Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

İÇ DENETİME YENİ BİR BAKIŞ: ÜÇLÜ HAT MODELİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2021, Sayı: 22, 40 - 54, 30.01.2021

Öz

Kurumlar bir yandan gelişen stratejik, itibar, operasyonel, finansal ve siber risklerle karşı karşıya kalırken biryandan da yeni teknolojilerin, dijitalleşme, robotik ve yapay zekânın iş ortamını önemli ölçüde değiştirdiği dördüncü sanayi devrimi sürecine girmiştir. Artık eski modeller ve anlayışlar günümüz ihtiyaçlarına cevap vermede yetersiz kalmaktadır. Günümüzde, sahip olunanları korumanın yetmediği proaktif bakış açısıyla fırsat ve riskleri değerlendirerek defansif (savunma) anlayış yerine ofansif (hücum) anlayış önem kazanmaktadır. Bu çalışmada, Üçlü Savunma Hattı Modeli ve modelde yaşanan aksaklıklardan kısaca bahsedildikten sonra yönetime yeni bir perspektif sağlayacak Üçlü Hat Modeli değerlendirilmekte, model için yapılması gerekenler ortaya konularak, modelin iç denetime sağlayacağı avantajlar ve iç denetimin gelecek rolü yeni bir bakış açısıyla ele alınmaktadır.

Kaynakça

  • Argüden Yönetişim Akademisi. (2019). Sürdürülebilirlik yönetişim karnesi, Hedefler İçin İş Dünyası. (14), 64.
  • Burca, N. (2019). Üçlü savunma hattı nedir? Model neden yenileniyor? https://nazifburca.com/2019/07/31/uclu-savunma-hatti-nedir-model-neden-yenileniyor/ adresinden alındı.
  • Chambers, A. & Odar, M. (2015). A new vision for ınternal audit. Managerial Auditing Journal, 20(1), 39-42.
  • Dinçer, Ö. & Yılmaz C. (2003). Değişimin yönetimi için yönetimde değişim. Ankara: T.C. Başbakanlık Yayınları.
  • Erdoğan, M. (2005). Denetim. Ankara: Maliye ve Hukuk Yayınları.
  • Türkiye Denetim Standartları Tebliği No: 43 (2015). Güvence Denetimi Standardı 3402 (GDS 3402) Hizmet Kuruluşundaki Kontrollere İlişkin Güvence Raporları Hakkında Tebliğ. T.C. Resmi Gazete (resmigazete.gov.tr). Tarih/Sayı: 17.01.2015/29239.
  • Güzelsarı, S. (2000). 1980 sonrası Anglo-Sakson ve Kıta Avrupası devletlerinde kamu yönetiminde yeni yaklaşımlar (Basılmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe ÜniversitesiSosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Hammer, M. & Champy, J. (1998). Değişim mühendisliği. İstanbul: Sabah Kitapları.
  • İç Denetçilerin Çalışma Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik (2006). T.C. Resmi Gazete (resmigazete.gov.tr). Tarih/Sayı: 12.07.2006/26226.
  • İç Denetim Koordinasyon Kurulu. (2013). Kamu İç Denetim Rehberi. Ankara: İDKK Yayınları.
  • Kamu İç Denetim Genel Tebliği (2013). T.C. Resmi Gazete (resmigazete.gov.tr). Tarih/Sayı: 24.12.2013/25326.
  • Kaya, B. (2017). Şirketlerin güvencesi üçlü savunma hattı. https://bertankaya.net/2017/04/sirketlerin-guvencesi-uclu-savunma-hatti/ adresinden alındı.
  • Lee, L. (2016). Big data and ınternal auditors. Internal Auditor. October, 20-21.
  • Lencioni, P. (2006). Silos, Politics and Turf Wars: A Leadership fable about destroying the barriers that turn colleagues ınto competitors. Jossey-Bass; 1st Edition.
  • Luburic, R., Perovic, M. & Sekulovic, R. (2015). Quality Management in Terms of Strengthening the ‘Three Lines of Defence’ in Risk Management, InternationalJournal for Quality Research, 9(2), 244.
  • Memiş M. & Tüm K. (2011). Sürekli denetim süreci ve iç denetim ile ilişkisi, Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, (37), 156.
  • Okur, Y. (2009). Denetişim: Ortak aklın harmanı, Denetişim Dergisi, (1), 9-15.
  • Öztürk, S. & Gövdere. Bekir, S. (2010). Küresel finansal kriz ve Türkiye ekonomisine etkileri. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi,15(1), 379.
  • Pilcher, R. (2014) Role of Internal Audit in Australian Local Government Governance: A Step in the Right Direction. Financial Accountability & Management In Governments,Public Services and Charities. 30(2), 617-620.
  • Sawyer, Lawrence B. (2003). Sawyer’s Internal Auditing, The practise of modern ınternal auditing. Florida: The Institute of Internal Auditors.
  • T.C. Cumhurbaşkanlığı Dijital Dönüşüm Ofisi Bilgi ve İletişim Başkanlığı. (2020). Bilgi ve İletişim Güvenliği Rehberi. Ankara.
  • T.C. Devlet Planlama Teşkilatı. (2006). Dokuzuncu Kalkınma Planı. Ankara.
  • T.C. Kalkınma Bakanlığı. (2013). Onuncu Kalkınma Planı. Ankara.
  • T.C Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı. (2019). On Birinci Kalkınma Planı. Ankara.
  • Uysal, C. (2020). Stratejik risklerin yönetilmesi ve örgütlerde sürekli risk yönetimi entegrasyonu. Denetişim Dergisi, 11(21), 41.
  • 5018 Sayılı Kamu Mali Yönetim ve Kontrol Kanunu (2003). T.C. Resmi Gazete (resmigazete.gov.tr). Tarih/Sayı: 19.04.2003/28623.
  • Deloitte. (2018a). Internal Audit 3.0: The future of Internal Audit is now. https://www2.deloitte.com/global/en/pages/audit/articles/internal-audit-3-0.html adresinden alındı. (Erişim Tarihi, 03.09.2020).
  • Deloitte. (2018b). CAE Global Survey. https://www2.deloitte. com/bg/en/pages/audit/articles/global-chief-audit-executive-research-survey.html adresinden alındı. (Erişim Tarihi, 28.08.2020).
  • ICAS. (2017). Internal Audit: Three Lines Of Defence Model Explained. https://www.icas.com/professional-resources/audit-and-assurance/internal-audit/internal-audit- three-lines-of-defence-model-explained adresinden alındı. (Erişim Tarihi, 27.08.2020).
  • Chambers. R. (2020). New IIA Three Lines Model Offers Timely Evolution of a Trusted Tool. https://iaonline.theiia. org/blogs/chambers/Pages/New-IIA-Three-Lines-Model- Offers-Timely-Evolution-of-a-Trusted-Tool.aspx adresinden alındı. (Erişim Tarihi, 22.08.2020).
  • Mont. J. (2015). What Critics Say on Three Lines of Defense. https://www.complianceweek.com/what-critics-say-on-three-lines-of-defense/3392.article#:~:-text=The%20Three%20Lines adresinden alındı. (Erişim Tarihi, 20.08.2020).

A NEW PERSPECTIVE ON INTERNAL AUDIT: EVALUATION OF THE TRIPLE LINE MODEL

Yıl 2021, Sayı: 22, 40 - 54, 30.01.2021

Öz

Organizations have entered the fourth industrial revolutionprocess, where new technologies, digitalization, robotics and artificial intelligence have significantly changed the business environment, while facing developing strategic, reputation, operational, financial and cyber risks. Old models and understandings are insufficient to meet today’s needs. Nowadays, an offensive approach gains importance rather than a defensive (defensive) approach by evaluating opportunities and risks with a proactive perspective that it is not enough to protect the possessions. In this study, after briefly mentioning the Triple Line of Defense Model and the problems experienced in the model, the Triple Line Model, which will provide a new perspective to the management, is evaluated, the advantages that the model will provide to internal audit and the future role of internal audit are discussed with a new perspective.

Kaynakça

  • Argüden Yönetişim Akademisi. (2019). Sürdürülebilirlik yönetişim karnesi, Hedefler İçin İş Dünyası. (14), 64.
  • Burca, N. (2019). Üçlü savunma hattı nedir? Model neden yenileniyor? https://nazifburca.com/2019/07/31/uclu-savunma-hatti-nedir-model-neden-yenileniyor/ adresinden alındı.
  • Chambers, A. & Odar, M. (2015). A new vision for ınternal audit. Managerial Auditing Journal, 20(1), 39-42.
  • Dinçer, Ö. & Yılmaz C. (2003). Değişimin yönetimi için yönetimde değişim. Ankara: T.C. Başbakanlık Yayınları.
  • Erdoğan, M. (2005). Denetim. Ankara: Maliye ve Hukuk Yayınları.
  • Türkiye Denetim Standartları Tebliği No: 43 (2015). Güvence Denetimi Standardı 3402 (GDS 3402) Hizmet Kuruluşundaki Kontrollere İlişkin Güvence Raporları Hakkında Tebliğ. T.C. Resmi Gazete (resmigazete.gov.tr). Tarih/Sayı: 17.01.2015/29239.
  • Güzelsarı, S. (2000). 1980 sonrası Anglo-Sakson ve Kıta Avrupası devletlerinde kamu yönetiminde yeni yaklaşımlar (Basılmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe ÜniversitesiSosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Hammer, M. & Champy, J. (1998). Değişim mühendisliği. İstanbul: Sabah Kitapları.
  • İç Denetçilerin Çalışma Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik (2006). T.C. Resmi Gazete (resmigazete.gov.tr). Tarih/Sayı: 12.07.2006/26226.
  • İç Denetim Koordinasyon Kurulu. (2013). Kamu İç Denetim Rehberi. Ankara: İDKK Yayınları.
  • Kamu İç Denetim Genel Tebliği (2013). T.C. Resmi Gazete (resmigazete.gov.tr). Tarih/Sayı: 24.12.2013/25326.
  • Kaya, B. (2017). Şirketlerin güvencesi üçlü savunma hattı. https://bertankaya.net/2017/04/sirketlerin-guvencesi-uclu-savunma-hatti/ adresinden alındı.
  • Lee, L. (2016). Big data and ınternal auditors. Internal Auditor. October, 20-21.
  • Lencioni, P. (2006). Silos, Politics and Turf Wars: A Leadership fable about destroying the barriers that turn colleagues ınto competitors. Jossey-Bass; 1st Edition.
  • Luburic, R., Perovic, M. & Sekulovic, R. (2015). Quality Management in Terms of Strengthening the ‘Three Lines of Defence’ in Risk Management, InternationalJournal for Quality Research, 9(2), 244.
  • Memiş M. & Tüm K. (2011). Sürekli denetim süreci ve iç denetim ile ilişkisi, Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, (37), 156.
  • Okur, Y. (2009). Denetişim: Ortak aklın harmanı, Denetişim Dergisi, (1), 9-15.
  • Öztürk, S. & Gövdere. Bekir, S. (2010). Küresel finansal kriz ve Türkiye ekonomisine etkileri. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi,15(1), 379.
  • Pilcher, R. (2014) Role of Internal Audit in Australian Local Government Governance: A Step in the Right Direction. Financial Accountability & Management In Governments,Public Services and Charities. 30(2), 617-620.
  • Sawyer, Lawrence B. (2003). Sawyer’s Internal Auditing, The practise of modern ınternal auditing. Florida: The Institute of Internal Auditors.
  • T.C. Cumhurbaşkanlığı Dijital Dönüşüm Ofisi Bilgi ve İletişim Başkanlığı. (2020). Bilgi ve İletişim Güvenliği Rehberi. Ankara.
  • T.C. Devlet Planlama Teşkilatı. (2006). Dokuzuncu Kalkınma Planı. Ankara.
  • T.C. Kalkınma Bakanlığı. (2013). Onuncu Kalkınma Planı. Ankara.
  • T.C Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı. (2019). On Birinci Kalkınma Planı. Ankara.
  • Uysal, C. (2020). Stratejik risklerin yönetilmesi ve örgütlerde sürekli risk yönetimi entegrasyonu. Denetişim Dergisi, 11(21), 41.
  • 5018 Sayılı Kamu Mali Yönetim ve Kontrol Kanunu (2003). T.C. Resmi Gazete (resmigazete.gov.tr). Tarih/Sayı: 19.04.2003/28623.
  • Deloitte. (2018a). Internal Audit 3.0: The future of Internal Audit is now. https://www2.deloitte.com/global/en/pages/audit/articles/internal-audit-3-0.html adresinden alındı. (Erişim Tarihi, 03.09.2020).
  • Deloitte. (2018b). CAE Global Survey. https://www2.deloitte. com/bg/en/pages/audit/articles/global-chief-audit-executive-research-survey.html adresinden alındı. (Erişim Tarihi, 28.08.2020).
  • ICAS. (2017). Internal Audit: Three Lines Of Defence Model Explained. https://www.icas.com/professional-resources/audit-and-assurance/internal-audit/internal-audit- three-lines-of-defence-model-explained adresinden alındı. (Erişim Tarihi, 27.08.2020).
  • Chambers. R. (2020). New IIA Three Lines Model Offers Timely Evolution of a Trusted Tool. https://iaonline.theiia. org/blogs/chambers/Pages/New-IIA-Three-Lines-Model- Offers-Timely-Evolution-of-a-Trusted-Tool.aspx adresinden alındı. (Erişim Tarihi, 22.08.2020).
  • Mont. J. (2015). What Critics Say on Three Lines of Defense. https://www.complianceweek.com/what-critics-say-on-three-lines-of-defense/3392.article#:~:-text=The%20Three%20Lines adresinden alındı. (Erişim Tarihi, 20.08.2020).
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Ekonomi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Halil İbrahim Özbilger 0000-0002-9137-8855

Yayımlanma Tarihi 30 Ocak 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Sayı: 22

Kaynak Göster

APA Özbilger, H. İ. (2021). İÇ DENETİME YENİ BİR BAKIŞ: ÜÇLÜ HAT MODELİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Denetişim(22), 40-54.

TR Dizin'de yer alan Denetişim dergisi yayımladığı çalışmalarla; alanındaki profesyoneller, akademisyenler ve düzenleyiciler arasında etkili bir iletişim ağı kurarak, etkin bir denetim ve yönetim sistemine ulaşma yolculuğunda önemli mesafelerin kat edilmesine katkı sağlamaktadır.