Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Western Criticsan and the Answers of Muslims to Critism of Dozy on Quran, Revelation and the Prophet Muhammad: The Example of Flibeli Ahmed

Yıl 2019, , 77 - 96, 15.06.2019
https://doi.org/10.15745/da.572221

Öz

The West, whichdefinesthemselves as “we” andthe rest as "theother" outsidethemselves, theotherreligionandethnicgroups, especiallytheMuslims, and has alwaysbeenagainstIslam, whichoffers as an alternative life andculturetothevaluesthatshapeitsown life. AftertheJesus, TheMuhammadwas sent as a prophethoweverthe West considersthatwasdisturbedthemembers of otherreligions. Forthisreason, Christiansand members of other religions, especiallyChristians, havebeenconstantlycriticizingIslamthroughoutitshistory, startingshortlyaftertheemergence of prophet Muhammed andholybookQuran. 

AmongthoseoneparticularwastheDutchDozywhomadesomeresearches on easternlanguages, likemanyprevious western writers, thenDozy has written a bookabouttheProphet, thatdoes not reflecthistoricalfacts, and has been translated intoTurkishentitled the name "History of Islam" by Abdullah Cevdet, whoenjoystheliberation of theConstitutionalperiod. Thebook has causedbig dilemma andmade a greatconfusion in theOttomanpublicopinion, further it has beenrejected in manyways. Amongthemanyrejections, Oneveryparticular of theserejectionswastheworkwhichwasentitled "History of Islam" byAhmed Hilmi fromPlovdivalsoknown as Filibeli Ahmed Hilmi. 

Inthework of Ahmed Hilmi, theauthorsoughttogivetheanswertotheclaim of Dozy’sworksbystatingthatDozywasprejudice, thefactsare not correctandunfounded, furthernon-conformingviews on Islam as well as theQur'an. Inthisstudy, weexaminetheview of Ahmed Hilmi aboutthedistortions of the Torahand the Bibleand th eevaluations of the Qur'an. Inaddition, some Western writerssuch as "Dozy and precedent" objectedtothepropensity of the inspiration in the irworks, Wewillalsofocus on theoppo singviews of Dozy about the Prophet he put forward in theface of allegations of epilepsyand hysteria.

Kaynakça

  • KAYNAKÇA--Ahmed b. Hanbel (1992), Müsned, Çağrı Yay. İstanbul.--Bilgin, Muharrem Samet (2013), Dozy’ye Yazılan Türkçe Reddiyeler, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.--Bozkurt, Nahide(2004), “Terör ve Şiddet Bağlamında Kullanılan Rivayetlerin Yorumlanması Üzerine”, Dinî Araştırmalar, C. 7, S. 20, Ankara.--Buharî, Sahîh-i Buharî (1992), Çağrı Yay., İstanbul.--Bulut, Yücel (2007), “Oryantalizm”, DİA, İstanbul, XXXIII/428.--Cerrahoğlu, İsmail (1983), Tefsir Usulü, 4. Baskı, Ankara.--Çam, İrfan Davut (2013), “Tartışmalı Bir Eser: Tarih-i İslamiyet ve Yasaklanış Süreci”, İslam Araştırmaları Dergisi, S. 30.--Dozy, ReinhartPieter Anne (1908), Tarih-i İslamiyet, Mütercim Abdullah Cevdet, Matbaa-i İçtihat, Mısır.--Edward Said (1991), Oryantalizm Sömürgeciliğin Keşif Kolu, Pınar Yayınları, İstanbul.--Ekici, Mehmet Zeki (1997), II. Meşrutiyet Dönemi Fikir Adamı Şehbenderzâde Filibeli Ahmed Hilmi, Hayatı ve Eserleri, İÜ. Sosyal Bilimler Enstitüsü Basılmamış Doktora Tezi, İstanbul.--Esed, Muhammed (1965), el-İslam ala Müfteriki’t-Turuk, Dâru’l-İlim Li’l-Melayim, Beyrut.--Esed, Muhammed (1956), et-Tarik ilâ Mekke, Dâru’l-İlim Li’l-Melayin, Beyrut.--Filibeli Ahmed Hilmi (1326), Tarih-i İslam, Hikmet Matbaası, İstanbul, I-II.--Gökkır, Bilal (2005), “Kur’an’da Ehl-i Kitap “Öteki” mi? İslam Araştırmalarında Oryantalizmin Kavramsal Etkisi”, İslami Araştırmalar Dergisi, S. 14.--Grunebaum, G. E. V. (1969), Medieval İslam, Chicago.--Gülşen, Ekrem (1996), “Oryantalizm Üzerine Yapılan Tezler”, Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, S. 1, Sakarya.--Haksever, Ahmet Cahid (2009), Modernleşme Sürecinde Mevlevîler ve Jön Türkler, H Yay., İstanbul.--Halil, İmadüddin (1989), el-Müsteşrikûn ve Siretü’n-Nebeviyye, Dâru’s-Sekâfe, ed-Devha.--Halil, İmadüddin (2011), İslam Tarihine Giriş, (Çev. Abdurrahim Şen), Mana Yayınları, İstanbul. --Hançerlioğlu, Orhan, Ruhbilim Sözlüğü, II. Baskı Remzi Kitapevi.--Hanioğlu, M. Şükrü (1988), “Abdullah Cevdet”, DİA, İstanbul.--Hanioğlu, M. Şükrü (1981), Bir Siyasal Düşünür Olarak Doktor Abdullah Cevdet ve Dönemi, İstanbul.--Hatip, Abdülaziz (1997), Kur’an ve Hz. Peygamber Aleyhindeki İddialara Cevaplar, İstanbul.--Hatipoğlu, İbrahim (1999), “Osmanlı Aydınlarınca Dozy’nin Tarih-i İslamiyeti’ne Yöneltilen Tenkitler”, İslam Araştırmaları Dergisi, S. 3.--İsmail Fennî Ertuğrul (1928), İzâle-i Şükûk, İstanbul.--Keyman, Fuat-Mutman, Mahmut-Yeğenoğlu, Meyda (2014), Oryantalizm, Hegemonya ve Kültürel Fark, İletişim Yayınları, İstanbul.--Köse, Meryem-Küçük, Meryem (2015), “Oryantalizm ve “Öteki” Algısı”, Sosyal ve Kültürel Araştırmalar Dergisi, C. 1, S. 1, Sakarya.--Küçük, Hülya (1994), “Dozy’nin “Hetİslamisme” Adlı Eseri Üzerine”, Diyanet İlmî Dergi, Ekim-Kasım-Aralık, C. XXX, S. 4, Ankara.--Manastırlı İsmail Hakkı (1328), “Târîh-i İslamiyyet”, Sırât-ı Müstakîm, S. 72.--Mardin, Şerif (1964), Jön Türklerin Siyasî Fikirleri 1895-1908, Ankara.--Özdemir, Mehmet (1994), “Dozy”, DİA, İstanbul, IX, 513-514.--Sarıçam, İbrahim-Özdemir, Mehmet-Erşahin, Seyfettin (2011), İngiliz ve Alman Oryantalistlerin Hz. Muhammed Tasavvuru, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.--Smith, B. P. (1939), İslam in English Literature, New York.--Uludağ, Zekeriya (1996), Şehbenderzâde Filibeli Ahmed Hilmi ve Spiritüalizm, Akçağ Yayınları, Ankara.--Ülken, Hilmi Ziya (1966), Türkiye’de Çağdaş Düşünce Tarihi, İstanbul.--Weil, Gustav (1843), Muhammed der Prophet, Sein Lebenundseine Lehre, Stuttgart: Metzler.--Yılmaz, Yasin (2017), “Filibeli Ahmet Hilmi’nin Tarih-i İslam Özelinde Dozy’nin Hz. Peygamber’e Yönelik İddialarına Verdiği Bazı Cevaplar”, Kesit Akademi Dergisi, Yıl: 3, Sayı: 8.--Yılmaz, Yasin (2017), “Filibeli Ahmet Hilmi'nin Tarih-i İslam Adlı Eseri Özelinde Dozy ve Müsteşriklerin İddialarıyla İlgili Bazı Mülahazalar” Turkish Studies International Periodical forthe Languages, Literatureand History of Turkishor Turkic Volume 12/2, Ankara.--Yılmaz, Yasin (1994), Filibeli Ahmed Hilmi’nin Hayatı ve Tarihçiliği, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.

Batılı Münekkitler ve Dozy’nin Kur’an-ı Kerim, Vahiy ve Hz. Muhammed’e Yönelik Tenkitlerine Müslümanların Cevabı: Filibeli Ahmed Hilmi Örneği

Yıl 2019, , 77 - 96, 15.06.2019
https://doi.org/10.15745/da.572221

Öz

Kendilerini “biz” diğer din ve etnik grupları özellikle de Müslümanları “öteki” olarak niteleyen Batının, kendi yaşamını şekillendiren değerlere alternatif bir yaşam ve kültür sunan İslam’ın sürekli karşısında olduğu tarihî bir vakıadır. Bundan Batı Hıristiyanları, İslamiyet’i, onun peygamberini ve kutsal kitabını, tarih boyunca sürekli eleştirmişlerdir. 

Bunlardan birisi de Hollandalı müsteşrik Dozy’dir. Doğu dilleri hakkında araştırma yapan Dozy, tarihî gerçeklere ters düşen bir eser yazmış, Abdullah Cevdet tarafından da “Tarih-i İslamiyet” adıyla Türkçeye çevrilmiştir. Osmanlı kamuoyunda büyük tepkilere sebep olan bu esere çok sayıda reddiye yazılmıştır. Bu reddiyelerden birisi de Filibeli Ahmed Hilmi’nin “Tarih-i İslam” adlı eseridir. Filibeli Ahmed eserinde Dozy’nin Hz. Peygamber, İslam ve Kur’an hakkındaki önyargılı, mesnetsiz ve tarih metodolojisine uymayan görüşlerine cevaplar vermiştir. Bu çalışmada Filibeli’nin Kur’an’la ilgili yaptığı değerlendirmeler ile “Dozy ve emsali” dediği bazı Batılı müelliflerin eserlerinde vahyin keyfiyetine yönelik olarak yaptığı itirazlar ile Hz. Peygamber’e sara ve histeri hastalığı ithamları karşısında ortaya koyduğu karşı görüşleri üzerinde durulacaktır.

Kaynakça

  • KAYNAKÇA--Ahmed b. Hanbel (1992), Müsned, Çağrı Yay. İstanbul.--Bilgin, Muharrem Samet (2013), Dozy’ye Yazılan Türkçe Reddiyeler, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.--Bozkurt, Nahide(2004), “Terör ve Şiddet Bağlamında Kullanılan Rivayetlerin Yorumlanması Üzerine”, Dinî Araştırmalar, C. 7, S. 20, Ankara.--Buharî, Sahîh-i Buharî (1992), Çağrı Yay., İstanbul.--Bulut, Yücel (2007), “Oryantalizm”, DİA, İstanbul, XXXIII/428.--Cerrahoğlu, İsmail (1983), Tefsir Usulü, 4. Baskı, Ankara.--Çam, İrfan Davut (2013), “Tartışmalı Bir Eser: Tarih-i İslamiyet ve Yasaklanış Süreci”, İslam Araştırmaları Dergisi, S. 30.--Dozy, ReinhartPieter Anne (1908), Tarih-i İslamiyet, Mütercim Abdullah Cevdet, Matbaa-i İçtihat, Mısır.--Edward Said (1991), Oryantalizm Sömürgeciliğin Keşif Kolu, Pınar Yayınları, İstanbul.--Ekici, Mehmet Zeki (1997), II. Meşrutiyet Dönemi Fikir Adamı Şehbenderzâde Filibeli Ahmed Hilmi, Hayatı ve Eserleri, İÜ. Sosyal Bilimler Enstitüsü Basılmamış Doktora Tezi, İstanbul.--Esed, Muhammed (1965), el-İslam ala Müfteriki’t-Turuk, Dâru’l-İlim Li’l-Melayim, Beyrut.--Esed, Muhammed (1956), et-Tarik ilâ Mekke, Dâru’l-İlim Li’l-Melayin, Beyrut.--Filibeli Ahmed Hilmi (1326), Tarih-i İslam, Hikmet Matbaası, İstanbul, I-II.--Gökkır, Bilal (2005), “Kur’an’da Ehl-i Kitap “Öteki” mi? İslam Araştırmalarında Oryantalizmin Kavramsal Etkisi”, İslami Araştırmalar Dergisi, S. 14.--Grunebaum, G. E. V. (1969), Medieval İslam, Chicago.--Gülşen, Ekrem (1996), “Oryantalizm Üzerine Yapılan Tezler”, Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, S. 1, Sakarya.--Haksever, Ahmet Cahid (2009), Modernleşme Sürecinde Mevlevîler ve Jön Türkler, H Yay., İstanbul.--Halil, İmadüddin (1989), el-Müsteşrikûn ve Siretü’n-Nebeviyye, Dâru’s-Sekâfe, ed-Devha.--Halil, İmadüddin (2011), İslam Tarihine Giriş, (Çev. Abdurrahim Şen), Mana Yayınları, İstanbul. --Hançerlioğlu, Orhan, Ruhbilim Sözlüğü, II. Baskı Remzi Kitapevi.--Hanioğlu, M. Şükrü (1988), “Abdullah Cevdet”, DİA, İstanbul.--Hanioğlu, M. Şükrü (1981), Bir Siyasal Düşünür Olarak Doktor Abdullah Cevdet ve Dönemi, İstanbul.--Hatip, Abdülaziz (1997), Kur’an ve Hz. Peygamber Aleyhindeki İddialara Cevaplar, İstanbul.--Hatipoğlu, İbrahim (1999), “Osmanlı Aydınlarınca Dozy’nin Tarih-i İslamiyeti’ne Yöneltilen Tenkitler”, İslam Araştırmaları Dergisi, S. 3.--İsmail Fennî Ertuğrul (1928), İzâle-i Şükûk, İstanbul.--Keyman, Fuat-Mutman, Mahmut-Yeğenoğlu, Meyda (2014), Oryantalizm, Hegemonya ve Kültürel Fark, İletişim Yayınları, İstanbul.--Köse, Meryem-Küçük, Meryem (2015), “Oryantalizm ve “Öteki” Algısı”, Sosyal ve Kültürel Araştırmalar Dergisi, C. 1, S. 1, Sakarya.--Küçük, Hülya (1994), “Dozy’nin “Hetİslamisme” Adlı Eseri Üzerine”, Diyanet İlmî Dergi, Ekim-Kasım-Aralık, C. XXX, S. 4, Ankara.--Manastırlı İsmail Hakkı (1328), “Târîh-i İslamiyyet”, Sırât-ı Müstakîm, S. 72.--Mardin, Şerif (1964), Jön Türklerin Siyasî Fikirleri 1895-1908, Ankara.--Özdemir, Mehmet (1994), “Dozy”, DİA, İstanbul, IX, 513-514.--Sarıçam, İbrahim-Özdemir, Mehmet-Erşahin, Seyfettin (2011), İngiliz ve Alman Oryantalistlerin Hz. Muhammed Tasavvuru, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.--Smith, B. P. (1939), İslam in English Literature, New York.--Uludağ, Zekeriya (1996), Şehbenderzâde Filibeli Ahmed Hilmi ve Spiritüalizm, Akçağ Yayınları, Ankara.--Ülken, Hilmi Ziya (1966), Türkiye’de Çağdaş Düşünce Tarihi, İstanbul.--Weil, Gustav (1843), Muhammed der Prophet, Sein Lebenundseine Lehre, Stuttgart: Metzler.--Yılmaz, Yasin (2017), “Filibeli Ahmet Hilmi’nin Tarih-i İslam Özelinde Dozy’nin Hz. Peygamber’e Yönelik İddialarına Verdiği Bazı Cevaplar”, Kesit Akademi Dergisi, Yıl: 3, Sayı: 8.--Yılmaz, Yasin (2017), “Filibeli Ahmet Hilmi'nin Tarih-i İslam Adlı Eseri Özelinde Dozy ve Müsteşriklerin İddialarıyla İlgili Bazı Mülahazalar” Turkish Studies International Periodical forthe Languages, Literatureand History of Turkishor Turkic Volume 12/2, Ankara.--Yılmaz, Yasin (1994), Filibeli Ahmed Hilmi’nin Hayatı ve Tarihçiliği, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yasin Yılmaz 0000-0002-6186-2400

Yayımlanma Tarihi 15 Haziran 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

ISNAD Yılmaz, Yasin. “Batılı Münekkitler Ve Dozy’nin Kur’an-ı Kerim, Vahiy Ve Hz. Muhammed’e Yönelik Tenkitlerine Müslümanların Cevabı: Filibeli Ahmed Hilmi Örneği”. Dini Araştırmalar 22/15-06 (Haziran 2019), 77-96. https://doi.org/10.15745/da.572221.