Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

BUDDHİST CĀTAKA ANLATILARININ ACANTA DUVAR RESİMLERİNE YANSIMALARI: TELANGANA EYALETİ ARKEOLOJİ MÜZESİ (HYDERABAD/HİNDİSTAN)- ACANTA DUVAR RESİMLERİ REPLİKALARI KOLEKSİYONU

Yıl 2021, Cilt: 8 Sayı: 1, 16 - 39, 23.04.2021

Öz

Bu çalışmada Hint’e ait iç içe geçmiş Buddhizm , Cātaka anlatıları, Acanta Mağaraları ve duvar resimleri ile ilgili olarak ortaya koyulan kültürel mirasın; Telangana Eyaleti Arkeoloji Müzesi özelinde, Acanta koleksiyonu duvar resimlerine yansımaları konusu işlenmiştir. Bu çerçevede giriş bölümünde; Acanta Mağaralarının literatürdeki yeri konusuna değinilmiş, sonrasında sırasıyla edebî bir tür olarak Cātakalar’ın mahiyeti açıklanmış; Acanta duvar resimlerinin kültür tarihindeki yeri üzerinde durulmuştur. Müzenin Acanta koleksiyonunda yer alan ve Buddhist edebiyatta Cātakalar olarak anılan birikimden esinlenerek resmedilmiş sahneler ise çalışmamızın odak noktasını oluşturmuştur. İlgili anlatılar dilimize aktarıldıktan sonra değerlendirilmiş ve koleksiyona ait fotoğraflar çalışmaya eklenmiştir. Sonuç olarak Hint kültürü ile ilişkili olarak gelişen Buddhist geleneğin, Cātaka anlatıları ve Acanta Mağaraları çerçevesindeki yeri ile ilgili değerlendirmelerimiz, Hindoloji biliminin sınırlıkları dahilinde aktarılmaya çalışılmıştır.

Kaynakça

  • Agrawal, Akanksha, Megha Naidu; Ravindra Patnayaka. (2016). “Ajanta Caves: A Perspective on Construction Methods and Techniques” International Journal of Research in Engineering and Technology C.5, S.9, s. 217-223. Web. 07.01.2018.
  • Basham, A. L. (2004). The Wonder That Was India, London: Pan Macmillan.
  • Burgess, J. (2007). Buddhist Art in India New York: Burgess Press.
  • Chatterji, S. K. (1951). Significance and Importance of Jātakas, Calcutta: Calcutta University.
  • Cowell, E.B. (2015). The Jataka ‘or Stories of the Buddha’s Former Births’, I-VI Volumes, New Delhi: Munshiram Manoharlal Publishers.
  • Davids R. & Stede W. (1921-1925). Palī- English Dictionary, New Delhi: Motilal Banarsidass.
  • Dey, M. C. (1986). My Pilgrimages to Ajanta and Bagh, New Delhi: Gyan Books Pvt. Ltd.
  • Feer, M. L. (1984). A Study of the Jātakas, Delhi: Indological Book House.
  • Kayalı, Yalçın. (2018). “Buddhist Kültürün Acanta Mağaralarındaki İzleri: Vihāralar”, Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, C. 58, S. 2, s. 29-58.
  • Kayalı, Yalçın. (2018). “Acanta Mağaraları: Buddhist Gelenek ve Çaityalar”. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, C. 19, S. 35, s. 504- 525.
  • Kökdemir, Esra. (2019). Cātakalar: Bodhisatta Öyküleri, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Basılmamış Doktora Tezi.
  • Rawson, P. (1961). Indian Painting, New York: Universe Books.
  • Rowland, B. (1963). The Ajanta Caves Early Buddhist Paintings From India, New York: United Nations Education, Scientific and Cultural Organization Mentor-Unesco Art Books.
  • Sangharakshita (2006). A Survey of Buddhism, Delhi: Motilal Banarsidass Publishers.
  • Smith, V. A. (1930). A History of Fine Art in India & Ceylon, Oxford: The Clarendon Press.
  • Upadhya, D. Om. (1994). The Art of Ajanta and Sopocani Delhi: Motilal Banarsidass Publications.
  • Wiener, S. (1977). Ajanta Its Place in Buddhist Art, London: University of California Press.

REFLECTIONS OF BUDDHIST CĀTAKA TALKS ON AJANTA WALL PAINTINGS: TELANGANA STATE ARCHEOLOGY MUSEUM (HYDERABAD / INDIA)- ACANTA WALL PAINTING REPLICA COLLECTION

Yıl 2021, Cilt: 8 Sayı: 1, 16 - 39, 23.04.2021

Öz

In this study, the intertwined cultural heritage revealed in relation to Buddhism, Cātaka narratives, Ajanta Caves and wall paintings; specific to the India- Telangana State Archaeological Museum, the reflections on the wall paintings of the Ajanta collection is handled. In this context, in the introduction section; the place of Ajanta Caves in the literature has been mentioned, and then the nature of Cātakas as a literary genre has been explained respectively; the place of Ajanta wall paintings in the history of culture has been emphasized. The scenes in the Ajanta collection of the museum, inspired by the experience known as Cātakas in Buddhist literature, are the focus of our work. After the relevant narratives were transferred to our language, they were evaluated and the photos belonging to the collection were added to the study. As a result, our evaluations about the place of the Buddhist tradition, which developed in relation to Indian culture, within the framework of Cātaka narratives and Acanta Caves, have been tried to be transferred within the limits of Indology

Kaynakça

  • Agrawal, Akanksha, Megha Naidu; Ravindra Patnayaka. (2016). “Ajanta Caves: A Perspective on Construction Methods and Techniques” International Journal of Research in Engineering and Technology C.5, S.9, s. 217-223. Web. 07.01.2018.
  • Basham, A. L. (2004). The Wonder That Was India, London: Pan Macmillan.
  • Burgess, J. (2007). Buddhist Art in India New York: Burgess Press.
  • Chatterji, S. K. (1951). Significance and Importance of Jātakas, Calcutta: Calcutta University.
  • Cowell, E.B. (2015). The Jataka ‘or Stories of the Buddha’s Former Births’, I-VI Volumes, New Delhi: Munshiram Manoharlal Publishers.
  • Davids R. & Stede W. (1921-1925). Palī- English Dictionary, New Delhi: Motilal Banarsidass.
  • Dey, M. C. (1986). My Pilgrimages to Ajanta and Bagh, New Delhi: Gyan Books Pvt. Ltd.
  • Feer, M. L. (1984). A Study of the Jātakas, Delhi: Indological Book House.
  • Kayalı, Yalçın. (2018). “Buddhist Kültürün Acanta Mağaralarındaki İzleri: Vihāralar”, Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, C. 58, S. 2, s. 29-58.
  • Kayalı, Yalçın. (2018). “Acanta Mağaraları: Buddhist Gelenek ve Çaityalar”. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, C. 19, S. 35, s. 504- 525.
  • Kökdemir, Esra. (2019). Cātakalar: Bodhisatta Öyküleri, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Basılmamış Doktora Tezi.
  • Rawson, P. (1961). Indian Painting, New York: Universe Books.
  • Rowland, B. (1963). The Ajanta Caves Early Buddhist Paintings From India, New York: United Nations Education, Scientific and Cultural Organization Mentor-Unesco Art Books.
  • Sangharakshita (2006). A Survey of Buddhism, Delhi: Motilal Banarsidass Publishers.
  • Smith, V. A. (1930). A History of Fine Art in India & Ceylon, Oxford: The Clarendon Press.
  • Upadhya, D. Om. (1994). The Art of Ajanta and Sopocani Delhi: Motilal Banarsidass Publications.
  • Wiener, S. (1977). Ajanta Its Place in Buddhist Art, London: University of California Press.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yalçin Kayalı 0000-0002-4917-3530

Esra Kökdemir 0000-0002-3339-0071

Yayımlanma Tarihi 23 Nisan 2021
Gönderilme Tarihi 22 Eylül 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 8 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kayalı, Y., & Kökdemir, E. (2021). BUDDHİST CĀTAKA ANLATILARININ ACANTA DUVAR RESİMLERİNE YANSIMALARI: TELANGANA EYALETİ ARKEOLOJİ MÜZESİ (HYDERABAD/HİNDİSTAN)- ACANTA DUVAR RESİMLERİ REPLİKALARI KOLEKSİYONU. Dokuz Eylül Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 8(1), 16-39.
AMA Kayalı Y, Kökdemir E. BUDDHİST CĀTAKA ANLATILARININ ACANTA DUVAR RESİMLERİNE YANSIMALARI: TELANGANA EYALETİ ARKEOLOJİ MÜZESİ (HYDERABAD/HİNDİSTAN)- ACANTA DUVAR RESİMLERİ REPLİKALARI KOLEKSİYONU. Dokuz Eylül Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi. Nisan 2021;8(1):16-39.
Chicago Kayalı, Yalçin, ve Esra Kökdemir. “BUDDHİST CĀTAKA ANLATILARININ ACANTA DUVAR RESİMLERİNE YANSIMALARI: TELANGANA EYALETİ ARKEOLOJİ MÜZESİ (HYDERABAD/HİNDİSTAN)- ACANTA DUVAR RESİMLERİ REPLİKALARI KOLEKSİYONU”. Dokuz Eylül Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi 8, sy. 1 (Nisan 2021): 16-39.
EndNote Kayalı Y, Kökdemir E (01 Nisan 2021) BUDDHİST CĀTAKA ANLATILARININ ACANTA DUVAR RESİMLERİNE YANSIMALARI: TELANGANA EYALETİ ARKEOLOJİ MÜZESİ (HYDERABAD/HİNDİSTAN)- ACANTA DUVAR RESİMLERİ REPLİKALARI KOLEKSİYONU. Dokuz Eylül Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi 8 1 16–39.
IEEE Y. Kayalı ve E. Kökdemir, “BUDDHİST CĀTAKA ANLATILARININ ACANTA DUVAR RESİMLERİNE YANSIMALARI: TELANGANA EYALETİ ARKEOLOJİ MÜZESİ (HYDERABAD/HİNDİSTAN)- ACANTA DUVAR RESİMLERİ REPLİKALARI KOLEKSİYONU”, Dokuz Eylül Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, c. 8, sy. 1, ss. 16–39, 2021.
ISNAD Kayalı, Yalçin - Kökdemir, Esra. “BUDDHİST CĀTAKA ANLATILARININ ACANTA DUVAR RESİMLERİNE YANSIMALARI: TELANGANA EYALETİ ARKEOLOJİ MÜZESİ (HYDERABAD/HİNDİSTAN)- ACANTA DUVAR RESİMLERİ REPLİKALARI KOLEKSİYONU”. Dokuz Eylül Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi 8/1 (Nisan 2021), 16-39.
JAMA Kayalı Y, Kökdemir E. BUDDHİST CĀTAKA ANLATILARININ ACANTA DUVAR RESİMLERİNE YANSIMALARI: TELANGANA EYALETİ ARKEOLOJİ MÜZESİ (HYDERABAD/HİNDİSTAN)- ACANTA DUVAR RESİMLERİ REPLİKALARI KOLEKSİYONU. Dokuz Eylül Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi. 2021;8:16–39.
MLA Kayalı, Yalçin ve Esra Kökdemir. “BUDDHİST CĀTAKA ANLATILARININ ACANTA DUVAR RESİMLERİNE YANSIMALARI: TELANGANA EYALETİ ARKEOLOJİ MÜZESİ (HYDERABAD/HİNDİSTAN)- ACANTA DUVAR RESİMLERİ REPLİKALARI KOLEKSİYONU”. Dokuz Eylül Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, c. 8, sy. 1, 2021, ss. 16-39.
Vancouver Kayalı Y, Kökdemir E. BUDDHİST CĀTAKA ANLATILARININ ACANTA DUVAR RESİMLERİNE YANSIMALARI: TELANGANA EYALETİ ARKEOLOJİ MÜZESİ (HYDERABAD/HİNDİSTAN)- ACANTA DUVAR RESİMLERİ REPLİKALARI KOLEKSİYONU. Dokuz Eylül Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi. 2021;8(1):16-39.