Bu çalışmada Jo & Bednarz (2014b) tarafından
geliştirilen Dispositions Toward Teaching
Spatial Thinking Through Geography’ ölçeğinin (Coğrafya Derslerinde
Mekânsal Düşünme Öğretimi) Türkiye koşullarında geçerliliğini ve
güvenilirliğini belirlemek amaçlanmıştır. 40 maddeden oluşan 5’li likert
tipindeki ölçek, 2018-2019 yılında 9 devlet üniversitesinde toplamda 1170
coğrafya öğretmen adayına gönüllülük esaslı uygulanmıştır. Ölçeğin geçerliliği
ve güvenirliği belirlemek için birtakım çalışmalar yürütülmüştür. Yapı
geçerliliği için Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA) ve Doğrulayıcı Faktör Analizi
(DFA) yapılmıştır. AFA için 590, DFA için ise 587 coğrafya öğretmen adayının
verileri kullanılmıştır. Kapsam geçerliliği için uzman görüşü alınmıştır.
Yapılan analizler sonucunda ölçekten 17 madde çıkarılmıştır. Elde edilen
sonuçlar, 23 maddelik ölçeğin beş faktörlü özgün yapı ile tutarlı ve verilerle
uyumlu olduğunu göstermektedir. Ölçeğin güvenilirliği için, ölçeğin tamamının
ve alt boyutlarının iç tutarlılık katsayıları kontrol edilmiştir. Elde edilen
Cronbach Alfa iç tutarlılık katsayısı ölçeğin tümü için 89; mekânsal
kavramların açık öğretimi alt boyutu için.79; mekânsal düşünme becerileri
öğretme alt boyutu için .79; coğrafyada mekânsal düşünme alt boyutu için .75;
mekânsal temsiller ve mekânsal teknolojilerin kullanımı alt boyutu için .73 ve
düşünme becerilerini öğretimi alt boyutu için .62 olarak elde edilmiştir. Test
tekrar-test yöntemi ile elde edilen sonuçlar ölçeğin kararlı bir yapıya sahip
olduğunu işaret etmiştir. Bu bulgular dikkate alındığında, “Coğrafya Derslerinde Mekânsal Düşünme Öğretimi” ölçeğinin Türk
kültüründe geçerli ve güvenilir bir ölçme yaptığı sonucuna ulaşılmıştır.
Bununla birlikte ölçekten alınan puanların artması, öğretmen adaylarının
coğrafya derslerinde mekânsal düşünmeyi öğretmeye ilişkin eğilimlerinin yüksek
olduğu; ölçekten alınan puanların azalması ise öğretmen adaylarının coğrafya
derslerinde mekânsal düşünmeyi öğretmeye ilişkin eğilimlerinin düşük olduğu
anlamına geldiği ifade edilebilir.
Coğrafya mekânsal düşünme ölçeği ölçek uyarlama geçerlik ve güvenirlik
In this study, it was aimed to determine the
validity and reliability of “Teaching
Spatial Thinking through Geography Disposition Inventory”, developed by (Jo
& Bednarz, 2014b), in Turkey. The 5-point Likert-type inventory consisting
of 40 items was applied voluntarily to a total of 1170 preservice geography
teachers in nine public universities in the 2018-2019 academic year. A number
of studies were conducted on the validity and reliability of the inventory.
Exploratory Factor Analysis (EFA) and Confirmatory Factor Analysis (CFA) were
carried out for the construct validity. The data from 590 and 587 preservice
geography teachers were used for EFA and CFA, respectively. Expert opinion was
obtained for the concept validity. As a result of the analyzes, 17 items were
removed from the inventory. The results showed that the 23-item inventory was
consistent with the original five-factor structure and the data. For the
reliability of the inventory, the internal consistency coefficients of the
whole inventory and its sub-dimensions were checked. Accordingly, the
Cronbach’s Alpha internal consistency coefficient was found to be .89 for the
whole inventory; .79 for the sub-dimension of the explicit teaching of spatial
concepts; .79 for the sub-dimension of teaching spatial thinking skills; .75
for the sub-dimension of spatial thinking in geography; .73 for the sub-dimension
of the use of spatial representations and spatial technologies; and .62 for the
sub-dimension of teaching thinking skills. The results obtained via the
Test-Retest Reliability method indicated that the inventory had a stable
structure. In light of these findings, the “Spatial
Thinking Inventory in Geography Teaching” leads to a valid and reliable
measurement in Turkish culture. Furthermore, according to the study, the
increase in the scores obtained from the inventory means the preservice teachers
have high tendency to teach spatial thinking in geography teaching, while the
low scores point to preservice teachers' low tendency in this scope.
Geography spatial thinking inventory inventory adaptation validity and reliability
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Aralık 2019 |
Gönderilme Tarihi | 26 Haziran 2019 |
Kabul Tarihi | 30 Ekim 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 28 Sayı: 2 |