Kültürlerarası Germanistik’in gittikçe artan bir şekilde kültür bilimsel
ve medya bilimsel yönelimi, aynı zamanda ayrımlaştırıcı, dinamik ve çok
kültürel yaklaşımı sağlayan yeni konseptlerle karşı karşıya gelmeyi de
beraberinde getirmektedir. Böylece “(hyper)kültürlülük” (Hyperkulturalität) ve
“(trans)ayrım” (Transdifferenz) gibi yeni kültürel-felsefi konseptler,
“kendinin olan” ile “kendinin olmayan” arasında katı ve mantıksal ayrımları
aşarak, küreselleşme çağındaki sınırların geçirgenliğini ve toplumun iç heterojenliğini
uygun bir biçimde gözetmeye çalışmaktadır. Bu arka plan çerçevesinde çalışmamda
Almanya – Willkommen in Deutschland
(Samdereli 2011) adlı filmi bu kavramsallıklar ışığında incelenecek ve filmin
söylem analizi yapılacaktır. Günümüze kadar Türk-Alman göç sinemasında çoğunlukla
görülenin aksine, bu film örneği ağırlıklı olarak geleneksel görüş açılarından
ve klişelerden ayrışan bir (göç sonrası) bakış açısına odaklanmaktadır. Bu
çalışmada temel olarak aidiyetin ve kimlik oluşumunun kolektif ve bireysel
fenomenlerinin film aracılığıyla
nasıl ortaya çıktığı gösterilecektir. Bu sırada yeni kültürel-teorik
konseptlerin bu olguları ne ölçüde yansıtabildiği sorusu ise tartışılacaktır.
Kültürlerarası film hyperkültürlülük transayrım kimlik Yasemin Samdereli
Eine immer dringlicher geforderte kultur- und
medienwissenschaftliche Orientierung der interkulturellen Germanistik erfordert
zugleich auch eine Auseinandersetzung mit neueren Konzepten, die differenzierende,
dynamische und multiperspektivische Ansätze anbieten. So bemühen sich neuere kulturphilosophische
Konzepte wie die Hyperkulturalität und Transdifferenz über rigide binäre Unterscheidungen
zwischen „Eigenem“ und „Fremden“ hinauszugehen und der Durchlässigkeit der Grenzen
und der internen Heterogenität von Gesellschaften im Zeitalter der
Globalisierung in angemessener Weise gerecht zu werden. Vor diesem Hintergrund
untersuche ich in meinem Beitrag den Film Almanya – Willkommen in Deutschland
(Samdereli 2011) im Rahmen einer diskursiven Auseinandersetzung mit diesen
Begrifflichkeiten. Entgegen bisheriger Darstellungen im so genannten türkisch-deutschen
Migrantenkino fokussiert dieses Filmbeispiel verstärkt eine (postmigrantische) Perspektive,
die mit tradierten Sichtweisen und Klischees bricht. Grundsätzlich soll
herausgestellt werden, wie kollektive und individuelle Phänomene von
Zugehörigkeit und Identitiätskonstruktion mit filmischen Mitteln dargestellt
werden. Zur Diskussion gestellt soll dabei die Frage, inwiefern neuere kulturtheoretische
Konzepte dabei greifen.
Interkultureller Film Hyperkulturalität Transdifferenz Identität Yasemin Samdereli
Birincil Dil | Almanca |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2014 |
Gönderilme Tarihi | 5 Eylül 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 2 Sayı: 2 |
www.gerder.org.tr/diyalog