Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Gözünden Uzaktan Eğitime Bakış

Yıl 2024, Sayı: 61, 1905 - 1949, 27.09.2024
https://doi.org/10.53444/deubefd.1395755

Öz

Bu araştırmada fen bilgisi öğretmen adaylarının COVID-19 pandemisi sürecinde verilen uzaktan eğitime yönelik görüşlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Fenomenoloji deseni ile gerçekleştirilen araştırma Türkiye’de bir devlet üniversitesinde Fen Bilgisi Eğitimi Anabilim Dalı birinci sınıfta öğrenim gören 21 (19 kız, 2 erkek) öğretmen adayının gönüllü katılımı ile gerçekleştirilmiştir. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından oluşturulan kişisel bilgi formu ve görüş formu kullanılmıştır. Veriler içerik analizi ile çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda, fen bilgisi öğretmen adayları ortamdaki gürültünün ve öğretmen adayı sayısının fazla olmasının öğrenme üzerindeki etkilerinin yüz yüze ve uzaktan eğitimde çoğunlukla olumsuz; ortamın boyutlarının geniş olmasının öğrenme üzerindeki etkilerinin ise çoğunlukla olumlu olduğunu ifade etmişlerdir. Öğretmen adayları yüksek, düşük veya uygun olmayan ısı ve ışık, yetersiz havalandırma ve temiz olmayan ortam gibi faktörlerin yüz yüze eğitimde öğrenmeyi çoğunlukla olumsuz; uzaktan eğitimde ise kendileri istedikleri gibi düzenleme imkânına sahip oldukları için çoğunlukla olumlu etkilediğini belirtmişlerdir. Öğretmen adaylarına göre sade ve isteğe göre tasarlanan uygun ortam tasarımı öğrenme üzerinde yüz yüze eğitimde çoğunlukla olumlu etki gösterirken; uzaktan eğitimde uygun ortam tasarımının öğrenmeyi olumlu, uygun olmayan ortam tasarımının ise olumsuz etkilediğine yönelik görüşler eşit ağırlıktadır. Bunlara ilaveten, çoğunlukla uygun yerleşim planının yüz yüze eğitimde öğrenmeyi olumlu; uygun olmayan yerleşim planının ise uzaktan eğitimde öğrenmeyi olumsuz etkilediği saptanmıştır. Öte yandan öğretmen adaylarının duygusal durumunun iyi olmasının yüz yüze eğitimde öğrenmeyi olumlu, kötü olmasının olumsuz etkilediği; uzaktan eğitimde ise çoğunlukla duygusal durumun kötü olduğu ve öğrenmeyi olumsuz etkilediği anlaşılmıştır. Bununla birlikte fen bilgisi öğretmen adaylarının %85,7’sinin uzaktan eğitim sürecindeki dönemlik ortalamalarının yüz yüze eğitim sürecine göre daha yüksek olmasına karşın, %71,4’ünün uzaktan eğitimden memnun olmadığı ve %61,9’unun geleceğe yönelik eğitim beklentisinin yüz yüze eğitim olduğu saptanmıştır.

Kaynakça

  • Adedoyin, O. B., & Soykan, E. (2020). Covid-19 pandemic and online learning: the challenges and opportunities. Interactive Learning Environments, 31(2), 863-875. https://doi.org/10.1080/10494820.2020.1813180
  • Akgül, G., & Oran, M. (2020). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin, ortaokul öğrencilerinin ve öğrenci velilerinin pandemi sürecindeki uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Eğitimde Yeni Yaklaşımlar Dergisi, 3(2), 15-37.
  • Al Abiky, W. B. (2021). Lessons learned for teacher education: Challenges of teaching online classes during COVID-19, what can pre-service teachers tell us. Revista Argentina de Clínica Psicológica, 30(2), 110-118. doi:10.24205/03276716.2020.4011
  • Alan, Y., Biçer, N., & Can, F. (2020). Perspectives of pre-service teachers on distance education: Covid-19 process. Revista Argentina de Clínica Psicológica, 29(5), 1972-1984. doi:10.24205/03276716.2020.1193
  • Altınok, V. (2021). Salgın dönemi ve sonrası eğitim-öğretim sürecine ilişkin görüşler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 19(2), 707-732. https://doi.org/10.37217/tebd.916238
  • Altınpulluk, H. (2021). Türkiye’deki öğretim üyelerinin Covid-19 küresel salgın sürecindeki uzaktan eğitim uygulamalarına ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41(1), 53-89.
  • Aslan-Altan, B., & Karalar, H. (2022). Acil uzaktan öğretimde ölçme ve değerlendirme etkinlikleri: Öğretmen adaylarının sesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 259-275. doi:10.17860/mersinefd.943824
  • Avsar-Erumit, B., Tanis-Ozcelik, A., Yuksel, T., & Tekbiyik, A. (2021). Examining the views of preservice teachers about online science education during the Covid-19 lockdown: Expectations, opportunities, threats, motivations, and beliefs. Journal of Turkish Science Education, 18, 2-26. doi:10.36681/tused.2021.69
  • Aydın, A. (2022). Fen bilgisi öğretmen adaylarının Fizik-II dersini öğrenmelerinde yüz yüze ve uzaktan eğitim uygulamalarının karşılaştırılarak değerlendirilmesi. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 13(Özel Sayı 1), 43-61. https://doi.org/10.51460/baebd.917561
  • Barrett, P., Davies, F., Zhang, Y., & Barrett, L. (2015). The impact of classroom design on pupils' learning: Final results of a holistic, multi-level analysis. Building and Environment, 89, 118-133. http://dx.doi.org/10.1016/j.buildenv.2015.02.013
  • Başaran, M., Doğan, E., Karaoğlu, E., & Şahin, E. (2020). Koronavirüs (Covıd-19) pandemi sürecinin getirisi olan uzaktan eğitimin etkililiği üzerine bir çalışma. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 368-397.
  • Benzer, S., & Akkaya, M. M. (2021). Pandemi sürecinde fen bilimleri alanında uzaktan eğitim. Sosyal Bilimler Elektronik Dergisi, 5(8), 19-46. http://dx.doi.org/10.29228/sbe.49094
  • Brink, H. W., Loomans, M. G., Mobach, M. P., & Kort, H. S. (2021). Classrooms' indoor environmental conditions affecting the academic achievement of students and teachers in higher education: A systematic literature review. Indoor Air, 31(2), 405-425. https://doi.org/10.1111/ina.12745
  • Can, Y., & Bardakci, S. (2022). Teachers’ opinions on (urgent) distance education activities during the pandemic period. Advances in Mobile Learning Educational Research, 2(2), 351-374. https://doi.org/10.25082/AMLER.2022.02.005
  • Cansız, N., & Cansız, M. (2015). The challenges faced by preservice science teachers during teaching practice. The Eurasia Proceedings of Educational and Social Sciences, 2, 40-42.
  • Christensen, L. B., Johnson, R. B., & Turner, L. A. (2015). Araştırma Yöntemleri Desen ve Analiz (Çev. Ed. Aypay, A.), (12. baskıdan çeviri), (2. baskı), Anı Yayıncılık. (Orijinal Basım 2014).
  • Çardak, U., & Güler, Ç. (2022). Uzaktan eğitim ve uzaktan öğretmen yetiştirme bağlamında akademisyen uygulama, görüş ve önerileri. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(Özel Sayı), 323-353. https://doi.org/10.33711/yyuefd.1068111
  • Dhawan, S. (2020). Online learning: A panacea in the time of COVID-19 crisis. Journal of Educational Technology Systems, 49(1), 5-22. https://doi.org/10.1177/0047239520934018
  • Duban, N., & Şen, F. G. (2020). Sınıf öğretmeni adaylarının COVID-19 pandemi sürecine ilişkin görüşleri. Turkish Studies, 15(4), 357-376. https://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.43653
  • Duman, S. N. (2020). Salgın döneminde gerçekleştirilen uzaktan eğitim sürecinin değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 95-112. https://doi.org/10.37669/milliegitim.768887
  • Düzgün, S., & Sulak, S. E. (2020). Öğretmen adaylarının COVID-19 pandemisi sürecinde uzaktan eğitim uygulamalarına ilişkin görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 619-633. https://doi.org/10.37669/milliegitim.787874
  • Eroğlu, F., & Kalaycı, N. (2020). Üniversitelerdeki zorunlu ortak derslerden Türk Dili dersinin uzaktan ve yüz yüze eğitim uygulamalarının karşılaştırılarak değerlendirilmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 8(3), 1001-1027. https://doi.org/10.16916/aded.710396
  • Erşen, Z. B., & Yumak, Y. (2021). Matematik öğretmeni adaylarının covid-19 pandemisi sürecindeki uzaktan eğitim uygulamalarına yönelik görüşleri. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 10(4), 1449-1470. https://doi.org/10.30703/cije.853688
  • Fotopoulou, V. (2024). Pre-service student-teachers’ perceptions of their professional identity throughout Covid-19 pandemic: A case study in Greece. European Journal of Education Studies, 11(1), 183-196. http://dx.doi.org/10.46827/ejes.v11i1.5164
  • Genç, S. Z., Engin, G., & Yardım, T. (2020). Pandemi (Covid-19) sürecindeki uzaktan eğitim uygulamalarına ilişkin lisansüstü öğrenci görüşleri. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 41, 134-158. https://doi.org/10.33418/ataunikkefd.782142
  • Görgülü-Arı, A., & Hayır-Kanat, M. (2020). Covid-19 (Koronavirüs) üzerine öğretmen adaylarının görüşleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Salgın Hastalıklar Özel Sayısı, 459-492.
  • Güven, S., & Uçar, M. (2021). Öğretmen adaylarının uzaktan eğitim ve öğretmenlik uygulaması dersine ilişkin görüşleri. Journal of Awareness, 6(3), 165-183. https://doi.org/10.26809/joa.6.3.08
  • Hacıömeroğlu, G., & Elmalı-Erdem, Ö. (2021). Öğretmen adaylarının uzaktan öğrenmeye yönelik tutum, öz yeterlik ve öğrenme ortamı algıları: Bir karma yöntem çalışması. Journal of Multidisciplinary Studies in Education, 5(3), 65-87.
  • Hayır-Kanat, M., & Görgülü-Arı, A. (2020). Covid-19 pandemi sürecinde uzaktan eğitimdeki sınavlar hakkında öğrenci görüşleri. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 13(74), 364-379.
  • Hill, J. B. (2021). Pre-service teacher experiences during COVID 19: Exploring the uncertainties between clinical practice and distance learning. Journal of Practical Studies in Education, 2(2), 1-13. https://doi.org/10.46809/jpse.v2i2.18
  • Ismaila, A. A., Bello, U., & Gambari, I. A. (2024). Pre-service teachers perception of the use of e-learning during Covid-19 pandemic in colleges of education in North-West, Nigeria. Indonesian Educational Research Journal, 1(3), 131-143.
  • Izgı-Onbaşılı, Ü., & Sezginsoy-Şeker, B. (2021). Distance education in the Covid-19 pandemic period: Opinions of primary pre-service teachers about teaching practice course. Journal of Educational Technology and Online Learning, 4(4), 726-744. http://doi.org/10.31681/jetol.1016098
  • Jin, M. (2023). Preservice teachers’ online teaching experiences during COVID 19. Early Childhood Education Journal, 51, 371-381. https://doi.org/10.1007/s10643-022-01316-3
  • Joe, N. J., Handang, J. G., Gregorio, K. A., & Saldariega, L. C. (2022). Readiness to transition to online learning: A survey among Filipino pre-service teachers. International Journal on Integrated Education, 5(4), 259-270.
  • Karagöz, S., & Rüzgar, M. E. (2021). An investigation of the prospective teachers' viewpoints about distance education during the Covid-19 pandemic. International Journal of Curriculum and Instruction, 13(3), 2611-2634.
  • Karatepe, F., Küçükgençay, N., & Peker, B. (2020). Öğretmen adayları senkron uzaktan eğitime nasıl bakıyor? Bir anket çalışması. Journal of Social and Humanities Sciences Research, 7(53), 1262-1274. http://dx.doi.org/10.26450/jshsr.1868
  • Kaş, B., & Çopur, E. (2023). Uzaktan eğitim sürecinin öğrenci akademik başarıları ve öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Ulusal Eğitim Dergisi, 3(1), 17-29. doi:10.5281/zenodo.7537176
  • Kılıç, M. S., & Recepoğlu, S. (2022). Sosyal bilgiler ve fen bilimleri öğretmen adaylarının pandemi döneminde ve öncesinde informal öğrenmelerinin incelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42(1), 1-28. https://doi.org/10.17152/gefad.930554
  • Kırtak-Ad, V. N. (2020). Fizik öğretmen adaylarının uzaktan eğitime dair görüşleri. Eğitim ve Teknoloji, 2(2), 78-90.
  • Kozan, D., Emeksever, A., & Onur-Sezer, G. (2019). Öğrenme ortamlarının fiziksel düzeni açısından sınıf öğretmenlerinin karşılaştıkları sorunlar. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(4), 1177-1189. https://dx.doi.org/10.17240/aibuefd.2019.19.47159-443654
  • Kurtdede-Fidan, N., & Yıldırım, N. (2022). Teacher education in Turkey in the Covid-19 pandemic: Experiences of the pre-service teachers about the online teaching practice. Psycho-Educational Research Reviews, 11(1), 77-92. https://doi.org/10.52963/PERR_Biruni_V11.N1.06
  • Marais, P. (2016). “We can't believe what we see”: Overcrowded classrooms through the eyes of student teachers. South African Journal of Education, 36(2), 1-10. doi: 10.15700/saje.v36n2a1201
  • Marani, I. N., Subarkah, A., & Wijayanto, A. (2020). The use of computer mediated communication (cmc) in distance learning during covid-19 pandemic: Pros and cons. Advances in Social Science, Education and Humanities Research, 510, 95-102. doi:10.2991/assehr.k.201219.015
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis. An expanded sourcebook (Second Edition). Sage.
  • Naah, A. M. (2020). Pre-service teachers’ perception of online teaching and learning during the COVID–19 era. International Journal of Scientific Research and Management, 8(10), 1649-1662. doi:10.18535/ijsrm/v8i10.el01
  • Naila, I., & Sadida, Q. (2020). The effects of online learning on pre-service teachers’ social facilitation during Covid-19 pandemic (pp. 129-134), Proceding International Webinar on Education.
  • Nassr, R. M., Aborujilah, A., Aldossary, D. A., & Aldossary, A. A. A. (2020). Understanding education difficulty during COVID-19 lockdown: Reports on Malaysian University students’ experience. IEEE Access, 8, 186939-186950. doi:10.1109/ACCESS.2020.3029967
  • Nissim, Y., & Simon, E. (2024). The “Comfort Zoom”: Preservice teachers’ (PTs’) perceptions on distance learning during the pandemic. International Journal of Instruction, 17(1), 619-636. https://doi.org/10.29333/iji.2024.17132a
  • Ogbonnaya, U. I., Awoniyi, F. C., & Matabane, M. E. (2020). Move to online learning during COVID-19 lockdown: Pre-service teachers' experiences in Ghana. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 19(10), 286-303. https://doi.org/10.26803/ijlter.19.10.16
  • Önal, N. (2022). Matematik ve fen bilimleri öğretmen adaylarının pandemideki uzaktan eğitim deneyimlerine ilişkin görüşleri. Araştırma ve Deneyim Dergisi, 7(2), 30-43. https://doi.org/10.47214/adeder.1190841
  • Öz-Ceviz, N., Tektaş, N., Basmacı, G., & Tektaş, M. (2020). Covid-19 pandemi sürecinde üniversite öğrencilerinin uzaktan eğitime bakışı: Türkiye örneği. Ulakbilge, 52, 1322-1335.
  • Özdoğan, A. Ç., & Berkant, H. G. (2020). Covid-19 pandemi dönemindeki uzaktan eğitime ilişkin paydaş görüşlerinin incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 13-43. https://doi.org/10.37669/milliegitim.788118
  • Özkan, G. (2022). Fen bilgisi öğretmen adaylarının çevrimiçi Fizik öğretimi konusundaki görüşleri. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 53, 685-699. https://doi.org/10.53444/deubefd.1112804
  • Özüdoğru, G. (2021). Problems faced in distance education during Covid-19 pandemic. Participatory Educational Research, 8(4), 321-333. https://doi.org/10.17275/per.21.92.8.4
  • Paydar, S., & Doğan, A. (2019). Öğretmen adaylarının açık ve uzaktan öğrenme ortamlarına yönelik görüşleri. Eğitim ve Teknoloji, 1(2), 154-162.
  • Pekbay, C., & Koray, A. (2022). Pandemide fen bilimleri derslerinin uzaktan eğitimle gerçekleştirilmesine ilişkin öğretmen adaylarının görüş ve önerileri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 21(84), 1841-1863. https://doi.org/10.17755/esosder.1105747
  • Pınar, M. A., & Dönel-Akgül, G. (2021). Covid-19 salgını sürecinde fen bilimleri dersinin uzaktan eğitim ile verilmesine yönelik öğretmen görüşleri. International Social Mentality and Researcher Thinkers Journal, 7(51), 2755-2770. http://dx.doi.org/10.31576/smryj.1096
  • Pilli, O., & Batur, Ö. (2023). Examination of pre-service teachers’ experiences on distance education in the Covid-19 pandemic period: A longitudinal research. TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 22(3), 31-54.
  • Polat, M. (2022). A case study of preservice teachers' classroom management dilemma in a climate of uncertainty during the COVID-19 pandemic. International Journal of Education & Literacy Studies, 10(1), 90-102. http://dx.doi.org/10.7575/aiac.ijels.v.10n.1p.90
  • Pule, K. G., & Ngoveni, M. A. (2024). Perceived effectiveness of online learning for mathematics pre-service teachers in a rural university during the Covid-19 pandemic. International Journal of Social Science Research and Review, 7(2), 148-162. http://dx.doi.org/10.47814/ijssrr.v7i2.1853
  • Sayan, H. (2020). Covid-19 pandemisi sürecinde öğretim elemanlarının uzaktan eğitime ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi. AJIT-e: Bilişim Teknolojileri Online Dergisi, 11(42), 100-122. https://doi.org/10.5824/ajite.2020.03.004.x
  • Seven, M. A., & Engin, A. O. (2008). Öğrenmeyi etkileyen faktörler. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(2), 189-212.
  • Solak, H. İ., Ütebay, G., & Yalçın, B. (2020). Uzaktan eğitim öğrencilerinin basılı ve dijital ortamdaki sınav başarılarının karşılaştırılması. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(1), 41-52.
  • Subekti, A. S. (2020). Covid-19-triggered online learning implementation: Pre-service English teachers’ beliefs. Metathesis: Journal of English Language, Literature, and Teaching, 4(3), 232-248. https://doi.org/10.31002/metathesis.v4i3.2591
  • T.C. Sağlık Bakanlığı (t.y.). COVID-19 nedir? COVID-19 Bilgilendirme Platformu. https://covid19.saglik.gov.tr/TR-66300/covid-19-nedir-.html (19.02.2023)
  • T.C. Sağlık Bakanlığı Halk Sağlığı Genel Müdürlüğü (HSGM) (2020, 7 Aralık). COVID-19 (SARS-CoV-2 Enfeksiyonu) Genel Bilgiler, Epidemiyoloji ve Tanı. https://covid19.saglik.gov.tr/Eklenti/39551/0/covid-19rehberigenelbilgilerepidemiyolojivetanipdf.pdf
  • Telli-Yamamoto, G., & Altun, D. (2020). Coronavirüs ve çevrimiçi (online) eğitimin önlenemeyen yükselişi. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 3(1), 25-34. https://doi.org/10.32329/uad.711110
  • Toftum, J., Kjeldsen, B. U., Wargocki, P., Menå, H. R., Hansen, E. M. N., & Clausen, G. (2015). Association between classroom ventilation mode and learning outcome in Danish schools. Building and Environment, 92, 494-503. http://dx.doi.org/10.1016/j.buildenv.2015.05.017
  • Uzoğlu, M. (2017). Fen bilgisi öğretmen adaylarının uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 9(16), 335-351.
  • Wargocki, P., & Wyon, D. P. (2013). Providing better thermal and air quality conditions in school classrooms would be cost-effective. Building and Environment, 59, 581-589. http://dx.doi.org/10.1016/j.buildenv.2012.10.007
  • World Health Organization (WHO) (2020, 21 January). Novel Coronavirus (2019-nCoV). Situation Report-1. https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/situation-reports/20200121-sitrep-1-2019-ncov.pdf?sfvrsn=20a99c10_4
  • Yeşiloğlu, S. N., Gençer, S., Ekici, F., & Işık, B. (2021). Examining pre-service teachers' views about online chemistry laboratory learning experiences amid the COVID-19 pandemic. Journal of Turkish Science Education, 18, 108-124. doi:10.36681/tused.2021.75
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. 11. baskı, Seçkin.
  • Yılmaz-Altuntaş, E., Başaran, M., Özeke, B., & Yılmaz, H. (2020). COVID-19 pandemisi sürecinde üniversite öğrencilerinin yükseköğretim kurumlarının uzaktan eğitime yönelik stratejilerine ve öğrenme deneyimlerine ilişkin algı düzeyleri. Uluslararası Halkla İlişkiler ve Reklam Çalışmaları Dergisi, 3(2), 8-23.
  • Yolcu, H. H. (2020). Koronavirüs (Covid-19) pandemi sürecinde sınıf öğretmeni adaylarının uzaktan eğitim deneyimleri. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(4), 237-250.
  • Yurdakal, İ. H., & Susar-Kırmızı, F. (2021). COVID-19 salgını sürecinde gerçekleştirilen acil uzaktan eğitime ilişkin öğretmen adaylarının görüşleri. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 11(2), 290-302. doi:10.5961/jhes.2021.449

A Look at Distance Education through the Eyes of Preservice Science Teachers

Yıl 2024, Sayı: 61, 1905 - 1949, 27.09.2024
https://doi.org/10.53444/deubefd.1395755

Öz

In this research, it was aimed to examine the opinions of preservice science teachers about distance education given during the COVID-19 pandemic. According to the phenomenology, the research was conducted with 21 (19 female, 2 male) volunteer preservice science teachers studying in the first year of the Science Education Department at a state university in Turkey. As data collection tool, personal information form and opinion form prepared by the researchers were used. The data were analyzed by using content analysis. As a result of the research, preservice science teachers stated that the effects of noise and the large number of preservice teachers on learning were mostly negative in face-to-face and distance education, while the effects of the large size of the environment on learning were mostly positive. The preservice teachers stated that factors such as high, low or unsuitable temperature and light, inadequate ventilation and unclean environment affected learning mostly negatively in face-to-face education, but mostly positively in distance education due to the opportunity to organize them as they wanted. According to the preservice teachers, while the design of a simple and customized suitable environment had mostly positive effects on learning in face-to-face education, the opinions that suitable environment design in distance education affected learning positively and unsuitable environment design affected learning negatively are equally weighted. In addition, it was found that mostly suitable layout positively affected learning in face-to-face education, while unsuitable layout negatively affected learning in distance education. On the other hand, it was understood that good emotional state of preservice teachers positively and bad emotional state negatively affected learning in face-to-face education, whereas in distance education it was found that the emotional state was mostly bad and had a negative effect on learning. However, although the semester averages of 85.7% of preservice science teachers in the distance education process were higher than in the face-to-face education process, it was determined that 71.4% were not satisfied with distance education and 61.9% of them expected face-to-face education in the future.

Kaynakça

  • Adedoyin, O. B., & Soykan, E. (2020). Covid-19 pandemic and online learning: the challenges and opportunities. Interactive Learning Environments, 31(2), 863-875. https://doi.org/10.1080/10494820.2020.1813180
  • Akgül, G., & Oran, M. (2020). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin, ortaokul öğrencilerinin ve öğrenci velilerinin pandemi sürecindeki uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Eğitimde Yeni Yaklaşımlar Dergisi, 3(2), 15-37.
  • Al Abiky, W. B. (2021). Lessons learned for teacher education: Challenges of teaching online classes during COVID-19, what can pre-service teachers tell us. Revista Argentina de Clínica Psicológica, 30(2), 110-118. doi:10.24205/03276716.2020.4011
  • Alan, Y., Biçer, N., & Can, F. (2020). Perspectives of pre-service teachers on distance education: Covid-19 process. Revista Argentina de Clínica Psicológica, 29(5), 1972-1984. doi:10.24205/03276716.2020.1193
  • Altınok, V. (2021). Salgın dönemi ve sonrası eğitim-öğretim sürecine ilişkin görüşler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 19(2), 707-732. https://doi.org/10.37217/tebd.916238
  • Altınpulluk, H. (2021). Türkiye’deki öğretim üyelerinin Covid-19 küresel salgın sürecindeki uzaktan eğitim uygulamalarına ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41(1), 53-89.
  • Aslan-Altan, B., & Karalar, H. (2022). Acil uzaktan öğretimde ölçme ve değerlendirme etkinlikleri: Öğretmen adaylarının sesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 259-275. doi:10.17860/mersinefd.943824
  • Avsar-Erumit, B., Tanis-Ozcelik, A., Yuksel, T., & Tekbiyik, A. (2021). Examining the views of preservice teachers about online science education during the Covid-19 lockdown: Expectations, opportunities, threats, motivations, and beliefs. Journal of Turkish Science Education, 18, 2-26. doi:10.36681/tused.2021.69
  • Aydın, A. (2022). Fen bilgisi öğretmen adaylarının Fizik-II dersini öğrenmelerinde yüz yüze ve uzaktan eğitim uygulamalarının karşılaştırılarak değerlendirilmesi. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 13(Özel Sayı 1), 43-61. https://doi.org/10.51460/baebd.917561
  • Barrett, P., Davies, F., Zhang, Y., & Barrett, L. (2015). The impact of classroom design on pupils' learning: Final results of a holistic, multi-level analysis. Building and Environment, 89, 118-133. http://dx.doi.org/10.1016/j.buildenv.2015.02.013
  • Başaran, M., Doğan, E., Karaoğlu, E., & Şahin, E. (2020). Koronavirüs (Covıd-19) pandemi sürecinin getirisi olan uzaktan eğitimin etkililiği üzerine bir çalışma. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 368-397.
  • Benzer, S., & Akkaya, M. M. (2021). Pandemi sürecinde fen bilimleri alanında uzaktan eğitim. Sosyal Bilimler Elektronik Dergisi, 5(8), 19-46. http://dx.doi.org/10.29228/sbe.49094
  • Brink, H. W., Loomans, M. G., Mobach, M. P., & Kort, H. S. (2021). Classrooms' indoor environmental conditions affecting the academic achievement of students and teachers in higher education: A systematic literature review. Indoor Air, 31(2), 405-425. https://doi.org/10.1111/ina.12745
  • Can, Y., & Bardakci, S. (2022). Teachers’ opinions on (urgent) distance education activities during the pandemic period. Advances in Mobile Learning Educational Research, 2(2), 351-374. https://doi.org/10.25082/AMLER.2022.02.005
  • Cansız, N., & Cansız, M. (2015). The challenges faced by preservice science teachers during teaching practice. The Eurasia Proceedings of Educational and Social Sciences, 2, 40-42.
  • Christensen, L. B., Johnson, R. B., & Turner, L. A. (2015). Araştırma Yöntemleri Desen ve Analiz (Çev. Ed. Aypay, A.), (12. baskıdan çeviri), (2. baskı), Anı Yayıncılık. (Orijinal Basım 2014).
  • Çardak, U., & Güler, Ç. (2022). Uzaktan eğitim ve uzaktan öğretmen yetiştirme bağlamında akademisyen uygulama, görüş ve önerileri. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(Özel Sayı), 323-353. https://doi.org/10.33711/yyuefd.1068111
  • Dhawan, S. (2020). Online learning: A panacea in the time of COVID-19 crisis. Journal of Educational Technology Systems, 49(1), 5-22. https://doi.org/10.1177/0047239520934018
  • Duban, N., & Şen, F. G. (2020). Sınıf öğretmeni adaylarının COVID-19 pandemi sürecine ilişkin görüşleri. Turkish Studies, 15(4), 357-376. https://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.43653
  • Duman, S. N. (2020). Salgın döneminde gerçekleştirilen uzaktan eğitim sürecinin değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 95-112. https://doi.org/10.37669/milliegitim.768887
  • Düzgün, S., & Sulak, S. E. (2020). Öğretmen adaylarının COVID-19 pandemisi sürecinde uzaktan eğitim uygulamalarına ilişkin görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 619-633. https://doi.org/10.37669/milliegitim.787874
  • Eroğlu, F., & Kalaycı, N. (2020). Üniversitelerdeki zorunlu ortak derslerden Türk Dili dersinin uzaktan ve yüz yüze eğitim uygulamalarının karşılaştırılarak değerlendirilmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 8(3), 1001-1027. https://doi.org/10.16916/aded.710396
  • Erşen, Z. B., & Yumak, Y. (2021). Matematik öğretmeni adaylarının covid-19 pandemisi sürecindeki uzaktan eğitim uygulamalarına yönelik görüşleri. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 10(4), 1449-1470. https://doi.org/10.30703/cije.853688
  • Fotopoulou, V. (2024). Pre-service student-teachers’ perceptions of their professional identity throughout Covid-19 pandemic: A case study in Greece. European Journal of Education Studies, 11(1), 183-196. http://dx.doi.org/10.46827/ejes.v11i1.5164
  • Genç, S. Z., Engin, G., & Yardım, T. (2020). Pandemi (Covid-19) sürecindeki uzaktan eğitim uygulamalarına ilişkin lisansüstü öğrenci görüşleri. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 41, 134-158. https://doi.org/10.33418/ataunikkefd.782142
  • Görgülü-Arı, A., & Hayır-Kanat, M. (2020). Covid-19 (Koronavirüs) üzerine öğretmen adaylarının görüşleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Salgın Hastalıklar Özel Sayısı, 459-492.
  • Güven, S., & Uçar, M. (2021). Öğretmen adaylarının uzaktan eğitim ve öğretmenlik uygulaması dersine ilişkin görüşleri. Journal of Awareness, 6(3), 165-183. https://doi.org/10.26809/joa.6.3.08
  • Hacıömeroğlu, G., & Elmalı-Erdem, Ö. (2021). Öğretmen adaylarının uzaktan öğrenmeye yönelik tutum, öz yeterlik ve öğrenme ortamı algıları: Bir karma yöntem çalışması. Journal of Multidisciplinary Studies in Education, 5(3), 65-87.
  • Hayır-Kanat, M., & Görgülü-Arı, A. (2020). Covid-19 pandemi sürecinde uzaktan eğitimdeki sınavlar hakkında öğrenci görüşleri. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 13(74), 364-379.
  • Hill, J. B. (2021). Pre-service teacher experiences during COVID 19: Exploring the uncertainties between clinical practice and distance learning. Journal of Practical Studies in Education, 2(2), 1-13. https://doi.org/10.46809/jpse.v2i2.18
  • Ismaila, A. A., Bello, U., & Gambari, I. A. (2024). Pre-service teachers perception of the use of e-learning during Covid-19 pandemic in colleges of education in North-West, Nigeria. Indonesian Educational Research Journal, 1(3), 131-143.
  • Izgı-Onbaşılı, Ü., & Sezginsoy-Şeker, B. (2021). Distance education in the Covid-19 pandemic period: Opinions of primary pre-service teachers about teaching practice course. Journal of Educational Technology and Online Learning, 4(4), 726-744. http://doi.org/10.31681/jetol.1016098
  • Jin, M. (2023). Preservice teachers’ online teaching experiences during COVID 19. Early Childhood Education Journal, 51, 371-381. https://doi.org/10.1007/s10643-022-01316-3
  • Joe, N. J., Handang, J. G., Gregorio, K. A., & Saldariega, L. C. (2022). Readiness to transition to online learning: A survey among Filipino pre-service teachers. International Journal on Integrated Education, 5(4), 259-270.
  • Karagöz, S., & Rüzgar, M. E. (2021). An investigation of the prospective teachers' viewpoints about distance education during the Covid-19 pandemic. International Journal of Curriculum and Instruction, 13(3), 2611-2634.
  • Karatepe, F., Küçükgençay, N., & Peker, B. (2020). Öğretmen adayları senkron uzaktan eğitime nasıl bakıyor? Bir anket çalışması. Journal of Social and Humanities Sciences Research, 7(53), 1262-1274. http://dx.doi.org/10.26450/jshsr.1868
  • Kaş, B., & Çopur, E. (2023). Uzaktan eğitim sürecinin öğrenci akademik başarıları ve öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Ulusal Eğitim Dergisi, 3(1), 17-29. doi:10.5281/zenodo.7537176
  • Kılıç, M. S., & Recepoğlu, S. (2022). Sosyal bilgiler ve fen bilimleri öğretmen adaylarının pandemi döneminde ve öncesinde informal öğrenmelerinin incelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42(1), 1-28. https://doi.org/10.17152/gefad.930554
  • Kırtak-Ad, V. N. (2020). Fizik öğretmen adaylarının uzaktan eğitime dair görüşleri. Eğitim ve Teknoloji, 2(2), 78-90.
  • Kozan, D., Emeksever, A., & Onur-Sezer, G. (2019). Öğrenme ortamlarının fiziksel düzeni açısından sınıf öğretmenlerinin karşılaştıkları sorunlar. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(4), 1177-1189. https://dx.doi.org/10.17240/aibuefd.2019.19.47159-443654
  • Kurtdede-Fidan, N., & Yıldırım, N. (2022). Teacher education in Turkey in the Covid-19 pandemic: Experiences of the pre-service teachers about the online teaching practice. Psycho-Educational Research Reviews, 11(1), 77-92. https://doi.org/10.52963/PERR_Biruni_V11.N1.06
  • Marais, P. (2016). “We can't believe what we see”: Overcrowded classrooms through the eyes of student teachers. South African Journal of Education, 36(2), 1-10. doi: 10.15700/saje.v36n2a1201
  • Marani, I. N., Subarkah, A., & Wijayanto, A. (2020). The use of computer mediated communication (cmc) in distance learning during covid-19 pandemic: Pros and cons. Advances in Social Science, Education and Humanities Research, 510, 95-102. doi:10.2991/assehr.k.201219.015
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis. An expanded sourcebook (Second Edition). Sage.
  • Naah, A. M. (2020). Pre-service teachers’ perception of online teaching and learning during the COVID–19 era. International Journal of Scientific Research and Management, 8(10), 1649-1662. doi:10.18535/ijsrm/v8i10.el01
  • Naila, I., & Sadida, Q. (2020). The effects of online learning on pre-service teachers’ social facilitation during Covid-19 pandemic (pp. 129-134), Proceding International Webinar on Education.
  • Nassr, R. M., Aborujilah, A., Aldossary, D. A., & Aldossary, A. A. A. (2020). Understanding education difficulty during COVID-19 lockdown: Reports on Malaysian University students’ experience. IEEE Access, 8, 186939-186950. doi:10.1109/ACCESS.2020.3029967
  • Nissim, Y., & Simon, E. (2024). The “Comfort Zoom”: Preservice teachers’ (PTs’) perceptions on distance learning during the pandemic. International Journal of Instruction, 17(1), 619-636. https://doi.org/10.29333/iji.2024.17132a
  • Ogbonnaya, U. I., Awoniyi, F. C., & Matabane, M. E. (2020). Move to online learning during COVID-19 lockdown: Pre-service teachers' experiences in Ghana. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 19(10), 286-303. https://doi.org/10.26803/ijlter.19.10.16
  • Önal, N. (2022). Matematik ve fen bilimleri öğretmen adaylarının pandemideki uzaktan eğitim deneyimlerine ilişkin görüşleri. Araştırma ve Deneyim Dergisi, 7(2), 30-43. https://doi.org/10.47214/adeder.1190841
  • Öz-Ceviz, N., Tektaş, N., Basmacı, G., & Tektaş, M. (2020). Covid-19 pandemi sürecinde üniversite öğrencilerinin uzaktan eğitime bakışı: Türkiye örneği. Ulakbilge, 52, 1322-1335.
  • Özdoğan, A. Ç., & Berkant, H. G. (2020). Covid-19 pandemi dönemindeki uzaktan eğitime ilişkin paydaş görüşlerinin incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 13-43. https://doi.org/10.37669/milliegitim.788118
  • Özkan, G. (2022). Fen bilgisi öğretmen adaylarının çevrimiçi Fizik öğretimi konusundaki görüşleri. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 53, 685-699. https://doi.org/10.53444/deubefd.1112804
  • Özüdoğru, G. (2021). Problems faced in distance education during Covid-19 pandemic. Participatory Educational Research, 8(4), 321-333. https://doi.org/10.17275/per.21.92.8.4
  • Paydar, S., & Doğan, A. (2019). Öğretmen adaylarının açık ve uzaktan öğrenme ortamlarına yönelik görüşleri. Eğitim ve Teknoloji, 1(2), 154-162.
  • Pekbay, C., & Koray, A. (2022). Pandemide fen bilimleri derslerinin uzaktan eğitimle gerçekleştirilmesine ilişkin öğretmen adaylarının görüş ve önerileri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 21(84), 1841-1863. https://doi.org/10.17755/esosder.1105747
  • Pınar, M. A., & Dönel-Akgül, G. (2021). Covid-19 salgını sürecinde fen bilimleri dersinin uzaktan eğitim ile verilmesine yönelik öğretmen görüşleri. International Social Mentality and Researcher Thinkers Journal, 7(51), 2755-2770. http://dx.doi.org/10.31576/smryj.1096
  • Pilli, O., & Batur, Ö. (2023). Examination of pre-service teachers’ experiences on distance education in the Covid-19 pandemic period: A longitudinal research. TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 22(3), 31-54.
  • Polat, M. (2022). A case study of preservice teachers' classroom management dilemma in a climate of uncertainty during the COVID-19 pandemic. International Journal of Education & Literacy Studies, 10(1), 90-102. http://dx.doi.org/10.7575/aiac.ijels.v.10n.1p.90
  • Pule, K. G., & Ngoveni, M. A. (2024). Perceived effectiveness of online learning for mathematics pre-service teachers in a rural university during the Covid-19 pandemic. International Journal of Social Science Research and Review, 7(2), 148-162. http://dx.doi.org/10.47814/ijssrr.v7i2.1853
  • Sayan, H. (2020). Covid-19 pandemisi sürecinde öğretim elemanlarının uzaktan eğitime ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi. AJIT-e: Bilişim Teknolojileri Online Dergisi, 11(42), 100-122. https://doi.org/10.5824/ajite.2020.03.004.x
  • Seven, M. A., & Engin, A. O. (2008). Öğrenmeyi etkileyen faktörler. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(2), 189-212.
  • Solak, H. İ., Ütebay, G., & Yalçın, B. (2020). Uzaktan eğitim öğrencilerinin basılı ve dijital ortamdaki sınav başarılarının karşılaştırılması. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(1), 41-52.
  • Subekti, A. S. (2020). Covid-19-triggered online learning implementation: Pre-service English teachers’ beliefs. Metathesis: Journal of English Language, Literature, and Teaching, 4(3), 232-248. https://doi.org/10.31002/metathesis.v4i3.2591
  • T.C. Sağlık Bakanlığı (t.y.). COVID-19 nedir? COVID-19 Bilgilendirme Platformu. https://covid19.saglik.gov.tr/TR-66300/covid-19-nedir-.html (19.02.2023)
  • T.C. Sağlık Bakanlığı Halk Sağlığı Genel Müdürlüğü (HSGM) (2020, 7 Aralık). COVID-19 (SARS-CoV-2 Enfeksiyonu) Genel Bilgiler, Epidemiyoloji ve Tanı. https://covid19.saglik.gov.tr/Eklenti/39551/0/covid-19rehberigenelbilgilerepidemiyolojivetanipdf.pdf
  • Telli-Yamamoto, G., & Altun, D. (2020). Coronavirüs ve çevrimiçi (online) eğitimin önlenemeyen yükselişi. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 3(1), 25-34. https://doi.org/10.32329/uad.711110
  • Toftum, J., Kjeldsen, B. U., Wargocki, P., Menå, H. R., Hansen, E. M. N., & Clausen, G. (2015). Association between classroom ventilation mode and learning outcome in Danish schools. Building and Environment, 92, 494-503. http://dx.doi.org/10.1016/j.buildenv.2015.05.017
  • Uzoğlu, M. (2017). Fen bilgisi öğretmen adaylarının uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 9(16), 335-351.
  • Wargocki, P., & Wyon, D. P. (2013). Providing better thermal and air quality conditions in school classrooms would be cost-effective. Building and Environment, 59, 581-589. http://dx.doi.org/10.1016/j.buildenv.2012.10.007
  • World Health Organization (WHO) (2020, 21 January). Novel Coronavirus (2019-nCoV). Situation Report-1. https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/situation-reports/20200121-sitrep-1-2019-ncov.pdf?sfvrsn=20a99c10_4
  • Yeşiloğlu, S. N., Gençer, S., Ekici, F., & Işık, B. (2021). Examining pre-service teachers' views about online chemistry laboratory learning experiences amid the COVID-19 pandemic. Journal of Turkish Science Education, 18, 108-124. doi:10.36681/tused.2021.75
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. 11. baskı, Seçkin.
  • Yılmaz-Altuntaş, E., Başaran, M., Özeke, B., & Yılmaz, H. (2020). COVID-19 pandemisi sürecinde üniversite öğrencilerinin yükseköğretim kurumlarının uzaktan eğitime yönelik stratejilerine ve öğrenme deneyimlerine ilişkin algı düzeyleri. Uluslararası Halkla İlişkiler ve Reklam Çalışmaları Dergisi, 3(2), 8-23.
  • Yolcu, H. H. (2020). Koronavirüs (Covid-19) pandemi sürecinde sınıf öğretmeni adaylarının uzaktan eğitim deneyimleri. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(4), 237-250.
  • Yurdakal, İ. H., & Susar-Kırmızı, F. (2021). COVID-19 salgını sürecinde gerçekleştirilen acil uzaktan eğitime ilişkin öğretmen adaylarının görüşleri. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 11(2), 290-302. doi:10.5961/jhes.2021.449
Toplam 76 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Fen Bilgisi Eğitimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gonca Harman 0000-0002-9717-1150

Nisa Yenikalaycı 0000-0002-5676-1488

Yayımlanma Tarihi 27 Eylül 2024
Gönderilme Tarihi 24 Kasım 2023
Kabul Tarihi 27 Ağustos 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Sayı: 61

Kaynak Göster

APA Harman, G., & Yenikalaycı, N. (2024). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Gözünden Uzaktan Eğitime Bakış. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi(61), 1905-1949. https://doi.org/10.53444/deubefd.1395755