Okul yöneticilerinin her alanda uzman olmaları mümkün değildir ve okul ile ilgili
verdikleri kararların sağlıklı olabilmesi için öğretmenlerin uzmanlık alanlarından
yararlanmaları kaçınılmazdır. Bir okul yöneticisi, öğretmenlerin sahip oldukları potansiyeli
sınıflarının dışında da kullanmalarını sağlayabilmelidir (Danielson, 2007). Bunu
gerçekleştirmek, onların liderlik özellikleri sergilemelerine ve geliştirmelerine izin vermek ve
liderlik yapabilmeleri için onlara uygun ortamı sağlamak anlamına gelir. Lider öğretmenler,
öğrencilerin öğrenme sürecindeki başarısını ana hedefleri olarak belirler ancak buna ek
olarak, diğer eğitimcilerle etkileşim içinde bulunarak hem kendilerini mesleki açıdan
geliştirirler hem de okul geliştirme çabalarına katkıda bulunurlar (Merideth, 2007, 3). Bir
lider öğretmen, tüm bunları yaparken sınıf içi ve sınıf dışındaki ortamlarda sürekli olarak
insanlarla etkileşim halinde olmak durumundadırlar. Kurdukları etkileşimin niteliği,
çabalarından elde edecekleri başarının temel belirleyicilerden biridir. Bu nedenle, lider
öğretmenlerin duygularını yönetmek konusunda da yetkin olmaları gerekmektedir.
Alanyazında duygusal emek olarak adlandırılan bu olgu, bugün öğretmenlerden beklenen
mesleki yeterliklerden biri haline gelmiştir (Yilmaz, Altinkurt, Guner, & Sen, 2015, 76)
In this study, it was aimed to determine the relationship between teachers’ leadership and
emotional labour behaviours. The study was designed using correlational survey model. The
sample of the study consists of 340 teachers working in primary, secondary, high and
vocational high schools within the provincial capital of Muğla, Turkey, during the 2014-2015
academic year. The data was collected through application of the ‘Teacher Leadership Scale’
and the ‘Emotional Labour Scale’. For the analysis of the data, descriptive statistics, t-test,
ANOVA and multiple regression analysis were used. According to the results of the study
concerning the leadership behaviours, teachers think that the leadership behaviours of
teachers are importantly necessary and that they frequently exhibit these behaviours. The
results of the study concerning emotional labour indicate that teacher’s exhibit naturally felt
emotions dimension the most. This is followed respectively, by deep acting and surface
acting dimensions. The views of teachers regarding emotional labour significantly differ
according to gender, field and school type variables. Teachers’ exhibition levels of leadership
behaviours explain 4% of the total variance of their surface acting and deep acting
behaviours, and 6% of their naturally felt emotions.
Diğer ID | JA95FJ47NZ |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ekim 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 5 Sayı: 2 |