Collaboration in Art Production: The Case of Miró and Artigas
Yıl 2025,
Cilt: 1 Sayı: 10, 266 - 282, 27.09.2025
Tuba Batu
,
Ezgi Yemenicioğlu Negir
,
Ataberk Çakan
Öz
The collaboration of artists specialized in different disciplines enables the creation of multifaceted and in-depth works within today’s complex modes of production. Such interdisciplinary partnerships remove boundaries in creative processes, especially in the field of art, and foster the emergence of original artistic expressions. Although the individual identity of the artist gained prominence during the Renaissance, multi-disciplinary and multifaceted approaches have persisted throughout art history. This study focuses not on artists working individually across multiple disciplines, but rather on the collective production process of artists from different fields. Within this framework, the long-standing collaboration between Joan Miró and Josep Llorens Artigas is examined as a unique example of interdisciplinary artistic cooperation. Their partnership, rooted in a deep personal friendship, resulted in numerous joint works. The concept of “interdisciplinarity” is thus discussed through the lens of collaboration and explored in relation to the creative processes of Miró and Artigas.
Kaynakça
-
Cambridge (2024). Cambridge University Press, England.
-
Corredor-Matheos, J.(1974). Miro & Artigas, Ceramique, Maeght Publish, France.
-
Değirmenci, K. (2011). "Sosyal Bilimlerde Disiplinlerarasılığı ve Disipliner Ayrımları Yeniden Düşünmek" Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (15)72-80.
-
Ertaş, B., & Dereci, Ş. (2021). "Bauhaus Döneminde Mobilya ve Tekstil Atölyeleri Arasındaki Disiplinlerarası İş Birliği: Marcel Breuer Örneklemi" SDÜ ART-E Güzel Sanatlar Fakültesi Sanat Dergisi, 27(14), 453–472. https://doi.org/10.21602/sduarte.893955
-
Madola (2005) Mª. Àngels Domingo Laplana, La Influèncıa De Joan Mıró En La Ceràmıca Contemporànıa Espanyola, Departament de Pintura, Facultat de Belles Arts Universitat de Barcelona, abril 2005
-
Miralles, F. (1993) Fondation Llorens Artigas / Editions Cercle d'Art; First French-language Edition
-
Mink, J. (1999). Miro. Köln: Benedikt Taschen Verlag.
-
Newsome, F. (2021). Roberta Griffith: Street Stuff. Ceramics: Art and Perception, 117, 16–19.
-
Öndin, N. (2016). Rönesans Düşüncesi ve Resim Sanatı. İstanbul: Hayalperest Yayınları.
-
Öndin, N. (2020). Gotik Resim ve Heykel Sanatı. İstanbul: Hayalperest Yayınları.
-
Öndin, N. (2021). Rönesans ve Eğitim. MSGSÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 1(23), 444–451.
-
Passeron, R. (1990). Sürrealizm: Sanat Ansiklopedisi (S. Tansuğ, Çev.). İstanbul: Remzi Kitabevi.
-
Tanner, E. (2016) The Magic Sense of Things, https://www.schirn.de/en/schirnmag/joan-miro-mural-ceramics-context-en/
-
Telek, D. (2021). Tasarım Olarak Film: Gesamtkunstwerk Kavramından Hareketle Sinemada Yapım Tasarımı. İletişim Çalışmaları Dergisi, 7(3), 469–485.
-
Tarcan, H., & Bıçakçı, M. Y. (2016). Sağlık Bilimlerinde Transdisipliner Yaklaşım İçerisinde Çocuk Gelişimcinin Rolü. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 3(Ek 1), 157–168.
-
Tanrıkulu, M. (2022). Turgut Cansever’in Hatıratında Disiplinlerarası İş Birliği Kültürü, Coğrafya, Ali Tanoğlu ve İstanbul’a Dair. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(2), 265-288. https://doi.org/10.54558/jiss.1147738
-
TDK (2024) Türk Dil Kurumu Sözlükleri, Güncel Türkçe Sözlük, https://sozluk.gov.tr/ (Erişim tarihi 01.03.2025)
-
Tükel, U. (1997) Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi Miro, Joan, Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi (Cilt 2, s. 1235). İstanbul: YEM Yayın.
-
İnternet Kaynakları
Gugenheim, https://web.archive.org/web/20131228103939/http://www.guggenheim.org/new-york/collections/collection-online/artists/bios/11111?tmpl=component&print=1 (Erişim tarihi 02.02.2025)
-
Refrakter Nedir, https://www.asyarefrakter.com.tr/refrakter-nedir/ (Erişim tarihi 02.02.2025)
-
Thursd (2023) The 43-Foot-Tall Flower Puppy by Jeff Koons, https://thursd.com/articles/flower-puppy-by-jeff-koons (Erişim tarihi 21.05.2025)
-
Görsel Kaynaklar
Görsel 1. Miró ve Artigas, Güneş Duvarı, 1958, Paris, UNESCO Genel Merkezi
https://paris-promeneurs.com/le-siege-de-l-unesco/
-
Görsel 2: Miró ve Artigas, Ay Duvarı, 1958, Paris, UNESCO Genel Merkezi https://www.guggenheim.org/artwork/2946
-
Görsel 3: Miró ve Artigas, Harvard Graduate Center Duvar Panosu, 1960 https://successiomiro.com/catalogue/object/1494
-
Görsel 4: Miró ve Artigas, Gallifa’da, Osaka duvar panosu üzerinde birlikte çalışırlarken https://www.raco.cat › index.php › Catalonia › article › viewFile
-
Görsel 5: Miró ve Artigas, Alicia, 1965-67, Seramik Duvar Panosu, Guggenheim Museum, New York https://www.guggenheim.org/artwork/2946
Sanat Üretiminde İş Birliği: Miró ve Artigas Örneği
Yıl 2025,
Cilt: 1 Sayı: 10, 266 - 282, 27.09.2025
Tuba Batu
,
Ezgi Yemenicioğlu Negir
,
Ataberk Çakan
Öz
Farklı disiplinlerde uzmanlaşmış sanatçıların ortak bir üretim sürecine katılması, günümüzün karmaşık üretim dinamikleri içinde derinlikli ve çok katmanlı eserlerin ortaya çıkmasını sağlar. Bu tür disiplinlerarası iş birlikleri, özellikle sanat alanında yaratıcı süreçlerin sınırlarını ortadan kaldırarak özgün üretim biçimlerine zemin hazırlar. Sanat tarihinde her ne kadar sanatçının bireysel kimliği Rönesans ile öne çıkmış olsa da çok yönlü ve çok disiplinli yaklaşımlar tarih boyunca varlığını sürdürmüştür. Bu çalışma, sanatçının tek başına farklı disiplinlerde üretim yapmasından ziyade, farklı disiplinlerden gelen sanatçıların birlikte üretim gerçekleştirmesine odaklanır. Bu bağlamda, Joan Miró ve Josep Llorens Artigas’ın uzun süreli dostluklarıyla şekillenen sanatsal iş birliği, disiplinlerarası ortak üretimin özgün bir örneği olarak ele alınmaktadır. Çalışmada, bu iş birliği süreci üzerinden “disiplinlerarasılık” kavramı sanat pratiği bağlamında tartışılmaktadır.
Etik Beyan
Makalede etik beyan gerektiren bir çalışma yoktur.
Kaynakça
-
Cambridge (2024). Cambridge University Press, England.
-
Corredor-Matheos, J.(1974). Miro & Artigas, Ceramique, Maeght Publish, France.
-
Değirmenci, K. (2011). "Sosyal Bilimlerde Disiplinlerarasılığı ve Disipliner Ayrımları Yeniden Düşünmek" Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (15)72-80.
-
Ertaş, B., & Dereci, Ş. (2021). "Bauhaus Döneminde Mobilya ve Tekstil Atölyeleri Arasındaki Disiplinlerarası İş Birliği: Marcel Breuer Örneklemi" SDÜ ART-E Güzel Sanatlar Fakültesi Sanat Dergisi, 27(14), 453–472. https://doi.org/10.21602/sduarte.893955
-
Madola (2005) Mª. Àngels Domingo Laplana, La Influèncıa De Joan Mıró En La Ceràmıca Contemporànıa Espanyola, Departament de Pintura, Facultat de Belles Arts Universitat de Barcelona, abril 2005
-
Miralles, F. (1993) Fondation Llorens Artigas / Editions Cercle d'Art; First French-language Edition
-
Mink, J. (1999). Miro. Köln: Benedikt Taschen Verlag.
-
Newsome, F. (2021). Roberta Griffith: Street Stuff. Ceramics: Art and Perception, 117, 16–19.
-
Öndin, N. (2016). Rönesans Düşüncesi ve Resim Sanatı. İstanbul: Hayalperest Yayınları.
-
Öndin, N. (2020). Gotik Resim ve Heykel Sanatı. İstanbul: Hayalperest Yayınları.
-
Öndin, N. (2021). Rönesans ve Eğitim. MSGSÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 1(23), 444–451.
-
Passeron, R. (1990). Sürrealizm: Sanat Ansiklopedisi (S. Tansuğ, Çev.). İstanbul: Remzi Kitabevi.
-
Tanner, E. (2016) The Magic Sense of Things, https://www.schirn.de/en/schirnmag/joan-miro-mural-ceramics-context-en/
-
Telek, D. (2021). Tasarım Olarak Film: Gesamtkunstwerk Kavramından Hareketle Sinemada Yapım Tasarımı. İletişim Çalışmaları Dergisi, 7(3), 469–485.
-
Tarcan, H., & Bıçakçı, M. Y. (2016). Sağlık Bilimlerinde Transdisipliner Yaklaşım İçerisinde Çocuk Gelişimcinin Rolü. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 3(Ek 1), 157–168.
-
Tanrıkulu, M. (2022). Turgut Cansever’in Hatıratında Disiplinlerarası İş Birliği Kültürü, Coğrafya, Ali Tanoğlu ve İstanbul’a Dair. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(2), 265-288. https://doi.org/10.54558/jiss.1147738
-
TDK (2024) Türk Dil Kurumu Sözlükleri, Güncel Türkçe Sözlük, https://sozluk.gov.tr/ (Erişim tarihi 01.03.2025)
-
Tükel, U. (1997) Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi Miro, Joan, Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi (Cilt 2, s. 1235). İstanbul: YEM Yayın.
-
İnternet Kaynakları
Gugenheim, https://web.archive.org/web/20131228103939/http://www.guggenheim.org/new-york/collections/collection-online/artists/bios/11111?tmpl=component&print=1 (Erişim tarihi 02.02.2025)
-
Refrakter Nedir, https://www.asyarefrakter.com.tr/refrakter-nedir/ (Erişim tarihi 02.02.2025)
-
Thursd (2023) The 43-Foot-Tall Flower Puppy by Jeff Koons, https://thursd.com/articles/flower-puppy-by-jeff-koons (Erişim tarihi 21.05.2025)
-
Görsel Kaynaklar
Görsel 1. Miró ve Artigas, Güneş Duvarı, 1958, Paris, UNESCO Genel Merkezi
https://paris-promeneurs.com/le-siege-de-l-unesco/
-
Görsel 2: Miró ve Artigas, Ay Duvarı, 1958, Paris, UNESCO Genel Merkezi https://www.guggenheim.org/artwork/2946
-
Görsel 3: Miró ve Artigas, Harvard Graduate Center Duvar Panosu, 1960 https://successiomiro.com/catalogue/object/1494
-
Görsel 4: Miró ve Artigas, Gallifa’da, Osaka duvar panosu üzerinde birlikte çalışırlarken https://www.raco.cat › index.php › Catalonia › article › viewFile
-
Görsel 5: Miró ve Artigas, Alicia, 1965-67, Seramik Duvar Panosu, Guggenheim Museum, New York https://www.guggenheim.org/artwork/2946