Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

PERCEPTIONS OF ACADEMICALLY SUCCESSFUL AND FAILED STUDENTS ABOUT OVERALL SUCCESS AND FAILURE

Yıl 2021, Sayı: 27, 151 - 169, 30.06.2021

Öz

The main purpose of this study is to reveal the perceptions of academically successful and unsuccessful students towards success and failure. The study is a qualitative study based on phenomenology pattern. The study group of the study was determined using criterion sampling method which is purposive sampling method. In the research, focus group interview technique was used and the data were collected through a semi-structured interview form. As a result of the study, it is concluded that the group with high academic success considers themselves successful in terms of both academic and life success but perceives academic success and life success differently. In order to succeed; they read regularly, do daily repetitions but do not make a study plan. In addition, it is observed that teacher, school and family have a positive effect on students' achievement and technology has both positive and negative effect on students' achievement. On the other hand, it is concluded that the group with low academic success considers themselves as unsuccessful in terms of academic achievement, but finds themselves successful in life. In academic failures; not reading books, technology and peer aspect are found to have significant effects as well as being unplanned.

Kaynakça

  • Alfaifi Mausa S. - AbuZayyad Nuseibeh Heba - Awaida Nadia – James W. Waynne, (2020), “Graduate Students Perceptions of Success in United States Colleges”, Arab World English Journal, Volume: 11 Issue: 2, pp. 202-213.
  • Altun Akaba, Sadegül ve Çakan, Mehtap (2008), “Öğrencilerin Sınav Başarılarına Etki Eden Faktörler”, İlköğretim Online, Cilt: 7, Sayı: 1, s. 157-173.
  • Andrelchik, Hillary and Schmitt, Rory O'Neill (2014), “Students perception of success in the art classroom”, International Journal of Education & the Arts, Volume: 15, Issue: 13.
  • Arıcı, İsmail (2007), “Öğrenci ailelerinin sosyo-ekonomik düzeylerinin ilköğretim din kültürü ve ahlak bilgisi dersindeki başarılarına etkisi”, İlahiyat Fakültesi Dergisi, Cilt: 12, Sayı: 2, s. 151–168.
  • Arsal, Zeki (2009), “Problem Çözme Stratejilerinin Problem Çözme Başarısını Yordama Gücü”, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt: 9, Sayı: 1, s. 103 – 113.
  • Babaoğlan, Emine (2017), “Yozgat’ta öğrenci başarısı: Başarı engelleri ve başarıyı artırmak için yapılabilecekler”, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt: 14, Sayı: 37.
  • Baltaş, Acar (1998), Stresten Uzak Üstün Başarı, Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • Bogale, Hailu R. and Shiber, John G. (1996) “Teachers' Perception of Student Academic Success” 1996 ASEE Annual Conference Proceedings, Session 2666.
  • Büyüköztürk Şener - Kılıç Çakmak Ebru - Akgün Özcan Erkan - Karadeniz Şirin - Demirel Funda (2012) Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Pegem Yayınları, Ankara.
  • Ceylan, Eren ve Berberoğlu, Giray (2007), “Öğrencilerin Fen Başarılarını Açıklayan Etmenler: Bir Modelleme Çalışması”, Eğitim ve Bilim Dergisi, Cilt: 32, Sayı: 144 s.36-48.
  • Çinar, Ali Ekrem, (2017), Öğrencilerin Öğrenme Stratejilerini Kullanma Düzeyleri ile Teog Başarı Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Toros Üniversitesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Mersin.
  • Gökdağ, Dursun (2002), Aile Psikolojisi ve Eğitimi, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Gürtekin, Aral, (1993), Başarı ve Başarısızlığa Yapılan Nedensel Yüklemelerin İzlenimler Üzerindeki Etkisi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Haşlaman, Tülin ve Aşkar, Petek (2007), “Programlama Dersi ile İlgili Özdüzenleyici Öğrenme Stratejileri ve Başarı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt: 32, Sayı: 32, s. 110-122.
  • Karabanova, Olga A. and Bukhalenkova, Daria A. (2016), “Perception Of Success İn Adolescentsergenlerde Başarı Algısı”, Procedia - Social and Behavioral Sciences, Issue,: 233, pp.13-17.
  • Kızgın, Ali, (2019), Okuma Motivasyonu ve Okuduğunu Anlamanın Akademik Başarıya Etkisi, Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Niğde.
  • Klem, Adena M. and Connel, James P. (2004), “Relationships matter: Linking Teacher support to student engagement and achievement”, Journal of School Health, Volume: 74, Issue: 7, pp. 262-273.
  • Kurtuldu, Bülent Selim, (2010), Okulöncesi Eğitiminde Okul Aile İlişkilerinde Yaşanan Sorunların Öğretmen ve Veli Görüşlerine Dayalı Olarak Değerlendirilmesi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Konya.
  • Kurtuldu, M. Kayhan (2010), “Piyano Eğitiminde Başarısızlık Nedenlerine Yönelik Öğrenci Görüşlerinin Değerlendirilmesi”, Kastamonu Eğitim Dergisi, Cilt: 18, Sayı: 3, s. 917-930.
  • Mert, Mehmet, (2018), Ortaokul Öğrencilerinin Matematik Başarılarında Matematiğe Yönelik Kaygı ve Üstbilişsel Farkındalık Düzeylerinin Etkisi, Erzincan Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Erzincan.
  • Okuyucu, Ahmet, (2017), İlkokul Döneminde Anne Baba Tutumlarının Öğrenci Başarısına Etkisi Esenler İlçesi Örneği, Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Özben, Şüheda. (1996), “Başarısızlık Psikolojik Bir Zehir Midir”, Yaşadıkça Eğitim, S. 47, s. 2-4.
  • Öztürk, Sevinç Açalya, (2018), Ortaokul Öğrencilerinin Matematik Dersindeki Başarısızlık Nedenlerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi, Fırat Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Elazığ.
  • Patton, Micheal Quinn, (2014), Nitel Araştırma Ve Değerlendirme Yöntemleri, (Çev. Ed. Mesut Bütün ve Selçuk Beşir Demir), Pegem Akademi, Ankara.
  • Pintrich, Paul.R., and Groot, Elisabeth V. De., (1990), “Motivational And Self-Regulated Learning Components Of Classroom Academic Performance”, Journal O F Educational Psychology, Volume: 82, Issue: 1, pp.33-40.
  • Sağlam Tosun, Neslihan, (2016), 8. Sınıf Öğrencilerinin Fen ve Teknoloji Dersi Başarılarını Etkileyen Bazı Faktörlerin İncelenmesi, Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Konya.
  • Seçer, Hasibe, (2013). Bireysel Kariyer Planlama ve Kişisel Başarı Algısı Arasındaki İlişki ve Pamukkale Üniversitesi’nde Bir Araştırma, Pamukkale Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Denizli.
  • Şeker Hasan - Görgen İzzet - Tuncel İbrahim - Alcı Bülent - Kablan Zeynel - Baykara Kevser- Küçüktepe Coşkun - Turan Hakan (2013), Eğitimde program geliştirme kavramlar yaklaşımlar, Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Taşdemir, Mehmet ve Taşdemir, Adem (2010), “Okullarda Başarı ve Başarısızlık Olgusu: Tipik Öğrenci Davranışları Yönüyle Bir Durum Araştırması”, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt: 23, Sayı: 2, s. 471-503.
  • Turan, Sevgi ve Demirel, Özcan, (2010), “Öz-Düzenleyici Öğrenme Becerilerinin Akademik Başarı ile İlişkisi: Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi Örneği”, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt: 38, Sayı:38, s. 279-291.
  • Tunçkol, Hatice, (2016), Ortaokuldaki Öğrencilerin İngilizce Öğrenimindeki Başarısızlık Nedenlerinin İncelenmesi (Bartın/Ulus Örneği), Düzce Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Düzce.
  • Türk Dil Kurumu, (2019), “Güncel Türkçe Sözlükler”, https://sozluk.gov.tr/ (Erişim Tarihi: 12.12.2019).
  • Ulutan, Ezgi, (2018), Teog Fen Bilgisi Başarısını Etkileyen Değişkenlerin Çok Düzeyli Regresyon Modeli ile İncelenmesi, Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara.
  • Valkyrie, Carmen, (2015), The Effects of Teacher Attitudes on Student Achievement in The High School Setting, Trevecca Nazarene University, Doctoral Thesis.
  • Wallace, Marjorie R., (2009), “Making Sense of The Links: Professional Development, Teacher Practices, And Student Achievement”, Teachers College Record, Volume: 111, Issue: 2.
  • Yıldırım, Selda, (2017), Liselerde Öğrenci ve Öğretmenlerin Güvenli Okul İklimi Algıları ile Öğrencilerin Akademik Başarıları Arasındaki İlişki, Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara.
  • Yıldırım, Ali ve Şimşek, Hasan, (2005), Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yayınları, Ankara.
  • Yıldız, Nevruz, (1999), Çocukların Okul Başarısında Aile ve Çevresel Faktörlerin Rolü, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Zımmerman, Barry J., And Pons, Manuel Martınez, (1986), “Development of Structured Interview for Assessing Student Use of Self-Regulated Learning Strategies”, American Educational Research Journal, Volume: 23, Issue : 4, pp.614-628.

AKADEMİK OLARAK BAŞARILI VE BAŞARISIZ ÖĞRENCİLERİN GENEL BAŞARI VE BAŞARISIZLIĞA YÖNELİK ALGILARI

Yıl 2021, Sayı: 27, 151 - 169, 30.06.2021

Öz

Bu araştırmanın temel amacı akademik olarak başarılı ve başarısız öğrencilerin başarı ve başarısızlığa yönelik algılarını ortaya koymaktır. Araştırma fenomenoloji (olgubilim) desenine dayalı nitel bir çalışmadır. Araştırmanın çalışma grubu amaçlı örnekleme yöntemi olan ölçüt örnekleme yöntemi kullanılarak belirlenmiştir. Araştırmada odak grup görüşmesi tekniği kullanılmış, veriler yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla toplanmıştır. Araştırma sonucunda akademik başarısı yüksek olan grubun kendilerini hem akademik hem de hayat başarısı anlamında başarılı gördükleri ancak akademik başarı ile hayat başarısını farklı olarak algıladıkları sonucuna ulaşılmıştır. Bu grubun başarılı olmak için; düzenli kitap okudukları, günlük tekrar yaptıkları ancak çalışma planı yapmadıkları tespit edilmiştir. Ayrıca öğrencilerin başarılarını öğretmen, okul ve ailenin olumlu etkilediği, teknolojinin ise hem olumlu hem olumsuz etkilediği gözlenmiştir. Akademik başarısı düşük olan grubun ise kendilerini akademik anlamda başarısız gördükleri ancak hayat başarısı konusunda başarılı gördükleri sonucuna ulaşılmıştır. Akademik başarısızlıklarında; planlı çalışmama, kitap okumamanın yanı sıra teknoloji ve akran boyutunun önemli etkileri olduğu bulunmuştur.

Kaynakça

  • Alfaifi Mausa S. - AbuZayyad Nuseibeh Heba - Awaida Nadia – James W. Waynne, (2020), “Graduate Students Perceptions of Success in United States Colleges”, Arab World English Journal, Volume: 11 Issue: 2, pp. 202-213.
  • Altun Akaba, Sadegül ve Çakan, Mehtap (2008), “Öğrencilerin Sınav Başarılarına Etki Eden Faktörler”, İlköğretim Online, Cilt: 7, Sayı: 1, s. 157-173.
  • Andrelchik, Hillary and Schmitt, Rory O'Neill (2014), “Students perception of success in the art classroom”, International Journal of Education & the Arts, Volume: 15, Issue: 13.
  • Arıcı, İsmail (2007), “Öğrenci ailelerinin sosyo-ekonomik düzeylerinin ilköğretim din kültürü ve ahlak bilgisi dersindeki başarılarına etkisi”, İlahiyat Fakültesi Dergisi, Cilt: 12, Sayı: 2, s. 151–168.
  • Arsal, Zeki (2009), “Problem Çözme Stratejilerinin Problem Çözme Başarısını Yordama Gücü”, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt: 9, Sayı: 1, s. 103 – 113.
  • Babaoğlan, Emine (2017), “Yozgat’ta öğrenci başarısı: Başarı engelleri ve başarıyı artırmak için yapılabilecekler”, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt: 14, Sayı: 37.
  • Baltaş, Acar (1998), Stresten Uzak Üstün Başarı, Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • Bogale, Hailu R. and Shiber, John G. (1996) “Teachers' Perception of Student Academic Success” 1996 ASEE Annual Conference Proceedings, Session 2666.
  • Büyüköztürk Şener - Kılıç Çakmak Ebru - Akgün Özcan Erkan - Karadeniz Şirin - Demirel Funda (2012) Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Pegem Yayınları, Ankara.
  • Ceylan, Eren ve Berberoğlu, Giray (2007), “Öğrencilerin Fen Başarılarını Açıklayan Etmenler: Bir Modelleme Çalışması”, Eğitim ve Bilim Dergisi, Cilt: 32, Sayı: 144 s.36-48.
  • Çinar, Ali Ekrem, (2017), Öğrencilerin Öğrenme Stratejilerini Kullanma Düzeyleri ile Teog Başarı Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Toros Üniversitesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Mersin.
  • Gökdağ, Dursun (2002), Aile Psikolojisi ve Eğitimi, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Gürtekin, Aral, (1993), Başarı ve Başarısızlığa Yapılan Nedensel Yüklemelerin İzlenimler Üzerindeki Etkisi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Haşlaman, Tülin ve Aşkar, Petek (2007), “Programlama Dersi ile İlgili Özdüzenleyici Öğrenme Stratejileri ve Başarı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt: 32, Sayı: 32, s. 110-122.
  • Karabanova, Olga A. and Bukhalenkova, Daria A. (2016), “Perception Of Success İn Adolescentsergenlerde Başarı Algısı”, Procedia - Social and Behavioral Sciences, Issue,: 233, pp.13-17.
  • Kızgın, Ali, (2019), Okuma Motivasyonu ve Okuduğunu Anlamanın Akademik Başarıya Etkisi, Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Niğde.
  • Klem, Adena M. and Connel, James P. (2004), “Relationships matter: Linking Teacher support to student engagement and achievement”, Journal of School Health, Volume: 74, Issue: 7, pp. 262-273.
  • Kurtuldu, Bülent Selim, (2010), Okulöncesi Eğitiminde Okul Aile İlişkilerinde Yaşanan Sorunların Öğretmen ve Veli Görüşlerine Dayalı Olarak Değerlendirilmesi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Konya.
  • Kurtuldu, M. Kayhan (2010), “Piyano Eğitiminde Başarısızlık Nedenlerine Yönelik Öğrenci Görüşlerinin Değerlendirilmesi”, Kastamonu Eğitim Dergisi, Cilt: 18, Sayı: 3, s. 917-930.
  • Mert, Mehmet, (2018), Ortaokul Öğrencilerinin Matematik Başarılarında Matematiğe Yönelik Kaygı ve Üstbilişsel Farkındalık Düzeylerinin Etkisi, Erzincan Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Erzincan.
  • Okuyucu, Ahmet, (2017), İlkokul Döneminde Anne Baba Tutumlarının Öğrenci Başarısına Etkisi Esenler İlçesi Örneği, Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Özben, Şüheda. (1996), “Başarısızlık Psikolojik Bir Zehir Midir”, Yaşadıkça Eğitim, S. 47, s. 2-4.
  • Öztürk, Sevinç Açalya, (2018), Ortaokul Öğrencilerinin Matematik Dersindeki Başarısızlık Nedenlerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi, Fırat Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Elazığ.
  • Patton, Micheal Quinn, (2014), Nitel Araştırma Ve Değerlendirme Yöntemleri, (Çev. Ed. Mesut Bütün ve Selçuk Beşir Demir), Pegem Akademi, Ankara.
  • Pintrich, Paul.R., and Groot, Elisabeth V. De., (1990), “Motivational And Self-Regulated Learning Components Of Classroom Academic Performance”, Journal O F Educational Psychology, Volume: 82, Issue: 1, pp.33-40.
  • Sağlam Tosun, Neslihan, (2016), 8. Sınıf Öğrencilerinin Fen ve Teknoloji Dersi Başarılarını Etkileyen Bazı Faktörlerin İncelenmesi, Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Konya.
  • Seçer, Hasibe, (2013). Bireysel Kariyer Planlama ve Kişisel Başarı Algısı Arasındaki İlişki ve Pamukkale Üniversitesi’nde Bir Araştırma, Pamukkale Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Denizli.
  • Şeker Hasan - Görgen İzzet - Tuncel İbrahim - Alcı Bülent - Kablan Zeynel - Baykara Kevser- Küçüktepe Coşkun - Turan Hakan (2013), Eğitimde program geliştirme kavramlar yaklaşımlar, Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Taşdemir, Mehmet ve Taşdemir, Adem (2010), “Okullarda Başarı ve Başarısızlık Olgusu: Tipik Öğrenci Davranışları Yönüyle Bir Durum Araştırması”, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt: 23, Sayı: 2, s. 471-503.
  • Turan, Sevgi ve Demirel, Özcan, (2010), “Öz-Düzenleyici Öğrenme Becerilerinin Akademik Başarı ile İlişkisi: Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi Örneği”, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt: 38, Sayı:38, s. 279-291.
  • Tunçkol, Hatice, (2016), Ortaokuldaki Öğrencilerin İngilizce Öğrenimindeki Başarısızlık Nedenlerinin İncelenmesi (Bartın/Ulus Örneği), Düzce Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Düzce.
  • Türk Dil Kurumu, (2019), “Güncel Türkçe Sözlükler”, https://sozluk.gov.tr/ (Erişim Tarihi: 12.12.2019).
  • Ulutan, Ezgi, (2018), Teog Fen Bilgisi Başarısını Etkileyen Değişkenlerin Çok Düzeyli Regresyon Modeli ile İncelenmesi, Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara.
  • Valkyrie, Carmen, (2015), The Effects of Teacher Attitudes on Student Achievement in The High School Setting, Trevecca Nazarene University, Doctoral Thesis.
  • Wallace, Marjorie R., (2009), “Making Sense of The Links: Professional Development, Teacher Practices, And Student Achievement”, Teachers College Record, Volume: 111, Issue: 2.
  • Yıldırım, Selda, (2017), Liselerde Öğrenci ve Öğretmenlerin Güvenli Okul İklimi Algıları ile Öğrencilerin Akademik Başarıları Arasındaki İlişki, Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara.
  • Yıldırım, Ali ve Şimşek, Hasan, (2005), Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yayınları, Ankara.
  • Yıldız, Nevruz, (1999), Çocukların Okul Başarısında Aile ve Çevresel Faktörlerin Rolü, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Zımmerman, Barry J., And Pons, Manuel Martınez, (1986), “Development of Structured Interview for Assessing Student Use of Self-Regulated Learning Strategies”, American Educational Research Journal, Volume: 23, Issue : 4, pp.614-628.
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Nadir Çeliköz 0000-0003-3826-0070

Mustafa Gül 0000-0001-7641-3256

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2021
Gönderilme Tarihi 1 Mart 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Sayı: 27

Kaynak Göster

APA Çeliköz, N., & Gül, M. (2021). AKADEMİK OLARAK BAŞARILI VE BAŞARISIZ ÖĞRENCİLERİN GENEL BAŞARI VE BAŞARISIZLIĞA YÖNELİK ALGILARI. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(27), 151-169.

Dicle University
Journal of Social Sciences Institute (DUSBED)