Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Tipografinin Kültürel İzleri: Yazı Sistemlerinin Dönüşümünde Modernleşme ve Kimlik

Yıl 2025, Sayı: 32, 203 - 217, 21.10.2025
https://doi.org/10.30767/diledeara.1707785

Öz

Yazı sistemleri, kültürel kimliği şekillendiren ve tarihsel hafızayı taşıyan temel bileşenlerden biridir. Tipografi, yalnızca bir yazı düzenleme biçimi değil, aynı zamanda bir toplumun sanatsal mirasını, politik dönüşümlerini ve modernleşme sürecini yansıtan görsel bir unsurdur. Bu çalışma, farklı kültürel bağlamlarda yazının dönüşümünü ele alarak Osmanlı hat sanatından modern Türk tipografisine, Çin kaligrafisinden dijital Çin yazı sistemine, Japon yazı sistemlerinden Latinleşme sürecine ve Kiril alfabesinin post-Sovyet tipografisine uzanan bir karşılaştırmalı analiz sunmaktadır.
Osmanlı hat sanatı Harf Devrimi ile modern tipografiye dönüşürken, Çin kaligrafisi sadeleşmiş ve dijitalleşmeyle yeniden biçimlenmiştir. Japonya, geleneksel ve Latin yazı sistemlerini bir arada kullanarak hibrit bir tipografi anlayışı geliştirirken, Kiril alfabesi Sovyetler Birliği döneminde standartlaştırılmış, post-Sovyet dönemde ise geleneksel kaligrafiyle yeniden yorumlanmıştır.
Bu çalışmanın temel amacı, tipografinin sadece bir yazı düzenleme biçimi olmadığını, aynı zamanda kültürel hafızanın ve kimlik inşasının görsel bir aracı olarak işlev gördüğünü göstermektir. Yazı sistemleri, toplumların estetik ve işlevsel kaygılarıyla sürekli olarak yeniden şekillenirken, grafik tasarım ve dijitalleşme süreçleri, bu dönüşümün sürdürülebilirliğini sağlayan en önemli faktörlerden biri haline gelmiştir. Bu bağlamda, ele alınan dört örnek üzerinden yapılan karşılaştırmalı analiz, yazının tarihsel süreç içerisindeki değişimini anlamak ve gelecekteki tipografik eğilimleri öngörmek açısından değerli bir perspektif sunmaktadır.

Kaynakça

  • Assmann, J. (1995). Collective memory and cultural identity. New German Critique, (65), 125–133.
  • Atik, A., & Bilginer Erdoğan, Ş. (2014). Toplumsal bellek ve medya. Atatürk Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınları.
  • Bilen, Y. (2014). Türk-İslam medeniyeti ve hat san‘atı. Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 33, 37-57.
  • Bringhurst, R. (2004). The elements of typographic style (3.2 versiyonu). Vancouver, Canada: Hartley & Marks.
  • Cartwright, M. (2017). Antik Çin Kaligrafisi. Dünya Tarihi Ansiklopedisi.
  • Çoban, G., & Pehlivan, S. (2020). Yirmi Birinci Yüzyılın Yazı Sanatında (Kaligrafide) Yeni Yaklaşımlar. Akademik Sanat Tasarım ve Bilim Dergisi, 5(10), 56-72.
  • Hall, S. (1990). Cultural identity and diaspora. In J. Rutherford (Ed.), Identity: Community, Culture, Difference (ss. 222–237). London, UK: Lawrence & Wishart.
  • Karaca, R. (2014). Latin ve Non-Latin Alfabelerin Tipografik Olarak İncelenmesi (Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Arel Üniversitesi).
  • Kempgen, S. (2021). Die kyrillische Schrift im Wandel. München: Verlag Otto Sagner.
  • Kızıldemir, D. (2015). Grafik tasarımda fotoğraf ve tipografi. (Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi).
  • Lupton, E. (2014). Thinking with Type: A Critical Guide for Designers, Writers, Editors & Students (2. baskı). New York, NY: Chronicle Books.
  • Nora, P. (1989). Between memory and history: Les lieux de mémoire. Representations, 26, 7–25.
  • Pavlova, T. (2023). The evolution of Cyrillic typography in contemporary graphic design. Journal of Slavic Studies, 17(1), 16-26.
  • Sebba, M. (2006). Ideology and alphabets in the former USSR. Language Problems and Language Planning, 30(2), 99-120.
  • Selamet, S. (2012). Türk hat sanatı, harf devrimi ve tipografi üzerine bir değerlendirme. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11(39), 171-183.
  • Spencer, H. (2015). Typography is not an independent art: It is a means to an end… [Akt. Jan Tschichold]. In More typography lessons from the masters. PrintMag. Erişim adresi: https://www.printmag.com/featured/more-typography-lessons-from-the-masters/ (Erişim tarihi: 8 Ağustos 2025)
  • Üstünbaş Erdoğan, B. (2024). Toplumsal Bellekten Medya Belleğe: Hafıza İnşasında Dijital Ortamlar. 4. Boyut Medya ve Kültürel Çalışmalar Dergisi, 25, 167-187.

Cultural Traces of Typography: Modernization and Identity in the Transformation of Writing Systems

Yıl 2025, Sayı: 32, 203 - 217, 21.10.2025
https://doi.org/10.30767/diledeara.1707785

Öz

Writing systems are fundamental components that shape cultural identity and preserve historical memory. Typography is not merely a method of arranging letters; it is also a visual element reflecting a society’s artistic heritage, political transformations, and modernization process. This study examines the transformation of writing in different cultural contexts, providing a comparative analysis that spans from Ottoman calligraphy to modern Turkish typography, from Chinese calligraphy to the digital Chinese writing system, from Japanese writing systems to the Latinization process, and from the Cyrillic alphabet to post-Soviet typography.
While Ottoman calligraphy transitioned into modern typography with the Alphabet Reform, Chinese calligraphy was simplified and reshaped through digitalization. Japan developed a hybrid typographic approach by integrating both traditional and Latin writing systems, whereas the Cyrillic alphabet was standardized during the Soviet era and later reinterpreted with traditional calligraphy in the post-Soviet period.
The primary aim of this study is to demonstrate that typography is not merely a method of arranging letters but also a visual tool for preserving cultural memory and constructing identity. Writing systems are constantly reshaped by societies' aesthetic and functional concerns, while graphic design and digitalization have become key factors in sustaining this transformation. Through the comparative analysis of these four cases, this study provides valuable insight into the historical evolution of writing and offers perspectives on future typographic trends.

Kaynakça

  • Assmann, J. (1995). Collective memory and cultural identity. New German Critique, (65), 125–133.
  • Atik, A., & Bilginer Erdoğan, Ş. (2014). Toplumsal bellek ve medya. Atatürk Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınları.
  • Bilen, Y. (2014). Türk-İslam medeniyeti ve hat san‘atı. Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 33, 37-57.
  • Bringhurst, R. (2004). The elements of typographic style (3.2 versiyonu). Vancouver, Canada: Hartley & Marks.
  • Cartwright, M. (2017). Antik Çin Kaligrafisi. Dünya Tarihi Ansiklopedisi.
  • Çoban, G., & Pehlivan, S. (2020). Yirmi Birinci Yüzyılın Yazı Sanatında (Kaligrafide) Yeni Yaklaşımlar. Akademik Sanat Tasarım ve Bilim Dergisi, 5(10), 56-72.
  • Hall, S. (1990). Cultural identity and diaspora. In J. Rutherford (Ed.), Identity: Community, Culture, Difference (ss. 222–237). London, UK: Lawrence & Wishart.
  • Karaca, R. (2014). Latin ve Non-Latin Alfabelerin Tipografik Olarak İncelenmesi (Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Arel Üniversitesi).
  • Kempgen, S. (2021). Die kyrillische Schrift im Wandel. München: Verlag Otto Sagner.
  • Kızıldemir, D. (2015). Grafik tasarımda fotoğraf ve tipografi. (Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi).
  • Lupton, E. (2014). Thinking with Type: A Critical Guide for Designers, Writers, Editors & Students (2. baskı). New York, NY: Chronicle Books.
  • Nora, P. (1989). Between memory and history: Les lieux de mémoire. Representations, 26, 7–25.
  • Pavlova, T. (2023). The evolution of Cyrillic typography in contemporary graphic design. Journal of Slavic Studies, 17(1), 16-26.
  • Sebba, M. (2006). Ideology and alphabets in the former USSR. Language Problems and Language Planning, 30(2), 99-120.
  • Selamet, S. (2012). Türk hat sanatı, harf devrimi ve tipografi üzerine bir değerlendirme. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11(39), 171-183.
  • Spencer, H. (2015). Typography is not an independent art: It is a means to an end… [Akt. Jan Tschichold]. In More typography lessons from the masters. PrintMag. Erişim adresi: https://www.printmag.com/featured/more-typography-lessons-from-the-masters/ (Erişim tarihi: 8 Ağustos 2025)
  • Üstünbaş Erdoğan, B. (2024). Toplumsal Bellekten Medya Belleğe: Hafıza İnşasında Dijital Ortamlar. 4. Boyut Medya ve Kültürel Çalışmalar Dergisi, 25, 167-187.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Basılı Kültür, İletişim Kuramları
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Muhammed Emin Albayrak 0000-0002-5225-2379

Yayımlanma Tarihi 21 Ekim 2025
Gönderilme Tarihi 27 Mayıs 2025
Kabul Tarihi 28 Ağustos 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Sayı: 32

Kaynak Göster

APA Albayrak, M. E. (2025). Tipografinin Kültürel İzleri: Yazı Sistemlerinin Dönüşümünde Modernleşme ve Kimlik. Dil ve Edebiyat Araştırmaları(32), 203-217. https://doi.org/10.30767/diledeara.1707785

Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi Creative Commons Atıf-GayrıTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC-ND 4.0) ile lisanslanmıştır.