Bu araştırmanın amacı, Türkiye ve Avustralya 5. sınıf sosyal bilgiler öğretim programlarının değerler eğitimi bağlamında karşılaştırılmasıdır. Araştırmada nitel araştırma yaklaşımı benimsenmiştir. Araştırma yöntemleri doküman inceleme ve karşılaştırmalı eğitimdir. Araştırmanın verileri doküman inceleme tekniği ile toplanmıştır. Verilerin analizinde Schwartz değer sınıflandırması kullanılmıştır. Bu sınıflandırma, dört üst düzey değer ve bu üst düzey değerlerin altında gruplandırılan 12 değerden oluşmaktadır. Değişime açıklık, kendini geliştirme, muhafazakarlık ve öz-aşkınlık üst düzey değerlerdir. Öz-denetim, uyarılma, hazcılık, başarı, güç, saygınlık, güvenlik, geleneksellik, uyum, alçakgönüllülük, iyilikseverlik ve evrensellik sınıflandırmada yer alan değerlerdir. Verilerin analizinde betimsel analizden yararlanılmıştır. Bulgulara göre Türkiye 5. sınıf sosyal bilgiler öğretim programında en fazla muhafazakarlık üst düzey değerine ait kazanım yer almaktadır. Avustralya öğretim programında ise kendini geliştirme değeri en fazla sayıda kazanıma sahiptir. Türkiye öğretim programında öne çıkan değerler; güvenlik, güç ve öz-denetimdir. Avustralya öğretim programında öne çıkan değerler; başarı, güç ve güvenliktir. Türkiye öğretim programında saygınlık, uyum ve alçakgönüllülük değerlerini kapsayan bir kazanıma rastlanamazken Avustralya öğretim programında uyarılma, hazcılık, saygınlık, uyum ve alçakgönüllülük değerlerine değinen kazanımlar bulunmamaktadır.
Avustralya, değerler eğitimi karşılaştırmalı eğitim sosyal bilgiler öğretim programı Türkiye
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Sayı: 51 |