Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

DİYARBAKIR’I ZİYARETEDEN KÜLTÜR TURİSTLERİNİN SEYAHAT MOTİVASYONLARININ BELİRLENMESİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2020, Cilt: 10 Sayı: 20, 472 - 501, 30.11.2020

Öz

Diyarbakır’a gelen yerli turistlerin demografik özelliklerinin, seyahat alışkanlıklarının ve motivasyonlarının kültür turizmi bağlamında incelenmesi amacıyla yapılan bu çalışmada, Diyarbakır'a gelen yerli turistler üzerinde verilerin anket formu aracılığıyla toplandığı tarama tipinde bir alan çalışması gerçekleştirilmiştir. 470 turistin katıldığı araştırmadan elde edilen verilerin analiz sonucuna göre; Diyarbakır’a gelen yerli turistlerin yarısından fazlasının kadın olduğu ve çoğunluğunun Diyarbakır’ı daha önce ziyaret etmedikleri görülmektedir. Turistlerin Diyarbakır da konaklama sayıları 1 gecedir. Bu araştırmada, Diyarbakır’a gelen yerli turistlerin seyahat motivasyonlarının; diğer kültürleri tanıma/ Bilgi ve deneyim, rahatlama ve dinlenme, prestij/ statü, destinasyona olan merak duygusu/ ilgi, sosyalleşme/bireyler arası ilişki kurma isteği ve akraba ve arkadaşları ziyaret etme başlıkları altında değerlendirilebileceği saptanmıştır.

Kaynakça

  • Akgül, Z., (2003). Turistik Ürün Çeşitlendirmesi Kapsamında Kültür Turizmi, Aphrodisias-Geyre Örneği, Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Turizm Anabilim Dalı yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Aydın.
  • Alpar, R. (2012). Spor, sağlık ve eğitim bilimlerinden örneklerle uygulamalı istatistik ve geçerlik-güvenirlik. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Crompton, J., (1979). “MotivationsForPleasureVacation”. Annals of TourismResearch 6 (4), 1979, 408-424.
  • Csapó, J.,(2012). “The Role andImportance of CulturalTourism in Modern TourismIndustry” StrategiesforTourismIndustry – Micro and Macro Perspectives, 2012, Page: 200- 232.
  • Devesa, M., Laguna, M., ve Palacios, A. (2010). The role of motivation in visitorsatisfaction: Empiricalevidence in ruraltourism. Tourism Management, 31(4), 547- 552. Eren, E., Yönetim Psikolojisi ve Örgütsel Davranış, (16. Baskı) Beta Yaınları, İstanbul, 2017
  • Galı ´, N., (2012). Identifyingculturaltourism: a theoreticalmethodologicalproposal, Journal of HeritageTourism, 7:1, 45-58.
  • Gürbüz, S. ve Şahin, F. (2017). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri (Felsefe, Yöntem ve Analiz), 4. Baskı, Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Hausmann, A. (2007). CulturalTourism: Marketing ChallengesandOpportunitiesforGermanCulturalHeritage, International Journal of HeritageStudies, 13: 170-184.
  • Hughes, L. H. (2002). CultureandTourism: A Framework ForFurther Analysis, ManagingLeisure, 7: 164-175.
  • Kajzar, P., (2014). Culturaltourismand World Heritage. InKlímová, V.,Žítek, V. (eds.) 17th International Colloquium on RegionalSciences. Conference Proceedings. Brno: Masarykovauniverzita, pp. 901-907. ISBN 978-80-210-6840-7. DOI: 10.5817/CZ.MUNI.P210-6840-2014-117.
  • Karasar, N. (2014). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kolb, B. M. (2006). Tourism Marketing ForCitiesandTowns. USA: Elsevier Publishing.
  • Meng, F.,Tepanon, Y. ve Uysal, M., (2008). Measuringtouristsatisfactionbyattributeandmotivation: Thecase of a nature-basedresort, Journal of Vacation Marketing, Journal of Vacation Marketing; 14; 41.
  • Oh, H. C., Uysal, M., ve Weaver, P. A. (1995). Product bundlesand market segmentsbased on travelmotivations: a canonicalcorrelationapproach. International Journal of Hospitality Management, 14(2): 123-137.
  • Özdamar, K. (2013). Modern bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Nisan Kitapevi.
  • Özel, Ç. (2010). Güdülere Dayalı Yerli Turist Tipolojisinin Belirlenmesi: İç Turizm Pazarına Yönelik Bir Uygulama. Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Park, D. Beyong. ve Yoon,Yuk.S., (2009). “Segmentationbymotivation in ruraltourism: A Koreancasestudy”, Tourism Management 30(1), 99–108.
  • Rızaoğlu, B. , (2012), Turizm Davranışı, (3.Baskı) , Detay Yayıncılık, Ankara.
  • Rittichhainuwat, Nagamso. Qu, Hailin Mongkhonvanit, Chollada, (2008). “UnderstandingtheMotivation of Travellers on RepeatVisittoThailand”, Journal of Vacation Marketing; (1) 5-21. Ryan, C.;Glendon, I., (1998). “Application of leisuremotivationscaletotourism”. Annals of TourismResearch, 25(1), 1998, 169–184.
  • Sangpikul, A. (2008). Travel motivations of JapaneseseniortravellerstoThailand. International Journal of TourismResearch, 10(1), 81-94.
  • Serçek, G., (2018). “Kültür amaçlı seyahat eden ziyaretçilerin seyahat motivasyonları: Diyarbakır örneği.”, Genç, Volkan ve ŞirinerÖnver, Makbule (Editörler), IssuesInTourism Human Rights&Sustainable Environment, s: 35-47.
  • Silberberg, T.(1995).CulturalTourismand Business OpportunitiesForMuseumsandHeritageSites, Tourism Management, 16: 361–365.
  • Ural A. ve Kılıç, İ., (2006). Bilimsel araştırma süreci ve spss ile veri analizi. (2. Bas.). Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Vargas, V.M.,JoséMondéjarJiménez, (2009).Measurement of culturaltourısmmotıvatıonsınworldherıtagecıtıes: an analysısusıngfımıx-plsalgorıthm Mª LeticiaMeseguerSantamaría, JoséLuisAlfaroNavarroStatisticaApplicataVol. 21, n. 2.
  • İnternet kaynakları Tükiye istatistik kurumu (2019) www.tuik.gov.tr. (ET: 20.01. 2019)
Yıl 2020, Cilt: 10 Sayı: 20, 472 - 501, 30.11.2020

Öz

Kaynakça

  • Akgül, Z., (2003). Turistik Ürün Çeşitlendirmesi Kapsamında Kültür Turizmi, Aphrodisias-Geyre Örneği, Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Turizm Anabilim Dalı yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Aydın.
  • Alpar, R. (2012). Spor, sağlık ve eğitim bilimlerinden örneklerle uygulamalı istatistik ve geçerlik-güvenirlik. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Crompton, J., (1979). “MotivationsForPleasureVacation”. Annals of TourismResearch 6 (4), 1979, 408-424.
  • Csapó, J.,(2012). “The Role andImportance of CulturalTourism in Modern TourismIndustry” StrategiesforTourismIndustry – Micro and Macro Perspectives, 2012, Page: 200- 232.
  • Devesa, M., Laguna, M., ve Palacios, A. (2010). The role of motivation in visitorsatisfaction: Empiricalevidence in ruraltourism. Tourism Management, 31(4), 547- 552. Eren, E., Yönetim Psikolojisi ve Örgütsel Davranış, (16. Baskı) Beta Yaınları, İstanbul, 2017
  • Galı ´, N., (2012). Identifyingculturaltourism: a theoreticalmethodologicalproposal, Journal of HeritageTourism, 7:1, 45-58.
  • Gürbüz, S. ve Şahin, F. (2017). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri (Felsefe, Yöntem ve Analiz), 4. Baskı, Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Hausmann, A. (2007). CulturalTourism: Marketing ChallengesandOpportunitiesforGermanCulturalHeritage, International Journal of HeritageStudies, 13: 170-184.
  • Hughes, L. H. (2002). CultureandTourism: A Framework ForFurther Analysis, ManagingLeisure, 7: 164-175.
  • Kajzar, P., (2014). Culturaltourismand World Heritage. InKlímová, V.,Žítek, V. (eds.) 17th International Colloquium on RegionalSciences. Conference Proceedings. Brno: Masarykovauniverzita, pp. 901-907. ISBN 978-80-210-6840-7. DOI: 10.5817/CZ.MUNI.P210-6840-2014-117.
  • Karasar, N. (2014). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kolb, B. M. (2006). Tourism Marketing ForCitiesandTowns. USA: Elsevier Publishing.
  • Meng, F.,Tepanon, Y. ve Uysal, M., (2008). Measuringtouristsatisfactionbyattributeandmotivation: Thecase of a nature-basedresort, Journal of Vacation Marketing, Journal of Vacation Marketing; 14; 41.
  • Oh, H. C., Uysal, M., ve Weaver, P. A. (1995). Product bundlesand market segmentsbased on travelmotivations: a canonicalcorrelationapproach. International Journal of Hospitality Management, 14(2): 123-137.
  • Özdamar, K. (2013). Modern bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Nisan Kitapevi.
  • Özel, Ç. (2010). Güdülere Dayalı Yerli Turist Tipolojisinin Belirlenmesi: İç Turizm Pazarına Yönelik Bir Uygulama. Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Park, D. Beyong. ve Yoon,Yuk.S., (2009). “Segmentationbymotivation in ruraltourism: A Koreancasestudy”, Tourism Management 30(1), 99–108.
  • Rızaoğlu, B. , (2012), Turizm Davranışı, (3.Baskı) , Detay Yayıncılık, Ankara.
  • Rittichhainuwat, Nagamso. Qu, Hailin Mongkhonvanit, Chollada, (2008). “UnderstandingtheMotivation of Travellers on RepeatVisittoThailand”, Journal of Vacation Marketing; (1) 5-21. Ryan, C.;Glendon, I., (1998). “Application of leisuremotivationscaletotourism”. Annals of TourismResearch, 25(1), 1998, 169–184.
  • Sangpikul, A. (2008). Travel motivations of JapaneseseniortravellerstoThailand. International Journal of TourismResearch, 10(1), 81-94.
  • Serçek, G., (2018). “Kültür amaçlı seyahat eden ziyaretçilerin seyahat motivasyonları: Diyarbakır örneği.”, Genç, Volkan ve ŞirinerÖnver, Makbule (Editörler), IssuesInTourism Human Rights&Sustainable Environment, s: 35-47.
  • Silberberg, T.(1995).CulturalTourismand Business OpportunitiesForMuseumsandHeritageSites, Tourism Management, 16: 361–365.
  • Ural A. ve Kılıç, İ., (2006). Bilimsel araştırma süreci ve spss ile veri analizi. (2. Bas.). Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Vargas, V.M.,JoséMondéjarJiménez, (2009).Measurement of culturaltourısmmotıvatıonsınworldherıtagecıtıes: an analysısusıngfımıx-plsalgorıthm Mª LeticiaMeseguerSantamaría, JoséLuisAlfaroNavarroStatisticaApplicataVol. 21, n. 2.
  • İnternet kaynakları Tükiye istatistik kurumu (2019) www.tuik.gov.tr. (ET: 20.01. 2019)
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Ekonomi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Hatice Karadaşlı 0000-0002-5578-3298

Serhat Harman 0000-0003-2845-8657

Yayımlanma Tarihi 30 Kasım 2020
Gönderilme Tarihi 13 Ekim 2020
Kabul Tarihi 6 Kasım 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 10 Sayı: 20

Kaynak Göster

APA Karadaşlı, H., & Harman, S. (2020). DİYARBAKIR’I ZİYARETEDEN KÜLTÜR TURİSTLERİNİN SEYAHAT MOTİVASYONLARININ BELİRLENMESİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. Dicle Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 10(20), 472-501.
AMA Karadaşlı H, Harman S. DİYARBAKIR’I ZİYARETEDEN KÜLTÜR TURİSTLERİNİN SEYAHAT MOTİVASYONLARININ BELİRLENMESİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. Kasım 2020;10(20):472-501.
Chicago Karadaşlı, Hatice, ve Serhat Harman. “DİYARBAKIR’I ZİYARETEDEN KÜLTÜR TURİSTLERİNİN SEYAHAT MOTİVASYONLARININ BELİRLENMESİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA”. Dicle Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 10, sy. 20 (Kasım 2020): 472-501.
EndNote Karadaşlı H, Harman S (01 Kasım 2020) DİYARBAKIR’I ZİYARETEDEN KÜLTÜR TURİSTLERİNİN SEYAHAT MOTİVASYONLARININ BELİRLENMESİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 10 20 472–501.
IEEE H. Karadaşlı ve S. Harman, “DİYARBAKIR’I ZİYARETEDEN KÜLTÜR TURİSTLERİNİN SEYAHAT MOTİVASYONLARININ BELİRLENMESİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA”, Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, c. 10, sy. 20, ss. 472–501, 2020.
ISNAD Karadaşlı, Hatice - Harman, Serhat. “DİYARBAKIR’I ZİYARETEDEN KÜLTÜR TURİSTLERİNİN SEYAHAT MOTİVASYONLARININ BELİRLENMESİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA”. Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 10/20 (Kasım 2020), 472-501.
JAMA Karadaşlı H, Harman S. DİYARBAKIR’I ZİYARETEDEN KÜLTÜR TURİSTLERİNİN SEYAHAT MOTİVASYONLARININ BELİRLENMESİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2020;10:472–501.
MLA Karadaşlı, Hatice ve Serhat Harman. “DİYARBAKIR’I ZİYARETEDEN KÜLTÜR TURİSTLERİNİN SEYAHAT MOTİVASYONLARININ BELİRLENMESİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA”. Dicle Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, c. 10, sy. 20, 2020, ss. 472-01.
Vancouver Karadaşlı H, Harman S. DİYARBAKIR’I ZİYARETEDEN KÜLTÜR TURİSTLERİNİN SEYAHAT MOTİVASYONLARININ BELİRLENMESİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2020;10(20):472-501.

Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi
Dicle University, Journal of Economics and Administrative Sciences