Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Turizm Fakültesi Öğrencilerinin Seçmeli Yabancı Dil Derslerine (Almanca, Fransızca ve İtalyanca) Yönelik Kaygı Düzeylerinin İncelenmesi

Yıl 2021, Cilt: 9 Sayı: 1, 167 - 183, 30.06.2021
https://doi.org/10.37583/diyalog.958495

Öz

Bu çalışmada Turizm Fakültesi öğrencilerinin seçmeli yabancı dil derslerine (Almanca, Fransızca ve İtalyanca) yönelik kaygı düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi amaçlanmaktadır. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini Türkiye’de Turizm Fakültelerinde eğitim alan öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise bir devlet üniversitesinin Turizm Fakültesinde eğitim alan ikinci, üçüncü ve dördüncü sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmaya toplam 141 öğrenci katılmıştır. Katılımcıların %46,1’i kadın, %53,9’u ise erkektir. Çalışmada veri toplama araçları olarak araştırmacı tarafından oluşturulan kişisel bilgi formu ile Horwitz, Horwitz ve Cope (1986) tarafından geliştirilmiş “yabancı dil dersi kaygı ölçeği” kullanılmıştır. Ölçek 33 madde ve 3 alt boyuttan oluşmaktadır. Araştırmada yer alan verilerin analizinde SPSS 22 paket programı kullanılmıştır. Örnekleme ait istatistikler frekans analiz ile hesaplanmıştır. Bağımsız değişkenlerin hesaplanmasında t-testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) testleri kullanılmıştır. Tüm hesaplamalarda anlamlılık düzeyi p<,05 olarak kabul edilmiştir. Araştırmanın sonucunda, “dil dersinde konuşma kaygısı” boyutunda erkek öğrencilerin kadın öğrencilere göre daha kaygılı oldukları; eğitim alınan bölüm değişkenine bağlı olarak “dil dersine yönelik ilgi” ve “yabancılarla konuşma kaygısı” boyutlarında anlamlı bir şekilde farklılaştığı; eğitim alınan sınıf düzeyi değişkenine göre herhangi bir farka rastlanmadığı; seçilen yabancı dil değişkenine bağlı olarak yalnızca “yabancılarla konuşma kaygısı” boyutunda anlamlı şekilde farklılaştığı; başarı durumu değişkenine göre bir farka rastlanmadığı ve mezuniyet sonrası plan değişkenine bağlı olarak ise yalnızca “dil dersinde konuşma kaygısı” boyutunda anlamlı farklılık gösterdiği ortaya konmuştur.

Kaynakça

  • Akgöz, Erkan/ Gürsoy, Yüksel (2014): Turizm eğitimde yabancı dil öğrenme istek ve kararlılıkları: Selçuk Üniversitesi Beyşehir örneği. Journal of Tourism and Gastrnomy Studies, 2(1), 21-29.
  • Akoğlan Kozak, Meryem (2009): Akademik turizm eğitimi üzerine bir durum analizi. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (İLKE), 22, 1-20.
  • Akşit Aşık, Nuran/ Gökçe, Faruk (2019): Yabancı dil konuşma kaygısını etkileyen faktörler: Turizm Lisans öğrencileri üzerinde bir araştırma. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(2), 202-219.
  • Altürk, Abdulvahap/ Yel, Gökhan/ Arık Yüksel, Tuğba/ Balcı, Umut (2016): Turizm Fakülte ve Yüksekokullarında yabancı dil eğitimi. Turkish Studies, 11(3), 139-150.
  • Aydın, Selami/ Zengin, Buğra (2008): Yabancı dil öğreniminde kaygı. Dil ve Dil Bilimi Çalışmaları Dergisi, 4(1), 1-94.
  • Baş, Gökhan (2014): Lise öğrencilerinde yabancı dil öğrenme kaygısı: Nitel bir araştırma. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36(2), 101-119.
  • Batumlu, Didar Zeynep/ Erden, Münire (2007): Yıldız Teknik Üniversitesi Yabancı Diller Yüksekokulu hazırlık öğrencilerinin yabancı dil kaygıları ile İngilizce başarıları arasındaki ilişki. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 3(1), 24-38.
  • Boylu, Emrah/ Çangal, Önder (2015): Yabancı dil olarak Türkçe öğrenen Bosna-Hersekli öğrencilerin konuşma kaygılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 4(1), 349-368.
  • Büyükkalay, Nurgül (2016): Avrupa dilleri öğretimi ortak çerçeve programı temelli özel amaçlı İngilizce konuşma ve dinleme becerileri etkinliklerinin Turizm Fakültesi öğrencilerinin başarısı üzerindeki etkileri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Antalya: Akdeniz Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Çelebi, Mustafa Durmuş (2006): Türkiye’de anadili eğitimi ve yabancı dil öğretimi. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21, 285-307.
  • Davras, Gonca Manap/ Bulgan, Gülay (2012): Meslek Yüksekokulu (MYO) öğrencilerinin İngilizce hazırlık eğitimine yönelik tutumları: Isparta MYO Turizm ve Otel İşletmeciliği örneği. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 13(2), 227-238.
  • Doğan, Türkan/ Çoban, Aysel Esen (2009): Eğitim Fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları ile kaygı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 34(153), 157-168.
  • Duman, Bilal/ Göral, Güldehan Neşe/ Bilgin, Hilal (2017): Üniversite öğrencilerinin sınıf ortamında yabancı dil konuşma kaygısı üzerine nitel bir çalışma. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(2), 13-27.
  • Gedik, Mehmet (2015): Siirt örnekleminde ortaöğretim öğrencilerinin konuşma kaygılarının incelenmesi. ODÜ Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 5(13), 77-93.
  • Genç, Gülten (2009): İnönü Üniversitesi Yabancı Diller Yüksekokulu öğrencilerinin yabancı dil kaygıları. Education Sciences, 4(3), 1080-1088.
  • Gürsu, Fatma (2011): The Turkish equivalence, validity and reliability study of the foreign language classroom anxiety scale. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Işık, Ali (2008): Yabancı dil eğitimimizdeki yanlışlar nereden kaynaklanıyor? Journal of Language and Linguistic Studies, 4(2), 15-26.
  • İşigüzel, Bahar (2013): Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik programlarındaki mesleki Almanca dersleri üzerine bir araştırma. Humanities Sciences, 8(4), 363-371.
  • Koç Akran, Sevda/ Özdemir, Elham (2018): Yaşam boyu öğrenme sürecinde öğretmen adaylarının konuşma kaygılarına ilişkin görüşleri. The Journal of International Lingual, Social and Educational Sciences, 4(1), 38-49.
  • Koçak, Muhammet/ Çobanoğulları, Ferdiye (2017): Dünyada ikinci yabancı dil olarak Almanca öğretiminde Danimarka örneği. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(1), 1-12.
  • Kozikoğlu, İshak/ Kanat, Fırat (2018): Lise öğrencilerinin İngilizce dersine katılım durumlarının İngilizce dersine yönelik tutum ve İngilizce konuşma kaygısına göre yordanması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 26(5), 1643-1652.
  • Oktar, Derya (2004): Yabancı dil öğrenimi sürecinde kaygı. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 48-53.
  • Oral, Behçet/ Çoban, Ahmet (2020): Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Özkan, Erdost/ Kınay, İsmail (2015): Öğretmen adaylarının konuşma kaygılarının incelenmesi (Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Örneği). Uluslararası Türkçe, Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 4(3), 1290-1301.
  • Sevim, Oğuzhan (2014): Yabancı uyruklu öğrencilerin Türkçe konuşma kaygılarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. EKEV Akademi Dergisi, 18(60), 389-402.
  • Şen, Ülker (2011): Belçika’da yaşayan Türk çocuklarının Türkçeye yönelik tutumları ve yazma becerileri. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Şener, Sabriye (2018): Öğretmen adaylarının yabancı dil derslerinde İngilizce konuşma kaygıları ile ilgili algıları. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 178-194.
  • Tuncer Murat/ Akmençe, Ahmet Egemen (2019): Yabancı dile yönelik kaygı, özyeterlik ve tutum arasındaki ilişkiler. Turkish Journal of Educational Studies, 6(3), 1-13.
  • Tuncer, Murat/ Doğan, Yunus (2015): Hazırlık sınıfı öğrencilerinin yabancı dil ders kaygıları ve akademik özyeterlikleri arasındaki ilişki. Dil ve Edebiyat Eğitimi Dergisi, 14, 153-167.
  • Tuncer, Murat/ Temur, Mehmet (2017): Yabancı dil hazırlık eğitimi alan öğrencilerin yabancı dile yönelik kaygı ve başarıları arasındaki ilişkiler. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, (32), 905-912.
  • Uysal, Davut (2019): Turizm Fakültesi öğrencilerinin İngilizce iletişim becerilerinin geliştirilmesine yönelik gereksinim çözümlemesine dayalı bir program önerisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Eskişehir: Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Üstün, Bilal (2015): Turizm Fakültelerinde öğretilen Almancanın öğrenciler, sektör temsilcileri ve Alman turistler tarafından değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Elâzığ: Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yavuz, Soner/ Akdeniz, Aydın (2019): Fen Bilgisi öğretmen adaylarının tükenmişlik ve KPSS kaygı düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Karaelmas Journal of Educational Sciences, 7, 212-227.
  • Yılmaz Güngör, Zühre (2016): Fransızca yabancı dil öğreniminde kaygı: Nedenleri ve cinsiyet faktörü. The Journal of Academic Social Science Studies, 46, 291-302.
  • Yılmaz, Didem/ Sakarya Maden, Sevinç (2016): Dil öğrenim sürecinde Almanca öğretmen adaylarının kaygı tutumlarına ilişkin bir araştırma. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 201-211.

A Study About the Anxiety Level of The Students of The Faculty of Tourism in Relation to the Elective Foreign Language (German, French and Italian)

Yıl 2021, Cilt: 9 Sayı: 1, 167 - 183, 30.06.2021
https://doi.org/10.37583/diyalog.958495

Öz

The aim of this study is to examine the anxiety level among students in the Faculty of Tourism regarding the elective foreign language classes (German, French and Italian) using various variables. In the study, survey research model, one of the quantitative research methods, was employed. The population of the study consisted of the students who study at the Faculties of Tourism in Turkey. The sample of the study consists of the Students of a Faculty of Tourism who are in their first, second and third year of study at a state university. 141 students participated in the research. 46.1% of the participants are female and 53.9% male. The study used a personal information form developed by the researcher and the "The Foreign Language Classroom Anxiety Scale" developed by Horwitz, Horwitz and Cope (1986) as data collection tools. The scale consists of 33 items and 3 sub-dimensions. SPSS 22 package program was used to analyse the data in the research. The statistics of the sample were calculated by frequency analysis. T-test and one-way analysis of variance (ANOVA) tests were used to calculate independent variables. In all calculations, the level of significance was accepted as p <.05. As results of the study, it has been revealed that male students are more anxious than female students in the dimension of "speaking anxiety in language classes"; depending on the variable of the subject, the dimensions of "interest in language classes" and "anxiety about speaking with foreigners" differ significantly; there was no difference according to the variable of grade level; depending on the selected foreign language variable, it differs significantly only in the dimension of "speaking anxiety with foreigners"; there was no difference according to the success variable and that there is a significant difference only in the dimension of "speaking anxiety in language classes" depending on the postgraduate plan variable.

Kaynakça

  • Akgöz, Erkan/ Gürsoy, Yüksel (2014): Turizm eğitimde yabancı dil öğrenme istek ve kararlılıkları: Selçuk Üniversitesi Beyşehir örneği. Journal of Tourism and Gastrnomy Studies, 2(1), 21-29.
  • Akoğlan Kozak, Meryem (2009): Akademik turizm eğitimi üzerine bir durum analizi. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (İLKE), 22, 1-20.
  • Akşit Aşık, Nuran/ Gökçe, Faruk (2019): Yabancı dil konuşma kaygısını etkileyen faktörler: Turizm Lisans öğrencileri üzerinde bir araştırma. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(2), 202-219.
  • Altürk, Abdulvahap/ Yel, Gökhan/ Arık Yüksel, Tuğba/ Balcı, Umut (2016): Turizm Fakülte ve Yüksekokullarında yabancı dil eğitimi. Turkish Studies, 11(3), 139-150.
  • Aydın, Selami/ Zengin, Buğra (2008): Yabancı dil öğreniminde kaygı. Dil ve Dil Bilimi Çalışmaları Dergisi, 4(1), 1-94.
  • Baş, Gökhan (2014): Lise öğrencilerinde yabancı dil öğrenme kaygısı: Nitel bir araştırma. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36(2), 101-119.
  • Batumlu, Didar Zeynep/ Erden, Münire (2007): Yıldız Teknik Üniversitesi Yabancı Diller Yüksekokulu hazırlık öğrencilerinin yabancı dil kaygıları ile İngilizce başarıları arasındaki ilişki. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 3(1), 24-38.
  • Boylu, Emrah/ Çangal, Önder (2015): Yabancı dil olarak Türkçe öğrenen Bosna-Hersekli öğrencilerin konuşma kaygılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 4(1), 349-368.
  • Büyükkalay, Nurgül (2016): Avrupa dilleri öğretimi ortak çerçeve programı temelli özel amaçlı İngilizce konuşma ve dinleme becerileri etkinliklerinin Turizm Fakültesi öğrencilerinin başarısı üzerindeki etkileri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Antalya: Akdeniz Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Çelebi, Mustafa Durmuş (2006): Türkiye’de anadili eğitimi ve yabancı dil öğretimi. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21, 285-307.
  • Davras, Gonca Manap/ Bulgan, Gülay (2012): Meslek Yüksekokulu (MYO) öğrencilerinin İngilizce hazırlık eğitimine yönelik tutumları: Isparta MYO Turizm ve Otel İşletmeciliği örneği. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 13(2), 227-238.
  • Doğan, Türkan/ Çoban, Aysel Esen (2009): Eğitim Fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları ile kaygı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 34(153), 157-168.
  • Duman, Bilal/ Göral, Güldehan Neşe/ Bilgin, Hilal (2017): Üniversite öğrencilerinin sınıf ortamında yabancı dil konuşma kaygısı üzerine nitel bir çalışma. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(2), 13-27.
  • Gedik, Mehmet (2015): Siirt örnekleminde ortaöğretim öğrencilerinin konuşma kaygılarının incelenmesi. ODÜ Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 5(13), 77-93.
  • Genç, Gülten (2009): İnönü Üniversitesi Yabancı Diller Yüksekokulu öğrencilerinin yabancı dil kaygıları. Education Sciences, 4(3), 1080-1088.
  • Gürsu, Fatma (2011): The Turkish equivalence, validity and reliability study of the foreign language classroom anxiety scale. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Işık, Ali (2008): Yabancı dil eğitimimizdeki yanlışlar nereden kaynaklanıyor? Journal of Language and Linguistic Studies, 4(2), 15-26.
  • İşigüzel, Bahar (2013): Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik programlarındaki mesleki Almanca dersleri üzerine bir araştırma. Humanities Sciences, 8(4), 363-371.
  • Koç Akran, Sevda/ Özdemir, Elham (2018): Yaşam boyu öğrenme sürecinde öğretmen adaylarının konuşma kaygılarına ilişkin görüşleri. The Journal of International Lingual, Social and Educational Sciences, 4(1), 38-49.
  • Koçak, Muhammet/ Çobanoğulları, Ferdiye (2017): Dünyada ikinci yabancı dil olarak Almanca öğretiminde Danimarka örneği. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(1), 1-12.
  • Kozikoğlu, İshak/ Kanat, Fırat (2018): Lise öğrencilerinin İngilizce dersine katılım durumlarının İngilizce dersine yönelik tutum ve İngilizce konuşma kaygısına göre yordanması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 26(5), 1643-1652.
  • Oktar, Derya (2004): Yabancı dil öğrenimi sürecinde kaygı. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 48-53.
  • Oral, Behçet/ Çoban, Ahmet (2020): Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Özkan, Erdost/ Kınay, İsmail (2015): Öğretmen adaylarının konuşma kaygılarının incelenmesi (Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Örneği). Uluslararası Türkçe, Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 4(3), 1290-1301.
  • Sevim, Oğuzhan (2014): Yabancı uyruklu öğrencilerin Türkçe konuşma kaygılarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. EKEV Akademi Dergisi, 18(60), 389-402.
  • Şen, Ülker (2011): Belçika’da yaşayan Türk çocuklarının Türkçeye yönelik tutumları ve yazma becerileri. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Şener, Sabriye (2018): Öğretmen adaylarının yabancı dil derslerinde İngilizce konuşma kaygıları ile ilgili algıları. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 178-194.
  • Tuncer Murat/ Akmençe, Ahmet Egemen (2019): Yabancı dile yönelik kaygı, özyeterlik ve tutum arasındaki ilişkiler. Turkish Journal of Educational Studies, 6(3), 1-13.
  • Tuncer, Murat/ Doğan, Yunus (2015): Hazırlık sınıfı öğrencilerinin yabancı dil ders kaygıları ve akademik özyeterlikleri arasındaki ilişki. Dil ve Edebiyat Eğitimi Dergisi, 14, 153-167.
  • Tuncer, Murat/ Temur, Mehmet (2017): Yabancı dil hazırlık eğitimi alan öğrencilerin yabancı dile yönelik kaygı ve başarıları arasındaki ilişkiler. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, (32), 905-912.
  • Uysal, Davut (2019): Turizm Fakültesi öğrencilerinin İngilizce iletişim becerilerinin geliştirilmesine yönelik gereksinim çözümlemesine dayalı bir program önerisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Eskişehir: Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Üstün, Bilal (2015): Turizm Fakültelerinde öğretilen Almancanın öğrenciler, sektör temsilcileri ve Alman turistler tarafından değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Elâzığ: Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yavuz, Soner/ Akdeniz, Aydın (2019): Fen Bilgisi öğretmen adaylarının tükenmişlik ve KPSS kaygı düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Karaelmas Journal of Educational Sciences, 7, 212-227.
  • Yılmaz Güngör, Zühre (2016): Fransızca yabancı dil öğreniminde kaygı: Nedenleri ve cinsiyet faktörü. The Journal of Academic Social Science Studies, 46, 291-302.
  • Yılmaz, Didem/ Sakarya Maden, Sevinç (2016): Dil öğrenim sürecinde Almanca öğretmen adaylarının kaygı tutumlarına ilişkin bir araştırma. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 201-211.
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Bilal Üstün Bu kişi benim 0000-0002-9490-3109

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2021
Gönderilme Tarihi 2 Şubat 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 9 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Üstün, B. (2021). Turizm Fakültesi Öğrencilerinin Seçmeli Yabancı Dil Derslerine (Almanca, Fransızca ve İtalyanca) Yönelik Kaygı Düzeylerinin İncelenmesi. Diyalog Interkulturelle Zeitschrift Für Germanistik, 9(1), 167-183. https://doi.org/10.37583/diyalog.958495

www.gerder.org.tr/diyalog