Bireylerin kendileri için önemli zannettikleri değerler ile gerçekten önemsedikleri değerler arasında farklılıklar vardır. Bacanlı, Akgül ve Akgül (2015) yaptıkları çalışmada araştırma grubundaki bireylerin Türk toplumu içerisinde önemli
görülen misafirperverlik, aile birliğine önem verme, vatanseverlik, dürüstlük
ve hoşgörü gibi değerlerin sanılanın aksine çok önemli bir yere koymadıklarını
Değer Sosyometrisi tekniği ile tespit etmişlerdir. Ancak yaptıkları çalışmada
kendilerinin gerçekte önemsedikleri değerlere yer verilmemiştir.
Bu çalışma öğretmenlerin değer tercihleri ile değer örüntüleri arasında bir
fark olup olmadığını araştırmak amacıyla gerçekleştirilmiştir. Bu bağlamda,
öğretmenlerin değer tercihlerini tespit etmek amacıyla, ilköğretim öğretim programında kazandırılması gereken değerler temel alınarak oluşturulan değer
listesi içerisinden öğretmenlerin en çok önemsedikleri değerlerden en aza doğru
sıralamaları istenmiştir. Öğretmenlerin değer örüntülerini tespit etmek amacıyla
Değer Bilinçlendirmeye Yaklaşımına dayalı Değer Sosyometri tekniği (Bacanlı,
Akgül ve Akgül, 2015) kullanılmıştır.
Değer sosyometrisi tekniği ile değerlerin diğer hangi değerler tarafından ne
kadar ilişkilendirildiği, hangi değerlerin örgütlendiği, hangilerinin daha baskın
ve kapsamlı olduğunu belirlenebilir. Değer tercihi anketi ise kişilerin kendilerinin en çok önemsedikleri değerleri sıralamayı sağlar. Değer sosyometrisi
tekniğinde kişinin merkezileşen, hayatına yön veren ve gerçekte önemsediği
değerler tespit edilirken, değer tercihi anketinde ise kişilerin söylevde en çok
önem verdikleri değerler tespit edilmektedir. Bireylerin gerçekte düşündükleri
ile söyledikleri arasındaki şeylerin tutarlı olması gerekmektedir. Aksi takdirde
tutarsız sonuçlar bizi bizleri yanlış bilgiye yönlendirebilir.
Yapılan çalışmaya 100 öğretmen katılmıştır. Araştırma sonuçları, bireylerin
gerçekte önemsedikleri değerler ile söylev olarak belirttikleri değerler arasında
farklılık olacağı varsayılarak yorumlanmıştır.
There are differences between the values that individuals consider important for
them and the values they really care about. Bacanlı, Akgül and Akgül (2015)
using the Sociometry technique found that contrary to what is believed the individuals in the research group did not ascribe much importance to values such
as hospitality, family cohesion, patriotism, honesty and tolerance which were
considered important in the Turkish society. However, the values people really
care about are not included in their study.
This study was conducted to investigate whether there is a difference between
teachers’ value preferences and their genuine value patterns. In this context, in
order to determine the value preferences of the teachers, teachers were asked to
construct a value list in which starting at the top with the most important value and going down to the least important value. And this value list was based on
the values to be given in the Elementary Education Curriculum. To determine
teacher’s value patterns Value Sociometry technique (Bacanlı, Akgül and Akgül, 2015) that is based on Value Awareness Approach has been used.
The value sociometry technique can determine which values are related to
which, how values are organized, and which are more dominant and comprehensive than others. Whereas the value preference list or questionnaire allows
people to rank the values they consider most important. In fact, values that are
the most central in directing the life and values and which are really important
for the person are determined by value sociometry technique, whereas in the value preference questionnaire, values that people ascribe the most importance in
terms of discourse are determined. There should be consistency between what
people actually think and what they say. Otherwise, inconsistent results may
lead us to wrong findings.
100 teachers participated in the study. The results of the research are interpreted assuming that there is a difference between the values the individuals
actually care about and the values that are reflected in their discourse.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 11 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 15 Sayı: 34 |