Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

THEATER PLAYS OF MARINA TSVETAEVA

Yıl 2024, Cilt: 64 Sayı: 2, 1509 - 1536
https://doi.org/10.33171/dtcfjournal.2024.64.2.22

Öz

Marina Tsvetaeva (1892-1941) is one of the most brilliant woman poets of Russian Literature. Her extraordinary talent, grown environment and education have been deeply reflected to her creativity. Because of her opposition to Soviet system, her works were not appreciated as deserved for long time. Despite the last years’ increasing references, Tsvetaeva’s works were not sufficiently deeply examined. Among these works theater plays are being particularly pointed out. Although Tsvetaeva was not known as a theater loving poet, examining her life intersection points with theater are being noticed. In this context 1918-1919 years are particularly important. In post-revolutionary Moscow, while she was living with two children without any contribution, she established some deep friendships with theater artists. By the effect of these friendships, she started to work intensely to create theater plays. This process was supported Tsvetaeva to survive by becoming distant from absences and starvation. At the end of this highly productive creativity period, besides her other works six theater plays were written by her: “Jack of Hearts”, “Snowstorm”, “Adventure”, “Firebird”, “Fortuna” and “Stone Angel”. In these plays of self-interpreted past events or imaginations; subjects like love, honor, betrayal, death and romantism were featured. Accordingly, Tsvetaeva collected these plays together in the name of “Romantica”. Theater plays are an inseparable part of her literary heritage and each of them is one evidence of poet’s mastership. This study intended to examine these insufficiently analyzed plays in our country in the light of poet’s life, historical events, and writing style.

Kaynakça

  • Antokolskiy, P. (1973). Sobraniye soçineniy v çetıryoh tomah. Marina Tsvetayeva. Moskva: İzdatelstvo “Hudojestvennaya literatura”.
  • Biron, A. (1789). Zapiski gertsoga Lozena. (V. A. Magskoy, Perevod). http://az.lib.ru/b/biron_a_l/text_1858_zapiski_gertzoga_lozena.shtml.
  • Boboyev, D. U. (2022). “Gertsog Lozen kak glavnıy geroy pyesı “Fortuna” i retseptsiya istoriçeskoy liçnosti çerez prizmu tvorçeskogo osmısleniya. İnternational Conference on Developments in Education. 23 Nov., 22-28. https://econferencezone.org
  • Efron, A. S. (1989). O Marine Tsvetayevoy. Vospominaniya doçeri. Moskva: Sovetskiy pisatel.
  • Feyler, L. (1998). Marina Tsvetayeva. Rostov-na-Donu: “Feniks”.
  • Günal, E. Z. (2009). Marina Tsvetayeva’nın Evleri. O. Korbek (Ed.). Ataol Behramoğlu Armağan Kitabı içinde (s. 39-47). İstanbul: Heyamola Yayınları.
  • Korkina, Ye. B. (2012). Letopis jizni i tvorçestva M. İ. Tsvetayevoy. Çast I. 1892-1922. Moskva: Dom-muzey Marinı Tsvetayevoy.
  • Kudrova, İ. (2002). Put komet. Jizn Marinı Tsvetayevoy. Sankt-Peterburg: Vita Nova.
  • Nagina, K. A. (2010). “Metel-strast” i “Metel-sudba” v russkoy literature XIX stoletiya. Vestnik Udmurdskogo universiteta. İstoriya i filologiya. istoriya i filologiya, 4, 12-20.
  • Saakyans, A. (2002). Jizn Tsvetayevoy. Bessmertnaya ptitsa– Feniks. Moskva: Tsentrpligraf.
  • Şveytser, V. (2002). Bıt i bıtiye Marinı Tsvetayevoy. Moskva: Molodaya gvardiya.
  • Tsvetayeva, M. İ. (1921). Dva slova o teatre. https://rusilverage.blogspot.com/2014/10/blog-post_42.html.
  • Tsvetayeva, M. İ. (1994a). Sobraniye soçineniy v semi tomah. Tom 4. Povest o Soneçke. Moskva: Ellis Lak.
  • Tsvetayeva, M. İ. (1994b). Sobraniye soçineniy v semi tomah. Tom 5. Çyort. Moskva: Ellis Lak.
  • Tsvetayeva, M. İ. (1994c). Sobraniye soçineniy v semi tomah. Tom 3. Moskva: Ellis Lak.
  • Tsvetayeva, M. İ. (2000). Neizdannoye. Zapisnıye knijki v dvuh tomah. Tom pervıy. 1913-1919. Moskva: Ellis Lak

MARİNA TSVETAYEVA’NIN TİYATRO OYUNLARI

Yıl 2024, Cilt: 64 Sayı: 2, 1509 - 1536
https://doi.org/10.33171/dtcfjournal.2024.64.2.22

Öz

Marina Tsvetayeva (1892-1941), Rus edebiyatının en parlak kadın şairlerinden biridir. Olağanüstü yeteneği, yetiştiği ortam ve aldığı eğitim, yaratıcılığına derin bir şekilde yansımıştır. Sovyet sistemine karşıt görüşleri nedeniyle eserleri, uzun süre hak ettiği değeri görememiştir. Son yıllarda artan ilgiye rağmen, Tsvetayeva'nın eserleri yeterince derinlemesine incelenmemiştir. Bu çalışmalar arasında özellikle tiyatro eserleri dikkat çekmektedir. Her ne kadar Tsvetayeva, tiyatroyu sevmeyen bir şair olarak bilinse de yaşamı incelendiğinde farklı dönemlerde tiyatro ile kesişen noktalarının olduğu görülmektedir. Bu bağlamda, 1918-1919 yılları özellikle öne çıkar. Devrim sonrası Moskova’sında, kimsenin desteği olmadan iki küçük çocukla geçirdiği bu dönemde Tsvetayeva, tiyatrocularla tanışarak derin dostluklar kurar. Yeni ilişkilerin etkisiyle, şair tiyatro eserleri yazmak için yoğun bir çalışma temposuna girer. Bu süreç, Tsvetayeva’nın yokluk ve açlık koşullarından uzaklaşarak hayatta kalmasına yardımcı olur. Yaratıcılık açısından son derece verimli olan bu dönemin sonunda, diğer eserlerinin yanı sıra “Kupa Valesi”, “Kar Fırtınası”, “Macera”, “Ateş Kuşu”, “Fortuna” ve “Taştan Melek” adlı altı tiyatro oyunlarını kaleme alır. Geçmişte yaşanmış olayların kendi yorumu ya da tamamen hayal ürünü olarak şekillenen bu eserlerde, aşk, onur, ihanet, ölüm ve romantizm gibi temalar öne çıkar. Bu nedenle Tsvetayeva, bu oyunları daha sonra “Romantika” adı altında bir araya getirir. Oyunlar, Tsvetayeva'nın edebi mirasının ayrılmaz bir parçası olup, kendine özgü özellikleriyle şairin ustalığının birer kanıtıdır. Çalışmamız, ülkemizde yeterince incelenmemiş bu eserleri, şairin yaşamı, tarihi olaylar ve anlatım biçimi ışığında incelemeyi amaçlamaktadır.

Kaynakça

  • Antokolskiy, P. (1973). Sobraniye soçineniy v çetıryoh tomah. Marina Tsvetayeva. Moskva: İzdatelstvo “Hudojestvennaya literatura”.
  • Biron, A. (1789). Zapiski gertsoga Lozena. (V. A. Magskoy, Perevod). http://az.lib.ru/b/biron_a_l/text_1858_zapiski_gertzoga_lozena.shtml.
  • Boboyev, D. U. (2022). “Gertsog Lozen kak glavnıy geroy pyesı “Fortuna” i retseptsiya istoriçeskoy liçnosti çerez prizmu tvorçeskogo osmısleniya. İnternational Conference on Developments in Education. 23 Nov., 22-28. https://econferencezone.org
  • Efron, A. S. (1989). O Marine Tsvetayevoy. Vospominaniya doçeri. Moskva: Sovetskiy pisatel.
  • Feyler, L. (1998). Marina Tsvetayeva. Rostov-na-Donu: “Feniks”.
  • Günal, E. Z. (2009). Marina Tsvetayeva’nın Evleri. O. Korbek (Ed.). Ataol Behramoğlu Armağan Kitabı içinde (s. 39-47). İstanbul: Heyamola Yayınları.
  • Korkina, Ye. B. (2012). Letopis jizni i tvorçestva M. İ. Tsvetayevoy. Çast I. 1892-1922. Moskva: Dom-muzey Marinı Tsvetayevoy.
  • Kudrova, İ. (2002). Put komet. Jizn Marinı Tsvetayevoy. Sankt-Peterburg: Vita Nova.
  • Nagina, K. A. (2010). “Metel-strast” i “Metel-sudba” v russkoy literature XIX stoletiya. Vestnik Udmurdskogo universiteta. İstoriya i filologiya. istoriya i filologiya, 4, 12-20.
  • Saakyans, A. (2002). Jizn Tsvetayevoy. Bessmertnaya ptitsa– Feniks. Moskva: Tsentrpligraf.
  • Şveytser, V. (2002). Bıt i bıtiye Marinı Tsvetayevoy. Moskva: Molodaya gvardiya.
  • Tsvetayeva, M. İ. (1921). Dva slova o teatre. https://rusilverage.blogspot.com/2014/10/blog-post_42.html.
  • Tsvetayeva, M. İ. (1994a). Sobraniye soçineniy v semi tomah. Tom 4. Povest o Soneçke. Moskva: Ellis Lak.
  • Tsvetayeva, M. İ. (1994b). Sobraniye soçineniy v semi tomah. Tom 5. Çyort. Moskva: Ellis Lak.
  • Tsvetayeva, M. İ. (1994c). Sobraniye soçineniy v semi tomah. Tom 3. Moskva: Ellis Lak.
  • Tsvetayeva, M. İ. (2000). Neizdannoye. Zapisnıye knijki v dvuh tomah. Tom pervıy. 1913-1919. Moskva: Ellis Lak
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Rus Dili, Edebiyatı ve Kültürü
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Lada Aksüt 0000-0002-3448-4117

Erken Görünüm Tarihi 18 Aralık 2024
Yayımlanma Tarihi
Gönderilme Tarihi 2 Ekim 2024
Kabul Tarihi 17 Kasım 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 64 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Aksüt, L. (2024). MARİNA TSVETAYEVA’NIN TİYATRO OYUNLARI. Ankara Üniversitesi Dil Ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, 64(2), 1509-1536. https://doi.org/10.33171/dtcfjournal.2024.64.2.22

Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi - dtcfdergisi@ankara.edu.tr

Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.   22455