Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

MATEMATİK ÖĞRETMEN ADAYLARINA GÖRE MATEMATİKTE BAŞARILI OLMAK NE DEMEKTİR?

Yıl 2019, Cilt: 3 Sayı: 1, 54 - 66, 30.04.2019

Öz

Bu çalışmada matematikte başarılı
olmanın, matematik öğretmen adaylarının görüşleri doğrultusunda incelenmesi
amaçlanmıştır. Bu kapsamda çalışma, nitel araştırma yöntemlerinden durum
çalışması olarak tasarlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu ilköğretim
matematik öğretmenliği 2. sınıfında öğrenim gören 60 matematik öğretmen adayı
oluşturmuştur. Öğretmen adaylarıyla yapılan yapılandırılmış görüşmeler
doğrultusunda elde edilen veriler, içerik analizi ile analiz edilmiştir. Elde
edilen verilerin analizi sonucunda matematikte başarılı olmanın özellikleri 6
tema altında belirlenmiştir. Bu temalar günlük
yaşam, matematik öğretimi, matematiğin yapısı, zihinsel süreçler, kişisel
özellikler
ve duyuşsal özellikler
olarak ifade edilmiştir. Belirlenen temalardan günlük yaşam teması kapsamında
matematiği günlük hayatta kullanabilme özelliğinin en çok ifade edildiği
görülürken, matematik öğretim temasında problem çözebilme ifadesinin yer aldığı
belirlenmiştir. Matematiğin yapısı temasında matematiği sevme, zihinsel
süreçler temasında çok yönlü düşünme, kişisel özellikler temasında
araştırabilme ve duyuşsal özellikler temasında ise özgüven kazanma ifadelerinin
çoğunlukla kullanıldığı sonucuna ulaşılmıştır. Bu sonuçlar doğrultusunda
matematikte başarılı olmanın matematiğin günlük yaşamda kullanımı ile bireyin
özelliklerine yönelik olarak çok faydasının olduğu söylenebilir. Bu nedenle
öğretmen adaylarının bu bilinç doğrultusunda eğitimlerini almalarının sağlanması
etkili bir eğitim öğretim açısından oldukça faydalı olacağı düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Adesoji, F. A. & Yara, P. O. (2008). Some student factors as correlates of achievement in mathematics in Southwestern Nigeria. European Journal of Scientific Research, 19(3), 424-434.
  • Altun, M. (2014). Ortaokullarda (5, 6, 7 ve 8. sınıflarda) matematik öğretimi (10. basım). Bursa: Aktüel Yayınları.
  • Baydar, C. & Bulut, S. (2002). Öğretmenlerin matematiğin doğası ve öğretimi ile ilgili inançlarının matematik eğitimindeki önemi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 62-66.
  • Cai, J. (2003). Singaporean students’ mathematical thinking in problem solving and problem posing: An exploratory study. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 34(5), 719-737.
  • Darlington, E. (2011). Approaches to learning of undergraduate mathematicians. The Day Conference of British Society of Research on Learning of Mathematics (BSRLM) Conference. Oxford, England.
  • Demir, İ., Kılıç, S. & Depren, Ö. (2009). Factors affecting Turkish students’ achievement in mathematics. US-China Education Review, 6(6), 47-53.
  • Fidan, N. (1996). Okulda öğrenme ve öğretme. Ankara: Alkım Yayınevi.
  • Franke, L. & Kazemi, E. (2001). Learning to teach mathematics: Focus on student thinking. Theory into Practice. Spring, 40(2), 102-109.
  • Galbraith, P. & Stillman, G. (2006). A framework for identifying student blockages during transitions in the modelling process. Zentralblatt für Didaktik der Mathema¬tik, 38(2), 143-162.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2009). İlköğretim matematik dersi 6-8. sınıflar öğretim programı. Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, Ankara.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2017). Matematik dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, Ankara.
  • National Council of the Teachers of Mathematics (2000). Principles and Standards for School Mathematics. Reston, VA.
  • Özdoğan, E & Uyar, M. (2012). Tübitak projesi: Aranızda matematiği sevmeyen var mı?. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(3), 64-69.
  • Reusser, K. & Stebler, R. (1997). Every word problem has a solution: The social rationality of mathematical modeling in schools. Learning and Instruction, 7(4), 309-327.
  • Santos-Trigo, M. (1998). Instructional qualities of a successful mathematical problem solving class. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 29(5), 631-646.
  • Soylu, Y. & Soylu, C. (2006). Matematik dersinde başarıya giden yolda problem çözmenin rolü. İnönü Üniversitesi eğitim Fakültesi Dergisi, 7(11), 97-111.
  • Umay, A. (2003). Matematiksel muhakeme yeteneği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 234–243.
  • Wang, D. B. (2004). Family background factors and mathematics success: A comparison of Chinese and US students. International Journal of Educational Research, 41, 40–54.
  • Yenilmez, K. & Uysal, E. (2007). İlköğretim öğrencilerinin matematiksel kavram ve sembolleri günlük hayatla ilişkilendirebilme düzeyi. On Dokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 89-98.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, İ. & Uyanık, N. (2004). Günümüz matematik öğretimi ve yakın çevre etkileri. Kastamonu Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(2), 437-442.

WHAT MAKES SUCCESS IN MATHEMATICS ACCORDING TO PRESERVICE MATHEMATICS TEACHERS?

Yıl 2019, Cilt: 3 Sayı: 1, 54 - 66, 30.04.2019

Öz

In this study, it is aimed to examine
the success of mathematics in line with the opinions of preservice mathematics
teachers. In this context, the study was designed as a case study of
qualitative research methods. The study group of the study consisted of 60
preservice mathematics teachers studying in the second grade of elementary
mathematics teaching. Based on structured interviews with preservice teachers,
data were analyzed by content analysis. As a result of the analysis of the data
obtained, the characteristics of being successful in mathematics are determined
under 6 themes. While it is seen that the usage of mathematics in daily life is
the most expressed in the themes of daily life, it is determined that the
problem solving in mathematics teaching is included in the theme. In the theme
of mathematics, it is concluded that liking mathematics, multi-faceted thinking
in the theme of mental processes, researching in the contact with personal
characteristics and self-confidence in the theme of affective features are
mostly used. In the light of these results, it can be said that being
successful in mathematics has a great benefit in terms of the use of
mathematics in daily life and the characteristics of the individual. For this
reason, it is thought that it will be quite useful for the preservice teachers
to get their education in line with this awareness.

Kaynakça

  • Adesoji, F. A. & Yara, P. O. (2008). Some student factors as correlates of achievement in mathematics in Southwestern Nigeria. European Journal of Scientific Research, 19(3), 424-434.
  • Altun, M. (2014). Ortaokullarda (5, 6, 7 ve 8. sınıflarda) matematik öğretimi (10. basım). Bursa: Aktüel Yayınları.
  • Baydar, C. & Bulut, S. (2002). Öğretmenlerin matematiğin doğası ve öğretimi ile ilgili inançlarının matematik eğitimindeki önemi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 62-66.
  • Cai, J. (2003). Singaporean students’ mathematical thinking in problem solving and problem posing: An exploratory study. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 34(5), 719-737.
  • Darlington, E. (2011). Approaches to learning of undergraduate mathematicians. The Day Conference of British Society of Research on Learning of Mathematics (BSRLM) Conference. Oxford, England.
  • Demir, İ., Kılıç, S. & Depren, Ö. (2009). Factors affecting Turkish students’ achievement in mathematics. US-China Education Review, 6(6), 47-53.
  • Fidan, N. (1996). Okulda öğrenme ve öğretme. Ankara: Alkım Yayınevi.
  • Franke, L. & Kazemi, E. (2001). Learning to teach mathematics: Focus on student thinking. Theory into Practice. Spring, 40(2), 102-109.
  • Galbraith, P. & Stillman, G. (2006). A framework for identifying student blockages during transitions in the modelling process. Zentralblatt für Didaktik der Mathema¬tik, 38(2), 143-162.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2009). İlköğretim matematik dersi 6-8. sınıflar öğretim programı. Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, Ankara.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2017). Matematik dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, Ankara.
  • National Council of the Teachers of Mathematics (2000). Principles and Standards for School Mathematics. Reston, VA.
  • Özdoğan, E & Uyar, M. (2012). Tübitak projesi: Aranızda matematiği sevmeyen var mı?. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(3), 64-69.
  • Reusser, K. & Stebler, R. (1997). Every word problem has a solution: The social rationality of mathematical modeling in schools. Learning and Instruction, 7(4), 309-327.
  • Santos-Trigo, M. (1998). Instructional qualities of a successful mathematical problem solving class. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 29(5), 631-646.
  • Soylu, Y. & Soylu, C. (2006). Matematik dersinde başarıya giden yolda problem çözmenin rolü. İnönü Üniversitesi eğitim Fakültesi Dergisi, 7(11), 97-111.
  • Umay, A. (2003). Matematiksel muhakeme yeteneği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 234–243.
  • Wang, D. B. (2004). Family background factors and mathematics success: A comparison of Chinese and US students. International Journal of Educational Research, 41, 40–54.
  • Yenilmez, K. & Uysal, E. (2007). İlköğretim öğrencilerinin matematiksel kavram ve sembolleri günlük hayatla ilişkilendirebilme düzeyi. On Dokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 89-98.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, İ. & Uyanık, N. (2004). Günümüz matematik öğretimi ve yakın çevre etkileri. Kastamonu Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(2), 437-442.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm DASED
Yazarlar

Ebru Kükey 0000-0002-2130-0884

Tayfun Tutak 0000-0002-0277-6377

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2019
Gönderilme Tarihi 5 Mart 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kükey, E., & Tutak, T. (2019). MATEMATİK ÖĞRETMEN ADAYLARINA GÖRE MATEMATİKTE BAŞARILI OLMAK NE DEMEKTİR?. Doğu Anadolu Sosyal Bilimlerde Eğilimler Dergisi, 3(1), 54-66.