Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Bir Aracın Hareket Yönüne Konumlanmasının Bulanık Mantık İle Gerçekleştirilmesi

Yıl 2020, , 1 - 8, 31.01.2020
https://doi.org/10.31202/ecjse.581440

Öz

Günümüzde insansız olarak hareket eden araçların kullanım alanları gün
geçtikçe artmaktadır. Özellikle askeri savunma alanı başta olmak üzere tarım,
ulaşım gibi birçok alanda insansız araçlar kullanılmaktadır. Bu çalışmamızda; 4
tekerlekli insansız bir kara aracının hareket yönünün bulanık mantık ile
kontrolü ele alınmıştır. Çalışmamızda program olarak Arduino IDE programında C
tabanlı yazılım dili kullanılmıştır. 
Bulanık mantık ile kontrol işlemi için giriş bilgileri olarak hareket
yönünün hata değeri ve bir önceki hata değeri giriş bilgileri olarak
kullanılmıştır. Çıkış bilgisi olarak insansız araç üzerinde bulunan motorların
devir sayısı kullanılmıştır. Giriş ve çıkış bilgileri için üyelik fonksiyonları
üçgen üyelik fonksiyonu kullanılarak oluşturulmuştur. Bulanık kurallar
belirlendikten sonra bulanık çıkarım elde etmek için Max-Min yöntemi
kullanılmıştır. Anlatılan bu işlemlerin son basamağı olarak durulama işlemi
ağırlık ortalaması yöntemi kullanılmıştır. Ağırlık ortalaması yöntemiyle elde
edilen bilgi araçta kullanılan motorlara iletilmesi gereken motor devir
bilgisidir. Motorlara bu devir sayısı uygulanarak kara aracının kuzey noktasına
göre hangi açıda konumlanacağı ayarlanmaktadır.

Destekleyen Kurum

Yozgat Bozok Üniversitesi BAP

Proje Numarası

6602b-MMF/18-173

Kaynakça

  • Aksoy, R., Kurnaz, S., “İnsansız Kara Araçları ve Muhabere Gereksinimleri”, Havacılık ve Uzay Teknolojileri Dergisi, Cilt 4 Sayı 1 (1-10), Ocak 2009.
  • Özdaban, İ., “İş Değerlendirme Ve Personel Değerlendirme Üzerine Bir Bulanık Karar Modeli”,Doktora Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul, Ekim 2010.
  • Elmas, Ç., “Yapay Zeka Uygulamaları”, Seçkin Yayıncılık, 2. Baskı, Ankara, 2011.
  • Çetinkaya, A., “Otonom Bir Robotun Bulanık Kontrolör Yaklaşımı İle Konum Kontrolü”,Yüksek Lisans Tezi, KTO Karatay Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Konya, Şubat 2017.
  • Tuncer, A., “Otonom araçlar için yol bulma probleminin GA ve FPGA ile çözümü ve gerçekleştirilmesi”, Doktora Tezi, Kocaeli Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Kocaeli, 2013.
  • Lafcı, M., “Dinamik engellerin bulunduğu ortamda gezgin robot için hareketplanlama”, Yüksek Lisans Tezi, Karabük Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Karabük, 2016.
  • Nikbay, K., “Otonom Araçların Güzergah Takibi İçin Bir Uygulama”, Yüksek Lisans Tezi, Okan Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul, 2015.

Fuzzy Logic Positioning of a Vehicle in the Movement Direction

Yıl 2020, , 1 - 8, 31.01.2020
https://doi.org/10.31202/ecjse.581440

Öz

Nowadays, applications
of unmanned vehicles are increasing rapidly. Unmanned vehicles are used in many
areas such as agriculture, transportation and especially military defense
systems. In this study; control of the movement direction of a 4-wheeled
unmanned land vehicle is studied with fuzzy logic. In our study, the C-based
software language was used in the Arduino IDE program. As the input information
for the control operation with fuzzy logic, the error value of the movement
direction and the previous error value are used. The speed of the motors on the
unmanned vehicle is used as the output information. Membership functions for
input and output information are created using the triangle membership
function. After determination of fuzzy rules, Max-Min method was used to obtain
fuzzy inference. As the last step of these processes, the defuzzyfication
process weight average method is used. The information obtained by the weight average
method is the engine speed information that must be transmitted to the motors
used in the vehicle. The engines are applied at this speed and the angle at
which the vehicle is to be positioned according to the north point. 

Proje Numarası

6602b-MMF/18-173

Kaynakça

  • Aksoy, R., Kurnaz, S., “İnsansız Kara Araçları ve Muhabere Gereksinimleri”, Havacılık ve Uzay Teknolojileri Dergisi, Cilt 4 Sayı 1 (1-10), Ocak 2009.
  • Özdaban, İ., “İş Değerlendirme Ve Personel Değerlendirme Üzerine Bir Bulanık Karar Modeli”,Doktora Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul, Ekim 2010.
  • Elmas, Ç., “Yapay Zeka Uygulamaları”, Seçkin Yayıncılık, 2. Baskı, Ankara, 2011.
  • Çetinkaya, A., “Otonom Bir Robotun Bulanık Kontrolör Yaklaşımı İle Konum Kontrolü”,Yüksek Lisans Tezi, KTO Karatay Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Konya, Şubat 2017.
  • Tuncer, A., “Otonom araçlar için yol bulma probleminin GA ve FPGA ile çözümü ve gerçekleştirilmesi”, Doktora Tezi, Kocaeli Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Kocaeli, 2013.
  • Lafcı, M., “Dinamik engellerin bulunduğu ortamda gezgin robot için hareketplanlama”, Yüksek Lisans Tezi, Karabük Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Karabük, 2016.
  • Nikbay, K., “Otonom Araçların Güzergah Takibi İçin Bir Uygulama”, Yüksek Lisans Tezi, Okan Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul, 2015.
Toplam 7 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Mühendislik
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Önder Yakıştıran Bu kişi benim 0000-0001-9862-4097

Mustafa Yaz 0000-0001-7042-7649

Proje Numarası 6602b-MMF/18-173
Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2020
Gönderilme Tarihi 23 Haziran 2019
Kabul Tarihi 19 Kasım 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

IEEE Ö. Yakıştıran ve M. Yaz, “Fuzzy Logic Positioning of a Vehicle in the Movement Direction”, ECJSE, c. 7, sy. 1, ss. 1–8, 2020, doi: 10.31202/ecjse.581440.