Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İlkokul ve Ortaokul Öğretmenlerinin Uzaktan Eğitim Sürecinde Ev Ödevlerine İlişkin Görüşleri

Yıl 2022, Cilt: 3 Sayı: 1, 196 - 232, 21.03.2022
https://doi.org/10.54637/ebad.1075958

Öz

Bu araştırmanın amacı, İlkokul ve Ortaokul öğretmenlerinin uzaktan eğitim sürecinde ev ödevleriyle ilgili görüşlerini ortaya koymaktır. Nitel araştırma desenlerinden olgubilim (fenomonoloji) ile yapılandırılan araştırmanın çalışma grubu, Sivas İli Kangal İlçesinde Milli Eğitim Bakanlığına bağlı 3 İlkokul ve 3 Ortaokulda görev yapmakta olan toplam 17 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmanın verileri, araştırmacılar tarafından hazırlanan, 13 sorudan ve bu sorulara ilişkin sondalardan oluşan yarı yapılandırılmış bir görüşme formu ile toplanmış, bu kapsamda çalışma grubunu oluşturan öğretmenlerle görüşme formundaki sorular çerçevesinde birebir görüşmeler yapılmıştır. Bu şekilde elde edilen veriler, betimsel analiz yöntemiyle analiz edilmiştir. Araştırmanın sonucunda, görüşmelere katılan öğretmenlerin, uzaktan eğitim sürecinde ev ödevlerini; öğrenme-öğretme sürecinin tamamlayıcısı ve kolaylaştırıcısı olması, öğrenciye sorumluluk vererek düzenli çalışma alışkanlığı kazandırması, velilerin çocuklarının eğitimlerini bu sayede takip edebilmesini sağlaması açısından öğrenme-öğretme sürecinin bir parçası olarak gördükleri belirlenmiştir. Çalışma grubunu oluşturan öğretmenler, çeşitli nedenlerle uzaktan eğitim sürecinde ev ödevlerinin öneminin daha da arttığını ifade etmişler, ağırlıklı olarak öğrenilenlerin tekrarı ve pekiştirilmesi amaçlı alıştırma ve problem çözme türünde ödevlerin yanı sıra etkinlik temelli ödevler verdiklerini, yüz yüze eğitimde okulda yapılması gereken bazı etkinlikleri de ev ödevi olarak verdiklerini dile getirmişlerdir. Uzaktan eğitim sürecinde muhtelif nedenlerle bazı öğretmenler daha uzun süren ödevler verdiklerini belirtirken bazı öğretmenler daha kısa süreli ödevler verdiklerini ifade etmişlerdir. Uzaktan eğitim sürecinde ödevlerle ilgili velilerin ve öğretmenlerin sorumluluklarının arttığını dile getiren öğretmenler, ödevlerle ilgili teknik problemler ve alt yapı eksikliği ile ilgisiz ve bilinçsiz velilerden kaynaklı problemler yaşadıklarını ifade etmişlerdir. Öğretmenler; zaman alıcı ve öğrenci seviyesinin üzerinde ödevlerin verilmemesi, velilerin ödevler konusundaki sorumlulukları hakkında bilgilendirilmesi, ödevlerle ilgili kaynak kitap ve materyallerin oluşturulması ve belirli bir ödev politikasının olması yönünde önerilerini de dile getirmişlerdir.

Kaynakça

  • Al Lily, A. E., Ismail, A. F., Abunasser, F. M., & Alqahtani, R. H. A. (2020). Distance education as a response to pandemics: Coronavirus and Arab culture. Technology in Society, 101317. https://doi. org/10.1016/j.techsoc.2020.101317
  • Alpaslan, M. (2020). Öğretim üyelerinin özel yeteneklilerin eğitiminde uzaktan eğitimin kullanımına yönelik görüşleri. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(1), 126-147.
  • Alper, A. (2020). Pandemi sürecinde k-12 düzeyinde uzaktan eğitim: durum çalışması. Milli Eğitim Dergisi, 1, 45-67.
  • Arslan, K., Görgülü Arı, A. ve Hayır Kanat, M. (2021). Covid-19 pandemi sürecinde verilen uzaktan eğitim hakkında veli görüşleri. Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi, 57, 192-206.
  • Baş, G., Şentürk, C., Ciğerci, F. M. (2017). Homework and academic achievement: a metaanalytic review of research. Issues in Educational Research, 27(1), 31-50.
  • Başaran, M., Doğan, E., Karaoğlu, E. ve Şahin, E. (2020). Koronavirüs (covıd-19) pandemi sürecinin getirisi olan uzaktan eğitimin etkililiği üzerine bir çalışma. AJER - Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi,,5 (2), 368-397
  • Baumgartner,D., Bryan T., Donahue M., Nelson C. (1993). Thanks for asking: parent comments about homework, tests, and grades. A Special Education Journal, 4, (3), 177-185. https://doi.org/10.1207/s15327035ex0403_3
  • Bursuck, W. (1994). Introduction to the special serious on homework. Journal of Learning Disabilities, 27, 466-469.
  • Callahan, K., Rademacher, J. A., Hildreth, B. L. (1998). The effect of parent participation in strategies to improve the homework performance of students who are at risk. Remedial and Special Education, 19(3), 131–141. https://doi.org/10.1177/074193259801900302
  • Cooper, H. (1994). Homework research and policy: a review of the literature. Research and Practice, 2 (2), https://conservancy.umn.edu/bitstream/handle/11299/140536/Homework%20Research%20and%20Policy_A%20Review%20of%20the%20Literature.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Erişim: Aralık, 2021.
  • Cooper, H., Robinson, J.C., Patall, E. (2006). Does homework ımprove academic achievement? a synthesis of research, 1987-2003. Review of Educational Research, 76 (1), 1-62.
  • Erzen, E. ve Ceylan, M. (2020). Covid-19 salgını ve uzaktan eğitim: uygulamadaki sorunlar. EKEV Akademi Dergisi, 24 (84), 229-262.
  • Fidalgo, P., Thormann, J., Kulyk, O. ve Lencastre, J.A. (2020). Students’perceptions on distanceeducation: A multinational study. İnternational Journal of Educational Technology in Higher Education, 17 (18), 1-18. https://doi.org/10.1186/s41239-020-00194-2.
  • Gewin, V. (2020). Five tips for moving teaching online as covid-19 takes hold. Nature, 580(7802), 295- 296.
  • Gün, H. (1995). Eğitim-öğretimde program-öğretmen-ödev üçlüsü. Çağdaş Eğitim Dergisi, 213, 41–43.
  • Güneş, F. (2014). Eğitimde Ödev Tartışmaları. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3 (2): 1-25. Doi: 10.14686/BUEFAD.201428169
  • Gür, H. (2002). Ev ödevi yapma stillerinin akademik başarıya etkisi [Öz]. 5.Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi’nde sunulmuş sözlü bildiri, Ortadoğu Teknik Üniversitesi, Ankara. Ocak 2022 tarihinde http://www.matder.org.tr/ev-odevi-yapma-stillerinin-akademik-basariya-etkisi/
  • Güverlik, G. (2006). Ortaöğretim matematik derslerinde ev ödevlerine yönelik öğretmen ve öğrenci görüşleri (Ankara ili Çankaya ilçesi örneği). Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Han F., Demirbilek, N. & Demirtaş, H. (2021). Okul yöneticisi ve öğretmenlerin koronavirüs (Covid-19) salgını sürecinde yürütülen uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Cumhuriyet International Journal of Education, 10(3), 1168-1193. http://dx.doi.org/10.30703/cije.819946
  • Hong, E., Milgram, R.M., Rowell, L. L. (2004). Homework motivation and preference: a learner-centered homework approach. Theory Into Practice 43(3), 197-204
  • Kapıkıran, Ş., Kıran, H. (1999). Ev ödevinin öğrencinin akademik başarısına etkisi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5, 54-60.
  • Karakuş, N., Esendemir, N., Ucuzsatar, N. ve Karacaoğlu, M. Ö. (2021). Türkçe dersleri özelinde uzaktan eğitim hakkında veli görüşleri. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 9 (3), 993-1011.
  • Katz, I., Kaplan, A., Buzukashvily, T. (2011). The role of parents' motivation in students' autonomous motivation for doing homework. Learning and Individual Differences, 21(4), 376–386. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2011.04.001
  • Kaya Y, Akın Işık R. The contribution and challenges of the ımplemented compulsory distance education system to nursing education in the first period of the COVID-19 pandemic: a qualitative study. Journal of Education and Research in Nursing;18(1), 76-84.
  • Keith, T. Z., & Keith, P. B. (2006). Homework. In G. G. Bear & K. M. Minke (Eds.), Children's needs III: Development, prevention, and intervention ( 615–629). National Association of School Psychologists.
  • Keskin, M., ve Özer-Kaya, D. (2020). COVID-19 sürecinde öğrencilerin web tabanlı uzaktan eğitime yönelik geri bildirimlerinin değerlendirilmesi. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5(2), 59-67.
  • Koç, E. S. (2021). Nasıl bir uzaktan eğitim? 1 yılın sonunda yapılan çalışmaların değerlendirilmesi. International Anatolia Academic Online Journal / Sosyal Bilimler Dergisi, 7 (2), 13-26.
  • Kouzma, N. M., Kennedy , G. A. (2002). Homework, stress and mood disturbance in senior high school students. Psychological Reports, 91, 193-198.
  • Kralovec, E., Buell, J. (2001). End homework now. Educational leadership: journal of the Department of Supervision and Curriculum Development, 58 (7), 39-42.
  • MEB (2011). İlköğretim Okullarındaki (1-5. Sınıf) Ödev Uygulamalarının Değerlendirilmesi Araştırması. https://www.meb.gov.tr/earged/earged/ilk_ok_odev_uyg_deg.pdf. Erişim: Aralık, 2021.
  • Nenko, Y., Kybalna, N. ve Snisarenko, Y. (2020). The COVID-19 distance learning: ınsight from ukrainian students. Brazilian Journal of Rural Education, 5, 35-46.
  • Olufemi, A.S. (2014). The effect of homework assignment on mathematics achievement of secondary school students in south West Nigeria. Journal of Education and Practice, 5 (28), 52-55.
  • Özdoğan, A.Ç. ve Berkant, H.G. (2020). Covıd-19 pandemi dönemindeki uzaktan eğitime ilişkin paydaş görüşlerinin incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 49 (1), 13-43. DOI: 10.37669/milliegitim.788118.
  • Rinashe H.M. (1997). Parental involvement in the education of children with special needs. Zimbabwe Bulletin of Teaching Education. 5(2):20-27.
  • Sarı, T. ve Nayır, F. (2020). Pandemi dönemi eğitim: sorunlar ve fırsatlar. Turkish Studies, 15 (4), 959-975. https://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.44335.
  • Songsirisak, P., Jitpranee, J. (2018). Impact of homework assıgnment on students’ learning. Journal of Education Naresuan University, 21 (2), 1-19.
  • Sullivan, M. H., Sequeira, P.V. (1996). The impact of purposeful homework on learning. Clearing House : A Journal of Educational Strategies, Issues and Ideas, 69 (6), 346-348.
  • Susam, B., Demir, M. K. (2019). Sınıf öğretmenlerinin ev ödevi verme kriterleri. Researcher: Social Science Studies, 7 (2): 1-15.
  • Taş, H. (2021). COVID-19 Pandemisi sürecinde uygulamaya konan uzaktan eğitimin paydaş görüşleri bağlamında değerlendirilmesi. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama, 12 (23), 23-49
  • Turanlı, A.S. (2009). Öğretmenlerin ödeve ilişkin görüşleri: ortamsal etmenlere dair nitel bir çalışma. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3 (37), 129-143.
  • Van Voorhis, F.L. (2004). Reflecting on the homework ritual: assignments and designs. Theory Into Practice, 43 (3),205-212 Walberg, H. J., Paschal, R. A., Weinstein, T. (1985). Homework’s powerful effects on learning. Educational Leadership, 42 (7), 76-79.
  • Yeşilyurt, S. (2006). Lise öğrencilerinin biyoloji derslerinde verilen ev ödevlerine karşı tutumları üzerine bir çalışma. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi,8, (1), 37-53.
  • Yıldırım A, Şimşek H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (9. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, H., Sakarya, G., Gayretli, Ş. ve Zahal, O. (2021). Covid-19 ve çevrimiçi müzik eğitimi: okul öncesi öğretmen adaylarının görüşleri üzerine nitel bir çalışma. Journal of Qualitative Research in Education, 28, 283-299. doi: 10.14689/enad.28.12
  • Yolcu, S. (2007). İnternet ortamında hizmet veren ödev sitelerinin eğitim-öğretim açısından değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
Toplam 45 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ömer Arslan 0000-0001-8517-4971

İlhami Arseven 0000-0001-9750-5862

Erken Görünüm Tarihi 21 Mart 2022
Yayımlanma Tarihi 21 Mart 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Arslan, Ö., & Arseven, İ. (2022). İlkokul ve Ortaokul Öğretmenlerinin Uzaktan Eğitim Sürecinde Ev Ödevlerine İlişkin Görüşleri. Eğitim Bilim Ve Araştırma Dergisi, 3(1), 196-232. https://doi.org/10.54637/ebad.1075958



         download   24218