Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

General Structure And Content Features Of The Geography Course Teachıng Program Taught At Secondary School Level In Hungary

Yıl 2024, , 2853 - 2882, 30.12.2024
https://doi.org/10.53444/deubefd.1468695

Öz

The aim of the study is to examine the general purpose and philosophy, principles and principles, competencies and content structure of the geography course taught within the scope of social studies course at secondary school level in Hungary. The importance of the study is that it examines the perspective of a Turkish origin state with different beliefs in a different geography on social sciences. The research is a qualitative study and document analysis method was used. In this context, documents obtained from the websites of Hungarian official institutions were used as data collection tools and the obtained data were analyzed with the descriptive analysis method. In the research, 102 hours of content of the Hungarian Geography curriculum applied to 7th and 8th grades at secondary school level; Learning outcomes were examined under the headings of method, technique and material use, activity and activity examples development and enrichment. As a result of the research, the characteristics of 8 learning areas of the geography course taught at secondary school level were evaluated. In the light of the findings, suggestions are made to examine the geography curricula of similar countries and make comparative analyses.

Kaynakça

  • Aslan, A. K. (2001). Eğitimin toplumsal temelleri. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(5), 16-30.
  • Barr, H. (1997). Defining social studies. Teachers and curriculum, 1(1), 6-12.
  • Cebeci, Y., Bozkurt, F. (2023). Dünyada sosyal bilgiler eğitimi, C.Öztürk ve E.Ö. Yiğit (Ed). Estonya Cumhuriyeti, Pegem Akademi, ISBN 978-625-6829-90-9.
  • Çiğdem, K. A. N. (2010). "ABD ve Türkiye de sosyal bilgilerin tarihsel gelişimi." Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 30. 2, 663-672.
  • Duran, A.,& Tangülü, Z. (2020). Macaristan ve Türkiye tarih dersi öğretim programlarının amaç ve içeriği açısından karşılaştırmalı analizi. Journal Of History School (Johs).
  • Erden, M. (2015). Eğitim bilimine giriş. Ankara: Arkadaş
  • Eş, H., M. Sarıkaya, F.T. Ekici & E. Ekici. (2010). “Türkiye MEB ve Ontario (Kanada) eyaleti fen ve teknoloji dersi öğretim programlarının karşılaştırılarak değerlendirilmesi.” E-Journal of New World Sciences Academy, 5, 2.
  • Evans, R. W. (2004). The social studieswars: What should we teach the children? New York: Teachers College Press
  • Hertzberg, H. W. (1981). Social studies reform 1880-1980. SSEC Publications, 855 Broadway, Boulder, CO 80302. Retrieved from https://eric.ed.gov/?id=ED211429
  • İnci, S. (2009). Türkiye sosyal bilgiler programının karşılaştırmalı incelemesi (Kanada (Ontorio), İrlanda, ABD (New york, Kaliforniya), Finlandiya, Yeni Zelanda) . Master'sthesis, Kocaeli Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kaptan, S. (1998). Bilimsel araştırma ve istatistik teknikleri. Ankara: Özkan Matbaacılık.
  • Karasar, N. (2006). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kaya, E. (2023). Dünyada sosyal bilgiler eğitimi, C.Öztürk ve E.Ö. Yiğit (Ed). Almanya, Pegem Akademi, ISBN 978-625-6829-90-9.
  • Kurt, F. (2016). Dünya bilim ve teknoloji mirasının farklı ülkelerin sosyal bilgiler ders kitaplarına yansıması üzerine karşılaştırmalı bir inceleme. Master'sthesis, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Macar Eğitim Ofisi Resmi Web Sitesi (2024). Oktatasi Hivatal, Ulusal Çerçeve Müfredat, Erişim adresi: https://oktatas.hu/kozneveles/kerettantervek/2020_nat/iranyelvek_alapprogramok MEB, (2018). Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı,https://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/2023428142532575-2023_sosyal_bilgiler.pdf
  • Nijman, J. (2020). Geography: Realms, Regions, and Concepts, 20, Wiley. ISBN 978-1119607410.
  • Oran, M. (2019). Türkiye, Azerbaycan ve Türkmenistan’da sosyal bilgiler kapsamında okutulan derslerin öğretim programlarının karşılaştırılması. Ankara: Akademisyen Kitabevi
  • Öztürk, C. (2019). Sosyal bilgiler: Toplumsal yaşama disiplinler arası bir bakış. C. Öztürk (Edt.). Sosyal bilgiler öğretimi demokratik vatandaşlık eğitimi İçinde (1-31). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Öztürk, C., Kara, İ. (2023). Dünyada sosyal bilgiler eğitimi, C.Öztürk ve E.Ö. Yiğit (Ed). Avusturya, Pegem Akademi, ISBN 978-625-6829-90-9.
  • Öztürk, C., Yardımcıları, E., Deveci, H., Yiğit, E. Ö., Karaduman, H., Kaya, E., ... & Filippidou, E. (2016). Farklı Ülkelerin Sosyal Bilgiler Öğretim Programları. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Öztürk, F. Z.,& Öztürk, T. (2013). Kanada (Ontarıo) Sosyal Bilgiler Öğretim Programı Ve Bu Programın Türkiye Sosyal Bilgiler Öğretim Programıyla Karşılaştırılması. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (14), 485-514. Https://Doi.Org/10.14520/Adyusbd.599
  • Şeker, M. (2023). Dünyada sosyal bilgiler eğitimi, C.Öztürk ve E.Ö. Yiğit (Ed). Singapur, Pegem Akademi, ISBN 978-625-6829-90-9.
  • Tokmak, A., Yılmaz, A. (2023). Dünyada sosyal bilgiler eğitimi, C.Öztürk ve E.Ö. Yiğit (Ed). İtalya, Pegem Akademi, ISBN 978-625-6829-90-9.
  • Türker. P. (2017). “Macaristan’da Türkoloji çalışmalarına genel bir bakış: Türkoloji’nin gelişimi ve Macar Türkologlar”, Dede Korkut’un izinde 30 yıl Prof. Dr. Üçler Bulduk’a armağan Türk tarihine dair yazılar, Alpaslan Demir (ed.), Ankara, Gece Kitaplığı, 745-764.
  • Yavuz, İ. (2018). Sosyal Bilgiler Derslerinde Vatanseverlik Değerinin Öğretimi Konusunda Farklı Ülke Uygulamaları. Araştırma Ve Deneyim Dergisi, 3(1), 17-31.
  • Yazıcı, K. (2009). “Yeni Zelanda sosyal bilgiler öğretim programı ve bu programın Türkiye’deki sosyal bilgiler öğretim programı ile karşılaştırılması.” Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. (22), 423-435.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (6. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Macaristan’da Ortaokul Düzeyinde Okutulan Coğrafya Dersi Öğretim Programının Genel Yapısı ve İçerik Özellikleri

Yıl 2024, , 2853 - 2882, 30.12.2024
https://doi.org/10.53444/deubefd.1468695

Öz

Çalışmanın amacı Macaristan’da ortaokul seviyesinde sosyal bilgiler dersi kapsamında okutulan coğrafya dersi öğretim programının genel amaç ve felsefesini, ilke ve prensiplerini, yetkinlikler ve içerik yapısını incelemektir. Farklı bir coğrafyada farklı inanca sahip Türk kökenli bir devletin sosyal bilimlere bakış açısını ele almak çalışmanın önemini oluşturmaktadır. Araştırma nitel bir çalışma olup doküman analizi yöntemi kullanılmıştır. Bu kapsamda Macaristan resmi kurumlarına ait internet sitelerinden elde edilen dokümanlar veri toplama aracı olarak kullanılmış ve elde edilen veriler betimsel analiz yöntemi ile çözümlenmiştir. Çalışmada Macaristan Coğrafya öğretim programının ortaokul seviyesinde 7.ve 8.sınıflara uygulanan 102 saatlik içeriği; öğrenme çıktıları, yöntem, teknik ve materyal kullanımı, etkinlik ve aktivite örnekleri, geliştirme ve zenginleştirme başlıkları altında incelenmiştir. Çalışma sonucunda ortaokul seviyesinde ayrı ders olarak okutulan coğrafya dersinin 8 ayrı öğrenme alanı özellikleri ayrıntılı olarak değerlendirilmiştir. Elde edilen bulgular ışığında; benzer ülkelere ait coğrafya öğretim programlarının incelenmesi, karşılaştırmalı analizlerin yapılması, ortaokul düzeyinde coğrafya dersinin ayrı bir ders olarak okutulmasının farklı ülkelerdeki örneklerinin incelenip değerlendirilmesi önerileri sunulmuştur.

Kaynakça

  • Aslan, A. K. (2001). Eğitimin toplumsal temelleri. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(5), 16-30.
  • Barr, H. (1997). Defining social studies. Teachers and curriculum, 1(1), 6-12.
  • Cebeci, Y., Bozkurt, F. (2023). Dünyada sosyal bilgiler eğitimi, C.Öztürk ve E.Ö. Yiğit (Ed). Estonya Cumhuriyeti, Pegem Akademi, ISBN 978-625-6829-90-9.
  • Çiğdem, K. A. N. (2010). "ABD ve Türkiye de sosyal bilgilerin tarihsel gelişimi." Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 30. 2, 663-672.
  • Duran, A.,& Tangülü, Z. (2020). Macaristan ve Türkiye tarih dersi öğretim programlarının amaç ve içeriği açısından karşılaştırmalı analizi. Journal Of History School (Johs).
  • Erden, M. (2015). Eğitim bilimine giriş. Ankara: Arkadaş
  • Eş, H., M. Sarıkaya, F.T. Ekici & E. Ekici. (2010). “Türkiye MEB ve Ontario (Kanada) eyaleti fen ve teknoloji dersi öğretim programlarının karşılaştırılarak değerlendirilmesi.” E-Journal of New World Sciences Academy, 5, 2.
  • Evans, R. W. (2004). The social studieswars: What should we teach the children? New York: Teachers College Press
  • Hertzberg, H. W. (1981). Social studies reform 1880-1980. SSEC Publications, 855 Broadway, Boulder, CO 80302. Retrieved from https://eric.ed.gov/?id=ED211429
  • İnci, S. (2009). Türkiye sosyal bilgiler programının karşılaştırmalı incelemesi (Kanada (Ontorio), İrlanda, ABD (New york, Kaliforniya), Finlandiya, Yeni Zelanda) . Master'sthesis, Kocaeli Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kaptan, S. (1998). Bilimsel araştırma ve istatistik teknikleri. Ankara: Özkan Matbaacılık.
  • Karasar, N. (2006). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kaya, E. (2023). Dünyada sosyal bilgiler eğitimi, C.Öztürk ve E.Ö. Yiğit (Ed). Almanya, Pegem Akademi, ISBN 978-625-6829-90-9.
  • Kurt, F. (2016). Dünya bilim ve teknoloji mirasının farklı ülkelerin sosyal bilgiler ders kitaplarına yansıması üzerine karşılaştırmalı bir inceleme. Master'sthesis, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Macar Eğitim Ofisi Resmi Web Sitesi (2024). Oktatasi Hivatal, Ulusal Çerçeve Müfredat, Erişim adresi: https://oktatas.hu/kozneveles/kerettantervek/2020_nat/iranyelvek_alapprogramok MEB, (2018). Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı,https://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/2023428142532575-2023_sosyal_bilgiler.pdf
  • Nijman, J. (2020). Geography: Realms, Regions, and Concepts, 20, Wiley. ISBN 978-1119607410.
  • Oran, M. (2019). Türkiye, Azerbaycan ve Türkmenistan’da sosyal bilgiler kapsamında okutulan derslerin öğretim programlarının karşılaştırılması. Ankara: Akademisyen Kitabevi
  • Öztürk, C. (2019). Sosyal bilgiler: Toplumsal yaşama disiplinler arası bir bakış. C. Öztürk (Edt.). Sosyal bilgiler öğretimi demokratik vatandaşlık eğitimi İçinde (1-31). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Öztürk, C., Kara, İ. (2023). Dünyada sosyal bilgiler eğitimi, C.Öztürk ve E.Ö. Yiğit (Ed). Avusturya, Pegem Akademi, ISBN 978-625-6829-90-9.
  • Öztürk, C., Yardımcıları, E., Deveci, H., Yiğit, E. Ö., Karaduman, H., Kaya, E., ... & Filippidou, E. (2016). Farklı Ülkelerin Sosyal Bilgiler Öğretim Programları. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Öztürk, F. Z.,& Öztürk, T. (2013). Kanada (Ontarıo) Sosyal Bilgiler Öğretim Programı Ve Bu Programın Türkiye Sosyal Bilgiler Öğretim Programıyla Karşılaştırılması. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (14), 485-514. Https://Doi.Org/10.14520/Adyusbd.599
  • Şeker, M. (2023). Dünyada sosyal bilgiler eğitimi, C.Öztürk ve E.Ö. Yiğit (Ed). Singapur, Pegem Akademi, ISBN 978-625-6829-90-9.
  • Tokmak, A., Yılmaz, A. (2023). Dünyada sosyal bilgiler eğitimi, C.Öztürk ve E.Ö. Yiğit (Ed). İtalya, Pegem Akademi, ISBN 978-625-6829-90-9.
  • Türker. P. (2017). “Macaristan’da Türkoloji çalışmalarına genel bir bakış: Türkoloji’nin gelişimi ve Macar Türkologlar”, Dede Korkut’un izinde 30 yıl Prof. Dr. Üçler Bulduk’a armağan Türk tarihine dair yazılar, Alpaslan Demir (ed.), Ankara, Gece Kitaplığı, 745-764.
  • Yavuz, İ. (2018). Sosyal Bilgiler Derslerinde Vatanseverlik Değerinin Öğretimi Konusunda Farklı Ülke Uygulamaları. Araştırma Ve Deneyim Dergisi, 3(1), 17-31.
  • Yazıcı, K. (2009). “Yeni Zelanda sosyal bilgiler öğretim programı ve bu programın Türkiye’deki sosyal bilgiler öğretim programı ile karşılaştırılması.” Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. (22), 423-435.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (6. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyal Bilgiler Eğitimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Pınar Uçkan 0009-0000-8987-3120

İlyas Kara 0000-0003-4755-0037

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 15 Nisan 2024
Kabul Tarihi 3 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Uçkan, P., & Kara, İ. (2024). Macaristan’da Ortaokul Düzeyinde Okutulan Coğrafya Dersi Öğretim Programının Genel Yapısı ve İçerik Özellikleri. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi(62), 2853-2882. https://doi.org/10.53444/deubefd.1468695