Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Research-Inquiry and Skill-Based Science Test Development Study Example of Electrical Circuits Unit

Yıl 2023, Sayı: 58, 2922 - 2947, 27.12.2023
https://doi.org/10.53444/deubefd.1336581

Öz

The aim of this study is to develop a valid and reliable test consisting of inquiry-based skill-based questions related to the 7th Grade Science Course 'Electric Circuits Unit'. Before this test was prepared, a set of 40 questions was created by examining the 7th Grade Science Textbook, EBA platform, internet education sites, international exam questions. First of all, 28 questions were determined for the target gains to be achieved by teaching the Electrical circuits unit from this pool. The questions prepared about the outcomes were examined by faculty members who are experts in science and measurement-evaluation. Necessary corrections were made in line with the suggestions given. The test consisting of twenty-five questions was administered to 240 eighth grade students. As a result of the application, the average item difficulty value of the test, which was reduced to 20 questions, was found to be 0.45 and the average item discrimination value to be 0.51. In the calculation made, the KR-20 value of the 'Electrical Circuits Unit' test was 0.76. This test, which consists of inquiry-based skill-based questions for the Electrical Circuits unit, is considered to be a valid and reliable test that can be easily used by teachers, researchers and academicians.

Kaynakça

  • Aktamış, H. & Uçar, R. (2019). Astronomi’ye yönelik tutum ölçeği ve 7. sınıf “Güneş Sistemi ve Ötesi” ünitesine yönelik başarı testi geliştirme çalışması. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 10(1), 57-78.
  • Aldağ, H. (2005). Düşünme aracı olarak metinsel ve metinsel-grafiksel tartışma yazılımının tartışma becerilerinin geliştirilmesine etkisi. [Yayınlanmamış doktora tezi], Çukurova Üniversitesi.
  • Altun, K. & Yıldız, D. (2023). Yenilenmiş Bloom Taksonomisi ve PISA okuma becerileri yeterliklerine göre 8. sınıf türkçe ders kitabı tema değerlendirme sorularının incelenmesi. Ege Eğitim Dergisi, 24(1), 90-106. https://doi.org.10.12984/egeefd.1128483
  • Anderson, L. W., & Krathwohl, D. R. (2001). A taxonomy for learning, teaching, and assessing: A revision of Bloom's Taxonomy of educational objectives. Addison Wesley Longman, Inc.
  • Arıdağ, L., & Aslan, A. E. (2012). Tasarım çalışmaları-1 stüdyosunda uygulanan yaratıcı drama etkinliklerinin mimarlık öğrencilerinin yaratıcı düşünce becerilerinin gelişimine etkisi. Megaron, 7(1).
  • Atılgan, H. (Ed.) (2013). Eğitimde ölçme ve değerlendirme (6. Baskı). Anı Yayıncılık.
  • Aydın, E. & Selvi, M. (2020). Ortaokul öğrencilerine yönelik ekosistem, biyolojik çeşitlilik ve çevre sorunları başarı testinin geliştirilmesi. Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 7(2), 661-682. Büyükkasap, E., Samancı, O., & Dikel, S. (2002). Farklı öğretim düzeyinde okuyan öğrencilerin basit elektrik devresi ile ilgili düşünceleri. Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(4), 27-34.
  • Büyüköztürk, Ş. (2016). Sınavlar üzerine düşünceler. Kalem Uluslararası Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, 6(2), 345-356.
  • Creswell, J. W., Klassen, A. C., Plano Clark, V. L., & Smith, K. C. (2011). Best practices for mixed methods research in the health sciences. Bethesda (Maryland): National Institutes of Health, 2013, 541-545.
  • Çakır, Z. (2019). TEOG, LGS ve PISA fen bilimleri sorularının analizi ve karşılaştırılması. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Uşak Üniversitesi.
  • Çalışkan, İ. (2009). Fen ve teknoloji öğretmen adaylarının tamamlayıcı ölçme ve değerlendirme yaklaşımlarını kullanma becerileri ile fen ve teknoloji öğretmen ve öğretmen adaylarının bu yaklaşımlarla ilgili görüşleri hakkında durum belirleme çalışması Ankara ili ve hacettepe üniversitesi örneği. [Yayımlanmamış doktora tezi], Hacettepe Üniversitesi.
  • Dede, H. & Keleş, İ. H. (2020). Saf madde, karışımlar ve karışımların ayrılması konularında yaşam temelli başarı testinin geliştirilmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(3), 797-825. https://doi.org/10.17152/gefad.659887
  • Demir, N., Kızılay, E. & Bektaş, O. (2016). 7. sınıflar için çözümlere yönelik bir başarı testinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 10(1), 209-237.
  • Domaç, G. G. (2011). Biyoloji eğitiminde toplumbilimsel konuların öğrenilmesinde argümantasyon tabanlı öğrenme sürecinin etkisi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Ecevit, T., & Kaptan, F. (2019). 21. yüzyıl becerilerinin kazandırılmasına yönelik tasarlanan argümantasyon destekli araştırma-sorgulamaya dayalı öğretim modelinin betimlenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36(2), 470-488.
  • Fraenkel, J.R., & Wallen, N. E. (2011). How to design and evaluate research in education. The McGraw-Hill. Gömleksiz, M. & Erkan, S. (2010). Eğitimde ölçme ve değerlendirme (2. Baskı). Nobel Yayın Dağıtım.
  • İdin, Ş. & Aydoğdu, C. (2016). Kuvvet ve hareket ünitesi başarı testi geçerlik ve güvenirlik araştırması. Eğitim Bilim ve Teknoloji Araştırmaları Dergisi, 1(1), 14-33.
  • İlhan, N. & Hoşgören, G. (2017). Fen bilimleri dersine yönelik yaşam temelli başarı testi geliştirilmesi: asit baz konusu. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 5(2), 87-110.
  • İpek Akbulut, H. & Çepni, S. (2013). Bir üniteye yönelik başarı testi nasıl geliştirilir?: İlköğretim 7. sınıf kuvvet ve hareket ünitesine yönelik bir çalışma. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 18-44.
  • Kanlı, U. & Yağbasan, R. (2008). 7E modeli merkezli laboratuvar yaklaşımının öğrencilerin bilimsel süreç becerilerini geliştirmedeki yeterliliği. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(1), 91-125. Karabulut, H., Tosunbayraktar, G. & Kariper, A. (2022). Ortaokul öğrencilerinin beceri temelli (yeni nesil) fen bilimleri sorularına yönelik görüşlerinin incelenmesi. Akdeniz Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(2), 301-320.
  • Karakeçe, B. (2021). Ortaokul matematik öğretmenlerinin beceri temelli sorulara ilişkin değerlendirmeleri. Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Karslı, G. , Karamustafaoğlu, S. & Kurt, M. (2019). Yenilenen fen bilimleri dersi öğretim programına yönelik 7. sınıf “hücre ve bölünmeler” ünitesi başarı testi: Geçerlik ve güvenirlik. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 7(1), 68-98. Kızkapan, O. & Nacaroğlu, O. (2019). Fen bilimleri öğretmenlerinin merkezi sınavlara (LGS) ilişkin görüşleri. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Sbe Dergisi, 9(2), 701-719.
  • Kiray, S. A., Gök, B. & Bozkır, A.S. (2015). Identifying the factors affecting science and mathematics achievement using data mining methods. Journal of Education in Science, Environment and Health, 1(1), 28-48. https://doi.org/10.21891/jeseh.41216
  • Küçükahmet, L. (2002). Öğretimde planlama ve değerlendirme (13. Baskı). Nobel Yayın Dağıtım.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), (2013). İlköğretim kurumları (ilkokullar ve ortaokullar) fen bilimleri dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar) öğretim programı. Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), (2018a). Fen bilimleri dersi öğretim programı (İlkokul ve Ortaokul 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar). Millî Eğitim Bakanliği Temel Eğitim Genel Müdürlüğü. Taslak Program.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), (2018b). 2023 Eğitim Vizyonu. MEB. https://www.gmka.gov.tr/dokumanlar/yayinlar/2023_E%C4%9Fitim%20Vizyonu.pdf.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), (2019). PISA 2018 ulusal ön raporu. Eğitim Analiz ve Değerlendirme Raporları Serisi, 10. https://www.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2019_12/03105347_pisa_2018_turkiye_on_raporu.pdf
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), (2020). Ölçme, değerlendirme ve sınav hizmetleri genel müdürlüğü destekleme ve yetiştirme kursları.
  • Mintzes, J. J., Wandersee, J. H. & Novak, J. D. (2001). Assessing understanding in biology. Journal of Biological Education, 35(3), 118-125. https://doi.org/10.1080/00219266.2001.9655759
  • Nunnally, J. C. (1975). Psychometric theory-25 years ago and now. Educational Researcher, 4(10), 7–21. https://doi.org/10.3102/0013189X004010007
  • Ören, F. Ş., & Tezcan, R. (2008). İlköğretim 7. sınıf fen bilgisi dergisinde öğrenme halkası yaklaşımının, öğrencilerin başarı ve mantıksal düşünme yetenekleri üzerine etkisi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(2), 427-446.
  • Özcan, Koca & Söğüt (2019). Ortaokul vücudunun basınç kavramıyla ilgili anlayışlarını ölçmeye yönelik bir test geliştirme çalışması. Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 6(1), 130-144.
  • Saraç, H. (2018). Fen bilimleri dersi ‘maddenin değişimi’ ünitesi ile ilgili başarı testi geliştirme: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 416-445. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2018..-388815
  • Sezer, A. (2018). Fen bilimleri dersi sınav soruları ve merkezi sınav sorularının yenilenmiş BLOOM taksonomisi, TIMMS ve PISA açısından analizi (Kırıkkale ili örneği). [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi], Kırıkkale Üniversitesi.
  • Sontay, G., & Karamustafaoğlu, S. (2017). 5. sınıf fen bilimleri dersi “Yer Kabuğunun Gizemi” ünitesine yönelik başarı testi geliştirme. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 5(1), 62-86.
  • Sontay, G. & Karamustafaoğlu, O. (2020). Fen bilimleri dersi “güneş, dünya ve ay” ünitesine yönelik başarı testinin geliştirilmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(2), 511-551. Soy, N. Ö., Karaca, M. & Bektaş. O. (2022). Yedinci Sınıf "Elektrik Devreleri" Başarı Testi Geliştirme: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması," Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 11(2), 30-54.
  • Şahbaz, Ö. (2010). İlköğretim 5. sınıf fen ve teknoloji dersinde kullanılan farklı yöntemlerin öğrencilerin bilimsel süreç becerileri, problem çözme becerileri, akademik başarıları ve hatırda tutma üzerindeki etkileri. [Yayımlanmamış doktora tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Şan, S. & İlhan, N. (2022). Fen bilimleri dersi beceri temelli sorulara (yeni nesil) yönelik kuramsal ve kavramsal çerçeve. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 9(17), 17-36. https://doi.org/10.29129/inujgse.1089655
  • Şen, H. C. & Eryılmaz, A. (2011). Bir başarı testi geliştirme çalışması: Basit elektrik devreleri başarı testi geçerlik ve güvenirlik araştırması. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 1-39.
  • Tavşancil, E. & Keser, H. (2002). Development of a likert type attitude scale towards internet usage. Journal of Educational Sciences & Practices, 1(1).
  • Yeşilyurt, M. (2006). İlköğretim ve lise öğrencilerinin elektrik kavramı ile ilgili düşünceleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 5(17), 41-59.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.

Araştırma-Sorgulama ve Beceri Temelli Fen Bilimleri Testi Geliştirme Çalışması-Elektrik Devreleri Ünitesi Örneği

Yıl 2023, Sayı: 58, 2922 - 2947, 27.12.2023
https://doi.org/10.53444/deubefd.1336581

Öz

Bu çalışmanın amacı 7. Sınıf Fen Bilimleri Dersi ‘Elektrik Devreleri Ünitesi’ ile ilgili araştırma-sorgulamaya dayalı beceri temelli sorulardan oluşan geçerli ve güvenilir bir ölçek geliştirmektir. Bu ölçme aracı hazırlanmadan önce 7.Sınıf Fen Bilgisi Ders Kitabı, EBA platformu, internet eğitim siteleri, uluslararası sınav soruları (PISA, TIMMS) incelenerek soru tipleri ile ilgili 40 soruluk bir havuz oluşturulmuştur. Oluşturulan bu havuzdan Elektrik devreleri ünitesinin öğretimi ile ulaştırılacak hedef kazanımlar için öncelikle 28 adet soru belirlenmiştir. Kazanımlar ile ilgili hazırlanan soruları fen bilimleri ve ölçme-değerlendirme alanında uzman olan öğretim üyeleri incelemişlerdir. Verilen öneriler doğrultusunda gerekli redaksiyonlar yapılmıştır. Kazanımlar ile uyuşmayan 3 soru maddesi uzman görüşü sonucunda testten çıkarılmıştır. Pilot uygulama sonucunda başarı testine son şekil verilmiştir. Son şekli alan başarı testi 240 sekizinci sınıf öğrencisine uygulanmıştır. Uygulama sonucu yapılan hesaplamada Elektrik Devreleri Ünitesi Başarı Testinin KR-20 değeri 0.76 çıkmıştır. Testin yapılan madde analizinde ortalama madde güçlük değeri 0,45 ve madde ortalama ayırt edicilik gücü 0,51 olarak bulunmuştur. Elektrik Devreleri ünitesi için araştırma-sorgulamaya dayalı beceri temelli sorulardan oluşan bu başarı testi öğretmenlerin, araştırmacıların ve akademisyenlerin rahatlıkla kullanabileceği geçerli ve güvenilir bir ölçek olacağı değerlendirilmektedir.

Kaynakça

  • Aktamış, H. & Uçar, R. (2019). Astronomi’ye yönelik tutum ölçeği ve 7. sınıf “Güneş Sistemi ve Ötesi” ünitesine yönelik başarı testi geliştirme çalışması. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 10(1), 57-78.
  • Aldağ, H. (2005). Düşünme aracı olarak metinsel ve metinsel-grafiksel tartışma yazılımının tartışma becerilerinin geliştirilmesine etkisi. [Yayınlanmamış doktora tezi], Çukurova Üniversitesi.
  • Altun, K. & Yıldız, D. (2023). Yenilenmiş Bloom Taksonomisi ve PISA okuma becerileri yeterliklerine göre 8. sınıf türkçe ders kitabı tema değerlendirme sorularının incelenmesi. Ege Eğitim Dergisi, 24(1), 90-106. https://doi.org.10.12984/egeefd.1128483
  • Anderson, L. W., & Krathwohl, D. R. (2001). A taxonomy for learning, teaching, and assessing: A revision of Bloom's Taxonomy of educational objectives. Addison Wesley Longman, Inc.
  • Arıdağ, L., & Aslan, A. E. (2012). Tasarım çalışmaları-1 stüdyosunda uygulanan yaratıcı drama etkinliklerinin mimarlık öğrencilerinin yaratıcı düşünce becerilerinin gelişimine etkisi. Megaron, 7(1).
  • Atılgan, H. (Ed.) (2013). Eğitimde ölçme ve değerlendirme (6. Baskı). Anı Yayıncılık.
  • Aydın, E. & Selvi, M. (2020). Ortaokul öğrencilerine yönelik ekosistem, biyolojik çeşitlilik ve çevre sorunları başarı testinin geliştirilmesi. Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 7(2), 661-682. Büyükkasap, E., Samancı, O., & Dikel, S. (2002). Farklı öğretim düzeyinde okuyan öğrencilerin basit elektrik devresi ile ilgili düşünceleri. Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(4), 27-34.
  • Büyüköztürk, Ş. (2016). Sınavlar üzerine düşünceler. Kalem Uluslararası Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, 6(2), 345-356.
  • Creswell, J. W., Klassen, A. C., Plano Clark, V. L., & Smith, K. C. (2011). Best practices for mixed methods research in the health sciences. Bethesda (Maryland): National Institutes of Health, 2013, 541-545.
  • Çakır, Z. (2019). TEOG, LGS ve PISA fen bilimleri sorularının analizi ve karşılaştırılması. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Uşak Üniversitesi.
  • Çalışkan, İ. (2009). Fen ve teknoloji öğretmen adaylarının tamamlayıcı ölçme ve değerlendirme yaklaşımlarını kullanma becerileri ile fen ve teknoloji öğretmen ve öğretmen adaylarının bu yaklaşımlarla ilgili görüşleri hakkında durum belirleme çalışması Ankara ili ve hacettepe üniversitesi örneği. [Yayımlanmamış doktora tezi], Hacettepe Üniversitesi.
  • Dede, H. & Keleş, İ. H. (2020). Saf madde, karışımlar ve karışımların ayrılması konularında yaşam temelli başarı testinin geliştirilmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(3), 797-825. https://doi.org/10.17152/gefad.659887
  • Demir, N., Kızılay, E. & Bektaş, O. (2016). 7. sınıflar için çözümlere yönelik bir başarı testinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 10(1), 209-237.
  • Domaç, G. G. (2011). Biyoloji eğitiminde toplumbilimsel konuların öğrenilmesinde argümantasyon tabanlı öğrenme sürecinin etkisi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Ecevit, T., & Kaptan, F. (2019). 21. yüzyıl becerilerinin kazandırılmasına yönelik tasarlanan argümantasyon destekli araştırma-sorgulamaya dayalı öğretim modelinin betimlenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36(2), 470-488.
  • Fraenkel, J.R., & Wallen, N. E. (2011). How to design and evaluate research in education. The McGraw-Hill. Gömleksiz, M. & Erkan, S. (2010). Eğitimde ölçme ve değerlendirme (2. Baskı). Nobel Yayın Dağıtım.
  • İdin, Ş. & Aydoğdu, C. (2016). Kuvvet ve hareket ünitesi başarı testi geçerlik ve güvenirlik araştırması. Eğitim Bilim ve Teknoloji Araştırmaları Dergisi, 1(1), 14-33.
  • İlhan, N. & Hoşgören, G. (2017). Fen bilimleri dersine yönelik yaşam temelli başarı testi geliştirilmesi: asit baz konusu. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 5(2), 87-110.
  • İpek Akbulut, H. & Çepni, S. (2013). Bir üniteye yönelik başarı testi nasıl geliştirilir?: İlköğretim 7. sınıf kuvvet ve hareket ünitesine yönelik bir çalışma. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 18-44.
  • Kanlı, U. & Yağbasan, R. (2008). 7E modeli merkezli laboratuvar yaklaşımının öğrencilerin bilimsel süreç becerilerini geliştirmedeki yeterliliği. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(1), 91-125. Karabulut, H., Tosunbayraktar, G. & Kariper, A. (2022). Ortaokul öğrencilerinin beceri temelli (yeni nesil) fen bilimleri sorularına yönelik görüşlerinin incelenmesi. Akdeniz Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(2), 301-320.
  • Karakeçe, B. (2021). Ortaokul matematik öğretmenlerinin beceri temelli sorulara ilişkin değerlendirmeleri. Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Karslı, G. , Karamustafaoğlu, S. & Kurt, M. (2019). Yenilenen fen bilimleri dersi öğretim programına yönelik 7. sınıf “hücre ve bölünmeler” ünitesi başarı testi: Geçerlik ve güvenirlik. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 7(1), 68-98. Kızkapan, O. & Nacaroğlu, O. (2019). Fen bilimleri öğretmenlerinin merkezi sınavlara (LGS) ilişkin görüşleri. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Sbe Dergisi, 9(2), 701-719.
  • Kiray, S. A., Gök, B. & Bozkır, A.S. (2015). Identifying the factors affecting science and mathematics achievement using data mining methods. Journal of Education in Science, Environment and Health, 1(1), 28-48. https://doi.org/10.21891/jeseh.41216
  • Küçükahmet, L. (2002). Öğretimde planlama ve değerlendirme (13. Baskı). Nobel Yayın Dağıtım.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), (2013). İlköğretim kurumları (ilkokullar ve ortaokullar) fen bilimleri dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar) öğretim programı. Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), (2018a). Fen bilimleri dersi öğretim programı (İlkokul ve Ortaokul 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar). Millî Eğitim Bakanliği Temel Eğitim Genel Müdürlüğü. Taslak Program.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), (2018b). 2023 Eğitim Vizyonu. MEB. https://www.gmka.gov.tr/dokumanlar/yayinlar/2023_E%C4%9Fitim%20Vizyonu.pdf.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), (2019). PISA 2018 ulusal ön raporu. Eğitim Analiz ve Değerlendirme Raporları Serisi, 10. https://www.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2019_12/03105347_pisa_2018_turkiye_on_raporu.pdf
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), (2020). Ölçme, değerlendirme ve sınav hizmetleri genel müdürlüğü destekleme ve yetiştirme kursları.
  • Mintzes, J. J., Wandersee, J. H. & Novak, J. D. (2001). Assessing understanding in biology. Journal of Biological Education, 35(3), 118-125. https://doi.org/10.1080/00219266.2001.9655759
  • Nunnally, J. C. (1975). Psychometric theory-25 years ago and now. Educational Researcher, 4(10), 7–21. https://doi.org/10.3102/0013189X004010007
  • Ören, F. Ş., & Tezcan, R. (2008). İlköğretim 7. sınıf fen bilgisi dergisinde öğrenme halkası yaklaşımının, öğrencilerin başarı ve mantıksal düşünme yetenekleri üzerine etkisi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(2), 427-446.
  • Özcan, Koca & Söğüt (2019). Ortaokul vücudunun basınç kavramıyla ilgili anlayışlarını ölçmeye yönelik bir test geliştirme çalışması. Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 6(1), 130-144.
  • Saraç, H. (2018). Fen bilimleri dersi ‘maddenin değişimi’ ünitesi ile ilgili başarı testi geliştirme: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 416-445. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2018..-388815
  • Sezer, A. (2018). Fen bilimleri dersi sınav soruları ve merkezi sınav sorularının yenilenmiş BLOOM taksonomisi, TIMMS ve PISA açısından analizi (Kırıkkale ili örneği). [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi], Kırıkkale Üniversitesi.
  • Sontay, G., & Karamustafaoğlu, S. (2017). 5. sınıf fen bilimleri dersi “Yer Kabuğunun Gizemi” ünitesine yönelik başarı testi geliştirme. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 5(1), 62-86.
  • Sontay, G. & Karamustafaoğlu, O. (2020). Fen bilimleri dersi “güneş, dünya ve ay” ünitesine yönelik başarı testinin geliştirilmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(2), 511-551. Soy, N. Ö., Karaca, M. & Bektaş. O. (2022). Yedinci Sınıf "Elektrik Devreleri" Başarı Testi Geliştirme: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması," Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 11(2), 30-54.
  • Şahbaz, Ö. (2010). İlköğretim 5. sınıf fen ve teknoloji dersinde kullanılan farklı yöntemlerin öğrencilerin bilimsel süreç becerileri, problem çözme becerileri, akademik başarıları ve hatırda tutma üzerindeki etkileri. [Yayımlanmamış doktora tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Şan, S. & İlhan, N. (2022). Fen bilimleri dersi beceri temelli sorulara (yeni nesil) yönelik kuramsal ve kavramsal çerçeve. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 9(17), 17-36. https://doi.org/10.29129/inujgse.1089655
  • Şen, H. C. & Eryılmaz, A. (2011). Bir başarı testi geliştirme çalışması: Basit elektrik devreleri başarı testi geçerlik ve güvenirlik araştırması. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 1-39.
  • Tavşancil, E. & Keser, H. (2002). Development of a likert type attitude scale towards internet usage. Journal of Educational Sciences & Practices, 1(1).
  • Yeşilyurt, M. (2006). İlköğretim ve lise öğrencilerinin elektrik kavramı ile ilgili düşünceleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 5(17), 41-59.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
Toplam 42 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Ölçek Geliştirme
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mahfuz Ercan 0009-0008-7485-0397

İlke Çalışkan 0000-0003-4413-8514

Yayımlanma Tarihi 27 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Sayı: 58

Kaynak Göster

APA Ercan, M., & Çalışkan, İ. (2023). Araştırma-Sorgulama ve Beceri Temelli Fen Bilimleri Testi Geliştirme Çalışması-Elektrik Devreleri Ünitesi Örneği. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi(58), 2922-2947. https://doi.org/10.53444/deubefd.1336581