Aylar Arasındaki Türk Çocuklarının Dil Gelişimi İle Okuma Olgunluğu Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Ankara: G.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü (Yayınlanmamış Master Tezi).
  • WORTHAM, S.C. (1998). Early Childhood Curriculum. Developmental Bases For Learning And Teaching. New Jersey: Prentice Hall Upper Saddle River.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yrd.doç.dr. Samiye Erdoğan Bu kişi benim

Arş.gör.dr. Hatice Şimşek Bekir Bu kişi benim

A.selma Erdoğan Aras Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2005
Gönderilme Tarihi 29 Aralık 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2005 Cilt: 14 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Erdoğan, Y. S., Bekir, A. H. Ş., & Aras, A. E. (2005). ALT SOSYOEKONOMİK BÖLGELERDE ANA SINIFINA DEVAM EDEN 5-6 YAŞ GRUBUNDAKİ ÇOCUKLARIN DİL GELİŞİM DÜZEYLERİNE BAZI FAKTÖRLERİN ETKİSİNİN İNCELENMESİ. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(1), 231-246.