In this study, the issue of sharing audit reports prepared by internal audit units, which add value to the management by providing assurance or consultancy for the processes, activities and transactions of institutions, with the public in terms of citizens' right to information was investigated. By examining the current legislation, standards, and the situation in practice, the main objective of the study is to answer the questions “Should audit reports be shared with the public?” or “To what extent should they be shared?” and to outline a general framework in this regard. In this context, the necessity of report sharing has been evaluated by examining both the legislation and international and public internal audit standards. As a sample, the internet pages of the internal audit units of 93 Turkish state universities, which currently have internal auditors, were scanned, and it was investigated whether audit reports and unit activity reports were published. Additionally, the internal audit information in the administrative activity reports was analyzed. The article also evaluates the risks associated with sharing internal audit reports. The research found that there is no explicit provision in international and public internal audit standards or internal audit legislation requiring reports to be shared with the public; sharing all audit information carries certain risks both from the administration’s perspective and in terms of the internal audit’s effectiveness within the institution. Consequently, we understood that reports containing internal audit information do not provide citizens with reasonable or sufficient access to information. It has been concluded that while the complete sharing of all audit reports carries institutional risks, citizens also have the right to access audit information to a reasonable extent under the right to information. As a result, it has been recommended that not all internal audit reports be fully published; instead, an “annual summary report of internal audit” containing findings from the completed monitoring period and formatted as determined by the Internal Audit Coordination Board should be published. Any potentially risky information in the aforementioned report should be controlled by senior management, the head of the internal audit unit, and, if necessary, by subject matter professionals.
Internal Audit Audit Report Transparent Management in Public Sector Fiscal Transparency State Universities
Çalışmada kurumların süreç, faaliyet ve işlemlerine güvence vererek ya da danışmanlık sağlayarak yönetime değer katan iç denetim birimlerince hazırlanan denetim raporlarının vatandaşın bilgi edinme hakkı yönünden kamuoyuyla paylaşılması hususu araştırılmıştır. Yürürlükteki mevzuat, standartlar ve uygulamadaki durum değerlendirilerek “denetim raporları kamuoyuyla paylaşılmalı mı?” ya da “ne ölçüde paylaşılmalı?” sorularına cevap bulunması ve genel bir çerçeve çizilmesi çalışmanın temel amacını oluşturmaktadır. Bu doğrultuda hem mevzuat hem de uluslararası ve kamu iç denetim standartları incelenerek rapor paylaşımının gerekliliği değerlendirilmiştir. Örneklem olarak devlet üniversiteleri alınarak hâlihazırda iç denetçisi bulunan 93 devlet üniversitesinin iç denetim birimlerinin internet sayfaları taranmış, denetim raporları ve birim faaliyet raporlarının yayımlanıp yayımlanmadığı araştırılmış, ayrıca idare faaliyet raporlarındaki iç denetim bilgileri analiz edilmiştir. Makalede denetim raporlarının paylaşımına ilişkin riskler de değerlendirilmiştir. Araştırma sonucunda uluslararası ve kamu iç denetim standartları ile iç denetim mevzuatında raporların kamuoyuyla paylaşılması gerektiğine yönelik açık hüküm bulunmadığı; denetim bilgilerinin paylaşılmasının hem idare açısından hem de iç denetimin kurum içi etkinliği açısından belirli riskler barındırdığı buna bağlı olarak da iç denetim bilgilerini içeren raporların vatandaşın makul/yeterli düzeyde bilgi edinebileceği şekilde olmadığı anlaşılmıştır. Tüm denetim raporlarının tamamen paylaşımının kurumsal riskler barındırmakla birlikte vatandaşın bilgi edinme hakkı kapsamında denetim bilgilerini makul düzeyde görme hakkının da bulunduğu kanaatine varılmıştır. Sonuç olarak tüm iç denetim raporlarının tamamen yayımlanmaması; izleme dönemi tamamlanan bulguların yer aldığı ve formatının İç Denetim Koordinasyon Kurulunca belirlendiği “iç denetim yıllık özet raporu” yayımlanması; söz konusu raporda açıklanması halinde risk oluşturabilecek bilgilerin üst yönetici, iç denetim birimi başkanı/sorumlusu ve gerekli görülmesi halinde alanında uzman personelce kontrol altına alınması önerilmiştir.
İç Denetim Denetim Raporu Kamuda Saydam Yönetim Mali Saydamlık Devlet Üniversiteleri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Kamu Maliyesi |
Bölüm | Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 3 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 13 Mart 2025 |
Kabul Tarihi | 22 Mayıs 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 33 |
Denetişim dergisi yayımladığı çalışmalarla; alanındaki profesyoneller, akademisyenler ve düzenleyiciler arasında etkili bir iletişim ağı kurarak, Dünyada etkin bir denetim ve yönetim sistemine ulaşma yolculuğunda önemli mesafelerin kat edilmesine katkı sağlamaktadır.