Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Career Stages in Education, Career Planning and Career Development

Yıl 2023, Cilt: 4 Sayı: 2, 267 - 292, 27.10.2023
https://doi.org/10.54637/ebad.1253670

Öz

In a rapidly changing world, people need to develop themselves and keep up with the change. In this process, people's self-development is through self-recognition. It provides convenience in determining career goals by making self-assessment. In the career process, it is necessary to make the right career planning in order to pass the career steps in a healthy way. Career development has an important place in one's business life. Career planning positively affects the career development of people who know their abilities and desires. Career, which starts with education, appears in every phase of our lives. One of the factors necessary for a person to be happy in life is to have a good career. It is necessary for teachers to know themselves well in order for the career to progress in the right way, which is necessary for both themselves and their students. A person who knows the career steps of the targeted field and makes career planning accordingly can continue his career development in a positive way. In this study, it is a traditional review study in which information obtained from different sources is provided and information about career stages, career planning and career development in the field of education is provided.A traditional review is a study that is put together by synthesizing evaluations of information obtained from studies on any subject. At the end of the study, suggestions for career stages, career planning and career development in the field of education are given.

Kaynakça

  • Adokela, B. (2011). Career planning and career management as correaltes for career development and job satisfaction a case study of Nigerian Bank employees. Australian Journal of Business and Management Research, 1(2). 108-109.
  • Alçekiç, K. G. (2011). Kariyer gelişimi açısından psikolojik danışmanların mesleki doyum ve değerlerinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Antonıu, E. (2010). Career planning process and its role in human resource. Annals of the University of Petroşani, 10(2), 13-22.
  • Arnold, J. (2010). 21st century career concepts: Magic, measurement, and career capital. A revised version of this paper was published, 24(2), 106-109.
  • Aytaç, S. (1997). Çalışma yaşamında kariyer yönetimi planlaması, geliştirmesi sorunları. İstanbul: Epsilon Yayınları.
  • Aytaç, S. (2005). Çalışma yaşamında kariyer yönetimi planlaması gelişimi ve sorunları. Bursa: Ezgi Kitabevi.
  • Bilgin, K. (2014). Kariyer basamakları sistemine göre öğretmenlerin örgütsel bağlılık düzeylerinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Bolundut, I. L. (2010). Annals of the university of petroşani, ekonomics (Cilt 10). Romanya: Universitas Publishing House Petroşani, 2.Baskı.
  • Christopher, O. (1994). The effects of organizational and ındividual career management on career success. International Journal Of Manpower, 15(1), 27-37.
  • Çalık, T. ve Ereş, F. (2006). Kariyer yönetimi tanımlar, kavramlar, ilkeler. 180-181, Ankara:Gazi Kitabevi. Guide to career development education in Massachusetts. (2022). [https://www.mass.gov/. adresinden alınmıştır.]
  • Gür-Erdoğan, D. ve Arsal, Z. (2015). Öğretmen adaylarının akademik branş memnuniyetleri ile öğretmenlik mesleğine yönelme ve kariyer geliştirme arzuları arasındaki ilişki. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 15(4), 147-171.
  • Gürbüz, S. (2019). İnsan kaynakları yönetimi, 3. Baskı. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Hall, D. T. ve Associates. (1986). Career development in organizations. Jossey Bass Publishers.
  • Hamamcı, Z., Bacanlı, F. ve Doğan, H. (2013). İlköğretim, ortaöğretim ve üniversite öğrencilerinin mesleki ve eğitsel kararlarını etkileyen faktörlerin incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 12(44), 285-295.
  • Hart, A. W. (1987). Career ladder's effect on teacher careerand work attitudes. American Educational Research Journal, 4(24), 479-503.
  • Herdman, E. (2006). Derleme makale yazımında, konferans ve bildiri sunumu hazırlama pratik bilgiler. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 3(1), 2-4.
  • Hoekstra, H. A. (2010). A career roles model of development. Journal of Vocational Behavior, 78(2), 160-172.
  • İnandı, Y., Tunç, B. ve Uslu, F. (2013). Eğitim fakültesi öğretim elemanlarının kariyer engelleri ile iş doyumumları arasındaki ilişki. 3(1), 219-238.
  • Koçakoğlu, M. G. ve Yalçın, B. (2020). Kariyer gelişimi sürecinde aile. Social Mentality And Reseacher Thinkers Journal, 6(37), 1921-1929.
  • Mathieu, J. & Zajac, D. (1990). A review and meta-analysis of the antecedents, correlates, and consequences of organizational commitment. Psychological Bulletin, 108(2), 171-194.
  • Orpen, C. (1994). The effects of organizational and ındividual career management on career success. International Journal of Manpower, 15(1), 27-37.
  • Özgen, H., Öztürk, A. ve Yalçın, A. (2010). İnsan kaynakları yönetimi. Adana: Nobel Kitabevi.
  • Öztemel, K. (2021). Kariyer planlama ve geliştirme, 3. Baskı (s. 33-45). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Resmi Gazete. (1943, 13 Ocak). Hususi idarelerden maaş alan ilkokul öğretmenlerinin kadrolarına, terfi, taltif ve cezalandırılmalarına ve bu öğretmenler için teşkil edilecek sağlık ve içtimai yardım sandığı ile yapı sandığına ve öğretmenlerin alacaklarına dair kanun, (530812), Ankara.
  • Resmi Gazete. (1930, 10 Haziran). İlk ve orta tedrisat muallimlerinin terfi ve tecziyeleri hakkında kanun. (1532), Ankara.
  • Resmi Gazete. (2005, 13 Ağustos). Öğretmenlik kariyer basamaklarında yükselme yönetmeliği, (25905), Ankara.
  • Resmi Gazete. (2022, 03 Şubat). Öğretmenlik meslek kanunu, (31750), Ankara.
  • Resmi Gazete. (1983, 11 Ekim). Yükseköğretim personel kanunu, (18190), Ankara.
  • Santiago, P., Fiszbein, A., Jaramillo, S. G., & Radinger, T. (2017). OECD Reviews Of School Resources. OECD Publishing, 284.
  • Şimşek, Ş. (2004). Örgütlerde kariyer yönetimi. İnsan Kaynakları Yönetimi. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Taş, A. ve Aytaç, T. (2021). Kariyer planlama ve geliştirme. Siirt: Anı Yayıncılık.
  • Taşkaya, S. M. (2007). Eğitimde niteliğin artırılması ve öğretmenlerin statüsünün iyileştirilmesinde kariyer basamakalarının değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Tournierand, B., Chimier, C., Childress, D. ve Roudontyte, I. (2019). Teacher careerre forms: Learning from experience. International Institute for Educational Planning, Paris, Fransa
  • Tunç, A. & Uygur, A. (2001). Kariyer yönetimi, planlaması ve geliştirme, 80-95, Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Tutkun, Ö. F. (2010). 21. yüzyılda eğitim programının felsefi boyutları. Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(3), 993-1016.
  • Uğurlu, P. (2020). Devlet ve vakıf üniversiteleri işletme lisans öğrencilerinin kariyer bilinci ve kariyer planlama konusundaki farkındalıkları üzerine bir değerlendirme. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ufuk Üniversitesi.
  • Uygur, A. (1998). Örgütlerde kariyer geliştirme ve planlaması: Otel işletmelerinde bir uygulama. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Werther, W. ve Davis, K. (1993). Human resources and personnel management. Grawhill.
  • Yüksel, İ. (2005). İş-aile çalışmalarının kariyer tatmini, iş tatmini ve iş davranışları ile ilişkisi. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 19(2), 301-314.
  • Zlate, M. (2004). A dissertation regarding the managerial and organizational psychology, Polirom Publishing House. 377-378.

Eğitim Alanında Kariyer Basamakları, Kariyer Planlama Ve Kariyer Gelişimi

Yıl 2023, Cilt: 4 Sayı: 2, 267 - 292, 27.10.2023
https://doi.org/10.54637/ebad.1253670

Öz

Hızlı bir değişim içinde olan dünyada kişilerin kendini geliştirmesi ve değişime ayak uydurması gerekmektedir. Kişilerin bu süreçte kendini geliştirmesi, kendini tanımasından geçmektedir. Öz değerlendirme yaparak kariyer hedeflerini belirlemede kolaylık sağlamaktadır. Kariyer sürecinde, kariyer basamaklarını sağlıklı şekilde geçmesi için doğru kariyer planlaması yapması gerekmektedir. Kariyer gelişimi insanın iş yaşantısında önemli yere sahiptir. Kariyer planlaması, yeteneklerini ve isteklerini bilen kişilerin kariyer gelişimini olumlu etkilemektedir. Eğitim ile birlikte başlayan kariyer, hayatımızın her evresinde karşımıza çıkmaktadır. Kişinin hayatta mutlu olması için gerekli olan etmenlerden bir tanesi de iyi bir kariyerinin olmasıdır. Öğretmenlerin hem kendileri için hem de öğrencileri için gerekli olan kariyerin doğru şekilde ilerlemesi için doğru adımlar atması geçmektedir. Hedeflediği alanın, kariyer basamaklarını bilen ve o doğrultuda kariyer planlaması yapan kişi, kariyer gelişimini olumlu şekilde sürdürebilir. Bu çalışmada, eğitim alanında kariyer basamakları, kariyer planlaması ve kariyer gelişimine yönelik bilgilendirilmenin yapıldığı, farklı kaynaklardan elde edilen bilgilerin sunulduğu geleneksel bir derleme çalışma yöntemidir. Geleneksel derleme, herhangi bir konu hakkında yapılan çalışmalardan elde edilen bilgilerindeğerlendirmelerini sentezleyerek bir araya getirilen bir çalışmadır. Çalışmanın sonunda eğitim alanında kariyer basamakları, kariyer planlaması ve kariyer gelişimine yönelik öneriler verilmektedir.

Kaynakça

  • Adokela, B. (2011). Career planning and career management as correaltes for career development and job satisfaction a case study of Nigerian Bank employees. Australian Journal of Business and Management Research, 1(2). 108-109.
  • Alçekiç, K. G. (2011). Kariyer gelişimi açısından psikolojik danışmanların mesleki doyum ve değerlerinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Antonıu, E. (2010). Career planning process and its role in human resource. Annals of the University of Petroşani, 10(2), 13-22.
  • Arnold, J. (2010). 21st century career concepts: Magic, measurement, and career capital. A revised version of this paper was published, 24(2), 106-109.
  • Aytaç, S. (1997). Çalışma yaşamında kariyer yönetimi planlaması, geliştirmesi sorunları. İstanbul: Epsilon Yayınları.
  • Aytaç, S. (2005). Çalışma yaşamında kariyer yönetimi planlaması gelişimi ve sorunları. Bursa: Ezgi Kitabevi.
  • Bilgin, K. (2014). Kariyer basamakları sistemine göre öğretmenlerin örgütsel bağlılık düzeylerinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Bolundut, I. L. (2010). Annals of the university of petroşani, ekonomics (Cilt 10). Romanya: Universitas Publishing House Petroşani, 2.Baskı.
  • Christopher, O. (1994). The effects of organizational and ındividual career management on career success. International Journal Of Manpower, 15(1), 27-37.
  • Çalık, T. ve Ereş, F. (2006). Kariyer yönetimi tanımlar, kavramlar, ilkeler. 180-181, Ankara:Gazi Kitabevi. Guide to career development education in Massachusetts. (2022). [https://www.mass.gov/. adresinden alınmıştır.]
  • Gür-Erdoğan, D. ve Arsal, Z. (2015). Öğretmen adaylarının akademik branş memnuniyetleri ile öğretmenlik mesleğine yönelme ve kariyer geliştirme arzuları arasındaki ilişki. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 15(4), 147-171.
  • Gürbüz, S. (2019). İnsan kaynakları yönetimi, 3. Baskı. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Hall, D. T. ve Associates. (1986). Career development in organizations. Jossey Bass Publishers.
  • Hamamcı, Z., Bacanlı, F. ve Doğan, H. (2013). İlköğretim, ortaöğretim ve üniversite öğrencilerinin mesleki ve eğitsel kararlarını etkileyen faktörlerin incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 12(44), 285-295.
  • Hart, A. W. (1987). Career ladder's effect on teacher careerand work attitudes. American Educational Research Journal, 4(24), 479-503.
  • Herdman, E. (2006). Derleme makale yazımında, konferans ve bildiri sunumu hazırlama pratik bilgiler. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 3(1), 2-4.
  • Hoekstra, H. A. (2010). A career roles model of development. Journal of Vocational Behavior, 78(2), 160-172.
  • İnandı, Y., Tunç, B. ve Uslu, F. (2013). Eğitim fakültesi öğretim elemanlarının kariyer engelleri ile iş doyumumları arasındaki ilişki. 3(1), 219-238.
  • Koçakoğlu, M. G. ve Yalçın, B. (2020). Kariyer gelişimi sürecinde aile. Social Mentality And Reseacher Thinkers Journal, 6(37), 1921-1929.
  • Mathieu, J. & Zajac, D. (1990). A review and meta-analysis of the antecedents, correlates, and consequences of organizational commitment. Psychological Bulletin, 108(2), 171-194.
  • Orpen, C. (1994). The effects of organizational and ındividual career management on career success. International Journal of Manpower, 15(1), 27-37.
  • Özgen, H., Öztürk, A. ve Yalçın, A. (2010). İnsan kaynakları yönetimi. Adana: Nobel Kitabevi.
  • Öztemel, K. (2021). Kariyer planlama ve geliştirme, 3. Baskı (s. 33-45). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Resmi Gazete. (1943, 13 Ocak). Hususi idarelerden maaş alan ilkokul öğretmenlerinin kadrolarına, terfi, taltif ve cezalandırılmalarına ve bu öğretmenler için teşkil edilecek sağlık ve içtimai yardım sandığı ile yapı sandığına ve öğretmenlerin alacaklarına dair kanun, (530812), Ankara.
  • Resmi Gazete. (1930, 10 Haziran). İlk ve orta tedrisat muallimlerinin terfi ve tecziyeleri hakkında kanun. (1532), Ankara.
  • Resmi Gazete. (2005, 13 Ağustos). Öğretmenlik kariyer basamaklarında yükselme yönetmeliği, (25905), Ankara.
  • Resmi Gazete. (2022, 03 Şubat). Öğretmenlik meslek kanunu, (31750), Ankara.
  • Resmi Gazete. (1983, 11 Ekim). Yükseköğretim personel kanunu, (18190), Ankara.
  • Santiago, P., Fiszbein, A., Jaramillo, S. G., & Radinger, T. (2017). OECD Reviews Of School Resources. OECD Publishing, 284.
  • Şimşek, Ş. (2004). Örgütlerde kariyer yönetimi. İnsan Kaynakları Yönetimi. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Taş, A. ve Aytaç, T. (2021). Kariyer planlama ve geliştirme. Siirt: Anı Yayıncılık.
  • Taşkaya, S. M. (2007). Eğitimde niteliğin artırılması ve öğretmenlerin statüsünün iyileştirilmesinde kariyer basamakalarının değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Tournierand, B., Chimier, C., Childress, D. ve Roudontyte, I. (2019). Teacher careerre forms: Learning from experience. International Institute for Educational Planning, Paris, Fransa
  • Tunç, A. & Uygur, A. (2001). Kariyer yönetimi, planlaması ve geliştirme, 80-95, Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Tutkun, Ö. F. (2010). 21. yüzyılda eğitim programının felsefi boyutları. Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(3), 993-1016.
  • Uğurlu, P. (2020). Devlet ve vakıf üniversiteleri işletme lisans öğrencilerinin kariyer bilinci ve kariyer planlama konusundaki farkındalıkları üzerine bir değerlendirme. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ufuk Üniversitesi.
  • Uygur, A. (1998). Örgütlerde kariyer geliştirme ve planlaması: Otel işletmelerinde bir uygulama. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Werther, W. ve Davis, K. (1993). Human resources and personnel management. Grawhill.
  • Yüksel, İ. (2005). İş-aile çalışmalarının kariyer tatmini, iş tatmini ve iş davranışları ile ilişkisi. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 19(2), 301-314.
  • Zlate, M. (2004). A dissertation regarding the managerial and organizational psychology, Polirom Publishing House. 377-378.
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri, Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Mehmet Acarbaş 0000-0002-0871-7757

Alpaslan Gözler 0000-0002-0543-4524

Yayımlanma Tarihi 27 Ekim 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Acarbaş, M., & Gözler, A. (2023). Eğitim Alanında Kariyer Basamakları, Kariyer Planlama Ve Kariyer Gelişimi. Eğitim Bilim Ve Araştırma Dergisi, 4(2), 267-292. https://doi.org/10.54637/ebad.1253670



         download   24218