Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkçe Öğretmeni Adaylarının Dijital Göçmen, Dijital Yerli ve Dijital Melez Kavramlarına Yönelik Metaforik Algıları

Yıl 2024, Sayı: 62, 3356 - 3373, 30.12.2024
https://doi.org/10.53444/deubefd.1508550

Öz

Bu araştırmanın amacı Türkçe öğretmen adaylarının “dijital göçmen”, “dijital yerli” ve “dijital melez” kavramlarına yönelik metaforik algılarını belirlemektir. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden olgubilim (fenomenoloji) deseni kullanılmıştır. Dokuz Eylül Üniversitesi Türkçe öğretmenliği programındaki 48 Türkçe öğretmen adayı çalışma grubunda yer almıştır. Araştırmada Türkçe öğretmen adaylarının “dijital göçmen”, “dijital yerli” ve “dijital melez” kavramlarına yönelik algıları metaforlar aracılığıyla belirlenmiştir. Veriler katılımcı tarafından geliştirilen görüşme formu aracılığıyla toplanmış, içerik çözümlemesiyle çözümlenmiş ve kategoriler hâlinde sunulmuştur. Araştırmanın sonunda, katılımcıların büyük bölümünün kendilerini “dijital yerli” olarak değerlendirdiği ve bu kavramı daha olumlu algıladıkları ortaya çıkmıştır. “Dijital yerli” kavramı, katılımcılar arasında teknolojik yetkinlik, yeniliklere açık olma ve dijital dünyada etkin bir rol alma gibi özelliklerle tanımlanmıştır. “Dijital göçmen” kavramı ise daha çok teknolojik uyum zorluğu, geleneksel yöntemlere bağlılık ve dijital dünyanın getirdiği yeniliklere karşı mesafeli olma gibi olumsuz özelliklerle ilişkilendirilmiştir. Katılımcıların “dijital melez” kavramına yönelik algıları karışıktır: Bazıları bunu esneklik, bazıları ise belirsizlik olarak görmüştür. Bu bulgular doğrultusunda dijital dönüşüm sürecinde, öğretmen adaylarının dijital yetkinliklerini artırmak ve dijital dünyaya daha iyi uyum sağlamalarını desteklemek amacıyla eğitim programlarında daha fazla dijital okuryazarlık ve teknolojik eğitim içeriğine yer verilmesi önerilmektedir.

Kaynakça

  • Arabacı, İ. B., & Polat, M. (2013). Dijital yerliler, dijital göçmenler ve sınıf yönetimi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 12(47), 11-20.
  • Aydemir, D. (2023). Dijital göçmen öğretmenler, dijital yerli öğrenciler ve pandemi döneminde grafik tasarım alanındaki temassız eğitim problemleri. Asya Studies- Academic Social Studies / Akademik Sosyal Araştırmalar, 7(24), 237-252.
  • Bărbuceanu, C. D. (2020). Teaching the digital natives. Revista de Științe Politice. Revue des Sciences Politiques, 65, 136-145.
  • Bilgiç, H. G., Duman, D. & Seferoğlu, S. S. (2011). Dijital Yerlilerin Özellikleri ve Çevrim İçi Ortamların Tasarlanmasındaki Etkileri, XIII. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri- 2, (s. 1-7). Akademik Bilişim.
  • Creswell, J. W. (2016). Nitel araştırma yöntemleri: beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. (Çev. Ed. M., Bütün ve S. B., Demir). Siyasal Kitabevi.
  • Çimen, B., & Hangül, Ş. (2021). Digital immigrant teachers’ perceptions about digital native students: an ınvestigation into turkish school context. European Journal of Education and Psychology, 14(2), 1-21
  • Günüç, S. (2011, Eylül). Dijital yerlilerde çalışan bellek ve çoklu görev. 5th International Computer & Instructional Technologies Symposium. Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • Gürcan-Namlu, A. (2002). Teknoloji korkusu ve bunu etkileyen etmenler: öğretmen adayları üzerinde bir çalışma. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 2(1), 223-246.
  • Kakırman-Yıldız, A. (2012). Dijital yerliler gerçekten dijital yerli mi yoksa dijital melez mi? International Journal of Social Science, 5(7), 819-833.
  • Koç, İ. (2017). Marc Prensky’ın dijital yerli kavramı çerçevesinde 11. sınıf öğrencilerinin özellikleri ve eğitim-öğretim ortamlarından beklentileri. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Mustafa Kemal Üniversitesi.
  • Kuran, E. (2022). Z bir kuşağı anlamak (11. Basım). Mundi Kitap.
  • Özbek, E., & Karaarslan, M. H. (2020). Dijital yerliler ve dijital göçmenlerin bankacılık mobil uygulama kullanma motivasyonlarının belirlenmesi. Bankacılık ve Sigortacılık Araştırmaları Dergisi, (14), 44-59.
  • Öztaş, P. (2023). Anlamak, anlatmak ve anlaşılmak yolunda: herkes için metafor terapi. Müptela Yayınları.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. (Çev. Ed. M., Bütün ve S. B., Demir). Pegem Akademi.
  • Prensky, M. (2001a). Digital natives, digital immigrants. On The Horizon, 9(5), 1-6.
  • Prensky, M. (2001b). Digital natives, digital immigrants: part II: do they think differently? On The Horizon, 9(6), 1-6.
  • Sa’diyah, H., & Prasetiyo, W. H. (2023, August). Digital native teacher vs digital immigrant teacher: A systematic literature review and research agenda. In International Conference on Learning and Advanced Education (ICOLAE 2022) (pp. 902-916). Atlantis Press.
  • Smith, E. E., Kahlke, R., & Judd, T. (2020). Not just digital natives: Integrating technologies in professional education contexts. Australasian Journal of Educational Technology, 36(3), 1-14.
  • Şad, S. N., & Donmuş, V. (2017). Öğretmenlik mesleği bağlamında dijital yerlilik, dijital göçmenlik ve dijital melezlik. Elektronik Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(11), 11-21.
  • Tanşu, O. (2017). Digicrimination: dijitalleşmeyle gelen yeni bir ayrımcılık. Literatürk Yayınları.
  • Tombul, I. (2020). Argümantatif yaklaşımla dijital yerliler ve dijital göçmenleri tartışmak. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Yeni Düşünceler Hakemli E-Dergisi, (14), 134-155.
  • Tonta, Y. (2009). Dijital yerliler, sosyal ağlar ve kütüphanelerin geleceği. Türk Kütüphaneciliği, 23(4), 742-768.
  • Türkiye Bilimler Akademisi (TÜBA) (2011). Türkçe bilim terimleri sözlüğü: Sosyal bilimler.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. Basım). Seçkin.

Pre-service Turkish Teachers Metaphorical Perceptions of Digital Immigrant, Digital Native and Digital Hybrid Concepts

Yıl 2024, Sayı: 62, 3356 - 3373, 30.12.2024
https://doi.org/10.53444/deubefd.1508550

Öz

The aim of this study is to determine the metaphorical perceptions of pre-service Turkish teachers towards the concepts of “digital immigrant”, “digital native” and “digital hybrid”. Phenomenology design, one of the qualitative research designs, was used in the study. Forty-eight pre-service Turkish teachers in Dokuz Eylül University Turkish Language Teaching Program were included in the study group. In the study, pre-service Turkish teachers' perceptions of the concepts of “digital immigrant”, “digital native” and “digital hybrid” were determined through metaphors. The data were collected through the application form developed by the participant, analyzed by content analysis and presented in categories. At the end of the study, it was revealed that most of the participants considered themselves as “digital natives” and perceived this concept more positively. The concept of “digital native” was defined by the participants with characteristics such as technological competence, being open to innovations and taking an active role in the digital world. The concept of “digital immigrant”, on the other hand, was associated with negative characteristics such as technological adaptation difficulties, adherence to traditional methods and being distant from the innovations brought by the digital world. Participants’ perceptions of the concept of “digital hybrid” are mixed: Some saw it as flexibility, while others saw it as being neither fully native nor fully immigrant. In line with these findings, it is recommended that more digital literacy and technological education content should be included in the education programs in order to increase the digital competencies of pre-service teachers and support them to better adapt to the digital world in the digital transformation process.

Kaynakça

  • Arabacı, İ. B., & Polat, M. (2013). Dijital yerliler, dijital göçmenler ve sınıf yönetimi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 12(47), 11-20.
  • Aydemir, D. (2023). Dijital göçmen öğretmenler, dijital yerli öğrenciler ve pandemi döneminde grafik tasarım alanındaki temassız eğitim problemleri. Asya Studies- Academic Social Studies / Akademik Sosyal Araştırmalar, 7(24), 237-252.
  • Bărbuceanu, C. D. (2020). Teaching the digital natives. Revista de Științe Politice. Revue des Sciences Politiques, 65, 136-145.
  • Bilgiç, H. G., Duman, D. & Seferoğlu, S. S. (2011). Dijital Yerlilerin Özellikleri ve Çevrim İçi Ortamların Tasarlanmasındaki Etkileri, XIII. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri- 2, (s. 1-7). Akademik Bilişim.
  • Creswell, J. W. (2016). Nitel araştırma yöntemleri: beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. (Çev. Ed. M., Bütün ve S. B., Demir). Siyasal Kitabevi.
  • Çimen, B., & Hangül, Ş. (2021). Digital immigrant teachers’ perceptions about digital native students: an ınvestigation into turkish school context. European Journal of Education and Psychology, 14(2), 1-21
  • Günüç, S. (2011, Eylül). Dijital yerlilerde çalışan bellek ve çoklu görev. 5th International Computer & Instructional Technologies Symposium. Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • Gürcan-Namlu, A. (2002). Teknoloji korkusu ve bunu etkileyen etmenler: öğretmen adayları üzerinde bir çalışma. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 2(1), 223-246.
  • Kakırman-Yıldız, A. (2012). Dijital yerliler gerçekten dijital yerli mi yoksa dijital melez mi? International Journal of Social Science, 5(7), 819-833.
  • Koç, İ. (2017). Marc Prensky’ın dijital yerli kavramı çerçevesinde 11. sınıf öğrencilerinin özellikleri ve eğitim-öğretim ortamlarından beklentileri. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Mustafa Kemal Üniversitesi.
  • Kuran, E. (2022). Z bir kuşağı anlamak (11. Basım). Mundi Kitap.
  • Özbek, E., & Karaarslan, M. H. (2020). Dijital yerliler ve dijital göçmenlerin bankacılık mobil uygulama kullanma motivasyonlarının belirlenmesi. Bankacılık ve Sigortacılık Araştırmaları Dergisi, (14), 44-59.
  • Öztaş, P. (2023). Anlamak, anlatmak ve anlaşılmak yolunda: herkes için metafor terapi. Müptela Yayınları.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. (Çev. Ed. M., Bütün ve S. B., Demir). Pegem Akademi.
  • Prensky, M. (2001a). Digital natives, digital immigrants. On The Horizon, 9(5), 1-6.
  • Prensky, M. (2001b). Digital natives, digital immigrants: part II: do they think differently? On The Horizon, 9(6), 1-6.
  • Sa’diyah, H., & Prasetiyo, W. H. (2023, August). Digital native teacher vs digital immigrant teacher: A systematic literature review and research agenda. In International Conference on Learning and Advanced Education (ICOLAE 2022) (pp. 902-916). Atlantis Press.
  • Smith, E. E., Kahlke, R., & Judd, T. (2020). Not just digital natives: Integrating technologies in professional education contexts. Australasian Journal of Educational Technology, 36(3), 1-14.
  • Şad, S. N., & Donmuş, V. (2017). Öğretmenlik mesleği bağlamında dijital yerlilik, dijital göçmenlik ve dijital melezlik. Elektronik Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(11), 11-21.
  • Tanşu, O. (2017). Digicrimination: dijitalleşmeyle gelen yeni bir ayrımcılık. Literatürk Yayınları.
  • Tombul, I. (2020). Argümantatif yaklaşımla dijital yerliler ve dijital göçmenleri tartışmak. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Yeni Düşünceler Hakemli E-Dergisi, (14), 134-155.
  • Tonta, Y. (2009). Dijital yerliler, sosyal ağlar ve kütüphanelerin geleceği. Türk Kütüphaneciliği, 23(4), 742-768.
  • Türkiye Bilimler Akademisi (TÜBA) (2011). Türkçe bilim terimleri sözlüğü: Sosyal bilimler.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. Basım). Seçkin.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türkçe Eğitimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Esra Uslu 0000-0002-5752-7191

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 1 Temmuz 2024
Kabul Tarihi 1 Kasım 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Sayı: 62

Kaynak Göster

APA Uslu, E. (2024). Türkçe Öğretmeni Adaylarının Dijital Göçmen, Dijital Yerli ve Dijital Melez Kavramlarına Yönelik Metaforik Algıları. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi(62), 3356-3373. https://doi.org/10.53444/deubefd.1508550