In this study, it was aimed to determine the relationship between teachers’ technological competencies and their professional motivation. Within this context, the research data were collected from 448 teachers working in public primary, secondary, and high schools across Kütahya province during the fall semester of the 2024–2025 academic year. The data were collected using the “Self-Assessment of Technology Competency” scale, originally developed by Ropp (1999), revised by Christensen and Knezek (2017), and adapted to Turkish culture by Fidan et al. (2020), along with the “Teacher Motivation Scale” developed by Yılmaz et al. (2019). The study was designed in survey model. Descriptive statistics, t-tests and one-way analysis of variance were used to determine. To reveal the relationship between the two variables, Pearson Product-Moment Correlation Coefficient was applied. The results of the study indicated that, according to teachers’ perceptions, their level of technological competence was defined as “sufficient,” and they generally demonstrated a high level of technology use. While there was no statistically significant differences were observed in technological competency perceptions of teachers based on some variables, significant differences were found based on age and seniority. Teachers’ professional motivation levels were generally evaluated as “high.” While no significant differences were found in motivation levels based on gender, marital status, school type, education level or seniority, a significant difference was identified based on age. Furthermore, a moderately positive and statistically significant relationship was found between teachers’ levels of technological competence and their professional motivation.
Coursebook evaluation language coursebooks English Language Teaching
Bu araştırmada öğretmenlerin teknolojik yeterlilikleri ile mesleki motivasyonları arasındaki ilişkiyi belirlemek amaçlanmıştır. Bu doğrultuda, 2024-2025 eğitim-öğretim yılı güz döneminde Kütahya il genelindeki resmi ilkokul, ortaokul ve liselerde görev yapan 448 öğretmenden veri toplanmıştır. Araştırmada veriler, Ropp (1999) tarafından geliştirilen, Christensen ve Knezek (2017) tarafından revize edilen, Fidan, Debbağ ve Çukurbaşı (2020) tarafından Türk kültürüne uyarlanan “Teknoloji Yeterliliği Öz-Değerlendirme Ölçeği” ile Yılmaz ve arkadaşları (2019) tarafından geliştirilen “Öğretmen Motivasyon Ölçeği” aracılığıyla toplanmıştır. Araştırma tarama modelinde desenlenmiştir. Araştırmada betimsel istatistikler, t-testi ve tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır. Değişkenler arasındaki ilişkiyi ortaya koymak için Pearson Çarpım Moment Korelasyon Katsayısı uygulanmıştır. Araştırma sonucunda, öğretmen algılarına göre teknolojik yeterlilik düzeylerinin “Yeterli” olduğu ve genel olarak yüksek düzeyde teknoloji kullanımına sahip oldukları belirlenmiştir. Öğretmenlerin teknolojik yeterlilik algılarında bazı değişkenlere göre anlamlı farklılık gözlemlenmezken yaş ve mesleki kıdem gibi değişkenlerine göre anlamlı farklar tespit edilmiştir. Öğretmenlerin mesleki motivasyon düzeylerinin ise genel olarak “Yüksek” düzeyde olduğu görülmüştür. Cinsiyet, medeni durum, okul türü, eğitim durumu ve mesleki kıdem değişkenlerine göre anlamlı bir fark bulunmazken; yaş değişkenine göre anlamlı bir fark tespit edilmiştir. Ayrıca öğretmenlerin teknolojik yeterlilik düzeyleri ile mesleki motivasyonları arasında pozitif yönlü, orta düzeyde ve anlamlı bir ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Eğitim Yönetimi |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Gönderilme Tarihi | 28 Mayıs 2025 |
| Kabul Tarihi | 11 Ağustos 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 19 Aralık 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 9 Sayı: 2 |