High schools’ success in Malatya province decreased during 2011-2012 in the Turkish
National University Entrance Exams. The mean of high schools’ success in Turkey was
higher for different score types than Malatya. The reasons for the decrease in success in the
University Entrance Exams were researched based on school principals’ and teachers’
evaluations. One Science High School, one Anatolian High School, four General High
Schools and two Vocational High Schools constitute the sample. In total, six school principals
and 47 teachers voluntarily participated in the study. Findings were constructed into three
categories as ‘Factors affecting Turkey’, ‘Factors affecting Malatya’, and ‘Solution Proposals’.
The first category is composed of five themes; the ‘Problems originating from elementary
education’, ‘Reduced authority and loss of respect for teachers’, ‘Rapid and frequent changes
in the educational system’, ‘The exams not being perceived as a process by students’, and
‘Technological developments and failure in time-management’. The second category focused
on Malatya City, and has six themes; ‘Immigration’, ‘Gangs’, ‘Partisan attitudes’, ‘Overuse of
official complaint / request line (Call 147)’, ‘Insensitivity of parents’, and ‘Limitation in
teacher qualifications’. The third and final category is Solution Proposals and is composed of
four themes; ‘Family teaching’, ‘Provincial council meetings for teachers’, ‘Collaboration
among institutions’, and ‘Raising student awareness of exams’. School Principals and
teachers’ evaluations were parallel with each other; therefore, the two groups have been
analyzed together.
University entrance exams Reasons of failure High school principals’ views High school teachers’ views
Cumhuriyetin kuruluşundan 1960'lı yıllara gelinceye kadar lise mezunları az sayıda
olduğundan, ortaöğretimden mezun olan öğrencilerin yükseköğretime yerleştirilmesinde
pek çok fakülte, kendisine başvuran bu mezunları sınavsız kabul etmiştir. 1974 yılında,
Üniversitelerarası Kurul, üniversiteye giriş sınavlarının tek merkezden yapılmasını uygun
bulmuş ve 1750 sayılı Üniversiteler Kanununun 52. Maddesine dayanarak 19 Kasım 1974
tarihinde Üniversitelerarası Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezini (ÜSYM) kurmuştur.
1981 yılında ise Merkez, 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 10. ve 45. maddeleriyle
Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) adı ile Yükseköğretim Kurulunun bir alt
kuruluşu haline getirilmiştir. 1974 yılından itibaren adaylardan yükseköğretim
programlarına ilişkin tercihleri de toplanmış ve adaylar puanlarına ve tercihlerine göre
yükseköğretim programlarına merkezi olarak yerleştirilmiştir. 1982 yılından itibaren de
ortaöğretim kurumlarından adayların diploma notları toplanmaya başlanmış ve bu notlar
Ortaöğretim Başarı Puanı (OBP) adı altında belli ağırlıklarla sınav puanlarına katılmıştır.
1987 yılından itibaren, yükseköğretim programları ile ilgili tercihlerini belli alanlarda
toplayan adaylara, sınavda belli testleri cevaplama, diğerlerini cevaplamama olanağı
tanınmıştır. 1999 yılında iki basamaklı sınavın ikinci basamağı kaldırılmış, sınav ÖSS adı
altında tek basamaklı bir sınav haline getirilmiştir. Aynı yıl ayrıca ortaöğretimdeki
alanlardan mezun olanların aynı alandaki yükseköğretim programlarına yerleştirilmelerinde
OBP’nin daha yüksek bir katsayı ile çarpılması uygulamasına da geçilmiştir
Üniversiteye giriş sınavları Başarısızlık nedenleri Okul yöneticisi görüşleri Lise öğretmenlerinin görüşleri
Diğer ID | JA96KZ56TJ |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Nisan 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 5 Sayı: 1 |