BibTex RIS Kaynak Göster

MATEMATİK KAYGISI EBEVEYNLERDEN ÇOCUKLARA AKTARILAN KÜLTÜREL BİR MİRAS MI?

Yıl 2018, Sayı: 20, 304 - 313, 01.06.2018

Öz

Bu çalışma, ortaokul öğrencileri ile ebeveynlerinin matematik kaygısı arasında nasıl bir ilişki olduğunu belirlemek amacıyla yapılmıştır. Tarama yöntemi ile yapılan bu araştırma 2017-2018 güz döneminde, Siirt’teki bir ortaokulda okuyan 132 öğrenci ve bu öğrencilerin ebeveynleri 127 baba ve 128 anne ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada matematik kaygı ölçeği öğrenci formu ile ebeveyn formları kullanılmıştır. Toplanan verilerin analizi sonucunda anne ve babaların matematik kaygı puan ortalamalarının çocukların kaygı puan ortalamalarından istatistiksel olarak anlamlı bir şekilde daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Ayrıca öğrencilerin matematik kaygı puanları ile ebeveynlerinin matematik kaygı puanları arasında pozitif yönde ve istatistiksel olarak anlamlı ilişkiler olduğu belirlenmiştir. Elde edilen bu sonuçlar, öğrencilerin sahip oldukları matematik kaygısının ebeveynlerinden çocuklara aktarılan kültürel bir sorun olarak değerlendirilebilecek niteliğe sahip olduğu şeklinde değerlendirilmiştir

Kaynakça

  • Akgül, S. (2008). İlköğretim ikinci kademe 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin matematik kaygıları ile algıladıkları öğretmen sosyal desteğinin cinsiyete göre matematik başarılarını yordama gücü (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Akgün A., Gönen S. ve Aydın M (2007). The investigation of anxiety levels of primary school science and mathematics teacher students’ according to some variables. Electronic Journal of Social Sciences, 6(20), 283-299.
  • Akyüz, H. (1992). Eğitim sosyolojisinin temel kavram ve alanları üzerine bir araştırma. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Alkan, V. (2010). One of the barriers to providing effective mathematics teaching: Anxiety and it’s causes. Pamukkale University Journal of Education, 29 (1), 89-107.
  • Altun, M. (2000). Matematik Öğretimi. Bursa: Alfa.
  • Arem, C. (1993). Conquering math. anxiety. Pacisic Grove, California: Brooks/Cole Publishing Company.
  • Arıkan, G. (2004). Kırşehir ilköğretim II. kademe öğrencilerinin matematik kaygı düzeyleri ile matematik başarıları arasındaki ilişki (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Aydın, M. ve Keskin, İ. (2017). The Investigation of 8th graders` mathematical anxiety levels in terms of some variables. Kastamonu Education Journal, 25(5), 1801-1818.
  • Baloğlu, M. (1999). A comparison of mathematics anxiety and statistics anxiety in relation to general anxiety. Available from https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED436703.pdf, available on 13.07.2014.
  • Baş, A. U. (2011). Klasik koşullanma ve bitişiklik kuramlar. İçinde Kaya, A. (Ed.), Eğitim psikolojisi (265-303) (6. Baskı), Ankara: Pegem Akademi.
  • Bayram, N. (2012). Sosyal bilimlerde SPSS ile veri analizi. Bursa: Ezgi Yayınevi.
  • Bindak, R. (2005). İlköğretim öğrencileri için matematik kaygı ölçeği. Fırat Üniversitesi Fen ve Mühendislik Bilimleri Dergisi, 17(2), 442-448.
  • Bozkurt, S. (2012). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinde sınav kaygısı, matematik kaygısı, genel başarı ve matematik başarısı arasındaki ilişkilerin incelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Büyüköztürk, Ş. (2011). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (15. Baskı). Ankara: Pagem Akademi.
  • Can, A. (2014). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi (3. Baskı). Ankara: Pagem Akademi.
  • Civil, Ş. (2008). İstanbul Anadolu yakası Kadıköy ilçesinde bulunan resmi ve özel ilköğretim 8.sınıf öğrencilerine uygulanacak olan OKS sınavının öğrenciler üzerinde oluşturduğu sınav kaygısının incelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Yeditepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Davis, J. P. & Hersh, R. (2002). Matematiğin seyir defteri. E. Abadoğlu (Çev.), Ankara: Doruk.
  • Devine, A., Fawcett, K., Szucs, D. & Dowker, A. (2012). Gender differences in mathematics anxiety and the relation to mathematics performance while controlling for test anxiety. Behavioral and Brain Functions, 8, 33.
  • Eldemir, H. H. (2006). Sınıf öğretmeni adaylarının matematik kaygısının bazı psiko-sosyal değişkenler açısından incelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Cumhuriyet Üniversitesi, Sivas.
  • Gall, L. A. (2012). Anksiyete ve kaygı. İ.Yerguz (Çev.), Ankara: Dost.
  • Geist, E. (2010). The anti-anxiety curriculum: Combating math anxiety in the classroom. Journal of Instructional Psychology, 37(1), 24.
  • Geyik, S., K. (2015). The effects of parents’socio economic status on mathematics anxiety among social sciences students ın Turkey. International Journal of Education and Research 3(1), 311-324.
  • Godbey, C. (1997). Mathematics anxiety and the underprepared student. Available from https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED426734.pdf. Available on 12.07.2014
  • Göker, L. (1997). Matematik Tarihi ve Türk-İslam Matematikçilerinin Yeri. İstanbul: MEB.
  • Gökbulut, Y. ve Yumuşak, E. Y. (2014). Oyun Destekli Matematik Öğretiminin 4. Sınıf Kesirler Konusundaki Erişi Ve Kalıcılığa Etkisi. Electronic Turkish Studies, 9(2).
  • Gültekin, M. (2012). Sosyal bilişsel öğrenme kuramları. B. Oral (Ed), Öğrenme öğretme kuram ve yaklaşımları. Ankara: Pegem Akademi.
  • Karasar, N. (2014). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel.
  • Kartopu, S. (2012). Lise öğrenci ve öğretmenlerinin durumluk ve sürekli kaygı düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi (Kahramanmaraş Örneği). Fırat Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 17(2), 147-170.
  • Kesici, A. (2015). Ortaokul öğrencilerinin matematiğe yönelik duyuşsal özellikleri ile temel eğitimden ortaöğretime geçiş (TEOG) sınavları öncesi yaşadıkları stresin matematik başarısına etkisi (Yayımlanmamış doktora tezi), Dicle Üniversitesi, Diyarbakır.
  • Kesici, A. ve Aşılıoğlu B. (2017). Ortaokul öğrencilerinin matematiğe yönelik duyuşsal özellikleri ile Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş (TEOG) sınavları öncesi yaşadıkları stresin matematik başarısına etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Dergisi, 18(3), 395- 414. Doi: http://dx.doi.org/10.29299/kefad.2017.18.3.021
  • Konca, Ş. (2008). 7. Sınıf öğrencilerinin matematik kaygı nedenlerinin bazı değişkenler açısında incelenmesi (Yayımlanmamaış Yüksek Lisans Tezi). Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Van.
  • Küçükahmet, L. (2000). Sınıf yönetiminde yeni yaklaşımlar. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Lee, J. & Stankov, L. (2013). Higher-order structure of noncognitive constructs and prediction of PISA 2003 mathematics achievement. Learning and Individual Differences, 26, 119-130.
  • Ma, X. (1999). A meta-analysis of the relationship between anxiety toward mathematics and achievement in mathematics .Journal for Research in Mathematics Education, 30(5), 520.
  • Maloney, E. A., Ramirez, G., Gunderson, E. A., Levine, S. C., & Beilock, S. L. (2015). Intergenerational effects of parents’ math anxiety on children’s math achievement and anxiety. Psychological Science, 26(9), 1480-1488.
  • Rençber, Ş. (2011). An Investıgation Of The Relationshıp Among The Seventh Grade Students’ Mathematics Self Effıcacy, Mathematıcs Anxıety, Attıtudes Towards Mathematics And Mathematics Achievement Regarding Gender And School Type. The Degree Of Master Middle East Technıcal University, Ankara.
  • Scarpello, G. (2007). Helping Students Get Past Math Anxiety. Techniques: Connecting Education and Careers (J1), 82(6), 34-35.
  • Sheffield, D. & Hunt, T. (2006). How does anxiety ınfluence maths performance and what can we do about it? MSOR Connections, 6(4), 19-23.
  • Shores, M. L, & Shannon, D. M. (2007). The effects of self-regulation, motivation, anxiety, and attributions on mathematics achievement for fifth and sixth grade students. School Science and Mathematics, 107(6), 225.
  • Struik, D. J. (2000). Kısa Matematik Tarihi (Çeviren: Yıldız Silier). İstanbul: Mavi Ada.
  • Swift, P., Cyhlarova, E., Goldie, I. & O’Sullivan, C. (2014). Living With anxiety understanding the role and impact of anxiety in our lives. Mental Healt Foundation.
  • Şad, S.N., Kış, A., Demir, M. ve Özer, N. (2016). Meta-analysis of the relationship between mathematics anxiety and mathematics achievement. Pegem Journal of Education and Instruction, 6(3), 371.
  • Truttschel J. W. (2002). Mathematics anxiety at chippewa valley tecnical college. University of Wisconsin-Stout.
  • Tuncer, M. ve Yılmaz, Ö. (2016). Ortaokul öğrencilerinin matematik dersine yönelik tutum ve kaygılarına ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(2), 47-64.
  • Turner, J., C, Midgley, C., Meyer, D., K, Gheen, M., Anderman, E. M, Kang, Y., & Patrick, H. (2002). The classroom environment and students’ reports of avoidance strategies in mathematics: A multimethod study. Journal of Educational Psychology, 94(1), 88.
  • Yaratan, H., ve Kasapoğlu, L. (2012). Eighth grade students’ attitude, anxiety, and achievement pertaining to mathematics lessons. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 46, 162-171. Yenilmez, K. ve Özabacı, N. Ş. (2003). Yatılı öğretmen okulu öğrencilerinin matematik ile ilgili tutumları ve matematik kaygı düzeyleri arasındaki ilişki üzerine bir araştırma. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(14), 132-146.
  • Yenilmez, K. ve Özbey, N. (2006). Özel okul ve devlet okulu öğrencilerinin matematik kaygı düzeyleri üzerine bir araştırma. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 431- 448.
  • Yıldırım, S. (2011). Self-efficacy, intrinsic motivation, anxiety and mathematics achievement: Findings from Turkey, Japan and Finland. Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science and Mathematics Education, 5(1), 277-291.

IS MATH ANXIETY A CULTURAL HERITAGE TRANSFERRED FROM PARENTS TO CHILDREN?

Yıl 2018, Sayı: 20, 304 - 313, 01.06.2018

Öz

This study was conducted to determine the relationship between middle school students and their parents' math anxiety. This survey, which adopts the survey method fall 2017-2018, was conducted with 132 students and students parents 127 fathers and 128 mothers in a secondary school in Siirt. Mathematics anxiety scale student form and parent forms were used in the research. As a result of the analysis of the collected data, it was determined that mothers' and fathers' math anxiety point averages were statistically higher than children's anxiety points averages. Furthermore,it was determined that there was a positive and statistically significant relationship between children's math anxiety scores and their parents' anxiety scores.According to these results, it has been evaluated that the students have a qualification that can be regarded as a cultural problem which is transmitted to the children from the parents of the math anxiety they have

Kaynakça

  • Akgül, S. (2008). İlköğretim ikinci kademe 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin matematik kaygıları ile algıladıkları öğretmen sosyal desteğinin cinsiyete göre matematik başarılarını yordama gücü (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Akgün A., Gönen S. ve Aydın M (2007). The investigation of anxiety levels of primary school science and mathematics teacher students’ according to some variables. Electronic Journal of Social Sciences, 6(20), 283-299.
  • Akyüz, H. (1992). Eğitim sosyolojisinin temel kavram ve alanları üzerine bir araştırma. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Alkan, V. (2010). One of the barriers to providing effective mathematics teaching: Anxiety and it’s causes. Pamukkale University Journal of Education, 29 (1), 89-107.
  • Altun, M. (2000). Matematik Öğretimi. Bursa: Alfa.
  • Arem, C. (1993). Conquering math. anxiety. Pacisic Grove, California: Brooks/Cole Publishing Company.
  • Arıkan, G. (2004). Kırşehir ilköğretim II. kademe öğrencilerinin matematik kaygı düzeyleri ile matematik başarıları arasındaki ilişki (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Aydın, M. ve Keskin, İ. (2017). The Investigation of 8th graders` mathematical anxiety levels in terms of some variables. Kastamonu Education Journal, 25(5), 1801-1818.
  • Baloğlu, M. (1999). A comparison of mathematics anxiety and statistics anxiety in relation to general anxiety. Available from https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED436703.pdf, available on 13.07.2014.
  • Baş, A. U. (2011). Klasik koşullanma ve bitişiklik kuramlar. İçinde Kaya, A. (Ed.), Eğitim psikolojisi (265-303) (6. Baskı), Ankara: Pegem Akademi.
  • Bayram, N. (2012). Sosyal bilimlerde SPSS ile veri analizi. Bursa: Ezgi Yayınevi.
  • Bindak, R. (2005). İlköğretim öğrencileri için matematik kaygı ölçeği. Fırat Üniversitesi Fen ve Mühendislik Bilimleri Dergisi, 17(2), 442-448.
  • Bozkurt, S. (2012). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinde sınav kaygısı, matematik kaygısı, genel başarı ve matematik başarısı arasındaki ilişkilerin incelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Büyüköztürk, Ş. (2011). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (15. Baskı). Ankara: Pagem Akademi.
  • Can, A. (2014). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi (3. Baskı). Ankara: Pagem Akademi.
  • Civil, Ş. (2008). İstanbul Anadolu yakası Kadıköy ilçesinde bulunan resmi ve özel ilköğretim 8.sınıf öğrencilerine uygulanacak olan OKS sınavının öğrenciler üzerinde oluşturduğu sınav kaygısının incelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Yeditepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Davis, J. P. & Hersh, R. (2002). Matematiğin seyir defteri. E. Abadoğlu (Çev.), Ankara: Doruk.
  • Devine, A., Fawcett, K., Szucs, D. & Dowker, A. (2012). Gender differences in mathematics anxiety and the relation to mathematics performance while controlling for test anxiety. Behavioral and Brain Functions, 8, 33.
  • Eldemir, H. H. (2006). Sınıf öğretmeni adaylarının matematik kaygısının bazı psiko-sosyal değişkenler açısından incelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Cumhuriyet Üniversitesi, Sivas.
  • Gall, L. A. (2012). Anksiyete ve kaygı. İ.Yerguz (Çev.), Ankara: Dost.
  • Geist, E. (2010). The anti-anxiety curriculum: Combating math anxiety in the classroom. Journal of Instructional Psychology, 37(1), 24.
  • Geyik, S., K. (2015). The effects of parents’socio economic status on mathematics anxiety among social sciences students ın Turkey. International Journal of Education and Research 3(1), 311-324.
  • Godbey, C. (1997). Mathematics anxiety and the underprepared student. Available from https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED426734.pdf. Available on 12.07.2014
  • Göker, L. (1997). Matematik Tarihi ve Türk-İslam Matematikçilerinin Yeri. İstanbul: MEB.
  • Gökbulut, Y. ve Yumuşak, E. Y. (2014). Oyun Destekli Matematik Öğretiminin 4. Sınıf Kesirler Konusundaki Erişi Ve Kalıcılığa Etkisi. Electronic Turkish Studies, 9(2).
  • Gültekin, M. (2012). Sosyal bilişsel öğrenme kuramları. B. Oral (Ed), Öğrenme öğretme kuram ve yaklaşımları. Ankara: Pegem Akademi.
  • Karasar, N. (2014). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel.
  • Kartopu, S. (2012). Lise öğrenci ve öğretmenlerinin durumluk ve sürekli kaygı düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi (Kahramanmaraş Örneği). Fırat Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 17(2), 147-170.
  • Kesici, A. (2015). Ortaokul öğrencilerinin matematiğe yönelik duyuşsal özellikleri ile temel eğitimden ortaöğretime geçiş (TEOG) sınavları öncesi yaşadıkları stresin matematik başarısına etkisi (Yayımlanmamış doktora tezi), Dicle Üniversitesi, Diyarbakır.
  • Kesici, A. ve Aşılıoğlu B. (2017). Ortaokul öğrencilerinin matematiğe yönelik duyuşsal özellikleri ile Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş (TEOG) sınavları öncesi yaşadıkları stresin matematik başarısına etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Dergisi, 18(3), 395- 414. Doi: http://dx.doi.org/10.29299/kefad.2017.18.3.021
  • Konca, Ş. (2008). 7. Sınıf öğrencilerinin matematik kaygı nedenlerinin bazı değişkenler açısında incelenmesi (Yayımlanmamaış Yüksek Lisans Tezi). Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Van.
  • Küçükahmet, L. (2000). Sınıf yönetiminde yeni yaklaşımlar. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Lee, J. & Stankov, L. (2013). Higher-order structure of noncognitive constructs and prediction of PISA 2003 mathematics achievement. Learning and Individual Differences, 26, 119-130.
  • Ma, X. (1999). A meta-analysis of the relationship between anxiety toward mathematics and achievement in mathematics .Journal for Research in Mathematics Education, 30(5), 520.
  • Maloney, E. A., Ramirez, G., Gunderson, E. A., Levine, S. C., & Beilock, S. L. (2015). Intergenerational effects of parents’ math anxiety on children’s math achievement and anxiety. Psychological Science, 26(9), 1480-1488.
  • Rençber, Ş. (2011). An Investıgation Of The Relationshıp Among The Seventh Grade Students’ Mathematics Self Effıcacy, Mathematıcs Anxıety, Attıtudes Towards Mathematics And Mathematics Achievement Regarding Gender And School Type. The Degree Of Master Middle East Technıcal University, Ankara.
  • Scarpello, G. (2007). Helping Students Get Past Math Anxiety. Techniques: Connecting Education and Careers (J1), 82(6), 34-35.
  • Sheffield, D. & Hunt, T. (2006). How does anxiety ınfluence maths performance and what can we do about it? MSOR Connections, 6(4), 19-23.
  • Shores, M. L, & Shannon, D. M. (2007). The effects of self-regulation, motivation, anxiety, and attributions on mathematics achievement for fifth and sixth grade students. School Science and Mathematics, 107(6), 225.
  • Struik, D. J. (2000). Kısa Matematik Tarihi (Çeviren: Yıldız Silier). İstanbul: Mavi Ada.
  • Swift, P., Cyhlarova, E., Goldie, I. & O’Sullivan, C. (2014). Living With anxiety understanding the role and impact of anxiety in our lives. Mental Healt Foundation.
  • Şad, S.N., Kış, A., Demir, M. ve Özer, N. (2016). Meta-analysis of the relationship between mathematics anxiety and mathematics achievement. Pegem Journal of Education and Instruction, 6(3), 371.
  • Truttschel J. W. (2002). Mathematics anxiety at chippewa valley tecnical college. University of Wisconsin-Stout.
  • Tuncer, M. ve Yılmaz, Ö. (2016). Ortaokul öğrencilerinin matematik dersine yönelik tutum ve kaygılarına ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(2), 47-64.
  • Turner, J., C, Midgley, C., Meyer, D., K, Gheen, M., Anderman, E. M, Kang, Y., & Patrick, H. (2002). The classroom environment and students’ reports of avoidance strategies in mathematics: A multimethod study. Journal of Educational Psychology, 94(1), 88.
  • Yaratan, H., ve Kasapoğlu, L. (2012). Eighth grade students’ attitude, anxiety, and achievement pertaining to mathematics lessons. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 46, 162-171. Yenilmez, K. ve Özabacı, N. Ş. (2003). Yatılı öğretmen okulu öğrencilerinin matematik ile ilgili tutumları ve matematik kaygı düzeyleri arasındaki ilişki üzerine bir araştırma. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(14), 132-146.
  • Yenilmez, K. ve Özbey, N. (2006). Özel okul ve devlet okulu öğrencilerinin matematik kaygı düzeyleri üzerine bir araştırma. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 431- 448.
  • Yıldırım, S. (2011). Self-efficacy, intrinsic motivation, anxiety and mathematics achievement: Findings from Turkey, Japan and Finland. Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science and Mathematics Education, 5(1), 277-291.
Toplam 48 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Ahmet Kesici

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Sayı: 20

Kaynak Göster

APA Kesici, A. (2018). MATEMATİK KAYGISI EBEVEYNLERDEN ÇOCUKLARA AKTARILAN KÜLTÜREL BİR MİRAS MI?. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(20), 304-313. https://doi.org//diclesosbed.vi61627.920393

Dicle University
Journal of Social Sciences Institute (DUSBED)