Engelli kavramı, bireyden ziyade toplum algısı ve yaklaşımları ile ilgilidir. Bireyin hastalık veya özre sahip olması engelinden dolayı zorluk yaşaması demek değildir. Bu hastalık veya özründen kaynaklanan sebeplerle, yaşamda erişemedikleridir bireyi engelli kılan. Yani engellilik, özel bireylerden çok herhangi bir hastalık veya özre sahip olmayan insanların tutumları ile ilgili bir durumdur. Engel ve engelliyi anlamak sadece engellenen bireyler için değil tüm insanlar için önemlidir. Engelli bireylerin yaşadığı zorlukları anlamak kadar, engelli olmayan bireylerin kendi potansiyellerini anlaması içinde farkındalık etkinlikleri büyük bir önem taşımaktadır. Aynı zamanda bireyleri engelsiz kılmak, insanların tutumlarını olumlu hale getirerek kolaylaşabilir. Konya İl Milli Eğitim Müdürlüğü tarafından 3 Aralık Dünya Engelliler Farkındalık Gününde geleneksel hale gelen etkinlikler düzenlenmiştir.Etkinlikte farklı engel gruplarına yönelik farkındalık etkinlikleri ilkokul öğrencilerine uygulanmıştır.
Çalışmanın amacı, İlkokul öğrencilerine uygulanan özel birey farkındalık etkinliklerinin etkililiği ile ilgili öğretmen ve öğrenci görüşlerinin belirlenmesidir. Çalışma, nitel araştırma metodolojisinde gerçekleştirilmiş olup durum çalışması özelliği taşımaktadır. Çalışmanın katılımcıları, Konya merkez ve ilçelerinden 110 sınıf ve branş öğretmeni ile 670 ilkokul öğrencisinden oluşmuştur. Araştırma verileri sabit form anket görüşmesi ile elde edilmiştir. Sabit form anket görüşmesi ile elde edilen veriler, betimsel analiz ile çözümlenmiş, görüşler, yüzdelik ve frekans olarak sunulmaya çalışılmıştır.
Araştırma sonucunda, sınıfında kaynaştırma öğrencisi bulunan öğretmenlerin çoğunluğunun özel eğitim dersi veya kursu almadıkları, yaklaşık %10 unun önceki yıllarda engelli farkındalık etkinliği yaptığı, yapılacak etkinliklerin faydalı olduğu ve olacağı görüşleri ortaya çıkmıştır. Ayrıca ilkokul öğrencilerinin fiziksel, zihinsel, görme ve işitme engelleri açısından farkındalık etkinliklerinin anekdot kayıtları, öz değerlendirmeleri ve metaforları bulguları ortaya konmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 9 Sayı: 11 |
Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi (MAKÜ-EBED), eğitim bilimleri, alan eğitimi ve öğretmen yetiştirme alanlarındaki gelişmeleri bilimsel bir zeminde paylaşarak bilime katkı sağlamayı amaçlayan ulusal, hakemli ve bilimsel bir dergidir. Dergimiz yılda bir kez çevrimiçi olarak yayımlanmakta olup, tüm makaleler açık erişim olarak sunulmaktadır