Bu araştırmanın amacı fen bilgisi öğretmen adaylarının yaşam beceri düzeylerinin belirlenmesi ve çeşitli değişkenlere göre karşılaştırılmasıdır. Ayrıca araştırmada öğretmen adaylarının, fen bilimleri dersinde öğrencilerin yaşam becerilerinin geliştirilmesine ilişkin görüşleri belirlenmiştir. Araştırmada karma yöntem desenlerinden yakınsayan paralel desen kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Kütahya Dumlupınar Üniversitesi Fen Bilgisi Öğretmenliği Anabilim Dalı’nda öğrenim görmekte olan 90 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmada nicel veriler “Yaşam Becerileri Ölçeği”, nitel veriler ise “yapılandırılmış görüşme formu” ile toplanmıştır. Nicel verilerin analizinde betimsel istatistikler hesaplanmış, tek yönlü varyans analizi testi kullanılmıştır. Nitel verilerin analizinde ise içerik analizi kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre öğretmen adaylarının yaşam beceri düzeylerinin yüksek olduğu belirlenmiştir. Yaşam becerilerinin alt boyutlarından fen bilgisi öğretmen adaylarının en yüksek ortalamayla iletişim kişilerarası ilişki becerilerinin yüksek düzeyde; en düşük ortalamayla ise duygular ve stresle başa çıkma becerilerinin orta düzeyde olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmen adaylarının yaşam becerilerinin sınıf düzeylerine göre farklılık gösterdiği, sosyal etkinliklere katılım durumlarına göre ise farklılık göstermediği belirtilmiştir. Öğretmen adayları öğrencilerde yaşam becerilerinin geliştirilmesinde proje tabanlı öğrenme, argümantasyona dayalı öğrenme ve STEM gibi yaklaşımların kullanılabileceğini belirtirken; deneysel yöntem, iş birliğine dayalı öğrenme, örnek olay, tartışma, problem çözme ve yaratıcı drama gibi yöntemlerin derslerde kullanılmasının etkili olacağını ifade etmişlerdir. Öğretmen adayları yaşam becerilerinin, öğrencilere kendilerini rahat ifade etme, olaylar arasında neden-sonuç ilişkileri kurma, sorumluluk alma, günlük yaşam problemlerinin çözümünde etkililik, farklı bakış açıları ve sosyal konularda duyarlılık kazanmaları gibi katkılar sağladığını belirtmişlerdir. Ayrıca, yaşam becerilerinin, anlamlı öğrenme, kalıcı öğrenme, yaparak yaşayarak öğrenme ve sürece aktif katılımı desteklediğini ifade etmişlerdir.
yaşam becerileri, yaşam becerilerinin geliştirilmesi, fen bilgisi öğretmen adayları
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Aralık 2022 |
Gönderilme Tarihi | 25 Mayıs 2022 |
Kabul Tarihi | 27 Temmuz 2022 |
Yayınlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 6 Sayı: 2 |
Bibtex | @araştırma makalesi { debder1121126, journal = {Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi}, eissn = {2645-9035}, address = {Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Evliya Çelebi Yerleşkesi Tavşanlı Yolu 10. km Merkez/KÜTAHYA}, publisher = {Kütahya Dumlupınar Üniversitesi}, year = {2022}, volume = {6}, number = {2}, pages = {48 - 70}, title = {Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Yaşam Becerilerinin ve Öğrencilerde Yaşam Becerilerinin Geliştirilmesine İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi}, key = {cite}, author = {Aydın Şengül, Özge} } |
APA | Aydın Şengül, Ö. (2022). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Yaşam Becerilerinin ve Öğrencilerde Yaşam Becerilerinin Geliştirilmesine İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi . Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi , 6 (2) , 48-70 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/debder/issue/74208/1121126 |
MLA | Aydın Şengül, Ö. "Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Yaşam Becerilerinin ve Öğrencilerde Yaşam Becerilerinin Geliştirilmesine İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi" . Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi 6 (2022 ): 48-70 <https://dergipark.org.tr/tr/pub/debder/issue/74208/1121126> |
Chicago | Aydın Şengül, Ö. "Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Yaşam Becerilerinin ve Öğrencilerde Yaşam Becerilerinin Geliştirilmesine İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi". Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi 6 (2022 ): 48-70 |
RIS | TY - JOUR T1 - Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Yaşam Becerilerinin ve Öğrencilerde Yaşam Becerilerinin Geliştirilmesine İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi AU - ÖzgeAydın Şengül Y1 - 2022 PY - 2022 N1 - DO - T2 - Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 48 EP - 70 VL - 6 IS - 2 SN - -2645-9035 M3 - UR - Y2 - 2022 ER - |
EndNote | %0 Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Yaşam Becerilerinin ve Öğrencilerde Yaşam Becerilerinin Geliştirilmesine İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi %A Özge Aydın Şengül %T Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Yaşam Becerilerinin ve Öğrencilerde Yaşam Becerilerinin Geliştirilmesine İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi %D 2022 %J Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi %P -2645-9035 %V 6 %N 2 %R %U |
ISNAD | Aydın Şengül, Özge . "Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Yaşam Becerilerinin ve Öğrencilerde Yaşam Becerilerinin Geliştirilmesine İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi". Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi 6 / 2 (Aralık 2022): 48-70 . |
AMA | Aydın Şengül Ö. Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Yaşam Becerilerinin ve Öğrencilerde Yaşam Becerilerinin Geliştirilmesine İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi. debder. 2022; 6(2): 48-70. |
Vancouver | Aydın Şengül Ö. Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Yaşam Becerilerinin ve Öğrencilerde Yaşam Becerilerinin Geliştirilmesine İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi. Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi. 2022; 6(2): 48-70. |
IEEE | Ö. Aydın Şengül , "Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Yaşam Becerilerinin ve Öğrencilerde Yaşam Becerilerinin Geliştirilmesine İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi", Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, c. 6, sayı. 2, ss. 48-70, Ara. 2022 |