Known as one of the most important problems of modern times, burnout was defined
by Freudenberger (1974) as ineffectiveness, wearing out, lack of energy and power, and an
exhaustion of the inner resources of individual due to unsatisfied needs. The most
commonly accepted account of burnout is given by the Maslach Burnout Model, which
explains burnout in three ways (Maslach & Marek, 1993). According to Maslach Model,
burnout has three dimensions: emotional exhaustion, depersonalization, and lack of personal
accomplishment (Maslach, Schaufeli & Leiter, 2001). The measurement device based on this
model (Maslach Burnout Inventory) is primarily administered to professionals experiencing
face-to-face relationship in areas such as health, education, and social work. However,
further advancements necessitate research on other non-human-centered professions.
Therefore, the General Form of the MBI was developed.
Burnout Coping with stress Test anxiety Academic self-efficacy Parental attitudes
Bu araştırma, Maslach Tükenmişlik modeli çerçevesinde, stresle başaçıkma, sınav kaygısı, akademik yetkinlik ve anne-baba tutumları değişkenlerinin lise öğrencilerinin tükenmişlik düzeylerini yordamadaki katkılarını incelemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. 1385 lise öğrencisinin katıldığı araştırmada, Maslach Tükenmişlik Envanteri-Öğrenci Formu (MTEÖF), “Stresle Başa Çıkma Tarzları Ölçeği”, “Sınav Kaygısı Envanteri”, “Ergenlerde Yetkinlik Beklentisi Ölçeği” ve “Ana Baba Tutum Envanteri” kullanılmıştır. Öğrencilerin tükenmişlik düzeylerinin stresle başaçıkma, sınav kaygısı, akademik yetkinlik ve anne-baba tutumlarının yordayıp yordamadığını belirlemek amacıyla, çoklu regresyon analizi yapılmıştır. Bulgular; akademik yetkinliğin tükenmenin % 14’ünü, duyarsızlaşmanın % 10’unu ve yetkinliğin ise % 20’sini açıkladığını göstermiştir. Bu değişkenin yanı sıra, tükenme alt boyutunda olumlu stresle başaçıkma ve sınav kaygısının; duyarsızlaşma alt boyutunda olumsuz stresle başaçıkma ve sınav kaygısının; yetkinlik alt boyutunda ise sosyal destek arama yaklaşımı ve demokratik ana-baba tutumlarının önemli yordayıcılar olduğu belirlenmiştir
Tükenmişlik Stresle başaçıkma Sınav kaygısı Akademik yetkinlik Anababa tutumları
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Diğer ID | JA79MT43CF |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Nisan 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 3 Sayı: 1 |