Within the framework of interpersonal communication, individuals develop some relationships in line with different orientations. The main purpose of this study, which is conducted to examine the relationships that lead individuals to communicate and achieve satisfaction as a result, is to determine the relationship between interpersonal communication motivations and communication satisfaction of local media employees. In the light of the literature review, it was observed that the studies carried out in the field on the relationship between motivation and communication satisfaction were mostly carried out at an organizational level, and it was aimed that the study based on interpersonal communication would contribute to the field at the point indicated. In this intellectual work; The theoretical foundations of interpersonal communication, communication skills, motivation and communication satisfaction dimensions were focused on, and a sample of 300 participants was taken from Konya and Denizli provinces at local media scale, and it was carried out by field research method using face-to-face questionnaire technique. According to the findings of the field research, as a result of the analyzes examining the relationship between interpersonal communication motivations and communication satisfaction; A meaningful relationship was found between interpersonal communication motivation and communication satisfaction; It has been determined that people who seek communication satisfaction with influencing factors, relaxation / content factors and happiness factors achieve communication satisfaction. Although there was no significant difference according to gender in the relationship between motivation and satisfaction, it was concluded that men worked longer than women in the local media and in the same institution in terms of institutional experiences.
Interpersonal Communication Local Media Motivation Communication Satisfaction Job Satisfaction
Bireylerarası iletişim çerçevesinde kişiler farklı yönelimler doğrultusunda birtakım ilişkiler geliştirmektedir. Bireyleri iletişim kurmaya yönelten ve sonucunda doyum elde etmelerini sağlayan ilişkileri incelemeye yönelik gerçekleştirilen bu çalışmanın temel amacı, yerel medya çalışanlarının bireylerarası iletişim motivasyonları ve iletişim doyumu arasındaki ilişkiyi saptamaktır. Literatür taraması ışığında, motivasyon ve iletişim doyumu ilişkisinde alanda gerçekleştirilen çalışmaların daha çok örgütsel düzeyde yürütüldüğü gözlenerek bireylerarası iletişim özelinde temellendirilen çalışmanın işaret edilen noktada alana katkı sağlaması hedeflenmiştir. Bu düşünsel izlekte çalışmada; bireylerarası iletişim, iletişim becerileri, motivasyon ve iletişim doyum boyutlarının teorik temellerine odaklanılmış ve yerel medya ölçeğinde Konya ve Denizli illerinde 300 katılımcı örneklem alınarak yüz yüze anket tekniği kullanılarak saha araştırması yöntemi ile gerçekleştirilmiştir. Alan araştırması bulgularına göre, bireylerarası iletişim motivasyonları ile iletişim doyumu arasındaki ilişkiyi inceleyen analizler neticesinde; bireylerarası iletişim motivasyonu ile iletişim doyumu arasında anlamlı bir ilişki tespit edilmiş; etkileme faktörlü, rahatlama/kapsam faktörlü ve mutluluk faktörlü iletişim doyum arayışına yönelen kişilerin iletişim doyumu elde ettikleri saptanmıştır. Motivasyon ve doyum ilişkisinde cinsiyete göre anlamlı bir farklılık olmamasına rağmen kurum tecrübeleri noktasında erkeklerin kadınlara oranla daha uzun süre yerel medyada ve aynı kurumda çalıştıkları sonucuna ulaşılmıştır.
Bireylerarası İletişim Yerel Medya Motivasyon İletişim Doyumu İş Doyumu
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Tez Özeti |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2021 |
Gönderilme Tarihi | 11 Mart 2021 |
Kabul Tarihi | 27 Mayıs 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 |