Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Examining the Two Faces of the Medal in Teacher-Parent Gift Exchange: Gratitude or Benefit?

Yıl 2024, Sayı: 59, 176 - 204, 29.03.2024
https://doi.org/10.53444/deubefd.1340289

Öz

In this research, it is aimed to reveal the perspectives of parents and teachers regarding the purchasing of gifts on special occasions. The research is a qualitative research that has a case study pattern. The study group of the research was created and evaluated between 22 parents whose children are studying in primary and secondary schools, and 23 teachers who are working in different primary and secondary state schools in 2022-2023 academic year. Questionnaire forms and semi-structured interview forms had been used to collect the research data. In the voluntary based research, the obtained data had been analyzed by using content analysis. According to the results of the research, parents and teachers had emphasized that teachers should accept gifts on special days by considering moral values. The parents stated that teachers should not accept gifts and the gifts that have been purchased by under pressure from class mothers. Teachers, who put forward parallel opinions to these thoughts, stated that they see gift giving as a symbol that has a place in social life. Suggestions were made in line with the findings.

Kaynakça

  • Avcıoğlu, A. (2011). Etik.http://www.dho.edu.tr/pusula/69/etik.html
  • Aydın, İ., Erdemli, Ö., Toptaş, B., & Güner Demir, T. (2021). Okulda hediye sürecine ilişkin yönetici ve öğretmen görüşleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 54(3), 890-921.
  • Arap, İ. ,& Yılmaz, L. (2006). Yeni kamu yönetimi anlayışının “yeni” kurumu: Kamu görevlileri etik kurulu. Amme İdaresi Dergisi, 39(2), 51-69.
  • Badiou, A. (2013). Etik kötülük üzerine bir deneme. Metis Yayınevi.
  • Brooks, L. (2018). Thank you is enough’: Parentsdiscouragefestivegiftstoteachers. https://www.theguardian.com/education/2018/nov/21/banchristmas-gifts-for-teachers-says-scottish-parents-group.
  • Duran, K. (2014). Okul öncesi öğretmenlerinin mesleki etik davranışları algılama düzeylerinin ve etik ikilemleri çözümlemelerinin incelenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Demez, G. (2011). Armağanın değişen sosyo-kültürel anlamları: Tüketim toplumu bağlamında bir hediyeleşme örneği olarak çiçek gönderme. Mediterranean Journal of Humanities, 1(2), 87-103.
  • Eken, M., & Güldüler, E. S. (2020). Hediye verme konusunda kamu hizmetinden yararlananların algıları üzerine bir değerlendirme. Sakarya İktisat Dergisi, 9(1), 39-51.
  • Erdemli, Ö. ,& Güner Demir, T. (2018). Öğretmenlik meslek etiği açısından hediye alma: Örnek olay ekseninde değerlendirme. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 611-637.
  • Flynn, F. J., & Adams, G. S. (2009). Money can’t buy love: Asymmetric beliefs about gift price and feelings of appreciation. Journal of Experimental Social Psychology, 45(2), 404-409. https://doi.org/10.1016/j.jesp.2008.11.003.
  • Game, A., &Metcalfe, A. (2010). Presence of the gift, Cultural Studies Review, 16(1), 189-211.
  • Hafernik, J. J, Messerschmitt, D. S., &Vandrick, S. (2013). Ethicalissues for ESL faculty social justice in practice. New York: Routlegde.
  • Haynes, F. (2020). Eğitimde etik. Ayrıntı Yayınları.
  • Ilgaz, S. ,& Bilgili, T. (2006). Eğitim ve öğretimde etik. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14.
  • Kamu görevlileri etik davranış ilkeleri ile başvuru usul ve esasları hakkında yönetmelik. Resmi Gazete, 25785, 13.04.2005.
  • Karataş, A. (2013). İlköğretim öğretmen adayları için meslek etiğinin önemi. Marmara Coğrafya Dergisi, (28), 304-318.
  • Karataş, S., Caner, M., Kahyaoğlu, R. B., & Kahya, S. (2019). Öğretmen adaylarının gözünden etik öğretmen ve öğretmenlik meslek etiği dersi. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 7(1), 29-49.
  • Koçak, S. Y., & Yüksel, G. (2010). Türk Kamu Yönetiminde Etik ve Kamu Görevlileri Etik Kurulu. Bilgi Sosyal Bilimler Dergisi, (2), 73-96.
  • Mauss, M. (2005). Sosyoloji ve antropoloji. (Ö. Doğan, Çev.). Ankara.
  • Millî Eğitim Bakanlığı(2015). Eğitimciler için mesleki etik ilkeler konulu genelge.https://personel.meb.gov.tr/genelge_gorus_yonerge/ET%C4%B0K%20GENELGE.pdf.
  • Özdemir, M. (2008). Kamu yönetiminde etik. Zonguldak Karaelmas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(7), 179-195.
  • Patico, J. (2002). Chocolate and cognac: Gifts and the recognition of social worlds in Post-Soviet Russia. Ethnos, 67(3), 345-368.
  • Sakarya, C. I. (2006). Türk kültüründe hediyeleşme geleneği ve hediyeler [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Şen, M. L. (2019). Kamu görevlilerini yoldan çıkaran bubi tuzakları: Hediye ve kişisel kullanım amacıyla yapılan bağışlar. Enderun Dergisi, 3(2), 86-97.
  • Taşçı, B. İ. (2012). Türk kamu yönetiminde hediye alma ve verme sorunu. Türk İdare Dergisi, (475). 119-120.
  • Tezcan, M. (1989). Folklorik ve antropolojik yönleriyle hediye geleneği ve Türk kültüründeki yeri. Ankara UniversityJournal of Faculty of EducationalSciences (JFES), 22(1), 29-36.
  • Türk Dil Kurumu (2023, 13 Mayıs). Armağan ve Etik. https://sozluk.gov.tr/.
  • Uzun, E. M., & Elma, C. (2012). Okul öncesi öğretmenlerinin mesleki etik ikilemleri çözümleme biçimleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(3), 279-287.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.

Madalyonun İki Yüzünü de Görme Boyutuyla Öğretmen-Veli Hediyeleşmesine Bakmak: Minnet mi Çıkar mı?

Yıl 2024, Sayı: 59, 176 - 204, 29.03.2024
https://doi.org/10.53444/deubefd.1340289

Öz

Bu araştırmada, velilerin ve öğretmenlerin özel günlerde hediye alımı/kabulü ile ilgili bakış açılarının ortaya konulması amaçlanmıştır. Araştırma nitel bir araştırma olup durum çalışması desenine sahiptir. Araştırmanın çalışma grubunu; 2022-2023 eğitim–öğretim yılında ilkokul ve ortaokullarda öğrenim gören çocuğu bulunan 22 veli ve devlete bağlı farklı ilkokul ve ortaokullarda görev yapan 23 öğretmen oluşturmuştur. Araştırma verilerinin toplanmasında anket formları ve yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Gönüllülük esasına dayalı olarak yürütülen araştırmada, elde edilen veriler içerik analizi kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre veliler ve öğretmenler özel günlerde öğretmenlerin manevi değer gözeterek hediye kabul etmeleri gerektiğini vurgulamışladır. Veliler, öğretmenlerin maddi değeri yüksek olan ve WhatsApp/sınıf annelerinin baskıları ile alınan hediyeleri kabul etmemesi gerektiğini belirtmiştir. Bu düşüncelere paralel görüşler ortaya koyan öğretmenler ise hediyeleşmeyi toplumsal yaşamda yeri olan bir sembol olarak gördüklerini ifade etmiştir. Ortaya çıkan bulgular doğrultusunda önerilerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Avcıoğlu, A. (2011). Etik.http://www.dho.edu.tr/pusula/69/etik.html
  • Aydın, İ., Erdemli, Ö., Toptaş, B., & Güner Demir, T. (2021). Okulda hediye sürecine ilişkin yönetici ve öğretmen görüşleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 54(3), 890-921.
  • Arap, İ. ,& Yılmaz, L. (2006). Yeni kamu yönetimi anlayışının “yeni” kurumu: Kamu görevlileri etik kurulu. Amme İdaresi Dergisi, 39(2), 51-69.
  • Badiou, A. (2013). Etik kötülük üzerine bir deneme. Metis Yayınevi.
  • Brooks, L. (2018). Thank you is enough’: Parentsdiscouragefestivegiftstoteachers. https://www.theguardian.com/education/2018/nov/21/banchristmas-gifts-for-teachers-says-scottish-parents-group.
  • Duran, K. (2014). Okul öncesi öğretmenlerinin mesleki etik davranışları algılama düzeylerinin ve etik ikilemleri çözümlemelerinin incelenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Demez, G. (2011). Armağanın değişen sosyo-kültürel anlamları: Tüketim toplumu bağlamında bir hediyeleşme örneği olarak çiçek gönderme. Mediterranean Journal of Humanities, 1(2), 87-103.
  • Eken, M., & Güldüler, E. S. (2020). Hediye verme konusunda kamu hizmetinden yararlananların algıları üzerine bir değerlendirme. Sakarya İktisat Dergisi, 9(1), 39-51.
  • Erdemli, Ö. ,& Güner Demir, T. (2018). Öğretmenlik meslek etiği açısından hediye alma: Örnek olay ekseninde değerlendirme. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 611-637.
  • Flynn, F. J., & Adams, G. S. (2009). Money can’t buy love: Asymmetric beliefs about gift price and feelings of appreciation. Journal of Experimental Social Psychology, 45(2), 404-409. https://doi.org/10.1016/j.jesp.2008.11.003.
  • Game, A., &Metcalfe, A. (2010). Presence of the gift, Cultural Studies Review, 16(1), 189-211.
  • Hafernik, J. J, Messerschmitt, D. S., &Vandrick, S. (2013). Ethicalissues for ESL faculty social justice in practice. New York: Routlegde.
  • Haynes, F. (2020). Eğitimde etik. Ayrıntı Yayınları.
  • Ilgaz, S. ,& Bilgili, T. (2006). Eğitim ve öğretimde etik. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14.
  • Kamu görevlileri etik davranış ilkeleri ile başvuru usul ve esasları hakkında yönetmelik. Resmi Gazete, 25785, 13.04.2005.
  • Karataş, A. (2013). İlköğretim öğretmen adayları için meslek etiğinin önemi. Marmara Coğrafya Dergisi, (28), 304-318.
  • Karataş, S., Caner, M., Kahyaoğlu, R. B., & Kahya, S. (2019). Öğretmen adaylarının gözünden etik öğretmen ve öğretmenlik meslek etiği dersi. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 7(1), 29-49.
  • Koçak, S. Y., & Yüksel, G. (2010). Türk Kamu Yönetiminde Etik ve Kamu Görevlileri Etik Kurulu. Bilgi Sosyal Bilimler Dergisi, (2), 73-96.
  • Mauss, M. (2005). Sosyoloji ve antropoloji. (Ö. Doğan, Çev.). Ankara.
  • Millî Eğitim Bakanlığı(2015). Eğitimciler için mesleki etik ilkeler konulu genelge.https://personel.meb.gov.tr/genelge_gorus_yonerge/ET%C4%B0K%20GENELGE.pdf.
  • Özdemir, M. (2008). Kamu yönetiminde etik. Zonguldak Karaelmas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(7), 179-195.
  • Patico, J. (2002). Chocolate and cognac: Gifts and the recognition of social worlds in Post-Soviet Russia. Ethnos, 67(3), 345-368.
  • Sakarya, C. I. (2006). Türk kültüründe hediyeleşme geleneği ve hediyeler [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Şen, M. L. (2019). Kamu görevlilerini yoldan çıkaran bubi tuzakları: Hediye ve kişisel kullanım amacıyla yapılan bağışlar. Enderun Dergisi, 3(2), 86-97.
  • Taşçı, B. İ. (2012). Türk kamu yönetiminde hediye alma ve verme sorunu. Türk İdare Dergisi, (475). 119-120.
  • Tezcan, M. (1989). Folklorik ve antropolojik yönleriyle hediye geleneği ve Türk kültüründeki yeri. Ankara UniversityJournal of Faculty of EducationalSciences (JFES), 22(1), 29-36.
  • Türk Dil Kurumu (2023, 13 Mayıs). Armağan ve Etik. https://sozluk.gov.tr/.
  • Uzun, E. M., & Elma, C. (2012). Okul öncesi öğretmenlerinin mesleki etik ikilemleri çözümleme biçimleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(3), 279-287.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yücel Kabapınar 0000-0001-6039-0096

Cansu Türkmen Demir 0000-0002-5893-2105

Miray Oğuzgiray 0000-0001-5158-5975

Yayımlanma Tarihi 29 Mart 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Sayı: 59

Kaynak Göster

APA Kabapınar, Y., Türkmen Demir, C., & Oğuzgiray, M. (2024). Madalyonun İki Yüzünü de Görme Boyutuyla Öğretmen-Veli Hediyeleşmesine Bakmak: Minnet mi Çıkar mı?. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi(59), 176-204. https://doi.org/10.53444/deubefd.1340289