Türkiye’de STEM eğitimi hakkındaki paydaşların merkezinde olan öğretmenlerin mevcut düşünceleri bilinmemektedir. Öğretmenlerin bütünlrştirmeye karşı mevcut tutumlarının tespiti ihtiyacı, bu alanda bir ölçeğin gerekliliğini ortaya koymaktadır. Bir tutumun veya farklı bir değişkenin ölçülmesi, ihtiyaçtan kaynaklanmaktadır. Bu ihtiyaç mevcut ölçeğin eksikliklerinin giderilmesi veya yeni değişkenlerin ölçülmek istenmesi gibi nedenlere dayanmaktadır. Bu çalışmada da bu eksikliği giderme yönünde bir çaba ortaya konacaktır. Bu çalışmanın amacı Fen, Teknoloji, Mühendislik ve Matematik alanlarında eğitim alan veya profosyonelleşen yetişkinlerin STEM eğitimi olarak bilimen pedagojik yaklaşıma dair olan tutumlarını ölçen bir ölçeği geliştirmektir. Bu amaçla alanda var olan bir ölçek temel alınmıştır ve litaratürdeki ölçek geliştirme basamakları takip edilmiştir. Uzman görüşü doğrultusunda ölçekteki ikinci boyutun yetersiz olduğu görüşüne varılmış ve madde eklenmesine karar verilmiştir. Ölçeğin Türkçe dil eşdeğerliği sağlandıktan sonra ölçek, fen edebiyat fakültesinin matematik, fizik, kimya ve biyoloji ve eğitim fakültesinin ortaöğretim matematik, ilköğretim matematik, fen bilgisi, fizik, kimya, biyoloji ve bilgisayar ve öğretim teknolojileri (BÖTE) bölümlerinde bölümlerinde okuyan toplam 349 öğretmen adayına uygulanmıştır. Ölçeğin kuramı karşılayıp karşılamadığının test edilmesi için Doğrulayıcı ve Açımlayıcı Faktör Analizleri kullanılmıştır. Bu analizler sonucunda ölçeğin 2 faktörlü yapısı doğrulanmıştır. Ölçeğin güvenilirliği için yapılan analizler neticesinde ölçeğin her iki boyutu ve geneli için tatminkâr düzeyde alfa ölçümleri bulunmuştur. Sonuç olarak, ölçeğin uyarlanmış halinin geçerli ve güvenilir yapısı onanmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar |
|
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2017 |
Başvuru Tarihi | 30 Ağustos 2017 |
Kabul Tarihi | 26 Eylül 2017 |
Yayınlandığı Sayı | Yıl 2017, Cilt 4, Sayı 3 |
Bibtex | @araştırma makalesi { ecjse336550, journal = {El-Cezeri}, issn = {2148-3736}, eissn = {2148-3736}, address = {}, publisher = {Tayfun UYGUNOĞLU}, year = {2017}, volume = {4}, pages = {547 - 559}, doi = {10.31202/ecjse.336550}, title = {STEM (Fen-Teknoloji-Mühendislik–Matematik) Eğitimi Tutum Ölçeği}, key = {cite}, author = {Derin, Gökhan and Aydın, Emin and Kırkıç, Kamil Arif} } |
APA | Derin, G. , Aydın, E. & Kırkıç, K. A. (2017). STEM (Fen-Teknoloji-Mühendislik–Matematik) Eğitimi Tutum Ölçeği . El-Cezeri , 4 (3) , 547-559 . DOI: 10.31202/ecjse.336550 |
MLA | Derin, G. , Aydın, E. , Kırkıç, K. A. "STEM (Fen-Teknoloji-Mühendislik–Matematik) Eğitimi Tutum Ölçeği" . El-Cezeri 4 (2017 ): 547-559 <https://dergipark.org.tr/tr/pub/ecjse/issue/31300/336550> |
Chicago | Derin, G. , Aydın, E. , Kırkıç, K. A. "STEM (Fen-Teknoloji-Mühendislik–Matematik) Eğitimi Tutum Ölçeği". El-Cezeri 4 (2017 ): 547-559 |
RIS | TY - JOUR T1 - STEM (Fen-Teknoloji-Mühendislik–Matematik) Eğitimi Tutum Ölçeği AU - Gökhan Derin , Emin Aydın , Kamil Arif Kırkıç Y1 - 2017 PY - 2017 N1 - doi: 10.31202/ecjse.336550 DO - 10.31202/ecjse.336550 T2 - El-Cezeri JF - Journal JO - JOR SP - 547 EP - 559 VL - 4 IS - 3 SN - 2148-3736-2148-3736 M3 - doi: 10.31202/ecjse.336550 UR - https://doi.org/10.31202/ecjse.336550 Y2 - 2017 ER - |
EndNote | %0 El-Cezeri STEM (Fen-Teknoloji-Mühendislik–Matematik) Eğitimi Tutum Ölçeği %A Gökhan Derin , Emin Aydın , Kamil Arif Kırkıç %T STEM (Fen-Teknoloji-Mühendislik–Matematik) Eğitimi Tutum Ölçeği %D 2017 %J El-Cezeri %P 2148-3736-2148-3736 %V 4 %N 3 %R doi: 10.31202/ecjse.336550 %U 10.31202/ecjse.336550 |
ISNAD | Derin, Gökhan , Aydın, Emin , Kırkıç, Kamil Arif . "STEM (Fen-Teknoloji-Mühendislik–Matematik) Eğitimi Tutum Ölçeği". El-Cezeri 4 / 3 (Eylül 2017): 547-559 . https://doi.org/10.31202/ecjse.336550 |
AMA | Derin G. , Aydın E. , Kırkıç K. A. STEM (Fen-Teknoloji-Mühendislik–Matematik) Eğitimi Tutum Ölçeği. ECJSE. 2017; 4(3): 547-559. |
Vancouver | Derin G. , Aydın E. , Kırkıç K. A. STEM (Fen-Teknoloji-Mühendislik–Matematik) Eğitimi Tutum Ölçeği. El-Cezeri. 2017; 4(3): 547-559. |
IEEE | G. Derin , E. Aydın ve K. A. Kırkıç , "STEM (Fen-Teknoloji-Mühendislik–Matematik) Eğitimi Tutum Ölçeği", El-Cezeri, c. 4, sayı. 3, ss. 547-559, Eyl. 2017, doi:10.31202/ecjse.336550 |
Açık Dergi Erişimi (BOAI)
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.