Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ducrot’nun Konuşan Özneleri ve Austin’in Söz Edimi Kuramı Kapsamında Emir Kipinin Karşıtsal Değeri

Yıl 2024, Sayı: 29, 62 - 71, 21.03.2024
https://doi.org/10.30767/diledeara.1395181

Öz

Austin’in söz edimi kuramının temel bileşenlerinden düzsöz ve edimsöz eylemlerine göre bir konuşmacı bir sözce ürettiğinde düzsöz edimini gerçekleştirir. Bu bir sözcenin meydana gelmesi için gerekli olan psiko-fizyolojik şartların sağlanmasını temsil eder. Bu sözcenin ifade etmek istediği anlam ve gerçekleştirmek istediği eylemler ise edimsöz edimini ifade eder. Karşıtsal sözcelerin çok sesli olduğunu ortaya atan Fransız dilbilimci Oswald Ducrot’nun çok seslilik anlayışının temel öğeleri incelendiğinde onun konuşan özneler arasında yapmış olduğu ayrımın Austin’in söz edimlerini temel aldığı gözlemlenmektedir. Bu ayrımın temelinde ise konuşmacı ve bildiren ikileşimi bulunur. Buna göre konuşmacı öznesi Austin’in düzsöz edimini gerçekleştirirken bildiren öznesi ise söz konusu sözcedeki bakış açılarının temsilcisi olarak o sözcenin anlamından ve gerçekleştirmek istediği edimsözden sorumludur. Emir kipi bağlamında ele alınan bu çalışmaya göre emir tümceleri Austin’in etkisöz ediminin gerçekleşmesini tetikleyen bir unsur olarak karşımıza çıkar. Ducrot’ya göre ise emir kipi karşıtsal bir değere sahip olduğu için çok seslidir. Bu çalışmada, iletişimde yer alan roller ve özneler arasındaki bu birbirine bağlı ilişkileri göstermek amaçlanmıştır. Emir kipinin karşıtsal değerini ortaya koymak amacıyla bütünce olarak seçilen roman türüne ait yapıtlardan alınan olumsuz emir tümcesi örnekleri hem Ducrot’nun karşıtsal olumsuzlama anlayışı ve konuşan özneleri hem de Austin’in söz edimleri kuramı çerçevesinde metinsel bağlama başvurularak karşılaştırmalı olarak incelenmiştir. Emir kipinin muhatabını harekete geçirmeyi amaçladığı için Austin’in etkisöz edimini tetiklediği ve muhatabın yapmayı planladığı ya da yapmaya başladığı bir eylemi yapmasına karşı çıktığı için Ducrot’nun çok seslilik anlayışına göre karşıtsal bir değere sahip olduğu sonuçlarına varılmıştır.

Kaynakça

  • Ali, S. (2002). Kürk Mantolu Madonna. İstanbul: Yapı ve Kredi Yayınları.
  • Austin, J. L. (1962). How to Do Things with Words. Oxford: Oxford University Press.
  • Austin, J. L. (2009). Söylemek ve Yapmak (çev. R. L. Aysever). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Bakhtine, M. (1970). Problèmes de la poétique de Dostoïevski. Lausanne: Editions l'Âge d'Homme.
  • Budayıcıoğlu, G. (2022). Kırmızı Pelerin. İstanbul: Doğan yayınevi.
  • Cristea, T., & Stoean, C. Ş. (2004). Modalités d'énonciation. Editura ASE. Détrie, C., Siblot, P. et Verine, B., (éd.), (2001). Termes et concepts pour l’analyse du discours. Une approche praxématique, Paris : Honoré Champion.
  • Ducrot, O. (1984). Le dire et le dit. Paris : Minuit.
  • Ducrot, O. (1972). Dire et ne pas dire. Paris : Hermann.
  • Finch, G. (2000). Linguistic Terms and Concepts. New York: St. Martin’s Press.
  • Levinson, C. S. (1992). Pragmatics. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Nølke, H. (1993). Le regard du locuteur. Pour une linguistique des traces énonciatives, Paris : Kimé.
  • Nølke, H. (1994a). « Les lectures de ne... pas : éléments d’une explication modulaire », Linx. Revue des linguistes de l’université Paris X Nanterre, (5), 223-234.
  • Nølke, H. (1994). Linguistique modulaire : de la forme au sens (Vol. 28). Peeters Publishers. Uygur, N. (2000). Kuram-Eylem Bağlamı. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Söylem ve Bağlamsal Dilbilim
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Gülden Pamukcu 0000-0002-1627-8889

Yayımlanma Tarihi 21 Mart 2024
Gönderilme Tarihi 23 Kasım 2023
Kabul Tarihi 28 Şubat 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Sayı: 29

Kaynak Göster

APA Pamukcu, G. (2024). Ducrot’nun Konuşan Özneleri ve Austin’in Söz Edimi Kuramı Kapsamında Emir Kipinin Karşıtsal Değeri. Dil Ve Edebiyat Araştırmaları(29), 62-71. https://doi.org/10.30767/diledeara.1395181

Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi Creative Commons Atıf-GayrıTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC-ND 4.0) ile lisanslanmıştır.