Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Küreselleşen Değerlerin Eğitim Kurumları Üzerine Etkisi

Yıl 2013, Cilt: 11 Sayı: 26, 259 - 277, 01.12.2013

Öz

İnsanlık tarihi boyunca toplumsal değişme süreci hem bireylerin yaşam tarzı hem de eğitim kurumu başta olmak üzere tüm toplumsal kurumlar üzerinde farklı etkiler yaratmıştır. 20.yy’ın son çeyreğinden itibaren başlayan ve 21.yy’ın ilk on yılında giderek artan küreselleşme süreci ekonomik, sosyal ve kültürel boyutlarıyla insanlık tarihi, daha önceleri yaşam deneyimine girmemiş yeni bir değişme sürecini yaşamaktadır. Bu bağlamda küreselleşmenin özellikle sosyal ve kültürel boyutlarının gelecekte, günümüze göre toplumsal sistem içinde yer alan sosyal kurumlar üzerinde daha etkili olacağı düşünülmektedir. Bu çalışmada, eğitim anlayışlarının toplumsal değişme kavramı çerçevesinde kavramsal analizi yapılarak, küreselleşme sürecinin eğitim kurumu ve kültür üzerine etkileri ilgili alan yazınından elde edilen kuramsal verilerden hareketle irdelenmiştir. Küreselleşmenin özellikle kültürel boyutunun eğitim süreçlerine, politikalarına ve programlarına etkisi değerler sistemi çerçevesinde tartışılmıştır.

Kaynakça

  • Akçay, R. C. (2003). Küreselleşme, eğitimsel yoksunluk ve yetişkin eğitimi, Milli Eğitim Dergisi, 159 (http://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/Milli_Egitim_Dergisi/159/akcay.htm Erişim tarihi: 02.08.2011).
  • Aktan, C. C., & Vural, İ. Y. (2004). Globalleşme / fırsat mı, tehdit mi?, 1. Basım, İstanbul: Zaman Kitap.
  • Akbaş, O. (2009). Eğitim bilimlerinde yeni yönelimler. E. Karip (Ed.), Eğitim Bilimine Giriş içinde, Ankara: Pegem Akademi.
  • Çalık, T. & Sezgin F. (2005). Küreselleşme, bilgi toplumu ve eğitim. Kastamonu Eğitim Dergisi, 13(1), 55-66, Mart 2005.
  • Çelik, V. & Gömleksiz, M. N. (2000). A critical examination of globalization and its effects on education. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(2), 133-144.
  • Doğan, E. (2002). Küreselleşme ve eğitim. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6, Ankara.
  • Doğan, İ. (1999). Küresel değerler ve eğitim: Türkiye örneği. 21. Yüzyılın Eşiğinde Türk Eğitim Sistemi Ulusal Sempozyumu, 25-27 Kasım 1999, Ankara: Tekışık.
  • Ercan, R. (2002). Küreselleşme ve sosyal bilimler kitabı üzerine. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6, 121-130.
  • Giddens, A. (2004). Modernliğin sonuçları, (Ersin Kuşdil, Çev.), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Gökçe, F. (2009). Değişme sürecinde devlet ve eğitim. (5. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Hall, S. (1998). Yerel ve küresel: Küreselleşme ve etniklik. Kültür, Küreselleşme ve Dünya Sistemi içinde, Der: Anthony D. King, (Gülcan Seçkin, Ümit Hüsrev Yolsal, Çev.), Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Kuşdil, E. & Kağıtçıbaşı, Ç. (2000). Türk öğretmenlerinin değer yönelimleri ve Scwartz değer kuramı. Türk Psikoloji Dergisi, 15(42), 59-76.
  • Lauder, H., Brown, P., Dillabough, J. A., & Halsey, A. H. (2006). Introduction: The prospects for education: Individualization, globalization, and social change. (ed. H. Lauder, P. Brown, J. A. Dillabough, & A. H. Halsey). Education, Globalization, and Social Change. Oxford: Oxford University Press, pp.1-70.
  • Lull, J. (2000). Media, communication, culture. Cambridge: Polity Press.
  • Öz Kılınç, M. (2009). Küreselleşme sürecinin eğitim üzerine etkileri ve öğretmen kimliği. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Ege Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Özdemir, S. M. (2011). Toplumsal değişme ve küreselleşme bağlamında eğitim ve eğitim programları: Kavramsal bir çözümleme. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 85-110.
  • Robertson, R. (1999). Küreselleşme, toplum kuramı ve küresel kültür. (Ü. H. Yolsal, Çev.) Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Saylor, J. G., Alexander, W. M., & Lewis, A. J. (1981). Curriculum planning for beter teaching and learning. New York: Holt, Rinehart and Winston.
  • Şen, Ş. (2007). Eğitim açısından toplumsal değişme ve yenileşme. E. Karip (Ed.), Eğitim Bilimine Giriş içinde, (s:173-189) Ankara: Pegem Akademi.
  • Şişman, M. (2006). Eğitim bilimine giriş. Ankara: Pegem Akademi.
  • Tatlıdil, E. (1994). Türkiye’de kentleşme ve kentleşmede kimlik sorunu. 2000’li Yıllarda Türkiye’deki Toplumsal ve Kültürel Dönüşümler Sempozyumu,14-16 Aralık 1994, UNESCO Türkiye MİLLİ Komisyonu, Abant.
  • Tatlıdil, E. & Demircioğlu, N. (1995). Avrupa Birliği ve Türkiye’de eğitim. Türkiye- AB İlişkileri ve Gümrük Birliği Sürecinde Sektörlerimiz, İzmir Ticaret Odası Yayınları.
  • Tatlıdil, E. (2009). Küreselleşme, kültür, kültürel kimlik ve çeşitlilik. Kültürel Çeşitlilik, Toplumsal Gelişim ve Mimarlık Sempozyumu, Türkiye Mimarlar Odası, Antakya.
  • Tatlıdil, E. (2010). Kent - köy bağlamında Türk insanının yeni değerleri. Prof. Dr. Erol Güngör’ün Anısına Türkiye’de Değişim Sempozyumu, 6-9 Aralık 2010, Ankara: Gazi Üniversitesi Yayını.
  • Tatlıdil, E. & Günder Esgin, E. (2011). Küreselleşerek değişen dünyada yükseköğretim anlayışı. Uluslararası Yükseköğretim Kongresi: Yeni Yönelişler ve Sorunlar, YÖK Başkanlığı, İstanbul.
  • Yetim, N.(2004). Küresel üretim yapılanmasına kültürel yanıtlar: Ulusal-Yerel? Doğu- Batı, 18, 129-140.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ercan Tatlıdil

Esma Esgin Günder

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 11 Sayı: 26

Kaynak Göster

APA Tatlıdil, E., & Esgin Günder, E. (2013). Küreselleşen Değerlerin Eğitim Kurumları Üzerine Etkisi. Değerler Eğitimi Dergisi, 11(26), 259-277.