One of the tools used to evaluate concept ability of students related to certain topic, is the SOLO taxonomy. In the research, it was aimed to investigate the unit outcomes of "DNA and Genetic Code" in the 8th Grade Science Lesson Teaching Program and the evaluation questions of the related unit in the textbook, which was accepted by the Ministry of Education in 2019 and then published in 2020, according to the levels of SOLO taxonomy. The analysis of the outcomes and evaluation questions was realized by taking reference the uni-structural, multi-structural, relational and extended abstract levels of the SOLO taxonomy. In the research, document analysis that is part of qualitative data harvest method, has been used. In document analysis, the investigated case or the inscriptive material information related to cases are analyzed. According to the research findings; of the 13 examined outcomes correspond to 2 uni-structural, (15.4%), 3 multi-structural, (23.1%), 6 relational (46.1%), and the other 2 extended abstract (15.4%) levels. When the distribution of the evaluation questions in terms of the levels of SOLO taxonomy is examined; it was determined that of the 45 questions correspond to 33 (73.3%) uni-structural, 8 (17.8%) multi-structural, and 4 (8.9%) questions represent relational levels. It has been determined that there is no question representing the extended abstract level in the textbook. In line with the obtained findings, suggestions were made regarding to the implementation and further research.
Evaluation questions Textbook Science lesson Teaching program SOLO taxonomy
Öğrencilerin belirli bir konuya ilişkin kavrama becerilerini değerlendirmek için kullanılan araçlardan biri SOLO taksonomisidir. Araştırmada 8.sınıf Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı’nda yer alan "DNA ve Genetik Kod" ünite kazanımları ile MEB tarafından 2019 yılında kabul edilip, 2020 yılında basılan ders kitabındaki ilgili ünitenin değerlendirme sorularının SOLO taksonomisinin düzeylerine göre analiz edilmesi amaçlanmıştır. Kazanımların ve değerlendirme sorularının analizi, SOLO taksonomisinin tek yönlü yapı, çok yönlü yapı, ilişkisel yapı ve soyutlanmış yapı düzeyleri referans alınarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmada, nitel bir veri toplama yöntemi olan doküman analizi kullanılmıştır. Doküman incelemesinde, araştırılan olgu ya da olgularla ilgili yazılı materyal bilgileri analiz edilir. Araştırma bulgularına göre; incelenen 13 kazanımdan, 2’si (%15,4) tek yönlü, 3’ü (%23,1) çok yönlü, 6’sı (%46,1) ilişkisel ve diğer 2’si (%15,4) soyutlanmış yapı düzeylerine karşılık gelmektedir. Değerlendirme sorularının SOLO taksonomisinin düzeyleri açısından gösterdiği dağılım incelendiğinde ise; 45 sorudan 33’ünün (%73.3) tek yönlü, 8’inin (%17.8) çok yönlü ve 4’ünün (%8.9) ilişkisel yapı düzeylerini temsil ettiği saptanmıştır. Ders kitabında, soyutlanmış yapı düzeyini temsil eden soru bulunmadığı belirlenmiştir. Elde edilen bulgular doğrultusunda uygulamaya ve ileri araştırmalara yönelik öneriler getirilmiştir.
Değerlendirme soruları Ders kitabı Fen bilimleri dersi Öğretim programı SOLO taksonomisi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Sayı: 53 |