Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2023, Sayı: 56, 729 - 757, 22.06.2023
https://doi.org/10.53444/deubefd.1252378

Öz

Kaynakça

  • Adıgüzel, H. Ö. (2009). Metafor (benzetme) yöntemi ile Türkiye ve Almanya örneklemindeki katılımcıların yaratıcı drama’ya ilişkin algılarının belirlenmesi ve karşılaştırılması. Eğitim ve Bilim, 34(153), 25-37.
  • Adıgüzel, Ö. (2022). Eğitimde yaratıcı drama (YKY’de 8. baskı). Yapı Kredi Yayınları.
  • Akar Vural, S. & Somers, J. W. (2021). İlköğretimde drama kuram ve uygulama (4. baskı). Anı Yayıncılık.
  • Akdemir, A. (2022). Yabancı dil öğretiminde yaratıcı drama yöntemi kullanımının 4. sınıf öğrencilerinin yansıtıcı düşünme becerilerine ve öğrencilerin yabancı dil öğrenme tutumlarına etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Akdemir, H. & Karakuş, M. (2016). Yaratıcı drama yönteminin akademik başarı üzerine etkisi: bir meta-analiz çalışması. International Journal of Active Learning (IJAL), 1(2), 55-67.
  • Akoğuz, A. & Akoğuz, M. (2019). Yaratıcı dramam etkinlikleri (Gözden geçirilmiş beşinci baskı). Final Kültür Sanat Yayınları.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Yıldırım, E. & Bayraktaroğlu, S. (2001). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Sakarya Kitabevi.
  • Ariel, B. (2007). The integration of creative drama into science teaching [Unpublished doctoral Dissertation]. Kansas State University.
  • Arpağ, M. (2018). Yaratıcı drama yöntemi ile kelime hazinesi geliştirme [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Aydin Sengul, O. (2016). The views of the pre-service teachers about the creative drama as a method used in primary schools. Universal Journal of Educational Research, 4(5): 1244-1251.
  • Aykaç, N. (2011). Hayat bilgisi dersi öğretim programında kullanılan yöntem ve tekniklerin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi (Sinop ili örneği). Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(1), 113-126.
  • Aykaç, N. & Ulubey, Ö. (2008). Yaratıcı drama yöntemi ile yapılandırmacılık ilişkisinin 2005 MEB ilköğretim programlarında değerlendirilmesi. Yaratıcı Drama Dergisi, 3(6), 30-46.
  • Bal İncebacak, B. (2022). Pandemi döneminde çevrimiçi yaratıcı drama. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(2), 218-230. https://doi.org/10.17556/erziefd.992687
  • Baldwin, P. (2022). İlkokulda drama el kitabı (Çev. Burcu, A., Nihan, A. Ç. & Pınar, Ö. Ş.). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Baltacı, A. (2017). Nitel veri analizinde Miles-Huberman modeli. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(1), 1-15.
  • Banihashemi, S. A. (2022). The effectiveness of creative drama on mental health and self-esteem in aggressive gifted students. Archives of Hygiene Sciences, 11(1), 45-52.
  • Başbuğ, S. & Adıgüzel, Ö. (2019). Müzede yaratıcı drama etkinliklerinin öğrencilerin sosyal ilgiler dersindeki başarılarına etkisi. Yaratıcı Drama Dergisi, 14(1), 1-32.
  • Braund, M. (1999). Electric drama to improve understanding in science. School Science Review, 81(294), 35-41.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2023). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri (34. baskı). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Brouillette, L. (2012). Advancing the speaking and listening skills of K–2 English language learners through creative drama. TESOL Journal, 3(1), 138-145.
  • Çepni, S. (2014). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. Celepler Matbaacılık.
  • Dilmaç, S. & Dilmaç, O. (2019). Görsel sanatlar dersinde yaratıcı drama yönteminin öğrencilerin eleştirel düşünme becerilerine etkisi. Yaratıcı Drama Dergisi, 15(1), 85-100.
  • Dobson, T. & Stephenson, L. (2020). Challenging boundaries to cross: primary teachers exploring drama pedagogy for creative writing with theatre educators in the landscape of performativity. Professional Development in Education, 46(2), 245-255.
  • Duatepe Paksu, A. & Ubuz, B. (2007). Yaratıcı drama temelli matematik dersleri hakkında öğretmen görüşleri. Yaratıcı Drama Dergisi, 1(3-4), 193-205.
  • Duran, S. & Toptaş, V. (2022). Sınıf öğretmenlerinin matematik dersinde yaratıcı drama yöntemi ile ilgili görüşlerinin incelenmesi. International Journal of Contemporary Educational Studies (IntJCES), 8(2), 417-433.
  • Erdem Zengin, E. (2014). Yöntem olarak yaratıcı dramanın ilkokul 4. sınıf sosyal bilgiler öğretim programındaki değerlere etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Niğde Üniversitesi.
  • Erdoğan, T. (2016). Türkçe Öğretiminde yaratıcı drama uygulamaları. Eğiten Kitap.
  • Erdoğan, T., Erdoğan, Ö. & Uzuner, F. G. (2018). Yaratıcı drama yönteminin ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin okuma motivasyonu ve tutumlarına etkisi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 6(2), 297-313.
  • Ervasa, A. & Ervasa, T. N. (Ed.). (2022). Hayallerimden sahneye. Cinius Yayınları.
  • Farris, P. J. & Parke, J. (1993). To be or not to be: what students think about drama. Clearing House, 66(4), 231-235.
  • Freeman, G. D. (2000). Effects of creative drama activities on third and fourth grade children [Unpublished doctoral dissertation]. The University of Missippi.
  • Freeman, G. D., Sullivan, K. & Fulton, C. R. (2003). Effects of creative drama on self-concept, social skills, and problem behavior. TheJournal of Educational Research, 96(3), 131-138.
  • Furman, L. (1990). Creatice drama handbook and role play guide. Pioneer Drama Service, Inc.
  • Günaydın, G. (2008). İlköğretim 6. Sınıf sosyal bilgiler öğretiminde drama yönteminin erişi ve tutum üzerindeki etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Güler, M. (2015). Sınıf ve branş öğretmenlerinin yaratıcı drama yöntemini kullanmaya yönelik öz yeterlik algı düzeyleri ve görüşleri [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Amasya Üniversitesi.
  • Güler, M. & Kandemir, Ş. (2015). Öğretmenlerin drama yöntemine yönelik görüşleri ve öz yeterlik düzeyleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 16(1), 111-130.
  • Heinig, R. B. (1988). Creative Drama for the Classroom Teacher. Prentice Hall.
  • Hendrix, R., Eick, C., & Shannon, D. (2012). The integration of creative drama in an inquiry-based elementary program: The effect on student attitude and conceptual learning. Journal of Science Teacher Education, 23(7), 823-846.
  • Katrancı, M. (2013). Sınıf öğretmenlerinin yaratıcı dramaya ve türkçe derslerinde yaratıcı drama yönteminden yararlanmaya yönelik görüşleri. International Journal Social Science Research, 2(2), 26-45.
  • Kamen, M. (1991). Use of creative drama to evaluate elementary school students. In G. Kulm&S.
  • Kitzinger, J. (1995). Qualitative research: Introducing focus groups. Bmj, 311(7000), 299-302.
  • Korkut, P. (2018). The construction and pilot application of a scoring rubric for creative drama lesson planning. Research in Drama Education: The Journal of Applied Theatre and Performance, 23(1), 114-125.
  • Kraemer, K. A. (2002). Creative dramatics: understanding teachers’ perspectives [Unpublished master’s thesis]. San Jose State University, California, USA.
  • Mccaslin, N. (2005). Seeking the aesthetic in creative drama and theatre for young audiences. The Journal of Aesthetic Education, 39(4), 12-19.
  • Mccaslin, N, (2016). Yaratıcı drama sınıf içinde ve dışında. P. Özdemir Şimşek (Çev.). Nobel Yayıncılık.
  • McNaughton, M. J. (2004). Educational in the teaching of education for sustainability. Environmental Education Research, 10(2), 139-155.
  • Maxwell, J. A. (2008). Designing a qualitative study. The SAGE handbook of applied social research methods, 2, 214-253.
  • Oğuz, A. (2019). Drama. T. Erdoğan, (ed.). Okul Öncesinden İlköğretime Kuramdan Uygulamaya Drama (s. 1-18). Eğiten Kitap.
  • Oğuz Namdar, A., Aykaç, M. & Çol, S. (2021). Sınıf öğretmenlerine yönelik drama etkinlikleriyle gerçekleştirilen değerler eğitimi uygulamalarının değerlendirilmesi. Yaratıcı Drama Dergisi, 16(1), 65-86.
  • Omniewski, R. (1999). The effects of an arts infusion approach on the mathematics achievement of second-grade students [Unpublished doctoral dissertation]. The University of Texas.
  • Ong, K. J., Chou, Y. C., Yang, D. Y. & Lin, C. C. (2020). Creative drama in science education: The effects on situational interest, career interest, and science-related attitudes of science majors and non-science majors. EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 16(4), 1-18.
  • Osmond, C. R. (2007). Drama education and the body: I am therefore I think. In L. Bresler (Ed.). International handbook of research in arts education, 1109–1118. Springer.
  • Önder, A. (2017). Okul öncesi çocukları için eğitici drama uygulamaları (6. basım). Eğiten Kitap.
  • Özdemir, B. (2022). Özel okulda çalışan 1-4. Sınıf ingilizce öğretmenlerinin yaratıcı drama kullanımına karşı tutumları [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Başkent Üniversitesi.
  • Özdemir, M. (2010). Nitel veri analizi: sosyal bilimlerde yöntembilim sorunsalı üzerine. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 323-343.
  • Özgür İşyar, Ö. (2017). Sınıf öğretmenlerinin eğitimde drama kullanımına ilişkin yeterlilik algıları ve drama kavramına yönelik metaforları ile görüşlerinin incelenmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Mersin Üniversitesi.
  • Patton, M. L. (2010). Proposing empirical research: A Guide to the fundamentals. Glendale, CA: Pyrczak Publishing.
  • Philbin, M. & Myers, J. S. (1991). Classroom drama: Discourse as a mode of inquiry in elementary school social studies. The Social Studies, 82(5), 179-182.
  • Prendiville, F. & Toye, N. (2007). Speaking and listening through drama 7-11. Paul Chapman Publishing
  • San, İ. (1996). Yaratıcılığı geliştiren bir yöntem ve yaratıcı bireyi yetiştiren bir disiplin: Eğitsel yaratıcı drama. Yeni Türkiye Dergisi Eğitim Özel Sayısı, 7, 148-160.
  • Szecsi, T. (2012). Teaching strategies: Creative drama in preschool curriculum: Teaching strategies implemented in Hungary. Childhood Education: Routledge.
  • Tanrıseven, I. (2000). Matematik öğretiminde problem çözme stratejisi olarak dramatizasyonun kullanılması [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Taylor, P. (2022). Drama sınıfı eylem yansıtma dönüştürme (Çev. Ed. İhsan, M.). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Tığlı, S. & Genç Yiğit, G. (2022). Uygulamalı Yaratıcı Drama Atölyeleri. Eğiten Kitap.
  • Ulubey, Ö. & Toraman, Ç. (2015). Yaratıcı drama yönteminin akademik başarıya etkisi: Bir meta-analiz çalışması. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(32), 195-220.
  • Umralieva, L., Tanirbergenov, M., Yeralin, K., Bolysbaev, D., Makhabbat, D. & Zhanar, S. (2021). Evaluating creative drama studies in virtual museums with teacher opinions. World Journal on Educational Technology, 13(4), 980-993. https://doi.org/10.18844/wjet.v13i4.6286
  • Uslu, E. M. (2022). Sosyal beşerî eğitiminde drama çalışmalarının rolü. A. Oğuz & Y. Ulutürk Sakarya (Ed.). Sosyal bilimlerde yeni araştırmalar-VI içinde (s. 137-155). Berikan Kitabevi.
  • Uygungül Yılmaz, Ö. & Kaf, Ö. (2019). The effects of creative drama method on students’ altitude towards sacial studies with respect to learning styles. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 48(2), 1340-1366.
  • Uzgören, S. (2013). Eğitimde drama uygulamaları okul öncesi ve ilköğretimde. Nobel Yayıncılık.
  • Ünal, M. (2021). Etkili öğretim yöntem ve teknikleri. H. Ünsal (Ed.). Öğretim ilke ve yöntemleri içinde (s. 227-313). Nobel Akademi Yayıncılık.
  • Üstündağ, T. (2020). Yaratıcı drama öğretmenin günlüğü (15. baskı). Pegem Akademi.
  • Woodson, S. E. (1999). (Re)Conceiving ‘Creative Drama’: an exploration and expansion of American metaphorical paradigms. Research in Drama Education, 4(2), 201-214.
  • Yassa, N. A. (1999). High school involvement in creative drama. Research in Drama Education, 4(1), 37-49.
  • Yıldırım A. & Şimşek H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (12. Baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım F. & Acarlıoğlu, H. (2023). Sınıf öğretmenlerinin eğitimde drama kullanımına ilişkin görüşleri. Cumhuriyet International Journal of Education, 12(1), 86-103. https://dx.doi.org/10.30703/cije.1159576
  • Yılmaz, M. & Kurt, M. (2022, Temmuz 29-31). Yaratıcı dramanın derslerde kullanımına yönelik sınıf öğretmenlerinin görüşleri [Sözlü Bildiri]. 4. International Ankara Multidisciplinary Studies Congress, Ankara, Türkiye.
  • Yüceer, H. (2022). Türkçe ders kitaplarındaki dinleme metinleriyle yaratıcı drama uygulamaları [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Kütahya Dumlupınar Üniversitesi.
  • Zengin, E. & Ulaş, H. (2021). Drama ile eğitimin dördüncü sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler dersine yönelik motivasyonlarına ve tutumlarına etkisinin incelenmesi. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama, 12(24), 353-376.

Yaratıcı Drama Yöntemi Bileşenlerine Yönelik Sınıf Öğretmeni Görüşleri

Yıl 2023, Sayı: 56, 729 - 757, 22.06.2023
https://doi.org/10.53444/deubefd.1252378

Öz

Yaratıcı dramanın temel bileşenleri lider, mekân, katılımcılar ve konu olarak ifade edilmektedir. Bu araştırmanın amacı, yaratıcı drama yöntemi temel bileşenlerinin sınıf öğretmenleri görüşlerine göre incelenmesi olarak belirlenmiştir. Nitel araştırma yaklaşımı çerçevesinde yürütülen bu araştırma olgubilim deseni ile tasarlanmıştır. On yedi sınıf öğretmeni araştırmanın çalışma grubunu oluşturmuştur. Araştırmada yarı yapılandırılmış görüşme formu ile yüz yüze görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Görüşmeler sonrası elde edilen ham veriler betimleyici bakış açısına göre analiz edilmiştir. Sınıf öğretmenlerinin yaratıcı drama ile ilişkilendirdikleri kavramlar anlam içeriklerine göre; görsel sanatlar, yaşamı yansıtma ve kişisel gelişim olarak üç kategoride ortaya çıkmıştır. Sınıf öğretmenlerinin yaratıcı drama yöntemini kullanım amaçları; akademik gelişim, motivasyon sağlama ve sosyal ve psikolojik gelişim olmak üzere üç kategoride toplanmıştır. Öğretmenlerin yaratıcı drama yönteminin avantajlarına yönelik görüşleri; öğretim, iletişim ve sosyal etkileşim ve kişisel gelişim olmak üzere üç kategoride gruplanmıştır. Yaratıcı drama lideri olan sınıf öğretmenlerinin yaşadığı bazı güçlükler ve bu güçlükleri aşmak için çözüm önerileri otaya konmuştur. Genel olarak öğrencilerin yaratıcı drama çalışmaları içerisinde olmak istediği ve bu çalışmalarda keyif aldıkları yönünde öğretmen görüşlerine ulaşılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre; müfredata yaratıcı drama dersi eklenmesi ve yaratıcı drama konusunda öğretmen yeterliliklerinin artırılması şeklinde bazı öneriler geliştirilmiştir.

Kaynakça

  • Adıgüzel, H. Ö. (2009). Metafor (benzetme) yöntemi ile Türkiye ve Almanya örneklemindeki katılımcıların yaratıcı drama’ya ilişkin algılarının belirlenmesi ve karşılaştırılması. Eğitim ve Bilim, 34(153), 25-37.
  • Adıgüzel, Ö. (2022). Eğitimde yaratıcı drama (YKY’de 8. baskı). Yapı Kredi Yayınları.
  • Akar Vural, S. & Somers, J. W. (2021). İlköğretimde drama kuram ve uygulama (4. baskı). Anı Yayıncılık.
  • Akdemir, A. (2022). Yabancı dil öğretiminde yaratıcı drama yöntemi kullanımının 4. sınıf öğrencilerinin yansıtıcı düşünme becerilerine ve öğrencilerin yabancı dil öğrenme tutumlarına etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Akdemir, H. & Karakuş, M. (2016). Yaratıcı drama yönteminin akademik başarı üzerine etkisi: bir meta-analiz çalışması. International Journal of Active Learning (IJAL), 1(2), 55-67.
  • Akoğuz, A. & Akoğuz, M. (2019). Yaratıcı dramam etkinlikleri (Gözden geçirilmiş beşinci baskı). Final Kültür Sanat Yayınları.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Yıldırım, E. & Bayraktaroğlu, S. (2001). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Sakarya Kitabevi.
  • Ariel, B. (2007). The integration of creative drama into science teaching [Unpublished doctoral Dissertation]. Kansas State University.
  • Arpağ, M. (2018). Yaratıcı drama yöntemi ile kelime hazinesi geliştirme [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Aydin Sengul, O. (2016). The views of the pre-service teachers about the creative drama as a method used in primary schools. Universal Journal of Educational Research, 4(5): 1244-1251.
  • Aykaç, N. (2011). Hayat bilgisi dersi öğretim programında kullanılan yöntem ve tekniklerin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi (Sinop ili örneği). Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(1), 113-126.
  • Aykaç, N. & Ulubey, Ö. (2008). Yaratıcı drama yöntemi ile yapılandırmacılık ilişkisinin 2005 MEB ilköğretim programlarında değerlendirilmesi. Yaratıcı Drama Dergisi, 3(6), 30-46.
  • Bal İncebacak, B. (2022). Pandemi döneminde çevrimiçi yaratıcı drama. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(2), 218-230. https://doi.org/10.17556/erziefd.992687
  • Baldwin, P. (2022). İlkokulda drama el kitabı (Çev. Burcu, A., Nihan, A. Ç. & Pınar, Ö. Ş.). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Baltacı, A. (2017). Nitel veri analizinde Miles-Huberman modeli. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(1), 1-15.
  • Banihashemi, S. A. (2022). The effectiveness of creative drama on mental health and self-esteem in aggressive gifted students. Archives of Hygiene Sciences, 11(1), 45-52.
  • Başbuğ, S. & Adıgüzel, Ö. (2019). Müzede yaratıcı drama etkinliklerinin öğrencilerin sosyal ilgiler dersindeki başarılarına etkisi. Yaratıcı Drama Dergisi, 14(1), 1-32.
  • Braund, M. (1999). Electric drama to improve understanding in science. School Science Review, 81(294), 35-41.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2023). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri (34. baskı). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Brouillette, L. (2012). Advancing the speaking and listening skills of K–2 English language learners through creative drama. TESOL Journal, 3(1), 138-145.
  • Çepni, S. (2014). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. Celepler Matbaacılık.
  • Dilmaç, S. & Dilmaç, O. (2019). Görsel sanatlar dersinde yaratıcı drama yönteminin öğrencilerin eleştirel düşünme becerilerine etkisi. Yaratıcı Drama Dergisi, 15(1), 85-100.
  • Dobson, T. & Stephenson, L. (2020). Challenging boundaries to cross: primary teachers exploring drama pedagogy for creative writing with theatre educators in the landscape of performativity. Professional Development in Education, 46(2), 245-255.
  • Duatepe Paksu, A. & Ubuz, B. (2007). Yaratıcı drama temelli matematik dersleri hakkında öğretmen görüşleri. Yaratıcı Drama Dergisi, 1(3-4), 193-205.
  • Duran, S. & Toptaş, V. (2022). Sınıf öğretmenlerinin matematik dersinde yaratıcı drama yöntemi ile ilgili görüşlerinin incelenmesi. International Journal of Contemporary Educational Studies (IntJCES), 8(2), 417-433.
  • Erdem Zengin, E. (2014). Yöntem olarak yaratıcı dramanın ilkokul 4. sınıf sosyal bilgiler öğretim programındaki değerlere etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Niğde Üniversitesi.
  • Erdoğan, T. (2016). Türkçe Öğretiminde yaratıcı drama uygulamaları. Eğiten Kitap.
  • Erdoğan, T., Erdoğan, Ö. & Uzuner, F. G. (2018). Yaratıcı drama yönteminin ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin okuma motivasyonu ve tutumlarına etkisi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 6(2), 297-313.
  • Ervasa, A. & Ervasa, T. N. (Ed.). (2022). Hayallerimden sahneye. Cinius Yayınları.
  • Farris, P. J. & Parke, J. (1993). To be or not to be: what students think about drama. Clearing House, 66(4), 231-235.
  • Freeman, G. D. (2000). Effects of creative drama activities on third and fourth grade children [Unpublished doctoral dissertation]. The University of Missippi.
  • Freeman, G. D., Sullivan, K. & Fulton, C. R. (2003). Effects of creative drama on self-concept, social skills, and problem behavior. TheJournal of Educational Research, 96(3), 131-138.
  • Furman, L. (1990). Creatice drama handbook and role play guide. Pioneer Drama Service, Inc.
  • Günaydın, G. (2008). İlköğretim 6. Sınıf sosyal bilgiler öğretiminde drama yönteminin erişi ve tutum üzerindeki etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Güler, M. (2015). Sınıf ve branş öğretmenlerinin yaratıcı drama yöntemini kullanmaya yönelik öz yeterlik algı düzeyleri ve görüşleri [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Amasya Üniversitesi.
  • Güler, M. & Kandemir, Ş. (2015). Öğretmenlerin drama yöntemine yönelik görüşleri ve öz yeterlik düzeyleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 16(1), 111-130.
  • Heinig, R. B. (1988). Creative Drama for the Classroom Teacher. Prentice Hall.
  • Hendrix, R., Eick, C., & Shannon, D. (2012). The integration of creative drama in an inquiry-based elementary program: The effect on student attitude and conceptual learning. Journal of Science Teacher Education, 23(7), 823-846.
  • Katrancı, M. (2013). Sınıf öğretmenlerinin yaratıcı dramaya ve türkçe derslerinde yaratıcı drama yönteminden yararlanmaya yönelik görüşleri. International Journal Social Science Research, 2(2), 26-45.
  • Kamen, M. (1991). Use of creative drama to evaluate elementary school students. In G. Kulm&S.
  • Kitzinger, J. (1995). Qualitative research: Introducing focus groups. Bmj, 311(7000), 299-302.
  • Korkut, P. (2018). The construction and pilot application of a scoring rubric for creative drama lesson planning. Research in Drama Education: The Journal of Applied Theatre and Performance, 23(1), 114-125.
  • Kraemer, K. A. (2002). Creative dramatics: understanding teachers’ perspectives [Unpublished master’s thesis]. San Jose State University, California, USA.
  • Mccaslin, N. (2005). Seeking the aesthetic in creative drama and theatre for young audiences. The Journal of Aesthetic Education, 39(4), 12-19.
  • Mccaslin, N, (2016). Yaratıcı drama sınıf içinde ve dışında. P. Özdemir Şimşek (Çev.). Nobel Yayıncılık.
  • McNaughton, M. J. (2004). Educational in the teaching of education for sustainability. Environmental Education Research, 10(2), 139-155.
  • Maxwell, J. A. (2008). Designing a qualitative study. The SAGE handbook of applied social research methods, 2, 214-253.
  • Oğuz, A. (2019). Drama. T. Erdoğan, (ed.). Okul Öncesinden İlköğretime Kuramdan Uygulamaya Drama (s. 1-18). Eğiten Kitap.
  • Oğuz Namdar, A., Aykaç, M. & Çol, S. (2021). Sınıf öğretmenlerine yönelik drama etkinlikleriyle gerçekleştirilen değerler eğitimi uygulamalarının değerlendirilmesi. Yaratıcı Drama Dergisi, 16(1), 65-86.
  • Omniewski, R. (1999). The effects of an arts infusion approach on the mathematics achievement of second-grade students [Unpublished doctoral dissertation]. The University of Texas.
  • Ong, K. J., Chou, Y. C., Yang, D. Y. & Lin, C. C. (2020). Creative drama in science education: The effects on situational interest, career interest, and science-related attitudes of science majors and non-science majors. EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 16(4), 1-18.
  • Osmond, C. R. (2007). Drama education and the body: I am therefore I think. In L. Bresler (Ed.). International handbook of research in arts education, 1109–1118. Springer.
  • Önder, A. (2017). Okul öncesi çocukları için eğitici drama uygulamaları (6. basım). Eğiten Kitap.
  • Özdemir, B. (2022). Özel okulda çalışan 1-4. Sınıf ingilizce öğretmenlerinin yaratıcı drama kullanımına karşı tutumları [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Başkent Üniversitesi.
  • Özdemir, M. (2010). Nitel veri analizi: sosyal bilimlerde yöntembilim sorunsalı üzerine. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 323-343.
  • Özgür İşyar, Ö. (2017). Sınıf öğretmenlerinin eğitimde drama kullanımına ilişkin yeterlilik algıları ve drama kavramına yönelik metaforları ile görüşlerinin incelenmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Mersin Üniversitesi.
  • Patton, M. L. (2010). Proposing empirical research: A Guide to the fundamentals. Glendale, CA: Pyrczak Publishing.
  • Philbin, M. & Myers, J. S. (1991). Classroom drama: Discourse as a mode of inquiry in elementary school social studies. The Social Studies, 82(5), 179-182.
  • Prendiville, F. & Toye, N. (2007). Speaking and listening through drama 7-11. Paul Chapman Publishing
  • San, İ. (1996). Yaratıcılığı geliştiren bir yöntem ve yaratıcı bireyi yetiştiren bir disiplin: Eğitsel yaratıcı drama. Yeni Türkiye Dergisi Eğitim Özel Sayısı, 7, 148-160.
  • Szecsi, T. (2012). Teaching strategies: Creative drama in preschool curriculum: Teaching strategies implemented in Hungary. Childhood Education: Routledge.
  • Tanrıseven, I. (2000). Matematik öğretiminde problem çözme stratejisi olarak dramatizasyonun kullanılması [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Taylor, P. (2022). Drama sınıfı eylem yansıtma dönüştürme (Çev. Ed. İhsan, M.). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Tığlı, S. & Genç Yiğit, G. (2022). Uygulamalı Yaratıcı Drama Atölyeleri. Eğiten Kitap.
  • Ulubey, Ö. & Toraman, Ç. (2015). Yaratıcı drama yönteminin akademik başarıya etkisi: Bir meta-analiz çalışması. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(32), 195-220.
  • Umralieva, L., Tanirbergenov, M., Yeralin, K., Bolysbaev, D., Makhabbat, D. & Zhanar, S. (2021). Evaluating creative drama studies in virtual museums with teacher opinions. World Journal on Educational Technology, 13(4), 980-993. https://doi.org/10.18844/wjet.v13i4.6286
  • Uslu, E. M. (2022). Sosyal beşerî eğitiminde drama çalışmalarının rolü. A. Oğuz & Y. Ulutürk Sakarya (Ed.). Sosyal bilimlerde yeni araştırmalar-VI içinde (s. 137-155). Berikan Kitabevi.
  • Uygungül Yılmaz, Ö. & Kaf, Ö. (2019). The effects of creative drama method on students’ altitude towards sacial studies with respect to learning styles. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 48(2), 1340-1366.
  • Uzgören, S. (2013). Eğitimde drama uygulamaları okul öncesi ve ilköğretimde. Nobel Yayıncılık.
  • Ünal, M. (2021). Etkili öğretim yöntem ve teknikleri. H. Ünsal (Ed.). Öğretim ilke ve yöntemleri içinde (s. 227-313). Nobel Akademi Yayıncılık.
  • Üstündağ, T. (2020). Yaratıcı drama öğretmenin günlüğü (15. baskı). Pegem Akademi.
  • Woodson, S. E. (1999). (Re)Conceiving ‘Creative Drama’: an exploration and expansion of American metaphorical paradigms. Research in Drama Education, 4(2), 201-214.
  • Yassa, N. A. (1999). High school involvement in creative drama. Research in Drama Education, 4(1), 37-49.
  • Yıldırım A. & Şimşek H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (12. Baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım F. & Acarlıoğlu, H. (2023). Sınıf öğretmenlerinin eğitimde drama kullanımına ilişkin görüşleri. Cumhuriyet International Journal of Education, 12(1), 86-103. https://dx.doi.org/10.30703/cije.1159576
  • Yılmaz, M. & Kurt, M. (2022, Temmuz 29-31). Yaratıcı dramanın derslerde kullanımına yönelik sınıf öğretmenlerinin görüşleri [Sözlü Bildiri]. 4. International Ankara Multidisciplinary Studies Congress, Ankara, Türkiye.
  • Yüceer, H. (2022). Türkçe ders kitaplarındaki dinleme metinleriyle yaratıcı drama uygulamaları [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Kütahya Dumlupınar Üniversitesi.
  • Zengin, E. & Ulaş, H. (2021). Drama ile eğitimin dördüncü sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler dersine yönelik motivasyonlarına ve tutumlarına etkisinin incelenmesi. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama, 12(24), 353-376.
Yıl 2023, Sayı: 56, 729 - 757, 22.06.2023
https://doi.org/10.53444/deubefd.1252378

Öz

Kaynakça

  • Adıgüzel, H. Ö. (2009). Metafor (benzetme) yöntemi ile Türkiye ve Almanya örneklemindeki katılımcıların yaratıcı drama’ya ilişkin algılarının belirlenmesi ve karşılaştırılması. Eğitim ve Bilim, 34(153), 25-37.
  • Adıgüzel, Ö. (2022). Eğitimde yaratıcı drama (YKY’de 8. baskı). Yapı Kredi Yayınları.
  • Akar Vural, S. & Somers, J. W. (2021). İlköğretimde drama kuram ve uygulama (4. baskı). Anı Yayıncılık.
  • Akdemir, A. (2022). Yabancı dil öğretiminde yaratıcı drama yöntemi kullanımının 4. sınıf öğrencilerinin yansıtıcı düşünme becerilerine ve öğrencilerin yabancı dil öğrenme tutumlarına etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Akdemir, H. & Karakuş, M. (2016). Yaratıcı drama yönteminin akademik başarı üzerine etkisi: bir meta-analiz çalışması. International Journal of Active Learning (IJAL), 1(2), 55-67.
  • Akoğuz, A. & Akoğuz, M. (2019). Yaratıcı dramam etkinlikleri (Gözden geçirilmiş beşinci baskı). Final Kültür Sanat Yayınları.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Yıldırım, E. & Bayraktaroğlu, S. (2001). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Sakarya Kitabevi.
  • Ariel, B. (2007). The integration of creative drama into science teaching [Unpublished doctoral Dissertation]. Kansas State University.
  • Arpağ, M. (2018). Yaratıcı drama yöntemi ile kelime hazinesi geliştirme [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Aydin Sengul, O. (2016). The views of the pre-service teachers about the creative drama as a method used in primary schools. Universal Journal of Educational Research, 4(5): 1244-1251.
  • Aykaç, N. (2011). Hayat bilgisi dersi öğretim programında kullanılan yöntem ve tekniklerin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi (Sinop ili örneği). Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(1), 113-126.
  • Aykaç, N. & Ulubey, Ö. (2008). Yaratıcı drama yöntemi ile yapılandırmacılık ilişkisinin 2005 MEB ilköğretim programlarında değerlendirilmesi. Yaratıcı Drama Dergisi, 3(6), 30-46.
  • Bal İncebacak, B. (2022). Pandemi döneminde çevrimiçi yaratıcı drama. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(2), 218-230. https://doi.org/10.17556/erziefd.992687
  • Baldwin, P. (2022). İlkokulda drama el kitabı (Çev. Burcu, A., Nihan, A. Ç. & Pınar, Ö. Ş.). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Baltacı, A. (2017). Nitel veri analizinde Miles-Huberman modeli. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(1), 1-15.
  • Banihashemi, S. A. (2022). The effectiveness of creative drama on mental health and self-esteem in aggressive gifted students. Archives of Hygiene Sciences, 11(1), 45-52.
  • Başbuğ, S. & Adıgüzel, Ö. (2019). Müzede yaratıcı drama etkinliklerinin öğrencilerin sosyal ilgiler dersindeki başarılarına etkisi. Yaratıcı Drama Dergisi, 14(1), 1-32.
  • Braund, M. (1999). Electric drama to improve understanding in science. School Science Review, 81(294), 35-41.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2023). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri (34. baskı). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Brouillette, L. (2012). Advancing the speaking and listening skills of K–2 English language learners through creative drama. TESOL Journal, 3(1), 138-145.
  • Çepni, S. (2014). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. Celepler Matbaacılık.
  • Dilmaç, S. & Dilmaç, O. (2019). Görsel sanatlar dersinde yaratıcı drama yönteminin öğrencilerin eleştirel düşünme becerilerine etkisi. Yaratıcı Drama Dergisi, 15(1), 85-100.
  • Dobson, T. & Stephenson, L. (2020). Challenging boundaries to cross: primary teachers exploring drama pedagogy for creative writing with theatre educators in the landscape of performativity. Professional Development in Education, 46(2), 245-255.
  • Duatepe Paksu, A. & Ubuz, B. (2007). Yaratıcı drama temelli matematik dersleri hakkında öğretmen görüşleri. Yaratıcı Drama Dergisi, 1(3-4), 193-205.
  • Duran, S. & Toptaş, V. (2022). Sınıf öğretmenlerinin matematik dersinde yaratıcı drama yöntemi ile ilgili görüşlerinin incelenmesi. International Journal of Contemporary Educational Studies (IntJCES), 8(2), 417-433.
  • Erdem Zengin, E. (2014). Yöntem olarak yaratıcı dramanın ilkokul 4. sınıf sosyal bilgiler öğretim programındaki değerlere etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Niğde Üniversitesi.
  • Erdoğan, T. (2016). Türkçe Öğretiminde yaratıcı drama uygulamaları. Eğiten Kitap.
  • Erdoğan, T., Erdoğan, Ö. & Uzuner, F. G. (2018). Yaratıcı drama yönteminin ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin okuma motivasyonu ve tutumlarına etkisi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 6(2), 297-313.
  • Ervasa, A. & Ervasa, T. N. (Ed.). (2022). Hayallerimden sahneye. Cinius Yayınları.
  • Farris, P. J. & Parke, J. (1993). To be or not to be: what students think about drama. Clearing House, 66(4), 231-235.
  • Freeman, G. D. (2000). Effects of creative drama activities on third and fourth grade children [Unpublished doctoral dissertation]. The University of Missippi.
  • Freeman, G. D., Sullivan, K. & Fulton, C. R. (2003). Effects of creative drama on self-concept, social skills, and problem behavior. TheJournal of Educational Research, 96(3), 131-138.
  • Furman, L. (1990). Creatice drama handbook and role play guide. Pioneer Drama Service, Inc.
  • Günaydın, G. (2008). İlköğretim 6. Sınıf sosyal bilgiler öğretiminde drama yönteminin erişi ve tutum üzerindeki etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Güler, M. (2015). Sınıf ve branş öğretmenlerinin yaratıcı drama yöntemini kullanmaya yönelik öz yeterlik algı düzeyleri ve görüşleri [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Amasya Üniversitesi.
  • Güler, M. & Kandemir, Ş. (2015). Öğretmenlerin drama yöntemine yönelik görüşleri ve öz yeterlik düzeyleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 16(1), 111-130.
  • Heinig, R. B. (1988). Creative Drama for the Classroom Teacher. Prentice Hall.
  • Hendrix, R., Eick, C., & Shannon, D. (2012). The integration of creative drama in an inquiry-based elementary program: The effect on student attitude and conceptual learning. Journal of Science Teacher Education, 23(7), 823-846.
  • Katrancı, M. (2013). Sınıf öğretmenlerinin yaratıcı dramaya ve türkçe derslerinde yaratıcı drama yönteminden yararlanmaya yönelik görüşleri. International Journal Social Science Research, 2(2), 26-45.
  • Kamen, M. (1991). Use of creative drama to evaluate elementary school students. In G. Kulm&S.
  • Kitzinger, J. (1995). Qualitative research: Introducing focus groups. Bmj, 311(7000), 299-302.
  • Korkut, P. (2018). The construction and pilot application of a scoring rubric for creative drama lesson planning. Research in Drama Education: The Journal of Applied Theatre and Performance, 23(1), 114-125.
  • Kraemer, K. A. (2002). Creative dramatics: understanding teachers’ perspectives [Unpublished master’s thesis]. San Jose State University, California, USA.
  • Mccaslin, N. (2005). Seeking the aesthetic in creative drama and theatre for young audiences. The Journal of Aesthetic Education, 39(4), 12-19.
  • Mccaslin, N, (2016). Yaratıcı drama sınıf içinde ve dışında. P. Özdemir Şimşek (Çev.). Nobel Yayıncılık.
  • McNaughton, M. J. (2004). Educational in the teaching of education for sustainability. Environmental Education Research, 10(2), 139-155.
  • Maxwell, J. A. (2008). Designing a qualitative study. The SAGE handbook of applied social research methods, 2, 214-253.
  • Oğuz, A. (2019). Drama. T. Erdoğan, (ed.). Okul Öncesinden İlköğretime Kuramdan Uygulamaya Drama (s. 1-18). Eğiten Kitap.
  • Oğuz Namdar, A., Aykaç, M. & Çol, S. (2021). Sınıf öğretmenlerine yönelik drama etkinlikleriyle gerçekleştirilen değerler eğitimi uygulamalarının değerlendirilmesi. Yaratıcı Drama Dergisi, 16(1), 65-86.
  • Omniewski, R. (1999). The effects of an arts infusion approach on the mathematics achievement of second-grade students [Unpublished doctoral dissertation]. The University of Texas.
  • Ong, K. J., Chou, Y. C., Yang, D. Y. & Lin, C. C. (2020). Creative drama in science education: The effects on situational interest, career interest, and science-related attitudes of science majors and non-science majors. EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 16(4), 1-18.
  • Osmond, C. R. (2007). Drama education and the body: I am therefore I think. In L. Bresler (Ed.). International handbook of research in arts education, 1109–1118. Springer.
  • Önder, A. (2017). Okul öncesi çocukları için eğitici drama uygulamaları (6. basım). Eğiten Kitap.
  • Özdemir, B. (2022). Özel okulda çalışan 1-4. Sınıf ingilizce öğretmenlerinin yaratıcı drama kullanımına karşı tutumları [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Başkent Üniversitesi.
  • Özdemir, M. (2010). Nitel veri analizi: sosyal bilimlerde yöntembilim sorunsalı üzerine. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 323-343.
  • Özgür İşyar, Ö. (2017). Sınıf öğretmenlerinin eğitimde drama kullanımına ilişkin yeterlilik algıları ve drama kavramına yönelik metaforları ile görüşlerinin incelenmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Mersin Üniversitesi.
  • Patton, M. L. (2010). Proposing empirical research: A Guide to the fundamentals. Glendale, CA: Pyrczak Publishing.
  • Philbin, M. & Myers, J. S. (1991). Classroom drama: Discourse as a mode of inquiry in elementary school social studies. The Social Studies, 82(5), 179-182.
  • Prendiville, F. & Toye, N. (2007). Speaking and listening through drama 7-11. Paul Chapman Publishing
  • San, İ. (1996). Yaratıcılığı geliştiren bir yöntem ve yaratıcı bireyi yetiştiren bir disiplin: Eğitsel yaratıcı drama. Yeni Türkiye Dergisi Eğitim Özel Sayısı, 7, 148-160.
  • Szecsi, T. (2012). Teaching strategies: Creative drama in preschool curriculum: Teaching strategies implemented in Hungary. Childhood Education: Routledge.
  • Tanrıseven, I. (2000). Matematik öğretiminde problem çözme stratejisi olarak dramatizasyonun kullanılması [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Taylor, P. (2022). Drama sınıfı eylem yansıtma dönüştürme (Çev. Ed. İhsan, M.). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Tığlı, S. & Genç Yiğit, G. (2022). Uygulamalı Yaratıcı Drama Atölyeleri. Eğiten Kitap.
  • Ulubey, Ö. & Toraman, Ç. (2015). Yaratıcı drama yönteminin akademik başarıya etkisi: Bir meta-analiz çalışması. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(32), 195-220.
  • Umralieva, L., Tanirbergenov, M., Yeralin, K., Bolysbaev, D., Makhabbat, D. & Zhanar, S. (2021). Evaluating creative drama studies in virtual museums with teacher opinions. World Journal on Educational Technology, 13(4), 980-993. https://doi.org/10.18844/wjet.v13i4.6286
  • Uslu, E. M. (2022). Sosyal beşerî eğitiminde drama çalışmalarının rolü. A. Oğuz & Y. Ulutürk Sakarya (Ed.). Sosyal bilimlerde yeni araştırmalar-VI içinde (s. 137-155). Berikan Kitabevi.
  • Uygungül Yılmaz, Ö. & Kaf, Ö. (2019). The effects of creative drama method on students’ altitude towards sacial studies with respect to learning styles. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 48(2), 1340-1366.
  • Uzgören, S. (2013). Eğitimde drama uygulamaları okul öncesi ve ilköğretimde. Nobel Yayıncılık.
  • Ünal, M. (2021). Etkili öğretim yöntem ve teknikleri. H. Ünsal (Ed.). Öğretim ilke ve yöntemleri içinde (s. 227-313). Nobel Akademi Yayıncılık.
  • Üstündağ, T. (2020). Yaratıcı drama öğretmenin günlüğü (15. baskı). Pegem Akademi.
  • Woodson, S. E. (1999). (Re)Conceiving ‘Creative Drama’: an exploration and expansion of American metaphorical paradigms. Research in Drama Education, 4(2), 201-214.
  • Yassa, N. A. (1999). High school involvement in creative drama. Research in Drama Education, 4(1), 37-49.
  • Yıldırım A. & Şimşek H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (12. Baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım F. & Acarlıoğlu, H. (2023). Sınıf öğretmenlerinin eğitimde drama kullanımına ilişkin görüşleri. Cumhuriyet International Journal of Education, 12(1), 86-103. https://dx.doi.org/10.30703/cije.1159576
  • Yılmaz, M. & Kurt, M. (2022, Temmuz 29-31). Yaratıcı dramanın derslerde kullanımına yönelik sınıf öğretmenlerinin görüşleri [Sözlü Bildiri]. 4. International Ankara Multidisciplinary Studies Congress, Ankara, Türkiye.
  • Yüceer, H. (2022). Türkçe ders kitaplarındaki dinleme metinleriyle yaratıcı drama uygulamaları [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Kütahya Dumlupınar Üniversitesi.
  • Zengin, E. & Ulaş, H. (2021). Drama ile eğitimin dördüncü sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler dersine yönelik motivasyonlarına ve tutumlarına etkisinin incelenmesi. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama, 12(24), 353-376.

Classroom Teacher Opinions on the Components of the Creative Drama Method

Yıl 2023, Sayı: 56, 729 - 757, 22.06.2023
https://doi.org/10.53444/deubefd.1252378

Öz

The basic components of creative drama are expressed as the leader, the place, the participants and the subject. The aim of this research is to examine the basic components of the creative drama method according to the opinions of classroom teachers. This research, which is carried out within the framework of qualitative research approach, has been planned with a phenomenological design. Seventeen classroom teachers formed the working group of the research. In the research, face-to-face interviews were conducted with a semi-structured interview form. The raw data obtained after the interviews were analyzed according to descriptive point of view. The concepts that classroom teachers associate with creative drama have emerged in three categories according to their meaning content; visual arts, life reflection and personal development. The aims of classroom teachers to use the creative drama method have been grouped into three categories; academic development, motivation and social and psychological development. Teachers' views on the advantages of the creative drama method are grouped into three categories: teaching, communication and social interaction, and personal development. Some of the difficulties experienced by classroom teachers who are creative drama leaders and suggestions for solutions to overcome these difficulties have been presented. In general, teachers' opinions have been reached that students want to be involved in creative drama studies and students enjoy these studies. According to the results of the research; some suggestions have been developed in the form of adding creative drama lessons to the curriculum and increasing teacher competencies in creative drama.

Kaynakça

  • Adıgüzel, H. Ö. (2009). Metafor (benzetme) yöntemi ile Türkiye ve Almanya örneklemindeki katılımcıların yaratıcı drama’ya ilişkin algılarının belirlenmesi ve karşılaştırılması. Eğitim ve Bilim, 34(153), 25-37.
  • Adıgüzel, Ö. (2022). Eğitimde yaratıcı drama (YKY’de 8. baskı). Yapı Kredi Yayınları.
  • Akar Vural, S. & Somers, J. W. (2021). İlköğretimde drama kuram ve uygulama (4. baskı). Anı Yayıncılık.
  • Akdemir, A. (2022). Yabancı dil öğretiminde yaratıcı drama yöntemi kullanımının 4. sınıf öğrencilerinin yansıtıcı düşünme becerilerine ve öğrencilerin yabancı dil öğrenme tutumlarına etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Akdemir, H. & Karakuş, M. (2016). Yaratıcı drama yönteminin akademik başarı üzerine etkisi: bir meta-analiz çalışması. International Journal of Active Learning (IJAL), 1(2), 55-67.
  • Akoğuz, A. & Akoğuz, M. (2019). Yaratıcı dramam etkinlikleri (Gözden geçirilmiş beşinci baskı). Final Kültür Sanat Yayınları.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Yıldırım, E. & Bayraktaroğlu, S. (2001). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Sakarya Kitabevi.
  • Ariel, B. (2007). The integration of creative drama into science teaching [Unpublished doctoral Dissertation]. Kansas State University.
  • Arpağ, M. (2018). Yaratıcı drama yöntemi ile kelime hazinesi geliştirme [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Aydin Sengul, O. (2016). The views of the pre-service teachers about the creative drama as a method used in primary schools. Universal Journal of Educational Research, 4(5): 1244-1251.
  • Aykaç, N. (2011). Hayat bilgisi dersi öğretim programında kullanılan yöntem ve tekniklerin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi (Sinop ili örneği). Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(1), 113-126.
  • Aykaç, N. & Ulubey, Ö. (2008). Yaratıcı drama yöntemi ile yapılandırmacılık ilişkisinin 2005 MEB ilköğretim programlarında değerlendirilmesi. Yaratıcı Drama Dergisi, 3(6), 30-46.
  • Bal İncebacak, B. (2022). Pandemi döneminde çevrimiçi yaratıcı drama. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(2), 218-230. https://doi.org/10.17556/erziefd.992687
  • Baldwin, P. (2022). İlkokulda drama el kitabı (Çev. Burcu, A., Nihan, A. Ç. & Pınar, Ö. Ş.). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Baltacı, A. (2017). Nitel veri analizinde Miles-Huberman modeli. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(1), 1-15.
  • Banihashemi, S. A. (2022). The effectiveness of creative drama on mental health and self-esteem in aggressive gifted students. Archives of Hygiene Sciences, 11(1), 45-52.
  • Başbuğ, S. & Adıgüzel, Ö. (2019). Müzede yaratıcı drama etkinliklerinin öğrencilerin sosyal ilgiler dersindeki başarılarına etkisi. Yaratıcı Drama Dergisi, 14(1), 1-32.
  • Braund, M. (1999). Electric drama to improve understanding in science. School Science Review, 81(294), 35-41.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2023). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri (34. baskı). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Brouillette, L. (2012). Advancing the speaking and listening skills of K–2 English language learners through creative drama. TESOL Journal, 3(1), 138-145.
  • Çepni, S. (2014). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. Celepler Matbaacılık.
  • Dilmaç, S. & Dilmaç, O. (2019). Görsel sanatlar dersinde yaratıcı drama yönteminin öğrencilerin eleştirel düşünme becerilerine etkisi. Yaratıcı Drama Dergisi, 15(1), 85-100.
  • Dobson, T. & Stephenson, L. (2020). Challenging boundaries to cross: primary teachers exploring drama pedagogy for creative writing with theatre educators in the landscape of performativity. Professional Development in Education, 46(2), 245-255.
  • Duatepe Paksu, A. & Ubuz, B. (2007). Yaratıcı drama temelli matematik dersleri hakkında öğretmen görüşleri. Yaratıcı Drama Dergisi, 1(3-4), 193-205.
  • Duran, S. & Toptaş, V. (2022). Sınıf öğretmenlerinin matematik dersinde yaratıcı drama yöntemi ile ilgili görüşlerinin incelenmesi. International Journal of Contemporary Educational Studies (IntJCES), 8(2), 417-433.
  • Erdem Zengin, E. (2014). Yöntem olarak yaratıcı dramanın ilkokul 4. sınıf sosyal bilgiler öğretim programındaki değerlere etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Niğde Üniversitesi.
  • Erdoğan, T. (2016). Türkçe Öğretiminde yaratıcı drama uygulamaları. Eğiten Kitap.
  • Erdoğan, T., Erdoğan, Ö. & Uzuner, F. G. (2018). Yaratıcı drama yönteminin ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin okuma motivasyonu ve tutumlarına etkisi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 6(2), 297-313.
  • Ervasa, A. & Ervasa, T. N. (Ed.). (2022). Hayallerimden sahneye. Cinius Yayınları.
  • Farris, P. J. & Parke, J. (1993). To be or not to be: what students think about drama. Clearing House, 66(4), 231-235.
  • Freeman, G. D. (2000). Effects of creative drama activities on third and fourth grade children [Unpublished doctoral dissertation]. The University of Missippi.
  • Freeman, G. D., Sullivan, K. & Fulton, C. R. (2003). Effects of creative drama on self-concept, social skills, and problem behavior. TheJournal of Educational Research, 96(3), 131-138.
  • Furman, L. (1990). Creatice drama handbook and role play guide. Pioneer Drama Service, Inc.
  • Günaydın, G. (2008). İlköğretim 6. Sınıf sosyal bilgiler öğretiminde drama yönteminin erişi ve tutum üzerindeki etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Güler, M. (2015). Sınıf ve branş öğretmenlerinin yaratıcı drama yöntemini kullanmaya yönelik öz yeterlik algı düzeyleri ve görüşleri [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Amasya Üniversitesi.
  • Güler, M. & Kandemir, Ş. (2015). Öğretmenlerin drama yöntemine yönelik görüşleri ve öz yeterlik düzeyleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 16(1), 111-130.
  • Heinig, R. B. (1988). Creative Drama for the Classroom Teacher. Prentice Hall.
  • Hendrix, R., Eick, C., & Shannon, D. (2012). The integration of creative drama in an inquiry-based elementary program: The effect on student attitude and conceptual learning. Journal of Science Teacher Education, 23(7), 823-846.
  • Katrancı, M. (2013). Sınıf öğretmenlerinin yaratıcı dramaya ve türkçe derslerinde yaratıcı drama yönteminden yararlanmaya yönelik görüşleri. International Journal Social Science Research, 2(2), 26-45.
  • Kamen, M. (1991). Use of creative drama to evaluate elementary school students. In G. Kulm&S.
  • Kitzinger, J. (1995). Qualitative research: Introducing focus groups. Bmj, 311(7000), 299-302.
  • Korkut, P. (2018). The construction and pilot application of a scoring rubric for creative drama lesson planning. Research in Drama Education: The Journal of Applied Theatre and Performance, 23(1), 114-125.
  • Kraemer, K. A. (2002). Creative dramatics: understanding teachers’ perspectives [Unpublished master’s thesis]. San Jose State University, California, USA.
  • Mccaslin, N. (2005). Seeking the aesthetic in creative drama and theatre for young audiences. The Journal of Aesthetic Education, 39(4), 12-19.
  • Mccaslin, N, (2016). Yaratıcı drama sınıf içinde ve dışında. P. Özdemir Şimşek (Çev.). Nobel Yayıncılık.
  • McNaughton, M. J. (2004). Educational in the teaching of education for sustainability. Environmental Education Research, 10(2), 139-155.
  • Maxwell, J. A. (2008). Designing a qualitative study. The SAGE handbook of applied social research methods, 2, 214-253.
  • Oğuz, A. (2019). Drama. T. Erdoğan, (ed.). Okul Öncesinden İlköğretime Kuramdan Uygulamaya Drama (s. 1-18). Eğiten Kitap.
  • Oğuz Namdar, A., Aykaç, M. & Çol, S. (2021). Sınıf öğretmenlerine yönelik drama etkinlikleriyle gerçekleştirilen değerler eğitimi uygulamalarının değerlendirilmesi. Yaratıcı Drama Dergisi, 16(1), 65-86.
  • Omniewski, R. (1999). The effects of an arts infusion approach on the mathematics achievement of second-grade students [Unpublished doctoral dissertation]. The University of Texas.
  • Ong, K. J., Chou, Y. C., Yang, D. Y. & Lin, C. C. (2020). Creative drama in science education: The effects on situational interest, career interest, and science-related attitudes of science majors and non-science majors. EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 16(4), 1-18.
  • Osmond, C. R. (2007). Drama education and the body: I am therefore I think. In L. Bresler (Ed.). International handbook of research in arts education, 1109–1118. Springer.
  • Önder, A. (2017). Okul öncesi çocukları için eğitici drama uygulamaları (6. basım). Eğiten Kitap.
  • Özdemir, B. (2022). Özel okulda çalışan 1-4. Sınıf ingilizce öğretmenlerinin yaratıcı drama kullanımına karşı tutumları [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Başkent Üniversitesi.
  • Özdemir, M. (2010). Nitel veri analizi: sosyal bilimlerde yöntembilim sorunsalı üzerine. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 323-343.
  • Özgür İşyar, Ö. (2017). Sınıf öğretmenlerinin eğitimde drama kullanımına ilişkin yeterlilik algıları ve drama kavramına yönelik metaforları ile görüşlerinin incelenmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Mersin Üniversitesi.
  • Patton, M. L. (2010). Proposing empirical research: A Guide to the fundamentals. Glendale, CA: Pyrczak Publishing.
  • Philbin, M. & Myers, J. S. (1991). Classroom drama: Discourse as a mode of inquiry in elementary school social studies. The Social Studies, 82(5), 179-182.
  • Prendiville, F. & Toye, N. (2007). Speaking and listening through drama 7-11. Paul Chapman Publishing
  • San, İ. (1996). Yaratıcılığı geliştiren bir yöntem ve yaratıcı bireyi yetiştiren bir disiplin: Eğitsel yaratıcı drama. Yeni Türkiye Dergisi Eğitim Özel Sayısı, 7, 148-160.
  • Szecsi, T. (2012). Teaching strategies: Creative drama in preschool curriculum: Teaching strategies implemented in Hungary. Childhood Education: Routledge.
  • Tanrıseven, I. (2000). Matematik öğretiminde problem çözme stratejisi olarak dramatizasyonun kullanılması [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Taylor, P. (2022). Drama sınıfı eylem yansıtma dönüştürme (Çev. Ed. İhsan, M.). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Tığlı, S. & Genç Yiğit, G. (2022). Uygulamalı Yaratıcı Drama Atölyeleri. Eğiten Kitap.
  • Ulubey, Ö. & Toraman, Ç. (2015). Yaratıcı drama yönteminin akademik başarıya etkisi: Bir meta-analiz çalışması. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(32), 195-220.
  • Umralieva, L., Tanirbergenov, M., Yeralin, K., Bolysbaev, D., Makhabbat, D. & Zhanar, S. (2021). Evaluating creative drama studies in virtual museums with teacher opinions. World Journal on Educational Technology, 13(4), 980-993. https://doi.org/10.18844/wjet.v13i4.6286
  • Uslu, E. M. (2022). Sosyal beşerî eğitiminde drama çalışmalarının rolü. A. Oğuz & Y. Ulutürk Sakarya (Ed.). Sosyal bilimlerde yeni araştırmalar-VI içinde (s. 137-155). Berikan Kitabevi.
  • Uygungül Yılmaz, Ö. & Kaf, Ö. (2019). The effects of creative drama method on students’ altitude towards sacial studies with respect to learning styles. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 48(2), 1340-1366.
  • Uzgören, S. (2013). Eğitimde drama uygulamaları okul öncesi ve ilköğretimde. Nobel Yayıncılık.
  • Ünal, M. (2021). Etkili öğretim yöntem ve teknikleri. H. Ünsal (Ed.). Öğretim ilke ve yöntemleri içinde (s. 227-313). Nobel Akademi Yayıncılık.
  • Üstündağ, T. (2020). Yaratıcı drama öğretmenin günlüğü (15. baskı). Pegem Akademi.
  • Woodson, S. E. (1999). (Re)Conceiving ‘Creative Drama’: an exploration and expansion of American metaphorical paradigms. Research in Drama Education, 4(2), 201-214.
  • Yassa, N. A. (1999). High school involvement in creative drama. Research in Drama Education, 4(1), 37-49.
  • Yıldırım A. & Şimşek H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (12. Baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım F. & Acarlıoğlu, H. (2023). Sınıf öğretmenlerinin eğitimde drama kullanımına ilişkin görüşleri. Cumhuriyet International Journal of Education, 12(1), 86-103. https://dx.doi.org/10.30703/cije.1159576
  • Yılmaz, M. & Kurt, M. (2022, Temmuz 29-31). Yaratıcı dramanın derslerde kullanımına yönelik sınıf öğretmenlerinin görüşleri [Sözlü Bildiri]. 4. International Ankara Multidisciplinary Studies Congress, Ankara, Türkiye.
  • Yüceer, H. (2022). Türkçe ders kitaplarındaki dinleme metinleriyle yaratıcı drama uygulamaları [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Kütahya Dumlupınar Üniversitesi.
  • Zengin, E. & Ulaş, H. (2021). Drama ile eğitimin dördüncü sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler dersine yönelik motivasyonlarına ve tutumlarına etkisinin incelenmesi. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama, 12(24), 353-376.
Toplam 78 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Muhammet Yılmaz 0000-0002-7285-7121

Özgen Korkmaz 0000-0003-4359-5692

Murat Kurt 0000-0003-1155-9339

Yayımlanma Tarihi 22 Haziran 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Sayı: 56

Kaynak Göster

APA Yılmaz, M., Korkmaz, Ö., & Kurt, M. (2023). Yaratıcı Drama Yöntemi Bileşenlerine Yönelik Sınıf Öğretmeni Görüşleri. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi(56), 729-757. https://doi.org/10.53444/deubefd.1252378