Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Aktif Öğrenme Tekniklerinin Özel Öğrenme Güçlüğü Olan Öğrencilerin Kavramsal Anlamalarına Etkisi: “Kütle ve Ağırlık” Örneği

Yıl 2023, Sayı: 58, 2494 - 2519, 27.12.2023
https://doi.org/10.53444/deubefd.1279750

Öz

Bu araştırmanın amacı, aktif öğrenme teknikleri temelinde kütle ve ağırlık konusuna yönelik geliştirilen kılavuzun 7. sınıfta öğrenim gören özel öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin kavramsal anlamalarına ve görüşlerine etkisini belirlemektir. Bu çalışmada bir olayın derinlemesine incelenmesini sağlayan özel durum yöntemi kullanılmıştır. İlgili araştırmada özel durum yöntemi temelinde her bir özel öğrenme güçlüğü olan öğrencinin kavramsal süreçlerinin derinlemesine incelenmesi amaçlanmaktadır. Çalışmanın örneklemini yedinci sınıfta öğrenim gören dört özel öğrenme güçlüğü olan öğrenci oluşturmaktadır. Kavramsal anlama testi ve mülakatlar yoluyla çalışmanın verileri elde edilmiştir. İlgili veri toplama araçlarının analizinde tam anlama, kısmi anlama, alternatif kavrama ve anlamama kategorileri kullanılmıştır. Çalışma sonucunda, geliştirilen kılavuzun özel öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin kavramsal anlamaları üzerinde olumlu etkiler sağladığı belirlenmiştir. Öğrencilerin bireysel gelişimleri incelendiğinde süreç içerisinde öğrencilerin genellikle tam anlama kategorisinde ilerleme kaydedemedikleri görülmüştür. “Bu durum öğrenme güçlüğü olan her bir öğrencinin öğrenme sürecinde kendisine özgü ihtiyaçlarının bulunduğu ve öğrenmelerini destekleyecek ilave uygulamaların geliştirilmesi gerektiği sonucunu ortaya çıkarmaktadır.”

Destekleyen Kurum

TÜBİTAK

Proje Numarası

1919B012111564

Kaynakça

  • Abdusselam, M. S., Kilis, S., Şahin-Çakır, Ç., & Abdusselam, Z. (2018). Examining microscopic organisms under augmented reality microscope: A 5E learning model lesson. Science Activities, 55(1-2), 68-74. https://doi.org/10.1080/00368121.2018.1517717
  • Acer, K. (2022). Özel öğrenme güçlüğü olan bir ilkokul üçüncü sınıf öğrencisinin okuma becerilerinin geliştirilmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Aksoy, G., & Gürbüz, F. (2013). 5E modeli’nin öğrencilerin akademik başarısına etkisi: “Kuvvet ve Hareket” ünitesi örneği. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2), 1-16. https://doi.org/10.17679/inuefd.108600
  • Al-Hroub, A. (2010). Literacy and mathematics: Perceptual skills and arabic literacy patterns for mathematically gifted children with specific learning difficulties. British Journal of Special Education, 37(1), 25-38. https://doi.org/10.1111/j.1467-8578.2010.00453.x
  • Alsadat-Khalili M., Emadian, S. O., & Hassanzadeh, R. (2021). Effectiveness of attention training based on Fletcher’s program, Delacato’s neuropsychological treatment, and computerized cognitive rehabilitation on executive functions in children with special learning disability. Clin Neurosci Journal, 8(1), 30-36. https://doi.org/10.34172/icnj.2021.07.
  • Anand, A., & Khan, M. F. (2020). A phenomenological study of academic challenges faced by children with specific learning disablity. An Internatıonal Bılıngual Peer Revıewed Refereed Research Journal, 7(27), 171-181. https://doi.org/10.5281/zenodo.6963642
  • Aral, N. (2021). Visual perception in specific learning difficulties. Theory and Practice in Child Development, 1(1), 25-40. https://doi.org/10.46303/tpicd.2021.3
  • Asfuroğlu, B. Ö., & Fidan, S. T. (2016). Özgül öğrenme güçlüğü [Specific learning disorders]. Osmangazi Tıp Dergisi, 38(1), 49-54. https://doi.org/10.20515/otd.17402
  • Aydoğan, Ş. (2016). EBA destekli öğretimin 4. sınıf öğrencilerinin “ısı-sıcaklık” ve “erime-çözünme” konularında kavram yanılgılarına ve tutumlarına etkisi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Ömer Halisdemir Üniversitesi.
  • Biçer, A. (2019). STEM yaklaşımına dayalı elektrik devre elemanları konusu öğretiminin 5. sınıf özel öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin akademik başarılarına ve kalıcılığına etkisi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Aksaray Üniversitesi.
  • Bricker, L. A., & Bell, P. (2008). Conceptualizations of argumentation from science studies and the learning sciences and their implications for the practices of science education. Science Education, 92(3), 473-498.
  • Brigham, B. J., Scruggs, T. E., & Mastropieri, M. A. (2011). Science education and students with learning disabilities. Learning Disabilities Research & Practice, 26(4), 223-232. https://doi.org/10.1111/j.1540-5826.2011.00343.x
  • Bulgren, J. A., Ellis, J. D., & Marquis, J. G. (2014). The use and effectiveness of an argumentation and evaluation intervention in science classes. Journal of Science Education and Technology, 23(1), 82-97. https://doi.org/10.1007/s10956-013-9452-x
  • Can, A. H., & Semerci, N. (2010). Altı şapkalı düşünme tekniğinin ilköğretim sosyal bilgiler dersinde öğrencilerin akademik başarısına etkisi. Eğitim ve Bilim Dergisi, 32(145), 39-52. Cerrah-Özsevgeç, L., Yurtbakan, E. & Uludüz, Ş. (2019). İlkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin “kütle ve ağırlık” kavramlarına yönelik yanılgılarının giderilmesinde kavram karikatürünün etkisi. Fen Bilimleri Öğretim Dergisi, 7(1), 51-67.
  • Chadsey-Rusch, J. (1992). Toward defining and measuring social skills in employment settings. American Journal on Mental Retardation, 96(4), 405-418.
  • Cohen, L., & Manion, L. (1994). Research methods in education (4. Baskı). Routledge.
  • Coll, R. K., France, B., & Taylor, I. (2005). The role of models/and analogies in science education: Implications from research. International Journal of Science Education, 27(2), 183-198. https://doi.org/10.1080/0950069042000276712
  • Çakıroğlu, O., & Melekoğlu, M. A. (2014). Statistical trends and developments within inclusive education in Turkey. International Journal of Inclusive Education, 18(8), 798-808. https://doi.org/10.1080/13603116.2013.836573
  • Çapraz, C., Mete, P., & Yıldırım, A. (2017). Zihinsel yetersizliğe sahip öğrenciler için fen öğretimi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(1), 289-304.
  • Çoğaltay, N., & Çetin, İ. (2020). Sınıf öğretmenlerinin özel öğrenme güçlüğüne ilişkin yeterlilikleri: Nitel bir araştırma. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(1), 126-140.
  • Deniz, E., & Erözkan, A. (2008). Psikolojik danışma ve rehberlik. Ankara: Maya Yayınları.
  • Deshler, D. D., Schumaker, J. B., Lenz, B. K., Bulgren, J. A., Hock, M. F., Knight, J., & Ehren, B. J. (2001). Ensuring content‐area learning by secondary students with learning disabilities. Learning Disabilities Research & Practice, 16(2), 96-108. Dilber, Y. (2017). Fen bilimleri öğretmenlerinin öğrenme güçlüğü tanılı kaynaştırma öğrencileri ile yürüttükleri öğretim sürecinin incelenmesi. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Karadeniz Teknik Üniversitesi.
  • Doğanay, K. (2020). Ortaokul 7. sınıf öğrencilerinin kütle ve ağırlık ile ilgili yanlış kavramlarının belirlenmesi. Sosyal Bilim Merkezli Konular, 2(1), 3-7.
  • Ecevit, T., & Özdemir-Şimşek, P. (2017). Öğretmenlerin fen kavram öğretimleri, kavram yanılgılarını saptama ve giderme çalışmalarının değerlendirilmesi. İlköğretim Online, 16(1), 129-150. https://doi.org/10.17051/io.2017.47449
  • Erciyeş, G. (2012). Öğretim yöntem ve teknikleri. Ş. Tan (Ed.), Öğretim ilke ve yöntemleri içinde (s. 253-359). Pegem Akademi.
  • Ergin, İ. (2006). Fizik eğitiminde 5e modelinin öğrencilerin akademik başarısına, tutumuna ve hatırlama düzeyine etkisine bir örnek: “İki boyutta atış hareketi”. [Yayımlanmamış doktora tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Er-Nas, S., & Çepni, S. (2011). Derinleşme aşamasına yönelik geliştirilen çalışma yapraklarının etkililiğinin değerlendirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(1), 125-150.
  • Er-Nas, S., & Çepni, S. (2015). Derinleştirme aşamasına yönelik geliştirilen kılavuzun öğrenci başarısı üzerindeki etkisi. Bayburt Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1), 205-222.
  • Er-Nas, S., İpek-Akbulut, H., Çalık, M., & Emir, M. İ. (2022). Facilitating conceptual growth of the mainstreamed students with learning disabilities via a science experimental guidebook: A case of physical events. International Journal of Science and Mathematics Education, 20, 45–67. https://doi.org/10.1007/s10763-020-10140-3
  • Er-Nas, S., Şenel-Çoruhlu, T., Çalık, M., Ergül, C., & Gülay, A. (2019). Öğrenme güçlüğü yaşayan ortaokul öğrencilerine yönelik fen deneyleri kılavuzunun etkililiğinin incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 20(3), 501-534. https://doi.org/10.21565/ozelegitimdergisi.484937
  • Evrekli, E., Didem, İ., & Balım, A. G. (2009). Fen öğretiminde kavram karikatürü kullanımına ilişkin öğrenci görüşleri. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 3(1), 1-16.
  • Fırat, T., & Koçak, D. (2018). Sınıf öğretmenlerinin öğrenme güçlüğünün tanımına ilişkin görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 915-931. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2018..-431461 Gregory, S., & Masters, Y. (2012). Real thinking with virtual hats: A role-playing activity for pre-service teachers in second life. Australasian Journal of Educational Technology, 28(3), 420-440.
  • Gültepe, N. (2011). Bilimsel tartışma odaklı öğretimin lise öğrencilerinin bilimsel süreç ve eleştirel düşünme becerilerinin geliştirilmesine etkisi. [Yayınlanmamış doktora tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Güngör, B., Arslan, B., Yüksel-Tufioğlu, Ö. S., Kutlar, H. M., Demir, Ö., & Kaya, C. (2023). Altı şapkalı düşünme tekniğinin kuramsal çerçevede incelenmesi. Socrates Journal of Interdisciplinary Social Studies, 9(28), 69-80.
  • Güven, E. (2011). Müzik dersleri ve kaynaştırma uygulaması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(3), 709-718.
  • Hançer, A. H. (2005). Fen eğitiminde yapılandırmacı yaklaşıma dayalı bilgisayar destekli öğrenmenin öğrenme ürünlerine etkisi. [Yayımlanmamış doktora tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Israel, M., Wang, S., & Marino, M. T. (2016). A multilevel analysis of diverse learners playing life science video games: Interactions between game content, learning disability status, reading proficiency and gender. Journal of Research in Science Teaching, 53(2), 324- 345. https://doi.org/10.1002/tea.21273
  • İlker, Ö., & Melekoğlu, M. A. (2017). İlköğretim döneminde özel öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin yazma becerilerine ilişkin çalışmaların incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 18(3), 443-469. https://doi.org/10.21565/ozelegitimdergisi.318602
  • Kaptan, F., & İzgi, Ü. (2014). The effect of use concept cartoons attitudes of first grade elementary students towards science and technology course. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 116, 2307-2311. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.01.564
  • Karacak-Deren, Ş. (2008). İlköğretim 8. sınıf genetik ünitesinin 5E modeline göre tasarlanan multimedya destekli öğretimin öğrencilerin erişi ve tutumlarına etkisi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Muğla Üniversitesi.
  • Karamustafaoğlu, S., Ayas, A., & Coştu, B. (2002, Eylül). Sınıf öğretmeni adaylarının çözeltiler konusundaki kavram yanılgıları ve bu yanılgıların kavram haritası tekniği ile giderilmesi. II. Ulusal Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu, Ankara. Kaya, B. (2021). İlköğretim öğrencilerinin sanatsal yaratıcılıklarının geliştirilmesinde beyin fırtınası tekniğinin etkisi. [Yayınlanmamış yükseklisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Kaya, S., Sağlam-Ak, A., & Melekoğlu, M. A. (2022). Özel öğrenme güçlüğünde erken müdahale ve erken tanı: Müdahaleye tepki modeli. Milli Eğitim, 51(236), 3679-3692. https://doi.org/10.37669/milliegitim.1034793
  • Kaya-Döşlü, P., & Bağlama, B. (2022). Okul öncesi öğretmenlerinin öğrenme güçlüğünün erken belirtilerine ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Ulusal Eğitim Dergisi, 2(2), 361-388.
  • Kayahan-Yüksel, D., & Emmioğlu-Sarıkaya, E. (2022). A study on parental participation in the literacy learning process of the children with special learning disability. Cumhuriyet International Journal of Education, 11(2), 276-287. https://dx.doi.org/10.30703/cije.950273
  • Keogh, B., & Naylor, S. (1999a). Science goes underground. Adults Learning, 10(5), 6-8.
  • Keogh, B., & Naylor, S. (1999b). Concept cartoons, teaching and learning in science: An evaluation. International Journal of Science Education, 21(4), 431-446. https://doi.org/10.1080/095006999290642
  • Keogh, B., Naylor, S., & Downing, B. (2003). Children’s ınteractions in the classroom: Argumentation in primary science, 4th European Science Education Research Association Conference, Netherlands.
  • Keogh, B., Naylor, S., & Wilson, C. (1998). Concept cartoons: a new perspective on physics education. Physics Education, 33(4), 219-224.
  • Keogh, B., & Naylor, S. (1999). Concept cartoons, teaching and learning in science: An evaluation. International Journal of Science Education, 21(4), 431-446.
  • Koray, Ö., Özdemir, M., & Tatar, N. (2005). İlköğretim öğrencilerinin “birimler" hakkında sahip oldukları kavram yanılgıları: Kütle ve ağırlık örneği. Elementary Education Online, 4(2), 24-31.
  • Kuruyer, H. G., & Çakıroğlu, A. (2017). Sınıf öğretmenlerinin özel öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin eğitsel değerlendirme ve eğitimsel müdahale sürecinde görüş ve uygulamaları. Turkish Studies, 12(28), 539-555. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.12494
  • Kyriacou, C., Manowe, B., & Newson, G. (2002). Active learning of secondary school mathematics in Botswana. Curriculum, 20, 125-130.
  • Lair, J. C., & Cook, J. D. (2011). A study of a common misconception in appalachian kentucky seventh and eighth grade science students: Free fall and inertia. Journal of the Kentucky Academy of Science, 72(2), 73-83.
  • Leatherman, J. M. (2007). I just see all children as children: Teachers’ perceptions about inclusion. The Qualitative Report, 12(4), 594-611.
  • Long, S., & Marson, K. (2003). Concept cartoons. Hands on Science, 19(3), 22-24.
  • Marek, E. A. (1986). They misunderstand, but they’ll pass. Science Teacher, 53(9), 32-35.
  • Marino, M. T., Black, A. C., Hayes, M. T., & Beecher, C. C. (2010). An analysis of factors that affect struggling readers’ achievement during a technology-enhanced stem astronomy curriculum. Journal of Special Education Technology, 25(3), 35-42. https://doi.org/10.1177/016264341002500305
  • Martinez, Y. M. (2004). Does The K-W-L Reading Strategy Enhance Student Understanding in Honors High School Science Classroom?. [Masters thesis]. California State University.
  • Mastropieri, M. A., & Scruggs, T. E. (1992). Science for students with disabilities. Review of Educational Research, 62(4), 377-411. https://doi.org/10.3102/00346543062004377
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), (2018). Fen bilimleri dersi öğretim programı (İlkokul ve Ortaokul 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). http://mufredat.meb.gov.tr/Programlar.aspx
  • McGrath, A. L., & Hughes, M. T. (2018). Students with learning disabilities in inquiry-based science classrooms: A cross-case analysis. Learning Disability Quarterly, 41(3), 131-143. https://doi.org/10.1177/0731948717736007
  • Melekoğlu, M. A., Çakıroğlu, O., & Malmgren, K. W. (2009). Special education in Turkey. International Journal of Inclusive Education, 13(3), 287-298. https://doi.org/10.1080/13603110701747769
  • Naylor, S., & Keogh, B. (1999). Constructivism in Classroom: Theory into Practice. Journal of Science Teacher Education, 10(2), 93-106. https://doi.org/10.1023/A:1009419914289
  • Naylor, S., Downing, B., & Keogh, B. (2001). An empirical study of argumentation in primary science, using concept cartoons as the stimulus. ESERA Conference, Yunanistan.
  • Ocak, İ., İşisağ, G., & Karakuyu, A. (2023). 7. sınıf öğrencilerin altı şapkalı düşünme tekniği ile özgün fikirler geliştirmesi. Latin America 6th International Conference on Scientific Researches, Havana.
  • Orhan, S. (2010). Altı Şapkalı düşünme tekniğinin ilköğretim sekizinci sınıf öğrencilerinde konuşma becerilerini geliştirmesine etkisi. [Yayınlanmamış doktora tezi]. Atatürk Üniversitesi.
  • Orhan, S., Kırbaş, A., & Topal, Y. (2012). Görsellerle desteklenmiş altı şapka düşünme tekniğinin öğrencilerin konuşma becerilerini geliştirmesine etkisi. Electronic Turkish Studies, 7(3), 1893-1909.
  • Osborne, J., Erduran, S., & Simon, S. (2004). Enhancing the quality of argumentation in school science. Journal of Research in Science Teaching, 41(10), 994-1020. https://doi.org/10.1002/tea.20035
  • Ozokçu, O. (2013). Özel eğitim. Vize Yayıncılık.
  • Özaydın, L. (2006). Arkadaşlık becerilerini geliştirme programının özel gereksinimi olan ve olmayan okul öncesi çocuklarının sosyal etkileşimlerine etkisi. [Yayımlanmamış doktora tezi]. Ankara Üniversitesi.
  • Özkütük, N. Orgun, F. & Sezer, H. (2019). Hemşirelik eğitiminde altı şapkalı düşünme tekniğinin kullanımı: iki farklı tekniğin karşılaştırılması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(4), 1553-1562.
  • Pierangelo, R., & Giuliani, G. (2006). Learning disabilities: A practical approach to foundations, assessment, diagnosis, and teaching. Pearson Company.
  • Prostko, J. (1993). Speaking of teaching. Stanford University Newsletter on Teaching, 5(1), 1-4.
  • Pürsün, T., & Koçak, F. (2023). Okuma güçlüğü olan ikinci sınıf öğrencisinin okuma becerisinin geliştirilmesi: Eylem araştırması. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 13(1), 220-238.
  • Raharjo, T., & Wimbarti, S. (2020). Assessment of learning difficulties in the category of children with dyslexia. Jurnal Konseling Dan Pendidikan, 8(2), 79-85.
  • Saban, A. (2000). Öğrenme-öğretme süreci, yeni teori ve yaklaşımlar. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Samancı, O., & Diş, O. (2014). Sosyal becerileri zayıf olan ilkokul öğrencilerinin tutum ve davranışlarının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 22(2), 573-590.
  • Sarıkaya, B., Aydeniz, S., & Haydaroğlu, M. (2022). Altı şapkalı düşünme tekniğine göre tasarlanan etkinliklerin ortaokul öğrencilerinin yazma tutum ve kaygılarına etkisi. Route Educational & Social Science Journal, 9(5), 249-259. http://dx.doi.org/10.17121/ressjournal.3230
  • Sarıkaya, S., & Akbaş, A. (2020). Ortaokul öğrencilerinin ısı ve sıcaklık konusundaki kavram yanılgılarının giderilmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(38), 31-40. http://dx.doi.org/10.14582/DUZGEF.2020.152
  • Seçkin-Kapucu, M., & Türk, H. (2019). Güncel bilimsel haberlerin Toulmin argüman modeline göre incelenmesi ve öğrencilerin argüman düzeylerinin belirlenmesi. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 7(3), 1119-1144. https://doi.org/10.14689/issn.2148-624.1.7c.3s.10m
  • Sivan, A., Leung, R. W., Woon, C. C., & Kember, D. (2000). An implementation of active learning and its affect on quality of student learning. Inovations in Education and Training International, 37(4), 381-389. https://doi.org/10.1080/135580000750052991
  • Smith, K. L., & Rayfield, J. (2019). STEM knowledge, learning disabilities and experiential learning: influences of sequencing instruction. Journal of Agricultural Education, 60(2). 222-236.
  • Sönmez-Kartal, M., & Toper-Korkmaz, Ö. (2017). Özel eğitimde fen bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi. Pegem Akademi.
  • Sucuoğlu, B., & Akalın, S. (2010). Kaynaştırma sınıflarına alternatif bir bakış: Çevresel davranışsal değerlendirme ile öğretimsel özelliklerin incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 11(1), 19-37. https://doi.org/10.1501/Ozlegt_0000000144
  • Şahin, F., & Çakır, R. (2018). Çoklu ortam materyallerinin okuma-yazma güçlüğü çeken öğrencilerin okuma-yazma becerileri üzerinde etkisi. Journal of Instructional Technologies & Teacher Education, 7(2), 75-90.
  • Topbaş, S. (1998). Öğrenme güçlüğü gözlenenler. S. Eripek (Ed.), Özel eğitim içinde (s. 55-73). Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Urfalı-Dadandı, P., & Şahin, M. (2018). Özgül öğrenme güçlüğü tanısı olan ve normal gelişim gösteren çocukların benlik kavramları, öz-yeterlik inançları ve sosyal becerilerinin karşılaştırılması. Elementary Education Online, 17(2), 532-545. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2018.418895
  • Ürün, M. Y., Ürün, G. G., & Doğan, U. (2023). Sınıf öğretmenlerinin özel öğrenme güçlüğü yaşayan öğrencilerin özelliklerine ve eğitimlerine yönelik görüşleri. Ulusal Eğitim Dergisi, 3(2), 520-529.
  • Wilder, M., & Shuttleworth, P. (2005). Cell inquiry: A 5E learning cycle lesson. Science Activities, 41(4), 37-43.
  • Wittrock, M. (1994). Generative science teaching. P. Fensham, R. Gunstone & R. White (Eds.), The content of science (s. 29–38). Falmer.
  • Yılmaz, A. (2018). Kavram karikatürleri destekli 5E modeli uygulamasının ortaokul öğrencilerinin matematik başarısına, öğrenme kalıcılığına ve tutumlarına etkisi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Bartın Üniversitesi.
  • Yılmaz, H. C. (2017). Çoklu yetersizliği olan az gören çocuklara doğrudan öğretimle sunulan şematik düzenleyicinin bir fen konusunun öğretiminde etkisi. [Yayınlanmanış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Yılmaz, M., Arıcı, F., & Dilber, R. (2017). Altı şapkalı düşünme tekniğinin 7. Sınıf öğrencilerinin akademik başarılarına etkisi. Researcher, 5(1), 128-139.
  • Yüksel, D. K., & Emmioğlu, E. (2022). A study on parental participation in the literacy learning process of the children with special learning disability. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 11(2), 276-287. https://doi.org/10.30703/cije.950273
  • Yürümezoğlu, K., Ayaz, S., & Çökelez, A. (2009). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin enerji ve enerji ı̇le ilgili kavramları algılamaları. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Dergisi, 3(2), 52-73.

The Effect of Active Learning Techniques on Conceptual Understanding on Students with Special Learning Disabilities “Mass and Weight” as an Example

Yıl 2023, Sayı: 58, 2494 - 2519, 27.12.2023
https://doi.org/10.53444/deubefd.1279750

Öz

The purpose of this study is to determine the effect of the mass and weight guidebook, which was created using active learning techniques, on the conceptual understanding and perceptions of seventh-grade students with special learning disabilities (SLD). The purpose of the associated research is to use the special case method to thoroughly explore the conceptual processes of each student with SLD. Four seventh-grade students with SLD form the study's sample. Interviews and the conceptual understanding test were utilized as the data gathering methods. The categories of full understanding, partial understanding, alternate understanding, and misunderstanding were employed in the analysis of the conceptual understanding test and interviews. The study's findings showed that the guidebook had a positive effect on students with SLD' conceptual understanding. When the students' individual progress was analyzed, it became clear that most of them were unable to advance in full understanding.

Proje Numarası

1919B012111564

Kaynakça

  • Abdusselam, M. S., Kilis, S., Şahin-Çakır, Ç., & Abdusselam, Z. (2018). Examining microscopic organisms under augmented reality microscope: A 5E learning model lesson. Science Activities, 55(1-2), 68-74. https://doi.org/10.1080/00368121.2018.1517717
  • Acer, K. (2022). Özel öğrenme güçlüğü olan bir ilkokul üçüncü sınıf öğrencisinin okuma becerilerinin geliştirilmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Aksoy, G., & Gürbüz, F. (2013). 5E modeli’nin öğrencilerin akademik başarısına etkisi: “Kuvvet ve Hareket” ünitesi örneği. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2), 1-16. https://doi.org/10.17679/inuefd.108600
  • Al-Hroub, A. (2010). Literacy and mathematics: Perceptual skills and arabic literacy patterns for mathematically gifted children with specific learning difficulties. British Journal of Special Education, 37(1), 25-38. https://doi.org/10.1111/j.1467-8578.2010.00453.x
  • Alsadat-Khalili M., Emadian, S. O., & Hassanzadeh, R. (2021). Effectiveness of attention training based on Fletcher’s program, Delacato’s neuropsychological treatment, and computerized cognitive rehabilitation on executive functions in children with special learning disability. Clin Neurosci Journal, 8(1), 30-36. https://doi.org/10.34172/icnj.2021.07.
  • Anand, A., & Khan, M. F. (2020). A phenomenological study of academic challenges faced by children with specific learning disablity. An Internatıonal Bılıngual Peer Revıewed Refereed Research Journal, 7(27), 171-181. https://doi.org/10.5281/zenodo.6963642
  • Aral, N. (2021). Visual perception in specific learning difficulties. Theory and Practice in Child Development, 1(1), 25-40. https://doi.org/10.46303/tpicd.2021.3
  • Asfuroğlu, B. Ö., & Fidan, S. T. (2016). Özgül öğrenme güçlüğü [Specific learning disorders]. Osmangazi Tıp Dergisi, 38(1), 49-54. https://doi.org/10.20515/otd.17402
  • Aydoğan, Ş. (2016). EBA destekli öğretimin 4. sınıf öğrencilerinin “ısı-sıcaklık” ve “erime-çözünme” konularında kavram yanılgılarına ve tutumlarına etkisi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Ömer Halisdemir Üniversitesi.
  • Biçer, A. (2019). STEM yaklaşımına dayalı elektrik devre elemanları konusu öğretiminin 5. sınıf özel öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin akademik başarılarına ve kalıcılığına etkisi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Aksaray Üniversitesi.
  • Bricker, L. A., & Bell, P. (2008). Conceptualizations of argumentation from science studies and the learning sciences and their implications for the practices of science education. Science Education, 92(3), 473-498.
  • Brigham, B. J., Scruggs, T. E., & Mastropieri, M. A. (2011). Science education and students with learning disabilities. Learning Disabilities Research & Practice, 26(4), 223-232. https://doi.org/10.1111/j.1540-5826.2011.00343.x
  • Bulgren, J. A., Ellis, J. D., & Marquis, J. G. (2014). The use and effectiveness of an argumentation and evaluation intervention in science classes. Journal of Science Education and Technology, 23(1), 82-97. https://doi.org/10.1007/s10956-013-9452-x
  • Can, A. H., & Semerci, N. (2010). Altı şapkalı düşünme tekniğinin ilköğretim sosyal bilgiler dersinde öğrencilerin akademik başarısına etkisi. Eğitim ve Bilim Dergisi, 32(145), 39-52. Cerrah-Özsevgeç, L., Yurtbakan, E. & Uludüz, Ş. (2019). İlkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin “kütle ve ağırlık” kavramlarına yönelik yanılgılarının giderilmesinde kavram karikatürünün etkisi. Fen Bilimleri Öğretim Dergisi, 7(1), 51-67.
  • Chadsey-Rusch, J. (1992). Toward defining and measuring social skills in employment settings. American Journal on Mental Retardation, 96(4), 405-418.
  • Cohen, L., & Manion, L. (1994). Research methods in education (4. Baskı). Routledge.
  • Coll, R. K., France, B., & Taylor, I. (2005). The role of models/and analogies in science education: Implications from research. International Journal of Science Education, 27(2), 183-198. https://doi.org/10.1080/0950069042000276712
  • Çakıroğlu, O., & Melekoğlu, M. A. (2014). Statistical trends and developments within inclusive education in Turkey. International Journal of Inclusive Education, 18(8), 798-808. https://doi.org/10.1080/13603116.2013.836573
  • Çapraz, C., Mete, P., & Yıldırım, A. (2017). Zihinsel yetersizliğe sahip öğrenciler için fen öğretimi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(1), 289-304.
  • Çoğaltay, N., & Çetin, İ. (2020). Sınıf öğretmenlerinin özel öğrenme güçlüğüne ilişkin yeterlilikleri: Nitel bir araştırma. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(1), 126-140.
  • Deniz, E., & Erözkan, A. (2008). Psikolojik danışma ve rehberlik. Ankara: Maya Yayınları.
  • Deshler, D. D., Schumaker, J. B., Lenz, B. K., Bulgren, J. A., Hock, M. F., Knight, J., & Ehren, B. J. (2001). Ensuring content‐area learning by secondary students with learning disabilities. Learning Disabilities Research & Practice, 16(2), 96-108. Dilber, Y. (2017). Fen bilimleri öğretmenlerinin öğrenme güçlüğü tanılı kaynaştırma öğrencileri ile yürüttükleri öğretim sürecinin incelenmesi. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Karadeniz Teknik Üniversitesi.
  • Doğanay, K. (2020). Ortaokul 7. sınıf öğrencilerinin kütle ve ağırlık ile ilgili yanlış kavramlarının belirlenmesi. Sosyal Bilim Merkezli Konular, 2(1), 3-7.
  • Ecevit, T., & Özdemir-Şimşek, P. (2017). Öğretmenlerin fen kavram öğretimleri, kavram yanılgılarını saptama ve giderme çalışmalarının değerlendirilmesi. İlköğretim Online, 16(1), 129-150. https://doi.org/10.17051/io.2017.47449
  • Erciyeş, G. (2012). Öğretim yöntem ve teknikleri. Ş. Tan (Ed.), Öğretim ilke ve yöntemleri içinde (s. 253-359). Pegem Akademi.
  • Ergin, İ. (2006). Fizik eğitiminde 5e modelinin öğrencilerin akademik başarısına, tutumuna ve hatırlama düzeyine etkisine bir örnek: “İki boyutta atış hareketi”. [Yayımlanmamış doktora tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Er-Nas, S., & Çepni, S. (2011). Derinleşme aşamasına yönelik geliştirilen çalışma yapraklarının etkililiğinin değerlendirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(1), 125-150.
  • Er-Nas, S., & Çepni, S. (2015). Derinleştirme aşamasına yönelik geliştirilen kılavuzun öğrenci başarısı üzerindeki etkisi. Bayburt Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1), 205-222.
  • Er-Nas, S., İpek-Akbulut, H., Çalık, M., & Emir, M. İ. (2022). Facilitating conceptual growth of the mainstreamed students with learning disabilities via a science experimental guidebook: A case of physical events. International Journal of Science and Mathematics Education, 20, 45–67. https://doi.org/10.1007/s10763-020-10140-3
  • Er-Nas, S., Şenel-Çoruhlu, T., Çalık, M., Ergül, C., & Gülay, A. (2019). Öğrenme güçlüğü yaşayan ortaokul öğrencilerine yönelik fen deneyleri kılavuzunun etkililiğinin incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 20(3), 501-534. https://doi.org/10.21565/ozelegitimdergisi.484937
  • Evrekli, E., Didem, İ., & Balım, A. G. (2009). Fen öğretiminde kavram karikatürü kullanımına ilişkin öğrenci görüşleri. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 3(1), 1-16.
  • Fırat, T., & Koçak, D. (2018). Sınıf öğretmenlerinin öğrenme güçlüğünün tanımına ilişkin görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 915-931. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2018..-431461 Gregory, S., & Masters, Y. (2012). Real thinking with virtual hats: A role-playing activity for pre-service teachers in second life. Australasian Journal of Educational Technology, 28(3), 420-440.
  • Gültepe, N. (2011). Bilimsel tartışma odaklı öğretimin lise öğrencilerinin bilimsel süreç ve eleştirel düşünme becerilerinin geliştirilmesine etkisi. [Yayınlanmamış doktora tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Güngör, B., Arslan, B., Yüksel-Tufioğlu, Ö. S., Kutlar, H. M., Demir, Ö., & Kaya, C. (2023). Altı şapkalı düşünme tekniğinin kuramsal çerçevede incelenmesi. Socrates Journal of Interdisciplinary Social Studies, 9(28), 69-80.
  • Güven, E. (2011). Müzik dersleri ve kaynaştırma uygulaması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(3), 709-718.
  • Hançer, A. H. (2005). Fen eğitiminde yapılandırmacı yaklaşıma dayalı bilgisayar destekli öğrenmenin öğrenme ürünlerine etkisi. [Yayımlanmamış doktora tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Israel, M., Wang, S., & Marino, M. T. (2016). A multilevel analysis of diverse learners playing life science video games: Interactions between game content, learning disability status, reading proficiency and gender. Journal of Research in Science Teaching, 53(2), 324- 345. https://doi.org/10.1002/tea.21273
  • İlker, Ö., & Melekoğlu, M. A. (2017). İlköğretim döneminde özel öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin yazma becerilerine ilişkin çalışmaların incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 18(3), 443-469. https://doi.org/10.21565/ozelegitimdergisi.318602
  • Kaptan, F., & İzgi, Ü. (2014). The effect of use concept cartoons attitudes of first grade elementary students towards science and technology course. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 116, 2307-2311. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.01.564
  • Karacak-Deren, Ş. (2008). İlköğretim 8. sınıf genetik ünitesinin 5E modeline göre tasarlanan multimedya destekli öğretimin öğrencilerin erişi ve tutumlarına etkisi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Muğla Üniversitesi.
  • Karamustafaoğlu, S., Ayas, A., & Coştu, B. (2002, Eylül). Sınıf öğretmeni adaylarının çözeltiler konusundaki kavram yanılgıları ve bu yanılgıların kavram haritası tekniği ile giderilmesi. II. Ulusal Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu, Ankara. Kaya, B. (2021). İlköğretim öğrencilerinin sanatsal yaratıcılıklarının geliştirilmesinde beyin fırtınası tekniğinin etkisi. [Yayınlanmamış yükseklisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Kaya, S., Sağlam-Ak, A., & Melekoğlu, M. A. (2022). Özel öğrenme güçlüğünde erken müdahale ve erken tanı: Müdahaleye tepki modeli. Milli Eğitim, 51(236), 3679-3692. https://doi.org/10.37669/milliegitim.1034793
  • Kaya-Döşlü, P., & Bağlama, B. (2022). Okul öncesi öğretmenlerinin öğrenme güçlüğünün erken belirtilerine ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Ulusal Eğitim Dergisi, 2(2), 361-388.
  • Kayahan-Yüksel, D., & Emmioğlu-Sarıkaya, E. (2022). A study on parental participation in the literacy learning process of the children with special learning disability. Cumhuriyet International Journal of Education, 11(2), 276-287. https://dx.doi.org/10.30703/cije.950273
  • Keogh, B., & Naylor, S. (1999a). Science goes underground. Adults Learning, 10(5), 6-8.
  • Keogh, B., & Naylor, S. (1999b). Concept cartoons, teaching and learning in science: An evaluation. International Journal of Science Education, 21(4), 431-446. https://doi.org/10.1080/095006999290642
  • Keogh, B., Naylor, S., & Downing, B. (2003). Children’s ınteractions in the classroom: Argumentation in primary science, 4th European Science Education Research Association Conference, Netherlands.
  • Keogh, B., Naylor, S., & Wilson, C. (1998). Concept cartoons: a new perspective on physics education. Physics Education, 33(4), 219-224.
  • Keogh, B., & Naylor, S. (1999). Concept cartoons, teaching and learning in science: An evaluation. International Journal of Science Education, 21(4), 431-446.
  • Koray, Ö., Özdemir, M., & Tatar, N. (2005). İlköğretim öğrencilerinin “birimler" hakkında sahip oldukları kavram yanılgıları: Kütle ve ağırlık örneği. Elementary Education Online, 4(2), 24-31.
  • Kuruyer, H. G., & Çakıroğlu, A. (2017). Sınıf öğretmenlerinin özel öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin eğitsel değerlendirme ve eğitimsel müdahale sürecinde görüş ve uygulamaları. Turkish Studies, 12(28), 539-555. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.12494
  • Kyriacou, C., Manowe, B., & Newson, G. (2002). Active learning of secondary school mathematics in Botswana. Curriculum, 20, 125-130.
  • Lair, J. C., & Cook, J. D. (2011). A study of a common misconception in appalachian kentucky seventh and eighth grade science students: Free fall and inertia. Journal of the Kentucky Academy of Science, 72(2), 73-83.
  • Leatherman, J. M. (2007). I just see all children as children: Teachers’ perceptions about inclusion. The Qualitative Report, 12(4), 594-611.
  • Long, S., & Marson, K. (2003). Concept cartoons. Hands on Science, 19(3), 22-24.
  • Marek, E. A. (1986). They misunderstand, but they’ll pass. Science Teacher, 53(9), 32-35.
  • Marino, M. T., Black, A. C., Hayes, M. T., & Beecher, C. C. (2010). An analysis of factors that affect struggling readers’ achievement during a technology-enhanced stem astronomy curriculum. Journal of Special Education Technology, 25(3), 35-42. https://doi.org/10.1177/016264341002500305
  • Martinez, Y. M. (2004). Does The K-W-L Reading Strategy Enhance Student Understanding in Honors High School Science Classroom?. [Masters thesis]. California State University.
  • Mastropieri, M. A., & Scruggs, T. E. (1992). Science for students with disabilities. Review of Educational Research, 62(4), 377-411. https://doi.org/10.3102/00346543062004377
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), (2018). Fen bilimleri dersi öğretim programı (İlkokul ve Ortaokul 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). http://mufredat.meb.gov.tr/Programlar.aspx
  • McGrath, A. L., & Hughes, M. T. (2018). Students with learning disabilities in inquiry-based science classrooms: A cross-case analysis. Learning Disability Quarterly, 41(3), 131-143. https://doi.org/10.1177/0731948717736007
  • Melekoğlu, M. A., Çakıroğlu, O., & Malmgren, K. W. (2009). Special education in Turkey. International Journal of Inclusive Education, 13(3), 287-298. https://doi.org/10.1080/13603110701747769
  • Naylor, S., & Keogh, B. (1999). Constructivism in Classroom: Theory into Practice. Journal of Science Teacher Education, 10(2), 93-106. https://doi.org/10.1023/A:1009419914289
  • Naylor, S., Downing, B., & Keogh, B. (2001). An empirical study of argumentation in primary science, using concept cartoons as the stimulus. ESERA Conference, Yunanistan.
  • Ocak, İ., İşisağ, G., & Karakuyu, A. (2023). 7. sınıf öğrencilerin altı şapkalı düşünme tekniği ile özgün fikirler geliştirmesi. Latin America 6th International Conference on Scientific Researches, Havana.
  • Orhan, S. (2010). Altı Şapkalı düşünme tekniğinin ilköğretim sekizinci sınıf öğrencilerinde konuşma becerilerini geliştirmesine etkisi. [Yayınlanmamış doktora tezi]. Atatürk Üniversitesi.
  • Orhan, S., Kırbaş, A., & Topal, Y. (2012). Görsellerle desteklenmiş altı şapka düşünme tekniğinin öğrencilerin konuşma becerilerini geliştirmesine etkisi. Electronic Turkish Studies, 7(3), 1893-1909.
  • Osborne, J., Erduran, S., & Simon, S. (2004). Enhancing the quality of argumentation in school science. Journal of Research in Science Teaching, 41(10), 994-1020. https://doi.org/10.1002/tea.20035
  • Ozokçu, O. (2013). Özel eğitim. Vize Yayıncılık.
  • Özaydın, L. (2006). Arkadaşlık becerilerini geliştirme programının özel gereksinimi olan ve olmayan okul öncesi çocuklarının sosyal etkileşimlerine etkisi. [Yayımlanmamış doktora tezi]. Ankara Üniversitesi.
  • Özkütük, N. Orgun, F. & Sezer, H. (2019). Hemşirelik eğitiminde altı şapkalı düşünme tekniğinin kullanımı: iki farklı tekniğin karşılaştırılması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(4), 1553-1562.
  • Pierangelo, R., & Giuliani, G. (2006). Learning disabilities: A practical approach to foundations, assessment, diagnosis, and teaching. Pearson Company.
  • Prostko, J. (1993). Speaking of teaching. Stanford University Newsletter on Teaching, 5(1), 1-4.
  • Pürsün, T., & Koçak, F. (2023). Okuma güçlüğü olan ikinci sınıf öğrencisinin okuma becerisinin geliştirilmesi: Eylem araştırması. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 13(1), 220-238.
  • Raharjo, T., & Wimbarti, S. (2020). Assessment of learning difficulties in the category of children with dyslexia. Jurnal Konseling Dan Pendidikan, 8(2), 79-85.
  • Saban, A. (2000). Öğrenme-öğretme süreci, yeni teori ve yaklaşımlar. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Samancı, O., & Diş, O. (2014). Sosyal becerileri zayıf olan ilkokul öğrencilerinin tutum ve davranışlarının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 22(2), 573-590.
  • Sarıkaya, B., Aydeniz, S., & Haydaroğlu, M. (2022). Altı şapkalı düşünme tekniğine göre tasarlanan etkinliklerin ortaokul öğrencilerinin yazma tutum ve kaygılarına etkisi. Route Educational & Social Science Journal, 9(5), 249-259. http://dx.doi.org/10.17121/ressjournal.3230
  • Sarıkaya, S., & Akbaş, A. (2020). Ortaokul öğrencilerinin ısı ve sıcaklık konusundaki kavram yanılgılarının giderilmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(38), 31-40. http://dx.doi.org/10.14582/DUZGEF.2020.152
  • Seçkin-Kapucu, M., & Türk, H. (2019). Güncel bilimsel haberlerin Toulmin argüman modeline göre incelenmesi ve öğrencilerin argüman düzeylerinin belirlenmesi. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 7(3), 1119-1144. https://doi.org/10.14689/issn.2148-624.1.7c.3s.10m
  • Sivan, A., Leung, R. W., Woon, C. C., & Kember, D. (2000). An implementation of active learning and its affect on quality of student learning. Inovations in Education and Training International, 37(4), 381-389. https://doi.org/10.1080/135580000750052991
  • Smith, K. L., & Rayfield, J. (2019). STEM knowledge, learning disabilities and experiential learning: influences of sequencing instruction. Journal of Agricultural Education, 60(2). 222-236.
  • Sönmez-Kartal, M., & Toper-Korkmaz, Ö. (2017). Özel eğitimde fen bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi. Pegem Akademi.
  • Sucuoğlu, B., & Akalın, S. (2010). Kaynaştırma sınıflarına alternatif bir bakış: Çevresel davranışsal değerlendirme ile öğretimsel özelliklerin incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 11(1), 19-37. https://doi.org/10.1501/Ozlegt_0000000144
  • Şahin, F., & Çakır, R. (2018). Çoklu ortam materyallerinin okuma-yazma güçlüğü çeken öğrencilerin okuma-yazma becerileri üzerinde etkisi. Journal of Instructional Technologies & Teacher Education, 7(2), 75-90.
  • Topbaş, S. (1998). Öğrenme güçlüğü gözlenenler. S. Eripek (Ed.), Özel eğitim içinde (s. 55-73). Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Urfalı-Dadandı, P., & Şahin, M. (2018). Özgül öğrenme güçlüğü tanısı olan ve normal gelişim gösteren çocukların benlik kavramları, öz-yeterlik inançları ve sosyal becerilerinin karşılaştırılması. Elementary Education Online, 17(2), 532-545. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2018.418895
  • Ürün, M. Y., Ürün, G. G., & Doğan, U. (2023). Sınıf öğretmenlerinin özel öğrenme güçlüğü yaşayan öğrencilerin özelliklerine ve eğitimlerine yönelik görüşleri. Ulusal Eğitim Dergisi, 3(2), 520-529.
  • Wilder, M., & Shuttleworth, P. (2005). Cell inquiry: A 5E learning cycle lesson. Science Activities, 41(4), 37-43.
  • Wittrock, M. (1994). Generative science teaching. P. Fensham, R. Gunstone & R. White (Eds.), The content of science (s. 29–38). Falmer.
  • Yılmaz, A. (2018). Kavram karikatürleri destekli 5E modeli uygulamasının ortaokul öğrencilerinin matematik başarısına, öğrenme kalıcılığına ve tutumlarına etkisi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Bartın Üniversitesi.
  • Yılmaz, H. C. (2017). Çoklu yetersizliği olan az gören çocuklara doğrudan öğretimle sunulan şematik düzenleyicinin bir fen konusunun öğretiminde etkisi. [Yayınlanmanış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Yılmaz, M., Arıcı, F., & Dilber, R. (2017). Altı şapkalı düşünme tekniğinin 7. Sınıf öğrencilerinin akademik başarılarına etkisi. Researcher, 5(1), 128-139.
  • Yüksel, D. K., & Emmioğlu, E. (2022). A study on parental participation in the literacy learning process of the children with special learning disability. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 11(2), 276-287. https://doi.org/10.30703/cije.950273
  • Yürümezoğlu, K., Ayaz, S., & Çökelez, A. (2009). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin enerji ve enerji ı̇le ilgili kavramları algılamaları. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Dergisi, 3(2), 52-73.
Toplam 95 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Selsebil Aydın 0000-0001-5259-5585

Sibel Er Nas 0000-0002-5970-2811

Şeyma Nur Bekar 0000-0002-6614-8820

Proje Numarası 1919B012111564
Yayımlanma Tarihi 27 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Sayı: 58

Kaynak Göster

APA Aydın, S., Er Nas, S., & Bekar, Ş. N. (2023). Aktif Öğrenme Tekniklerinin Özel Öğrenme Güçlüğü Olan Öğrencilerin Kavramsal Anlamalarına Etkisi: “Kütle ve Ağırlık” Örneği. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi(58), 2494-2519. https://doi.org/10.53444/deubefd.1279750